chippen, zin of onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chippen, zin of onzin?

zin
55 (78%)
onzin
15 (21%)

Totaal aantal stemmen: 70

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:07

Waarbij chippen volgens mij nog wel van nut kans zijn, is hmet afgekeurde paarden. Vroeger werd er bij een afgekeurd paard een A in de hals gebrand, dan wist je dus voor de rest van het leven van het dier dat er risico bestaat dat dat paard 'iets' heeft. Tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan. Maar als je nu een afgekeurd paard door de verzekering laat ophalen, kunnen zij het niet ineesn toch nog doorgaan verkopen als bijv. recreatiepaard. Want Normaal werd er dan bij zo'n paard het papier vernietigd en je kon niets meer nagaan. Nu kun je dmv de chip wel achterhalen of het paard misschien is afgekeurd voor sport en/of recreatie. En ik denk dat dat wel een goede zaak is.
Nogmaals, ik vind wel dat er nog te weinig onderzoek gedaan is naar de effecten van de chip op langere termijn, maar vooralsnog zie ik bij Tryntje en Duvel geen problemen, en ik hoop maar dat dat zo blijft.

Riëtte

Ik ben voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 18:33

Ik heb een aantal redenen waarom in voor ben:
* bij diefstal/weglopen oid kunnen ze via het chipnummer de eigenaar achterhalen
* op wedstrijden is het verplicht
* als je een gechipt paard koopt, hoort er een paspoort bij te zitten. Daarin hoort de veearts alle belangrijke medische handelingen te noteren, zodat je ook de (medische) achtergrond van het paard min of meer weet
* het is een kwestie van tijd voor het voor alle paarden wordt verplicht
* het is goedkoper als DNA-testen, en brengt sowieso veel minder hinder voor de paarden met zich mee (beter 1x een chip implanteren, wat vrijwel pijnloos is, dan iedere keer bloed te laten prikken)

Ik las van iemand die zegt dat het gesponserd wordt door Virbac. Wij hebben op de praktijk veel goedkopere chips, die net zo goed zijn! Een hond of kat enten kost bij ons nog geen 20 euro (wij behandelen geen grote huisdieren, maar mijn baas heeft mijn paard wel gechipt).

geral

Re: Ik ben voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 20:39

Riëtte schreef:
Ik heb een aantal redenen waarom in voor ben:
* bij diefstal/weglopen oid kunnen ze via het chipnummer de eigenaar achterhalen
* op wedstrijden is het verplicht
* als je een gechipt paard koopt, hoort er een paspoort bij te zitten. Daarin hoort de veearts alle belangrijke medische handelingen te noteren, zodat je ook de (medische) achtergrond van het paard min of meer weet
* het is een kwestie van tijd voor het voor alle paarden wordt verplicht
* het is goedkoper als DNA-testen, en brengt sowieso veel minder hinder voor de paarden met zich mee (beter 1x een chip implanteren, wat vrijwel pijnloos is, dan iedere keer bloed te laten prikken)

Ik las van iemand die zegt dat het gesponserd wordt door Virbac. Wij hebben op de praktijk veel goedkopere chips, die net zo goed zijn! Een hond of kat enten kost bij ons nog geen 20 euro (wij behandelen geen grote huisdieren, maar mijn baas heeft mijn paard wel gechipt).

daar zeg je dus, de dierenarts moet aantekeningen in het paspoort zetten, zoals ik al eerder zei, bij ons werd niets gecontroleerd en er is niets in het paspoort gezet betreffende de behandeling van de pony

chipnummer eigenaar achterhalen, mooi niet, ik heb een pony verkocht, chip staat nog steeds op mijn naam, pony gekocht, ook deze heb ik zelf nog niet over laten schrijven, dus hetzelfde verhaal als met een stamboekbewijs, laten heel veel mensen ook niet overschrijven.

Let wel ben niet pro en niet anti chip, maar zie nog steeds het nut er niet van in, alleen ten behoeve van de belastingdienst op de lange termijn.