Ervaring met geen weidegang, maar 24/7 paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MikeRick

Re: Ervaring met geen weidegang, maar 24/7 paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:54

Jij vindt het al flauw als ik zeg we hebben het allemaal niet zo goed voor elkaar als jij, noem andere mensen dan ook niet zomaar een egoist. Mijn boodschap was dat je je mening neer kunt zetten zonder mensen voor iets uit te maken omdat ze niet hetzelfde voor hun paard hebben geregeld.

Verder ben ik het grotendeels wel met je eens als ik mijn paard niet meer kan geven wat hij nodig heeft en een ander wel zal ik hem ook met pijn in mijn hart verkopen.

Het was niet aanvallend bedoeld maar het was om aan te geven dat het niet altijd zo makkelijk is als dat jij schrijft Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:00

...en dat vind ik dus onzin , dat is je verschuilen achter geen zin hebben om het zelf goed te regelen.

Ik snap het punt heel goed hoor , dat het niet allemaal zo makkelijk gaat , maar daar koopt je paard niks voor Knipoog

Ik heb ook zelf keuzes moeten maken en zelf moeten zoeken om het fijn te kunnen regelen , dus het is gewoon flauw om dan te zeggen dat het voor mij makkelijker is dan voor een ander...ik heb ook geen familie met paarden of land dus heb het echt ook altijd zelf moeten zoeken Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:21

Als je een beetje engels kan lezen moet je eens met google zoeken op "paddock paradise". Een vierkant of rechthoekig stuk zand met een hek eromheen is namelijk inderdaad oersaai en geen vervanging voor een weiland. Maak een rondje over het beschikbare land met een pad van ong 4 meter breed, groter stukje ergens als rol/hangplek, een schuilstal, op verschillende plekken water, hooi en liksteen (allemaal apart en zover mogelijk uitelkaar) zodat de paarden steeds in beweging blijven.

Er zijn inderdaad een aantal paarden die niet tegen gras/weidegang blijken te kunnen. Hoefbevangenheid is er 1, maar ook een aantal vormen van zomerexceem hebben als hoofdoorzaak weidegang. Het van de wei afhouden van deze paarden is voor de gezondheid de veiligste optie, mits je natuurlijk een goed alternatief kan bieden.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:14

Ik denk dat je deze link bedoeld: http://www.thenaturalhoof.homestead.com ... adise.html

Ik heb die pagina bekeken en ja prachtig toch ik zou dat zeker het liefst willen. Zo'n groot stuk land en dan hooi op verschillende plekken neerleggen zodat ze lekker in beweging blijven.

Trouwens hij kreeg ook op een gegeven moment problemen met 1 van zn merries omdat deze te weinig beweging tot zich nam. en teveel gras, wat later weer wat beter ging...dus geheel vlekkeloos is het ook niet verlopen.

Ik kon niks vinden over dat er ergens staat dat een rechthoekig stuk paddock met zand met een hek eromheen oersaai is.
Ik twijfel er ook niet over dat mijn paard het oersaai heeft, maar misschien omdat hij bij de vorige eigenaren alleen op stal heeft kunnen staan, ze zijn altijd lekker aan het rondlopen of met elkaar bezig ze hebben natuurlijk altijd het bereik tot water, liksteen en stro en 4x per dag hooi, waarvan ook 2x brok.

Nee het is niet zo groots en mooi zoals jaime's paddock paradise maar heb jij t wel zo goed als Jaime voor elkaar dan?

Ik vind dat een weiland geweldig is als je er toe beschikking hebt en een paddock is niet hetzelfde als een weiland want zoals in mijn geval is er geen gras dus is het ook geen vervanging. maar daarom zeker niet slecht voor het welzijn van mn paard,

Maar mijn paard heeft het goed hier en ik ben in de verste verte niet meer egoistisch omdat ik mijn paard een zeer relaxte uitloopstal met sociaal contact bied en ik vind dat je al helemaal niet kan zeggen dat mensen (zoals mij dus) geen paarden mogen houden omdat ze te egoistisch zijn.
Want het paard kan geen gras eten maar bv hooi.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:31

pmarena schreef:
...en dat vind ik dus onzin , dat is je verschuilen achter geen zin hebben om het zelf goed te regelen.

