kosten aanleggen bak..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayaki

Re: kosten aanleggen bak..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:36

Wij wonen opeen zandkop, dus wij hebben het zand gewoon afgegraven. Ik weet niet precies, maar de kraankosten bedroegen zo'n 900 Euro. Wij hebben donker hekwerk, met 2 dwarsbalken, dat hebben we voor 550 Euro.
Wij hebben het geluk dat we geen zand hoeven te kopen, want dat is ook vrij prijzig!
Voordat de bak er lag, was het akkerbouw land, mét dreinage, dus dat lag er ook al Lachen
Ooja, nog iets vergeten, een rand om het zand erin te houden, ook zo'n 200 Euro.

De bak is nu wel vrij mul, maar er komen nu sproeier op, en de bak wordt wa vaker aangereden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:38

SuuS1981 schreef:
Zijn er ook mogelijkheden om een bestaande rijbaan gemakkelijk op te knappen?

Of je het gemakkelijk vindt, kan ik niet voor jou beoordelen. Maar mogelijk is het wel.
Wat ik hierboven beschreef is gedaan in een bestaande bak, oftewel modderpoel. In tien jaar tijd hebben ze één keer de drainagebuizen vervangen om de baan echt goed te houden.

Ik zou eerst eens beginnen met analyseren wat er nu al ligt. Op watvoor grond zit je? Hebben ze de boel omgegooid, of hebben ze afgegraven? Ligt er al een puinlaag onder? Is die afgeschermd met doek? Watvoor doek? Ligt er al drainage, is die misschien 'gewoon' verstopt?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:54

Nou Suus had me een pb gestuurd, maar ik was er nog even op aan het broeden...

In haar bak ligt geen drainage en donker zand. De bovenste laag (zo/n 10/20cm gokt ze) is op sommige plekken erg mul.
De bak is wel vlak, maar gewoon niet goed onderhouden... Aldus Suus Haha!

Maar ik vind het lastig om te zeggen omdat ik niet weet wat dat donkere zand is. Zit er veel klei/tuingrond door?

Kijk, als je er echt niet veel aan uit wilt geven en ook een binnenbak in de buurt hebt (schreef Suus nog) dan denk ik dat ik er idd gewoon wat op zou gooien in de trant van kunststof snippers of zelfs hout. Denk er wel bij na dat kunststof afvoeren in de toekomst misschien lastig is. Zo maak je een stabielere bovenlaag maar zorg je niet voor een goede afvoer van water. Misschien zou je zelfs nog een leemachtige zand er op kunnen gooien.

Maar wil je het echt goed doen, dan zou ik zeggen, afgraven en een systeempje maken zoals Aimee omschreef.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:18

Thanx meiden voor de uitleg. En Aimee jouw uitleg klinkt ook erg goedi nderdaad...

Nu was ik gisteren aan het longeren en zag dat, toen mijn merrie een sprintje trok, er geel zand omhoog kwam.

Ik denk dat de bak is opgebouwd met een laag puin en daar geel zand op en dan dat donkere zand.

De omheinig is perfect... dus daar hoeft niets aan te gebeuren..

Ik zat er inderdaad aan te denken om iets van snippers erdoor te laten doen, bijv. hout ivm afvoerkosten rondom tapijtsnippers.
En dan even rustig bekijken wat ik wil, en dan tegen de tijd dat de houtsnippers rot zijn de bak helemaal aanpakken. Kan ik even sparen...

En ik kan altijd nog gootjes graven voor afwatering...

Pff lastig hoor!

Ik denk dat het misschien handigi s om eerst iemand te laten komen om die bak te laten slepen en egaliseren. En dan even verder kijken.....

Ingewikkeld zeg!! Bloos Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:44

Ja, nou, als er dus puin onder lingt heb je al een stabiele laag? Hoe is dat gele zand en hoe dik is de laag? Misschien kun je ook toe met alleen dat donkere zand afgraven. Meestal is het zo dat hoe dikker de zand laag, hoe muller het wordt.

