russel schreef:Ik hoop dat esperanza nog een keer in het topic terug komt.
Ik ga een bak krijgen bij mijn nieuwe huis waarvan ik al gezien heb dat het zand erg hard is en aangelopen, bak is als paddock gebruikt de laatste jaren, wel heeft de bak toen 25.000 euro gekost, puin, drainage ligt erin. Ik dacht juist om een laag nieuwe zand erop te laten storten.
Hoe kan ik dat harde zand weer los krijgen en dan zo dat het weer een goede zandlaag is?
Ook zag ik laatst dat ze van dat witte poeder hebben wat je door je zand kan mengen. Maakt dat een zand bodem beter?
Inprincipe klinkt dit als een goede stabiele opbouw. Graaf even een gat in die hoek om te kijken wat je tegenkomt. Zit er namelijk een laag in die geen water meer doorlaat dan kun je er wel zand op gooien, maar dan kan het water niet weg.
Kun je de precieze volgorde van de lagen omschrijven Russel? En de dikte ervan? Het is belangrijk om te weten of de drains boven of onder het puin liggen en waar het doek zit en hoe dik de laag zand is...
joyce B schreef:Ik zou het ook proberen met los laten trekken waar het zand hard geworden is, weer goed recht, of juist iets bol, laten leggen, eventueel tekort aan zand aanvullen (je raakt over de jaren vaak veel zand kwijt door wegwaaien en er uit lopen/spoelen) en het nog een winter aankijken...
Loopt de drainage wel goed door? Anders zou je die kunnen laten doorspuiten om te kijken of die verstopt is.
Als drainage verzakt is kan hij ook slechter of niet werken.
Verstopte drainage is meestal het probleem niet. Wat wel vaak een probleem is (in de hoek waar het paard veel staat) is mest en hooiresten die composteren en een ondoordringbare laag maken in je bak. Een duidelijke aanwijzing is het feit dat voornamelijk die hoek is en de rest nog prima is. Maar of de drains verzakt zijn kan ik niet inschatten totdat ik weet waar ze precies liggen.Ook kan er PVC drainage gebruikt zijn en dat breekt sneller dan PE. Dus ook voor nieuwe aanleg geldt: neem PE drainage en geen PVC. PE is ook nog eens goedkoper dan PVC.
Dus Russel, ik zou even een klein onderzoekje spitten naar die laag. Als je gaat spitten vind je die ondoordringbare laag op 15 a 20 cm. Als die laag er in zit moet je het zand er af graven, die laag er uit halen en het zand weer terug doen. Je bak vervangen lijkt me niet nodig, oplappen lukt wel
Maar kun je me die lagen omschrijven?