Ik snap het punt heel goed hoor , dat het niet allemaal zo makkelijk gaat , maar daar koopt je paard niks voor Knipoog

Ik heb ook zelf keuzes moeten maken en zelf moeten zoeken om het fijn te kunnen regelen , dus het is gewoon flauw om dan te zeggen dat het voor mij makkelijker is dan voor een ander...ik heb ook geen familie met paarden of land dus heb het echt ook altijd zelf moeten zoeken Lachen

En dat is dus weer een conclusie trekken voor een ander ! Ik heb ook geen land of familie die het wel heeft, mijn paard echter heeft dus wel de mogelijkheid de hele zomer op het land te staan en de winter in een buitenbak en jawel dat is omdat ik er ook moeite voor gedaan heb. Het wil alleen niet zeggen dat als iemand het niet heeft voor zijn paard dat degene 1 er geen moeite voor gedaan heeft en 2 dat degene zich verschuilt achter smoesjes zoals jij zegt.

Je mag best een mening hebben je hoeft alleen niemand te veroordelen, dat was de boodschap Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:48

Mijn paard staat van November t/m Maart meestal in uitloopstallen; twee ruime stallen met bestrate uitloop en daarnaast krijgt ze ruim hooi. Ik heb dat, of een paddock, liever dan dat ik mijn paard al die maanden op stal moet zetten en ben er tevreden zo mee, paard ook Lachen .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:53

MikeRick schreef:
pmarena schreef:

En dat is dus weer een conclusie trekken voor een ander ! Ik heb ook geen land of familie die het wel heeft, mijn paard echter heeft dus wel de mogelijkheid de hele zomer op het land te staan en de winter in een buitenbak en jawel dat is omdat ik er ook moeite voor gedaan heb. Het wil alleen niet zeggen dat als iemand het niet heeft voor zijn paard dat degene 1 er geen moeite voor gedaan heeft en 2 dat degene zich verschuilt achter smoesjes zoals jij zegt.

Je mag best een mening hebben je hoeft alleen niemand te veroordelen, dat was de boodschap Knipoog

Mwoah , ik vind het geen veroordelen , gewoon een optelsommetje en een conclusie trekken die eruit voortkomt.
Als iemand geen wei voor het paard heeft , dan is dat altijd een bewuste keus. Niemand HOEFT een paard grasloos te houden , dat is het enige dat ik zeg. Ben je nog serieus op zoek dan is het een ander verhaal , maar iemand die zich erbij neer legt van het KAN niet anders , daar mag je gerust de conclusie bij trekken dat ze het dan gewoon niet zo belangrijk vinden dat ze er echt iets voor over hebben.

Dus we zijn het wel eens , je vindt dat ik een conclusie trek , en dat doe ik ook , en ik vind dat dan een eerlijke conclusie Lachen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:24

Mijn fjord heeft deze winter ook op het paddock gestaan.
Is wel een groot paddock, met schuilstal.

Zorg wel voor voldoende hooi Ja

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 15:43

En toen was er een hele discussie ontstaan Haha! Vork
Maar ontzettend bedankt voor alle reacties!!

We zijn inmiddels bezig met de koop van een ander huis... zit zelfs genoeg bij voor een klein weitje, dus iedereen blij, haha.
Nu maar afwachten of we er fincancieel uitkomen...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:29

hangt eraf hoe groot het lapje grond is zeg maar. Alles beter dan op stal. Het voordeel is wel dat je precies weet hoe veel dat zij eten. Nadeel je bent wel behoorlijk gebonden.

Mulano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:46

Veel paarden gaan zich vervelen in de paddock, en kunnen uit verveling zand gaan eten.. En daar kunnen ze weer koliek van krijgen. Maar dat ligt er ook maar net aan wat voor paard je hebt.. Knipoog

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:23

Yep dat kan idd gelukkig heb je daar wel goede midellen voor en kan je met een kuur van een week dat oplossen voordat je paard koliek gevoelig word.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:34

Zandkoliek kunnen ze ook krijgen als ze op een hele schrale wei staan. Sneller nog dan wanneer ze in een paddock staan, omdat ze blijven grazen en zelf niet snappen hoeveel zand ze daarmee opnemen.
Af en toe een kuurtje tegen zand werkt dan ook prima. Gebruik ik nu ook om de zoveel tijd Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:23

pmarena schreef:
En die zet je dan op het zand met een pluk oud hooi in de hoop dat ze dan goed blijven lopen. Zorg je ervoor dat je flink ermee aan het werk blijft dan helpt dat ook goed , blijkbaar gaan die foute sgtofjes dan sneller uit het systeem ofzo. Dus als je gewoon je paard goed aan het werk houdt kan zo'b dier over het algemeen best nog een paar uur per week grazen.