Je hebt wel houtsoorten in de bak die langer houden als de gewone versnipperde boom. Een goede persoon om daarvoor te bellen is Ronald Zorgdrager. Is niet iemand die je iets zal aansmeren. Hij levert dus ook indien gewenst alleen de toevoeging.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:10

Ja de baan is wel vlak en stabiel, want als je er inprikt dan voel je mul en zacht en dan ineens een stevige bodem.

Thx voro de tips, ik ga hem eens google-en Haha! Kusje

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:29

Oh ik heb in de g rond geboord, en ik kwam alleen maar zand tegen.... Eerst zo'n 30cm donker zand dan een laagje geel zand en dan weer donker....

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:35

Wij hebben alles zelf gedaan.. dus dit scheelt natuurlijk een hoop moet ook wel zeggen dat we op een boerenbedrijf zitten met een hoop conectie's
We hebben drijnage om de 2 meter aangelegd. Hierop zand daarna een laagje grond en daarna de zand van de rijbak.. tot nu toe lekker droog lekker te rijden etc.. wij hebben ong 3000 euro besteed

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:37

Zijn er eigenlijk ook bedrijven die advies geven zodat je het zelf kan aanleggen of kan uitbesteden.

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:04

Ook ik ben bezig met een buitenbak aan te leggen.
Nu zit ik met mijn bak midden in het bos en nu krijg ik als advies daar zo min mogelijk mee te doen.
advies om het recht te maken de bovenste laag eraf schrapen dan wat fijn puin neerstorten danegaliseren en dan het bosgrond er weer op te leggen dit omdat bosgrond niet snel nat wordt of bevriest.
heeft iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:20

Ik hoop dat esperanza nog een keer in het topic terug komt.

Ik ga een bak krijgen bij mijn nieuwe huis waarvan ik al gezien heb dat het zand erg hard is en aangelopen, bak is als paddock gebruikt de laatste jaren, wel heeft de bak toen 25.000 euro gekost, puin, drainage ligt erin. Ik dacht juist om een laag nieuwe zand erop te laten storten.

Hoe kan ik dat harde zand weer los krijgen en dan zo dat het weer een goede zandlaag is?

Ook zag ik laatst dat ze van dat witte poeder hebben wat je door je zand kan mengen. Maakt dat een zand bodem beter?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:08

Je kunt het proberen met een koekje...

*werkt gegarrandeerd*

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:42

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:49

hihi... Koekje... Tong uitsteken

Wij hebben nu verschillende offertes gehad voor verbeteren van de bak met aanleg drainage, drainagezand, lostrekken en weer vlak maken, ze werken met een hoofddrain en putjes of T-stukken om de andere drains aan te sluiten. Kosten varieren tussen de 3500 en 5500 euro. Exclusief extra zand om op te hogen. Best prijzig dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:10

Esperanza, smaakte het koekje???

Moet ik nu nieuw zand laten mengen of alleen maar steeds heel goed losstrekken en nathouden. Ik hoop nl dat ik mijn bak niet hoef te vernieuwen. Hij zag er redelijk droog uit van de winter, alleen in 1 hoek niet, daar stond het paard veel. Een groot gedeelte van het doek is al naar boven gekomen en hebben ze er uit gehaald.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:35

Hmmm, met chocola nog wel.... dat doet het altijd goed!

@Iloonie, ik denk niet dat er bedrijven zijn die alleen raad geven. Ik doe het wel maar ben geen bedrijf. Ons bedrijf (in kunststof leidingsystemen) heeft een tijd ook manegebodems verkocht. Kunststof roosters voor in de bodems om precies te zijn. (En aangezien in de enige was die paard rijd mocht ik het er ff bij doen...) Daarbij gaf ik het advies over hoe aan te leggen. Maar eigenlijk hadden we te weinig tijd om de roosters goed te vermarkten en was de marge op de roosters te klein. Dus hebben we daar de stekker uit getrokken. Maar de kennis heb ik natuurlijk nog wel. Heb ook vele bakken gezien (goed en slecht) dus dan kan je daar nog wel mensen mee helpen. Dus ja, vraag maar.

