steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 11:18

De verzorgster heeft hem ook alleen eten gegeven, dus uit de wei halen, eten geven en weer in de wei.
Hij kan niet in de wei worden gevoerd omdat er meerdere paarden in de wei staan.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 11:19

Irishje schreef:
sorry, zwakke smoes. er kan gewoon hooi of kuilgras in de wei. desnoods in een kar of iets anders.

Als je beter had gelezen had je ook gelezen dat hij niet alleen in de wei staat.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:19

doet ie het naar jou toe? of gewoon vooruit? dit scheeld enorm. als hij het naar je toe doet en er bij maait dan ondermijnt hij jou gezag. een tik onder de buik is hier op zijn plaats.
doet hij het van je af heeft het een andere reden angst of opwinding.

Sassje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 11:32

als hij met meerdere paarden in de wei staat word dat idd moeilijker maar daar was iets op te verzinnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 12:48

Een giga pak rammel. Meer kan ik er ook niet van maken. Ik heb het ook met Dennis gehad en als ik aan z'n koppie zie dat hij ideen heeft hoef ik hem maar te waarschuwen en hij weet het al weer. Het gaat nu heel erg goed. De laatste keer dat hij het deed was toen we op minder dan 1 meter een hengstige merrie lieten passeren en dat blijft moeilijk voor een dekhengst. Maar dat weet ik en het was gewoon een domme actie.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:07

misschien voortaal wel een zweep meenemen tot hij het heeft afgeleerd, dan maar een tijdje met zweep hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:39

Boogiegirl schreef:
helaas ga ik niet met een zweep wandelen en loop ik niet constant bij hem met de zweep Haha!
alleen soms met de spaanse pas doen, maar dan steigerd hij eigenlijk nooit.

Met een tweejarige?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:13

Laura ik moet me ook aansluiten bij Steef en Kawa! Voorlopig niet zonder zweep aan de wandel gaan, en hem eens echt flink aanpakken als hij steigert. Als je hem met de hand een klap geeft, dan doet jouw hand wel zeer, maar die pony zal daar niet zoveel respect voor hebben. Je kan beter 1 keer een flinke knal met de zweep geven dan hem steeds maar klappen blijven verkopen die toch niets helpen!
Neem anders eens een ervaren persoon mee die jou voordoet hoe je hem moet straffen als hij steigert.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:15

Lielle"]
[quote="Boogiegirl schreef:
helaas ga ik niet met een zweep wandelen en loop ik niet constant bij hem met de zweep Haha!

Met een tweejarige?
[/quote]

Waarom zou de spaanse pas niet met een 2 jarige kunnen??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:50

Pinky_girl"]
[quote="Lielle"][quote="Boogiegirl schreef:

Met een tweejarige?
[/quote]

Waarom zou de spaanse pas niet met een 2 jarige kunnen??
[/quote]

Het is niet de vraag opf het kan, maar of het verstandig is. Ik sluit me voor de verandering maar weer aan bij Runningkawa.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:58

Als buddy ooit zoiets zou flikken, trap ik hem meteen de grond in. Overigens is dit nog maar het begin Boogiegirl...je moet het hier meteen uitrammen, anders gaat het van kwaad tot erger. Maargoed, ik denk dus ook dat je er niet goed aan hebt gedaan een jong paard te kopen, je komt telkens weer met vragen over hoe je dit of dat moet oplossen. Je had beter een ouder paard kunnen kopen, die al redelijk opgevoed is. Ik vind opvoeden leuk, en durf te zeggen dat ik er behoorlijk goed in bed.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:00

Lielle schreef:
Het is niet de vraag opf het kan, maar of het verstandig is. Ik sluit me voor de verandering maar weer aan bij Runningkawa.

Waarom zou dat nou weer niet verstandig zijn? Gaaaap Als het aan jullie ligt begin iedereen pas met het omgaan met paarden als ze een jaar of 6 zijn.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 15:43

XoNo"]
[quote="Lielle schreef:

Waarom zou dat nou weer niet verstandig zijn? Gaaaap Als het aan jullie ligt begin iedereen pas met het omgaan met paarden als ze een jaar of 6 zijn.
[/quote]

Xono ik had het niet beter kunnen zeggen!