@je hoeft mij niet te vertellen hoe ik met een spierbevangen endurancepaard om moet gaan hoor, die loopt genoeg doordeweeks, staat op evenwichtig maar streng dieet (en streng is niet weinig maar kwalitatief hoogwaardig voer wat op gezette tijden gegeven wordt naast onbeperkt hooi). Hoeveel een paard kan grazen (als er al een mogelijkheid in de buurt is) dan verschilt dat nog steeds per paard en per situatie.

Citaat:
Wil je die paar uurtjes per week niet geven dan komt als excuus daarvoor dat dat moeilijk te regelen is enzo. Kom je dus weer uit bij je eigen gemak zwaarder laten wegen dan de behoeftes van het paard.

@Hoho.... moeten we dan iedere dag met de trailer naar een wei 20km verderop rijden. nee dat is pas fijn voor een paard.... en naast het paard heb ik zelf ook nog een leven, valt prima te combineren als we allebij wat water bij de wijn doen. Zo werkt dat nu eenmaal als je een dier in huis (in dit geval stal) neemt. Anders moet je er ook niet op gaan zitten.

Citaat:
En dat is alles dat ik zeg , dat is dat egoïsme dat ik bedoel. Ik vind het gewoon zo flauw dat mensen altijd maar meteen roepen : ja maar ik kan niet anders want het is zo moeilijk / gaat niet met m'n werk / gezin / qua afstand of wat dan ook.
Ook dat komt weer neer op : het kost mij teveel moeite , en dat is het welzijn van m'n paard me niet waard.

@Nee het komt erop neer dat er mensen zijn die maar 24 uur in een dag hebben, jij hebt er blijbaar meer Tong uitsteken. Het hebben van een paard is al een enorme aanslag op je priveleven, budget en dagelijkse ritme. dat weet je daar kies je voor, maar ik hoef niet 24u per dag op stal rond te hangen om in de behoeften van mn paard te voorzien, dat bedoel ik met dat er meer is dan mn paard.
Mensen vind ik pas egoistisch als ze een dag niet naar hun paard gaan want hij wordt toch door iemand anders binnengehaald, DAT vind ik pas egoistisch.

Citaat:
Wees dan gewoon zo eerlijk om dat te zeggen dat je dat niet voor je paard over hebt , en verschuil je niet achter zo'n flauwe redenering dat je geen keus hebt.

@Mee eens maar het verschilt wel in welke context je dit nu plaatst. In de zin van op de wei zetten ben ik het er niet mee eens, zeker in deze regio niet. In de zin van de algehele verzorging van je paard ben ik het er wel mee eens.

Citaat:
Ik probeer een ander niet zozeer mijn mening op te dringen , ik zeg alleen even hoe het eigenlijk is voor het paard.
Het zijn juist die eigenaren die jaarrond hun paarden op zand willen houden , die hun paarden iets opdringen Knipoog

@Dus dring je in dit geval je mening weer op Haha!. Door het nemen van een paard dring je hem zowizo iets op hoe je het ook wend of keert. Want hij kiest niet voor jou, jij kiest voor hem/haar.
Het paard kiest er zowizo niet voor om geboren te worden, ook dat is de keuze van de mens tegenwoordig. Paard moet ne*ken of gene*kt worden zonder zelf inspraak te hebben want meneer of mevrouw de eigenaar wil zo'n schattig huppelend veulentje in de wei wat binnen notime te koop staat omdat een veulen verhoudingsgewijs toch wel duur is, of de lol is er vanaf.. ga zo maar door...
Dus wat dat betreft kunnen we deze discussie tot in het oneindige doortrekken Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-07 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Eigen reacties uit quote gehaald voor leesbaarheid.

