Kan een paard alleen staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Re: Kan een paard alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:50

Ik heb een stal met uitloop voor een fjord en mini. Gaat hardstikke goed met elkaar. De stal gaat alleen bij heel erg slecht weer dicht en met Oud&Nieuw. Probeer anders een stal met een uitloop/paddock te maken. En desnoods aansluitend aan de paddock ook nog 2 kleine stalletjes voor 2 mini's.
Mijn mini heeft de eerste dagen even in een snel gebouwd stalletje in de schuur gestaan, tot ze gewend waren. Al zet je ze er niet permanent in, dan hoeft het echt geen mega stal te zijn voor die kleintjes (puur alleen voor nood bij ziekte oid)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:09

mijn pony staat ook alleen op de weide en het gaat prima alleen in de winterperiode dan anders komt mijn ander paard erbij in,maar waar mijn pony staat ziet hij vele paarden staan er naast en tegenover het moet wel gaan,er zijn zoveel mensen die maar een paard of pony hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:14

Visconti schreef:
als je daar het geld niet voor hebt moet je geen paard nemen

Dat vind ik ook

Je koopt ook geen auto als je geen wielen kunt kopen en die laat je dan ook niet weg.
Dan spaar je ook door totdat je er 1 met wielen kunt betalen.
ff stom vergelijk maar zo ongeveer klinkt dat van ik kan het niet betalen ook Lachen

Een paard is een kudde dier, wil je die aan huis spaar je door totdat je 2 paarden fatsoenlijk kunt huisvesten Lachen
En zelfs nog reserve op de bank hebt voor als er wat ergs gebeurd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:40

paarden zijn sociale kuddedieren en ik zou nooit en te nimmer ene paard alleen zetten zonder het gezelschap van een ander paard
is in mijn ogen mishandeling

je zou er zelf een shetje oid bij kunnen kopen
een weidemaatje kunnen zoeken van een ander
een paard van een ander op pensieon bij kunnen zetten
of iets dergelijks
maar alleen neerzetten, nee, niet doen is mijn advies

tazz2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:41

Het is leuk voor een paardje als er een ander dier bij staat!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:43

Een paard alleen neerzetten zonder andere paarden is in mijn ogen dierenmishandeling.
Paarden zijn sociale kuddedieren en in die behoefte moet je kunnen voorzien als je aan een eigen paard begint. Maar goed, volgens mij zegt vrijwel iedereen dat in dit topic. Lachen

Niets mooiers dan de vriendschappen van je paard te bekijken als ze lekker van die 'paardendingen' staan te doen met elkaar. Lachen

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:32

Een paard is een kuddedier dus ik zou hem niet alleen laten staan, als ik jou was zou ik er dan een leuke shet bij nemen als maatje voor hem.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:34

ik verzorgde eerst een paard dat al heel zijn leven alleen stond in de wei. Hij zag alleen paarden op wedstrijden en in de les.
Zelf vind ik ook dat je gewoon een lieve schetlander er bij kunt zetten. Maar een geitje ofzo is ook leuk Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:13

Ik vind dat een paard/pony niet alleen kan staan. Het zijn en blijven kudde dieren...

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:17

Lynn_Nikita schreef:
paard heeft soortgenoten nodig. Geit of schaap word baak gedaa maar is niet goed, Schapenmest is iets mee, en geiten knagen graag aan een staart.
Een mini shet geen oplossing?

of een falabella Knipoog
die zijn zooooo schatig

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:16

Mijn nichtje heeft een shet bij haar pony staan en die hebben ook een hele poos samen in 1 box gestaan. Ging prima.

Nu heeft de shet zijn eigen stalletje(voormalig schapenhok) waar hij wel 10x in past. Ze staan nog wel samen in het land en in de bak maar 's nachts apart.

de kosten voor zo'n mini vallen echt wel mee. Af en toe bekappen, wormenkuurtje etc.
Tuurlijk kan hij ziek worden maar dan kan jouw andere paard ook en als je daar geen reserve voor hebt kun je beter nog eent tijdje sparen.

Het kan een hele tijd goed gaan en ineens vliegen de DA rekeningen je om de oren. Haha!

