Myfairytale schreef:Ben al ruim een half jaar aan het zoeken en heb al een hele hoop stallen gezien...
mag ik vragen wat je maximale kosten zijn ..en je
postcode kan ik ook eve voor je neuzen..natuurlijk dat per pb!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Myfairytale schreef:Ben al ruim een half jaar aan het zoeken en heb al een hele hoop stallen gezien...
doom schreef:je gaat je paard toch niet ergens neer zetten waar iemand niks van een paard af weet ..
JoviBan schreef:doom schreef:je gaat je paard toch niet ergens neer zetten waar iemand niks van een paard af weet ..
Wel iets om over na te denken idd.
Aan de andere kant, jouw visie en inzichten kunnen totaal verschillend zijn dan die van je stalhouder. En dan heb je in dat opzicht ook weinig aan je stalhouder wanneer jij het gewoon anders ziet.
Wat je dan met een leek kunt afspreken, is bijv.: altijd bellen wanneer mijn paard veel ligt, kreupelt, onverklaarbaar zweet, staat te rillen, niet wil eten, niet heeft gemest, etc etc.
doom schreef:Myfairytale schreef:Ben al ruim een half jaar aan het zoeken en heb al een hele hoop stallen gezien...
mag ik vragen wat je maximale kosten zijn ..en je
postcode kan ik ook eve voor je neuzen..natuurlijk dat per pb!
JoviBan schreef:doom schreef:je gaat je paard toch niet ergens neer zetten waar iemand niks van een paard af weet ..
Aan de andere kant, jouw visie en inzichten kunnen totaal verschillend zijn dan die van je stalhouder. En dan heb je in dat opzicht ook weinig aan je stalhouder wanneer jij het gewoon anders ziet.
Wat je dan met een leek kunt afspreken, is bijv.: altijd bellen wanneer mijn paard veel ligt, kreupelt, onverklaarbaar zweet, staat te rillen, niet wil eten, niet heeft gemest, etc etc.
JoviBan schreef:doom schreef:
het nadeel alleen is dat je nu ook te maken heb met een boer ...
en boeren zijn vaak ( sta zelf ook bij een boer)
lekker makkelijk ..vinden alles wel best ...
daar en tegen weet die van mij wel degelelijk een hoop van paarden dus daar heb ik geluk mee ..
maar mijn denken is toch anders ..
nu een klein vb ..
als die van een flinke wond heeft en het onsteekt erg laat ik eigenlijk liever de d.a er naar kijken ..
en die boer zegt ach mieter er oude teer op doet wonderen ..
snap je ...
ik en dan mag ik mezelf toch wel een muts noemen ..belt sneller een d.a als een boer ..
ik zou het eng vinden ....
en als een boer die weinig van paarden weet straks wel met een paard staat wat zware kloliek heeft een uurtje wacht voordat hij jou of de d.a belt ik zou het niet aandurven ..!
doom schreef:ik en dan mag ik mezelf toch wel een muts noemen ..belt sneller een d.a als een boer ..
en als een boer die weinig van paarden weet straks wel met een paard staat wat zware kloliek heeft een uurtje wacht voordat hij jou of de d.a belt ik zou het niet aandurven ..!
JoviBan schreef:doom schreef:ik en dan mag ik mezelf toch wel een muts noemen ..belt sneller een d.a als een boer ..
Is ook eng. En dan ben ik ook een muts.![]()
Ook ik heb ervaring met bij een (ex-)boer staan. En zo trof ik mijn paard een keer stevig rillend en met gaskoliek aan. Hij vond dat ze zich aanstelde.
Dat is de bedoeling ook zeker niet!!
) Maar zolang je je paarden niet thuis hebt staan, kan je er nooit 100% zeker op zijn dat mensen nix 'lenen'ThaGirl schreef:Ik heb (nog) niet gestemd op een van beide stallen, misschien na dit bericht dat ik heb gesloten wat ik kies.
Stal A:
- Dat de eigenaar een drankprobleem heeft, is z'n eigen probleem, maar hij moet natuurlijk niet daardoor de werkzaamheden laten versloffen. Dus ik zou het gewoon tegen hem zeggen: 'we betalen je voor die werkzaamheden, dan moet je die wel doen, anders gaan we of weg of we betalen de helft'.