Boogiegirl, de enige tip die ik je kan geven en die het meeste resultaat geeft is dat je altijd je zweep bij hebt en hem "verrot" slaat als hij omhoog gaat.
Steigeren is absoluut NOT DONE (maar dat wist je zelf ook al wel Knipoog ) dat dient afgeleerd te worden op een (soms harde en) vooral strenge manier.

Waar je ook gaat, zorg gewoon altijd dat je je zweep bij hebt. Hij weegt niet veel, tis ook niet bepaald wat je noemt onhandig maar je kan hem er wel goed mee terecht wijzen.

2-jarigen (die dan ook nog eens net gecastereerd zijn) kunnen nou eenmaal klootzakken zijn, maar als je het hem nou niet duidelijk maakt zullen de problemen jammer genoeg enkel maar groter worden en de kans op oplossingen enkel kleiner en moeilijker....
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 01-09-02 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:12

owh owh owh, sorry hoor, maar wat KOTS ik van reacties hier.
Ook mijn paarden krijgen als ze het verdient hebben genadeloos op hun flikker.
Maar wat ik hier af en toe lees????
Het kan prima zonder zweep, en dan spreek ik uit ervaring

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:28

stef van de zweep gaang ze heus niet dood hoor Haha! Bovendien heb je bij een shet misschien idd nog wat te vertellen als je met de hand slaat, bij mijn KWPNer heb je, als ie super dwars is, toch echt wel een zweep nodig, liefst een lange.

Wbt spaanse pas, even de leeftijd terzijde... Ik denk dat je dat soort vrijetijdsdressuurdingen het ebste pas kan gaan doen als de basis (als dus is het naast je lopen, respect voor je hebben etc) in orde is. Wanneer je paard nog steigert wat je hem niet af kan leren zou ik oppassen met dingen als spaanse pas leren want eer je het weet gebruikt ie dat als truukje!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:36

Laura schreef:
stef van de zweep gaang ze heus niet dood hoor Haha! Bovendien heb je bij een shet misschien idd nog wat te vertellen als je met de hand slaat, bij mijn KWPNer heb je, als ie super dwars is, toch echt wel een zweep nodig, liefst een lange.

Euhm, laura, vergeten dat ik ook nog een haflinger heb?
Daarbij slaat de opmerking dat je bij een shet nog wat te vertellen hebt helemaal nergens op, maar goed.
Van de zweep gaan ze inderdaad niet dood, maar vaak bereik je ermee wat je er juist niet mee wilt bereiken.
Ook een KWPN ner is zonder zweep te "temmen"
Jamaica is bloedlink geweest afgelopen voorjaar (en wie me niet geloofd, vraag Sonja, die heb ik destijds totaal in paniek opgebeld) Continu op haar achterbenen, over me heen, door me heen, etc etc etc.
Op advies van sonja, zodra ze steigerd, back up. 4 beentjes aan de grond? braaf paard.
Even heel zwartwit uitgelegd.
Jamaica steigert nu niet meer, zonder zweep. Het onmogelijke? Een gave? Nee, gewoon straffen op een vriendelijkere manier

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 16:46

Maar dat is volledig offtopic. Ik ben ook lang niet altijd voor afrossen... maar in sommige gevallen ben je met natural horsemanship een lachertje als ze kloten willen...
Maargoed, dat is dus geheel offtopic...

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:13

hahaha, ik moet toch wel lachen om die reactie van stef hoor, dat een zweep gewoon zielig is, ik denk dat paarden ons gewoon aan het uitlachen zijn als ze zulke dingen als dit flikken, het is nog levensgevaarlijk ook, en zet maar eens een paard achteruit als hij het omhoogkomtrucje aan de hand kent, als je pech hebt gaat ie weer stijl omhoog en heb je een hoef voor je bek. Nou, dan pak ik toch liever een zweep of desnoods een stuk hout en sla em in elkaar. En ik denk niet dat je een shet/haflinger kunt vergelijken met een normaal paard....