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:59

Squit schreef:
Lynn_Nikita schreef:
paard heeft soortgenoten nodig. Geit of schaap word baak gedaa maar is niet goed, Schapenmest is iets mee, en geiten knagen graag aan een staart.
Een mini shet geen oplossing?

of een falabella Knipoog
die zijn zooooo schatig

Die zijn pas duur Nagelbijten / Gniffelen
Kan ej er beter meteen nog een kwpn bijkopen, kaj ej gezellig met z'n tweetjes op buitenrit Knipoog

Chantal__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:15

En een shet is leuk kan je ook nog mee tutten, met een schaap of geit, zou ik zelf niet gouw doen.
maar dat scheeld per mens.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:54

Ik begrijp de TS wel.
Ze hebbens straks een stukje grond van 5.000m². Hier wonen zij op, hebben een garage voor de auto?, de paardenstal moet hier komen, een weiland en vast en zeker ook nog een rijbak. Ja, dan blijft er niet veel ruimte over.

Maar ik ben met het gros hier eens dat een paard niet alleen hoort te staan. Een shetje erbij vind ik zelfs een 'noodoplossing'. Ik zie aan mijn paarden dat ze veel meer met hun eigen ras hebben (dit zie je ook terug in de hondenwereld) dan met een soortgenoot. Geiten en schapen vind ik al helemaal niets. Daar doe je ook nog een keer dat dier mee te kort omdat dit ook kuddedieren zijn!

TS, ik zou er nog eens goed over nadenken wat je moet doen. Qua ruimte, maar ook financieel. Als een 2e stal erbij maken al te duur is, moet je denk ik niet aan een eigen paard beginnen. Paarden kosten nou eenmaal veel geld.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:56

of een falabella Knipoog
die zijn zooooo schatig[/quote]

Kan ej er beter meteen nog een kwpn bijkopen, kaj ej gezellig met z'n tweetjes op buitenrit Knipoog[/quote]

hahaha ja maar ze zijn wel leuk en je heb dr ook een pleziertje aan Haha!
gezellig wandelen ofzo in het park hihi
ik zie het al voor me ik vind dat echt leuk..
en dat paard(jeeeee) krijgt beweging Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:39

Ze heeft het over een tuin van 5000m2
Daar nam ik op aan dat dat excl. bebouwing is.
Want idd, als dat gewoon het totale grond oppervlakte is,gaat er nogal wat af. Dan hou je amper plek voor een paard. Ligt er aan of het huis een beetje een fijne ligging heeft, maar ligt dat al wat meer in het midden, dan is het niet fatsoenlijk te doen.

Gloriantjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 08:41

of een falabella Knipoog
die zijn zooooo schatig[/quote]

Kan ej er beter meteen nog een kwpn bijkopen, kaj ej gezellig met z'n tweetjes op buitenrit Knipoog[/quote]

Wij kunnen zowiezo op buitenrit dan ga ik op ons paard en mijn dochter op haar verzorgpony. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:43

??

Jij zt in de 1e en hebt een dochter?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:47

Hangt ook helemaal van je paard af. Ik heb bijv een fries gehad die kon prima alleen staan. Maar ik heb nu een ijslander en daar kun je aan merken dat ie gewoon liever gezelschap heeft. Maar mijn gevoel zegt eigenlijk wl dat ze gezelschap nodig hebben, alleen is zo alleen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:50

Blueberry schreef:
Of haal iets bij het asiel weg of koop wat voor de slacht weg! heb je meteen een goede daad verricht Knipoog

bij het asiel oke. Maar laat de paarden bij slacht lekker staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:50

Wat is prima alleen staan?
Omdat een paard niet kan zeggen, ik vind het niet leuk interperteren wij dat zo.
Lees maar eens de verhalen van mensen die zeggen ik dacht dat mijn paard het niet erg vond, totdat hij een maatje kreeg en toch blijer werd. Lachen

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:40

runningkawa schreef:
??

Jij zt in de 1e en hebt een dochter?

Dat snap ik ook iet helemaal? Of misschien leest en post moeders mee op dochters account?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:26

Daar lijkt het wel op
Maar zover ik begrepen heb is dat niet toegestaan op bokt.
Wil moeders zo graag bokken moet ze maar een account aanmaken op haar eigen e-mail adres.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:48

naar mijn mening horen paarden niet alleen te staan. het zijn van nature kuddedieren, dus waarom zou je ze alleen zetten.

Deshnyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:40

Ik vind dat ze eigelijk wel een geit of paard om zich heen moeten hebben want in het wild leven ze ook niet alleen maar in een kudde en dan moet je eigenlijk geen paard alleen zetten, en waarschijnlijk als je geen ander paard bij haar/hem zet dan komt hij misschien later wel in aanraking met andere paarden en dan wil die dat niet en vind hij dat vreemd, sorry voor de preek:p maar ik vind het namelijk zielig als je een paard alleen zet;)
dus misschien kan je een shetlander of een geit erbij zetten alleen omdat hij dan niet alleen staat