Dan zegt hij dus: dan donder je maar op.![]()
- Je zegt dat maar 1 bak licht heeft. Maar er was toch ook maar 1 bak waar je in kon rijden (in totaal een verwaarloosde springbak=niet rijde, longer en losgooirondjes=niet rijde. blijft over: dressuurbak)
De dressurbak is prima te rijden, maar daar is de verlichting dus kapot.
De losgooibakken zijn niet klein, dat zijn zo'n beetje de standaardmaten van een bak. Er is dus 's avonds alleen 1 van de losgooibakken te rijden.
- Dat achterstallig onderhoud is natuurlijk niet echt fijn, maar bedenk over een maandje of 2 kan je gewoon weer zonder licht 's avonds rijden.
- Wat bedoel je met laatste controle? Of de lichten wel uit zijn en de deuren dicht enzo? Dat lijkt me enig sinds logisch dat jullie daar zelf ook goed op letten.
Uiteraard letten wij daarop als we weggaan, maar iedereen op stal laten de lampen en de radio nog een tijdje aan na het voeren.
We willen niet om 17 a 18 uur voeren en dan hop de lampen en radio uit.
Daarna zouden ze dan dus ook niets meer te eten krijgen... wij voeren ze nl tegen een uur of 22 nog wat kuil.
- Wanneer het bij ons echt hard regent, mochten de paarden ook niet naar buiten. Aangezien het (nu dus nog wel doge) weiland daar heel slecht van word. En nu kunnen je paarden met droger weer dus wel nog naar buiten, maar laat jij/die staleigenaar ze hele dagen met regen in de wei, dan heb je straks als het droog weer is alsnog geen droge weide meer over. Dus dat snap ik wel wat betreft die eigenaar, máár dan had hij dat wel moeten zeggen/overleggen. Voordat we daar gingen staan is er afgesproken dat onze paarden iedere dag naar in de wei konden, ongeacht het weer. Dat was ook een vereiste. Hij heeft ook meer dan genoeg land om te wisselen.
- kuil kan nooit altijd dezelfde kwaliteit hebben, omdat het ene jaar nou eenmaal beter is geweest als het andere jaar. En datzelfde geldt ook voor stro. Maar het is natuurlijk wel flink balen dat het niet altijd heel goed is. Hier thuis merk ik ook dat de ene baal veel stoffiger is dan de ander, of dat de ene veel dichter op elkaar gepakt zitten. Logisch natuurlijk, maar de ene keer heeft hij pakken kuil en de andere keer haalt hij (bijna verrot) snijkuil bij zijn buurman voor een prikkie.
- Waarom moet de deur open als de paarden de hele dag buiten staan (of heb ik dat verkeerd begrepen?). 's Ochtends zouden ze gevoerd moeten worden, wat dus niet gebeurd en daarna naar buiten, wat dus veel later (eind van de middag) pas gebeurd!
- Ik had ook het idee dat me wortels gejat werden (bleken het muizen te zijn geweest) Maar zolang je je paarden niet thuis hebt staan, kan je er nooit 100% zeker op zijn dat mensen nix 'lenen'
We hebben het in goed afgesloten tonnen staan. Toen we het vermoeden kregen zijn we het bij gaan houden op de kalender. Wij voeren altijd zelf, dus niet meer of minder. Toen bleek dat het echt verdween hebben we het in een afgesloten kast gezet en toen ging het wel goed en was er niets meer weg.
Stal B:
- Wat betreft facaliteiten, vind ik je eerlijk gezegt een beetje verwend klinken.. met 'maar' 1 bak. Deze is in ieder geval wel verlicht.
Dat mag je vinden, maar dat ben ik zeker niet. Ik heb een jonge hengst waar ik nu langzaamaan los grondwerk mee doe en dat kan dan dus niet met 2 man in een bak... ik hoef zeker niet meerdere bakken te hebben, maar als je het tot je beschikking hebt zoals nu is het wel heel erg handig!
- De eigenaar hoeft toch ook eigelijk maar weinig van paarden te weten als hij verder weinig werkzaamheden verricht. Klopt, maar toch is het fijn dat er toezicht is op je paarden en dat hij jou of een DA inschakelt mocht hij iets merken.