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:14

In Duitsland rijden we de Hannoveranen altijd vanaf 4 jaar in. Met 3,5 plukken we ze van het land, dus gesteiger van paarden van 1.80 naast me is bekend. Je moet heel goed weten waar het vandaan komt, steigeren vanuit pure paniek is niet op te lossen met een klap. Is het steigeren op mij gericht, krijgt hij een rotschop. Niet één die het durfde om nog een keer naar mij te steigeren, dus de schop was hard genoeg. Klinkt heel grof, maar als je zien hoe ze weleens met elkaar omgaan in de wei..
Het jammere is, is dat er bij jou toch nog een stuk ervaring ontbreekt. Ik heb het idee dat je al behoorlijk wat hebt geprobeerd om het steigeren af te leren, verbeter mij maar als het niet zo is hoor. Maar met dat 'proberen' ben je in feite dus inconsequent. En het consequent zijn is toch een sleutelwoord bij het opvoeden van paarden. En met die inconsequentie wordt het alleen maar moeilijker om een paard een beetje op te voeden. Dus probeer vanaf nu consequent te zijn in al je handelingen, bied hem structuur, en sta stevig in je schoenen. Het is nou eenmaal niet eenvoudig een jong paard goed op te voeden, ik zie nog vaak genoeg mensen (ook oudere mensen) met paarden die niet door water durven, ontzettend aan het zijken zijn om een binnenbak in te gaan enz. Heel irritant. Maar voor Passion is het nog niet te laat, maar blijf niet modderen en wees duidelijk! Succes!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:27

Stef ik denk idd dat het wel mogelijk is om een paard het op die manier af te leren, maar dat verschilt volgens mij per paard. Die van mij heeft 1 keer gesteigerd, toen was ze doodsbang voor een grasmaaier. Ik heb er toen idd ook back-up gevraagd, en pas verder gelopen toen ze weer rustig was. Daarna heeft ze niet meer gesteigerd, en de grasmaaier is nou ook redelijk ok.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:34

Laura schreef:
Wbt spaanse pas, even de leeftijd terzijde... Ik denk dat je dat soort vrijetijdsdressuurdingen het ebste pas kan gaan doen als de basis (als dus is het naast je lopen, respect voor je hebben etc) in orde is. Wanneer je paard nog steigert wat je hem niet af kan leren zou ik oppassen met dingen als spaanse pas leren want eer je het weet gebruikt ie dat als truukje!

Hier ben ik het voor de volle 100% mee eens.
Vind alleen wel dat het niet 'erg' is als een 2 jarige de spaanse pas kan.
Maaar EERST de basis... *hamer hamer*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 17:49

Steef schreef:
hahaha, ik moet toch wel lachen om die reactie van stef hoor, dat een zweep gewoon zielig is, ik denk dat paarden ons gewoon aan het uitlachen zijn als ze zulke dingen als dit flikken, het is nog levensgevaarlijk ook, en zet maar eens een paard achteruit als hij het omhoogkomtrucje aan de hand kent, als je pech hebt gaat ie weer stijl omhoog en heb je een hoef voor je bek. Nou, dan pak ik toch liever een zweep of desnoods een stuk hout en sla em in elkaar. En ik denk niet dat je een shet/haflinger kunt vergelijken met een normaal paard....

Nee steef, inderdaad niet, ze zijn 9 van de 10x veel eigenwijzer. Maar daar vergist iedereen zich helaas in.
Ik zeg nergens dat een zweep zielig is, het kan alleen ook anders.
Maarja, als mensen niet voor andere dingen open staan, heb ik mijn best gedaan. Greetz

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:03

nouja, als jij kotst van wat je hier leest getuigt dat ook niet echt van openstaat voor andere dingen Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:04

ik sta niet open voor "geweld" terwijl het niet perse nodig hoeft te zijn nee, dat klopt.

Vreemd ook dat er altijd maar geadviseerd wordt tussen de oren te slaan.
Anatomie lesje zou leuk zijn
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 01-09-02 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:07

XoNo"]
[quote="Lielle schreef:

[/quote]

Xono, ik heb geen moeite met iemand die een 2,5 jarige alvast wat handmak maakt maar gewoon gehoorzaamheid lijkt me een eerste vereiste.