Wat ik jou (en de anderen wil aanraden) is, vraag meerdere offertes aan. Laat meerdere mensen komen, kijken en advies geven.
@Joyce, heb jij 1 offerte aangevraagd?

Maar houd in gedachten dat:
1 keer goed aanleggen (duur) nog altijd goedkoper is als drie keer half. En het scheelt je een hoop ergernis;
Gewone loonwerkers wel verstand hebben van grond, maar niet altijd van paarden (dan krijg je een droge, maar mega mulle bak);
De loonkosten vaak de duurste kosten zijn, dus wat je zelf kan doen (of door kennissen) scheelt een hoop.

@Joyce, zou jij me de prijzen van de drainage en onderdelen willen pb´en? Dan kan ik kijken of ik daar nog wat geld kan besparen voor je, wij verkopen het ook, maar we zijn een groothandel, dus dan liggen de prijzen misschien lager?

@Russel Op jou kom ik in de pauze even terug....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:41

Ik zou het ook proberen met los laten trekken waar het zand hard geworden is, weer goed recht, of juist iets bol, laten leggen, eventueel tekort aan zand aanvullen (je raakt over de jaren vaak veel zand kwijt door wegwaaien en er uit lopen/spoelen) en het nog een winter aankijken...
Loopt de drainage wel goed door? Anders zou je die kunnen laten doorspuiten om te kijken of die verstopt is.
Als drainage verzakt is kan hij ook slechter of niet werken.

@Esperanza: Ik zal even kijken naar de offerte, alleen wilden wij het laten aanleggen door drainagebedrijf, we wilden niet zelf gaan knoeien, dus weet niet of zij akkoord gaan daarmee. Maar misschien kan ik, als jullie goedkoper zijn, dat aan het bedrijf doorgeven Knipoog

Wij hebben 3 mensen laten komen, een drainagebedrijf vroeg exclusief zand en putjes zo'n 3000 euro (prijs kan iets hoger worden ivm half jaar tijdsverschil met aanleg), dat zou dus op zo'n 4000 euro uitkomen incl drainagezand en inspectieputjes. met T-stukken op zo'n 3500 euro. Dan een systeem met pomp, zodat we altijd af konden wateren ongeacht grondwaterstand en slootwaterstand.
Het tweede bedrijf had hier al eens wat gedaan, maar kwam qua prijs veel duurder uit, zij werkten geloof ik niet met pomp. Meende 5500 euro inclusief drainagezand, inclusief lostrekken en rondleggen.
Het derde bedrijf was het loonbedrijf die de bak heeft omgezet voor ons. Zij durfden het niet aan direct op de sloot af te wateren, kwamen ook op systeem met pomp, maar adviseerden om met het drainagebedrijf in zee te gaan omdat die er meer ervaring mee hadden en zij ongeveer op dezelfde prijs uit zouden komen omdat er niet direct altijd op de sloot afgewaterd kon worden in hun ogen vanwege hoge waterpeil. Ze wilden geen half werk leveren.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:05

Ik probeer dit topic al een tijdje te volgen.. staat goed advies in..

wij hebben thuis een bak die eerder goed dienst zou doen als zandbak Knipoog

Lang lang geleden toen ik en mijn ouder nog geen verstand hadden van paarden is een deel van het weiland afgegraven en daar zand op gegooid..
Het water zakt goed weg, maar het grondwater staat hier ook en ook zitten wij aan boezemwater. Wat er in resulteerd dat als het veel regende dat het water niet weg kon.. dus wat dachten wij: MEER ZAND.. Handig als het veel regent want dat neemt dan dat water op..We hebben dan wel plassen, maar als het droog is zakt het water snel door. Totdat het een paar dagen niet meer regent, en er wel in gereden wordt. Dan wordt de bak heel zwaar, er zit gewoon te veel zand in..