- En minder weide hoeft helemaal niet erg te zijn. Als je bij Stal A 5hA land hebt met 30 paarden of bij Stal B 3hA land hebt met 5 paarden. Het gaat er dus om hoeveel paarden er gebruik van moeten maken. Natturlijk is dit zo, maar ik heb het dan natuurlijk wel over de juiste verhoudingen. Bij Stal A staan veel meer paarden, maar hij heeft ook weet ik hoeveel meer weiland, terwijl er bij Stal B dan max. 8 paarden gebruik van veel minder moeten maken.
- Heb je een voorkeur voor stro ipv vlas? Misschien valt er wat te regelen met de eigenaar mbt stro. Ja, eigenlijk wel. Nee, dat is niet te regelen, hij heeft nu 1 afnemer voor alleen vlas. Maar dat is het ergste ook niet, ik denk er alleen wel over na![]()
- Paarden de hele dag buiten, dat vind ik ook zeker een voordeel. Absoluut!!
- Zelf zou ik een kalverhouderij geen nadeel vinden, want het hoeft er natuurlijk niet zo aan toe te gaan als bij jullie op die varkenshouderij. Maar dat is iets heel persoonlijks ook. Ik vind het wel een heel groot probleem en helaas gaat het er nog erger aan toe dan bij ons...
Conclusie:
Al met al hebben allebei de stallen voordelen voor je paarden. Want stal A is lekker dicht bij het bos, hoewel ik me afvraag of paarden het uitmaakt of ze eerst 15min naar het bos moeten stappen. Dat denk ik niet, maar persoonlijk vind ik het wel veel fijner om zo een landweggetje op te kunnen en dat je dan vrijwel direct in de bos zit, zeker met jonge dieren. En paarden geven toch niks om luxe zoals 10 buitenbakken oid. Nee, maar da's ook wel een beetje overtrokken...Dus toch denk ik eigelijk nu ik zo schrijf, dat stal B beter is voor je paarden. Want daar krijgen ze tenminste wel normaal te eten en mogen ze lekker hele dag naar buiten (grooooot pluspunt). En ik denk niet dat een paard er slechter van word om op vlas te staan.
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om je paarden, maar ook of jij je er fijn bij voelt... Stal A heeft wel veel mogelijkheden, maar voel je je daar nou echt fijn? Ik geloof het niet. En je schrijft al dat stal B die eigenaar het graag wil leren, dus dat is positief. Zeker, hij prbeert er tenminste vanalles aan te doen!
Ook is stal B iets dichter bij huis, maarjah of je nou 45 of 40min moet fietse, dat maakt nou ook weer niet uit. Scheelt nog wel ietsje meer... Stal A is zo'n 45 min fietsen en Stal B zo'n 20 min.![]()
Maar die prijs... want 70 euro meer betalen per box vind ik wel erg veel als je zo erg in facaliteiten achteruit gaat. Dat vind ik dus ook..
Conclusie-conclusie:
Mits je wat kan doen aan de prijs van stal B, zou ik naar stal B gaan!
VIPPIEKIPPIE schreef:Waar in Gelderland woon je? Ik ken heel wat stallen hierzo, dus moet je anders maar even PBen, of gewoon hier zetten, ik houdt dit topic in de gaten!
VIPPIEKIPPIE schreef:Hmm.. Nee sorry dan ken ik niet zoveel.. Als je in de buurt van Arnhem woonde had ik er zo 100 kunnen noemen..
tita schreef:echhhhhhhhhh dat is dan nog meer dan eerst.
Toen was het 70 euro per stal duurder en nu 75
Myfairytale schreef:UPDATE:
Nou, de onderhandelingen zijn geweest:
Ik moet bij Stal B. €75,- meer gaan betalen per maand all-in dan dat ik bij Stal A. betaal.
Dus het is erg, erg moeilijk....
pres schreef:Myfairytale schreef:UPDATE:
Nou, de onderhandelingen zijn geweest:
Ik moet bij Stal B. €75,- meer gaan betalen per maand all-in dan dat ik bij Stal A. betaal.
Dus het is erg, erg moeilijk....
Als ik het goed begrijp dan zit er bij stal B voor €75.00 meer ook het voer erbij in wat je nu zelf moet kopen?
Natasjavegas schreef:ik zou op stal a blijven dit omdat paarden longwormen kunnen krijgen van koeien en kalveren zeker als deze in een en dezelfde stal staan zonder muur ertussen of wat dan ook