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:25

mag ik vragen wat sobbere rassen zijn??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:35

Rassen zoals shetlanders enz, die van oorsprong moeilijker aan eten kwamen en daardoor met minder eten moesten overleven. Deze worden dan ook snel dik als ze maar kunnen blijven eten en te weinig bewegen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:42

Vickelientje schreef:
Mijn shetten zijn (uiteraard! Vork ) ook dol op gras. Als ze doorhebben dat ze erop mogen, zijn ze heel blij. Maar als ik ze de kans geef, vreten ze zich helemaal klem. Vinden zij hartstikke leuk en lekker, maar ze worden er wel ziek van.
Ze zijn trouwens ook heel tevreden als ze gewoon op zand staan... met het verse gras aan de andere kant van het lint. Ze doen niet erg veel moeite om sprietjes te bemachtigen. En ben niet echt bang dat ze er depri van worden ofzo... ze kunnen elkaar pesten en ik geef ze afleiding dmv pion/ bal ed...

Misschien is een muilkorf in combinatie met een schraal weitje dan een idee? Dan kunnen ze wel grazen, maar veel minder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:43

Heb ik ook aan zitten denken maar dan kunnen ze elkaar ook niet kroelen en dat is naast gras eten een grote hobby van die van mij. Hebben ze die trouwens in maat shet?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:09

capopjekop schreef:
Heb ik ook aan zitten denken maar dan kunnen ze elkaar ook niet kroelen en dat is naast gras eten een grote hobby van die van mij. Hebben ze die trouwens in maat shet?

Ik geloof het wel. Volgens mij heb ik ooit een foto van een Shet met zo'n ding in de catalogus van de Paardendrogist zien staan. Ik heb overigens zelf geen ervaring met muilkorven, hoewel het voor mijn vreetzak ook geen slecht idee zou zijn!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 18:47

Groot nieuws: we hebben het huis gekocht!! Ben helemaal blij en wil het aan iedereen vertellen, dus ook hier Haha!
Ik heb straks dus ruimte voor een paddock en twee kleine weitjes!

Over die muilkorf:
ik heb gehoord/gelezen dat dat juist slecht is, omdat de meeste eiwitten/suikers in de top van de grassprieten zit, dus krijgen ze op die manier juist toch nog veel eiwitten/suikers binnen. Vooral omdat ze dan in principe alleen de puntjes er af kunnen eten. Daarbij vind ik het eng om ze wat om te doen in de wei/paddock. Halster heb ik ook altijd af. Bang dat ze ergens achter blijven hangen oid.
Het blijft toch puzzelen wat dat betreft met de sobere rassen...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:51

gefeliciteerd met jullie aankoop, wat ik nog wil aanvullen is dat wij een rijbak in de achtertuin hebben waar paard en pony lopen, heel gezellig voor ons alleen vind ik het voor de paarden veel minder. Ik ben ook blij als ze in mei bij de buurman weer het land op kunnen.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:30

Maar een paard kan je toch ook een paar keer in de week lekker meenemen aan het halster en dan laten grazen? lijkt mij wel.. Ik ga dus ook (ooit) verhuisen en dan zal ik waarschijnlijk niet genoeg plek hebben om een weiland te maken/hebben, dus dan zit ik er ook aan te denken om ze dan in een paddock te laten lopen.. (ik heb nOg geen paardjeS maar waarschijnlijk dan wel:P)
XxXxx

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:17

Vippie : ik heb het niet specifiek over jou hoor Tong uitsteken

Al dat ik zeg is in het algemeen wat voor iedereen geldt : hoe een paard erbij staat dat is ALTIJD het resultaat van wat de eigenaar ervoor over heeft.
Het maakt niet uit in welke buurt je woont , hoe je stalhouder is en wat voor werk je hebt. Jij als eigenaar kiest ervoor om op die plek je paard te houden , dus als er iets niet helemaal deugt is het toch echt helemaal 100% het resultaat van je eigen keus.
Genoeg mensen die naar Groningen ofzo gaan om hun paarden aan huis te houden , ook genoeg mensen die hun paard verkopen omdat ze het dier niet genoeg kunnen bieden. En zat mensen die hun paard 20km verderop hebben staan omdat het dier daar meer in de natuurlijke behoeftes voorzien wordt. Natuurlijk kun je dat opblazen met kreten als "prairie" "modern sportpaard" en "rijden is niet natuurlijk" enz. enz. maar dat is erom heen draaien.
100% natuurlijk als een kudde wilde paarden die een heel continent heeft voor zichzelf alleen , dat is natuurlijk niet het uitgangspunt. Maar je kunt wel je best doen om het dier tenminste zoveel mogelijk die eigen natuur te laten behouden van grazen / rennen / spelen / slapen / rollen , een leven op het gras , dat is de basis van het wezen paard en iets dat je het dier moet gunnen omdat het zo diep in z'n aard zit , dat vind ik hoor.
Kun of wil je dat allemaal niet dan heb je altijd nog de keus om het dier te verkopen aan iemand die dat WEL kan bieden.