Daarnaast is een 7 jaar terug de bak vergroot.. Er is gewoon een stuk van 5 meter aan de voor en de zijkant afgegraven en daar weer zand in gestort.. Niet erg ideaal. Heb nu wel een grotere bak, maar met twee verschillende bodems. Het oudste deel ligt er al 16 jaar.

een tijd terug is die man van RDL manegebodems wezen kijken. Hij had verschillende ideeen.. maar volgens hem was het goed op te knappen. Hij zou een offerte maken, maar heeft nooit meer iets van zich laten hor..
Hij had het over het bestaande zand een deel afgraven, daar drainage in. Dan een doek o.i.d. En daar weer het bestaand zand op (als dit nog schoon genoeg was), eventueel met kunstvezel.

Mijn eigen wens is eigenlijk gewoon een bak die niet meer zo zwaar is.. dat die soms een dag te nat is vind ik nog niet eens zo erg. Je hebt namelijk echt niets aan een bak die droog is maar veel te zwaar..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:00

russel schreef:
Ik hoop dat esperanza nog een keer in het topic terug komt.

Ik ga een bak krijgen bij mijn nieuwe huis waarvan ik al gezien heb dat het zand erg hard is en aangelopen, bak is als paddock gebruikt de laatste jaren, wel heeft de bak toen 25.000 euro gekost, puin, drainage ligt erin. Ik dacht juist om een laag nieuwe zand erop te laten storten.

Hoe kan ik dat harde zand weer los krijgen en dan zo dat het weer een goede zandlaag is?

Ook zag ik laatst dat ze van dat witte poeder hebben wat je door je zand kan mengen. Maakt dat een zand bodem beter?

Inprincipe klinkt dit als een goede stabiele opbouw. Graaf even een gat in die hoek om te kijken wat je tegenkomt. Zit er namelijk een laag in die geen water meer doorlaat dan kun je er wel zand op gooien, maar dan kan het water niet weg.

Kun je de precieze volgorde van de lagen omschrijven Russel? En de dikte ervan? Het is belangrijk om te weten of de drains boven of onder het puin liggen en waar het doek zit en hoe dik de laag zand is...

joyce B schreef:
Ik zou het ook proberen met los laten trekken waar het zand hard geworden is, weer goed recht, of juist iets bol, laten leggen, eventueel tekort aan zand aanvullen (je raakt over de jaren vaak veel zand kwijt door wegwaaien en er uit lopen/spoelen) en het nog een winter aankijken...
Loopt de drainage wel goed door? Anders zou je die kunnen laten doorspuiten om te kijken of die verstopt is.
Als drainage verzakt is kan hij ook slechter of niet werken.

Verstopte drainage is meestal het probleem niet. Wat wel vaak een probleem is (in de hoek waar het paard veel staat) is mest en hooiresten die composteren en een ondoordringbare laag maken in je bak. Een duidelijke aanwijzing is het feit dat voornamelijk die hoek is en de rest nog prima is. Maar of de drains verzakt zijn kan ik niet inschatten totdat ik weet waar ze precies liggen.Ook kan er PVC drainage gebruikt zijn en dat breekt sneller dan PE. Dus ook voor nieuwe aanleg geldt: neem PE drainage en geen PVC. PE is ook nog eens goedkoper dan PVC.

Dus Russel, ik zou even een klein onderzoekje spitten naar die laag. Als je gaat spitten vind je die ondoordringbare laag op 15 a 20 cm. Als die laag er in zit moet je het zand er af graven, die laag er uit halen en het zand weer terug doen. Je bak vervangen lijkt me niet nodig, oplappen lukt wel Haha!

Maar kun je me die lagen omschrijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:13

Over 2 weken gaan we er wonen, dan ga ik eens spitten. De drainage is net buiten de bak ietsjes omhoog zodat hij doorgespoten kan worden, dat gaan we als eerste doen. Ik denk dat het puin en de drainagebuizen wel in de juiste volgorde ligt voor 25.000 euro, maar je weet maar nooit Clown , dat ga ik inspecteren. Als ik er zit en kan bekijken hoe en wat, kom ik terug in dit topic, eventueel voor offerte, we zien wel.. Knipoog

Skibberdeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:33

Wij willen ook een bak aanleggen, maar hebben nog enkele problemen.
Ten eerste is de weide niet van ons, wij huren die. Mits toestemming, zal de bak er normaal wel komen maar dan begint het pas. Aangezien het niet van ons is, zijn we ook niet van plan er meteen 10 000€ tegen te smijten.
Het is wel een kleigrond, groot voordeel is dat waar we plannen de bak te leggen, er vlak een beek langs loopt, dus kan daar afwatering naartoe.
Wij dachten om gewoon gras (en onkruid Boos! ) kapot te laten spuiten, een soort van doek/plastic daarover en dan een 10-15 cm zand erover te kappen. Het is de bedoeling dat als we over 10-15 jaar van de weide zouden moeten, het zand en dergelijke op een doenbare wijze kunnen verwijderd worden.
Is dit een haalbare kaart om een iet of wat goede bak te krijgen? We zouden het normaal gezien ook zelf doen, om de kosten te drukken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:52

russel schreef:
Over 2 weken gaan we er wonen, dan ga ik eens spitten. De drainage is net buiten de bak ietsjes omhoog zodat hij doorgespoten kan worden, dat gaan we als eerste doen. Ik denk dat het puin en de drainagebuizen wel in de juiste volgorde ligt voor 25.000 euro, maar je weet maar nooit Clown , dat ga ik inspecteren. Als ik er zit en kan bekijken hoe en wat, kom ik terug in dit topic, eventueel voor offerte, we zien wel.. Knipoog

Russel, het is niet zo zeer dat er een juiste volgorde is, er zijn gewoon meerdere manieren. Je hebt puin wat waterdoorlatend is, en dan ligt de drainage er onder. Maar je hebt ook puin dat geen water door laat, en dan leggen ze de drains er op. En je kunt bij mij geen offertes meer aanvragen hoor, ja alleen voor kunststof buis, dus ook drainage enzo, maar daar heb jij niets meer aan denk ik zo.

Maar je wilt je zandlaag niet te dik hebben, dan ligt het risico van mul worden om de hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:00

Als ik er zal ik eens kijken, misschien valt het mee, ik zal die mensen vragen hoe de volgorde is met aanleggen. We beginnen met de drainage door te blazen. Alvast bedankt voor je goede advies. OK dan!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:17

Leuk en interessant topic!!!

Ik ben getrouwd met een loonwerker. Haha!
We zijn altijd aan het rondkijken hoe je nu het beste een knappe bak aan kunt leggen.(voor ons zelf)
Ook wij zijn er inmiddels achter dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang zit!!!
Wij hebben al 10 jaar een bak achter huis liggen maar hij is nog nooit goed geweest.
Mijn probleem is dan ook dat mijn echtgenoot altijd nogwel; een restje zand ergens weet te liggen.
Das over krijg ik dan te horen.Misschien iets voor de bak??? ROFL
Dan wordt er weer een kraan gestart ,draait ie een middagje in de bak om(ook leuk om je zoons te leren draaien op een kraan)
Laat de dumpers een paar keer rijden en heb ik weer een nieuwe bodem!!!
Nou ja ,je begrijpt dus wel dat de bedoelingen super goed zijn maar het resultaat ......
Het kan bij ons voor de bak niet hard genoeg regenen of hij is binnen 3 uur weer kurkdroog.
Hij weet zelf ook wel waar de fout zit maar ja ,dit is gratis ,he!!! Knipoog

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:53

interressant topic! ik denk dat dit heel veel mensen aan gaat. Ik zelf zit ook te denken om een bak of paddock aan te leggen.
Ik wil iets waar hij in de winter in kan staan zodat hij het land niet kapot loopt en waar ik tegelijkertijd ook een beetje in kan rijden. Om kosten en weiland te besparen zat ik te denken aan 20x20 of 15x30
Als ik het goed begrijp is dit dus wat moet gebeuren:

* afgraven (hoe diep)
* drainage
* puinlaag (hoeveel cm)
* zandlaag (10-12 cm?)

Dan zou je een redelijke bodem hebben?