Ik zeg natuurlijk niet dat dat MOET , je moet niks , maar de KEUS is er altijd.
Ze vallen niet dood neer als je bepaalde dingen weghaalt die ik een must vind voor een paard , en ze kunnen natuurlijk best gelukkig zijn in dat leven , maar het is jammer voor de dieren die zover van hun aard af worden gehouden. Een kind achter een spelcomputer is ook best tevreden , zullen buitenspelen zelfs maar stom vinden omdat ze het niet gewend zijn , maar diegenen die lekker met vriendjes buiten ravotten en uit bomen donderen zijn toch echt beter af imo. Tong uitsteken

Ik ben dan zo'n flapdrol die ervoor kiest om werk & wonen & paard in hetzelfde dorp te zoeken , en dat heb ik nu. Ik heb het ook druk zat met een dubbele baan , en ga elke dag naar m'n paardje toe omdat het doe-het-zelf is , maar het is een fijn plekje dus de meeste dagen heb ik aan een half uurtje genoeg om poep weg te halen en water bij te vullen , een koek /appeltje / peentje te geven. Rijden HOEFT niet elke dag want ze loopt 24-7 buiten , dus veel tijd eraan besteden hoeft echt niet hoor en ook draait niet iemand anders ervoor op.
Maar zulke plekjes moet je wel zoeken , die vind je niet in de Gouden Gids Lachen

Ja sorry hoor , maar ik krijg er gewoon de nare kriebels van als mensen zeggen dat ze geen keus hebben of dat weidegang niet zo belangrijk is , want dat is toch niet de hele waarheid maar jezelf een beter gevoel aanpraten , dat vind ik gewoon jammer.

Mensen die gewoon eerlijk zeggen dat ze het zo doen voor hun eigen gemak , blijft jammer voor het paard , maar die zijn dan tenminste wel eerlijk en beseffen dat ze hun paard deels tekort doen , en zullen dan ook op andere punten juist beter hun best doen is mijn ervaring , omdat ze het gewoon eerlijk bekijken Lachen

Vickelientje : gefeliciteerd !! OK dan!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:26

Ik heb een pensionstal waar de paarden een half jaar in paddocks staan en het andere half jaar in de weide. Ik heb verschillende rassen op stal staan, van sober tot hoog in het bloed, nooit problemen gehad. Ze staan 4 a 5 uur per dag buiten en krijgen dan hooi in de paddock. Ze staan altijd met meerdere paarden en ik heb in die 3 jaar nog nooit een paard met zandkoliek gehad of een paard dat zich verveelde. Bij de stal heb ik hier bewust voor gekozen, omdat de stukjes te klein waren om in te zaaien en ze dan dus alsnog in de modder lopen, nu staan ze lekker droog en ze gaan sinds een week weer een paar uurtjes per dag op de weide, zodat ze over een paar weken weer volledig op de weide kunnen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:23

ik heb mijn paarden ook aan huis en ik heb een paddock en 2 kleine weiden
ze gaan per dag een paar uur de wei op zodat ik heel de zomer gras houd
als ik ze constant op de wei houd heb ik geen gras meer na een maand en das jammer
dus ze gaan per 2 telkens een paar u per dag op de wei en ook staan er telkens 2 in de paddock met ruim voldoende hooi
' s avonds en ' s nachts gaan ze op stal ( een ruime en lichte stal )
' s avonds krijgen ze dan ook weer hooi en brok of wortelen en rond 23 u krijgen ze nog emmertje luzerne
enkel als de weiden te nat zijn mogen ze er niet op omdat ze dan alles stuk lopen maar het grootste deel van het jaar lopen ze dagelijks een paar u op de wei