shetlanders al gauw te dik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: shetlanders al gauw te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:52

@ IT, niks aan de hand. hardvoer (krachtvoer) doet de sobere rassen bij licht tot matig werk meer kwaad dan goed. waar denk je dat die paardjes in de natuur hun voer uithalen? je moet kijken naar de algehele conditie, hoe zwaar is het paard, hoe 'oogt' hij, en hoe voelt hij zich? ik voer zéker niet meer dan jij, en zowel Flicka als Snatje (die flink in de groei is) zijn eerder aan de dikke kant.

goede kwaliteit hooi en gras is het hoofdvoer, krachtvoer geef ikzelf voor de lekker, maar in principe heeft een paard het maar zelden nodig. veel sportpaarden krijgen dan ook gevoerd in verkeerde verhoudingen, zodat ze geen 'conditiebuik' (grasbuik) krijgen. een grasbuik is iets heel paard-eigens, wat alleen maar aangeeft dat de darmen lekker bezig zijn. van nature hoort een paard zo'n 16 uur per dag te grazen, dus steeds in kleine beetjes. drie keer per dag een lekkere bak krachtvoer is daarmee niet te vergelijken, of er nou hooi gevoerd wordt of niet.

en met goede kwaliteit bedoel ik in dit geval arm hooi/ gras, met veel kruiden en andere planten, wat opgebouwd is uit veel vezelige stengels. goed darmstelsel gegarandeerd, tenslotte benadert het het natuurlijke voer, waarop een paard gemaakt is het meest.

zelfs mijn E-pony ruin, die ik in de zomer dagelijks rij, vaak ritten van enkele uren, krijgt in de zomer nauwelijks bijgevoerd. hooguit wat haver. in de winter heeft hij wat meer nodig, maar in de zomer redt hij zich prima op gras en evt wat hooi, want hij kan slecht tegen grote hoeveelheden vet/ jong gras. haver is zowiezo een natuurlijker krachtvoer dan bijvoorbeeld biks, wat eerder te vergelijken is met een Mars-reep. energie tekort hebben mijn dieren nooit.

het is overigens niet de hoeveelheid die het meeste uitmaakt, maar het soort voer. Nederlands hooi en gras is gewoon niet te vergelijken met wat paarden in de natuur eten. waar ze van natuurvoeding vijf kilo eten, hoeven ze in Nederland misschien maar twee kilo te hebben. onbeperkt hooi/ gras is het allerbeste, maar in Nederland moeilijker te realiseren omdat de meeste weiden gewoon eigenlijk ongeschikt zijn voor paarden.

JUIST paarden in de groei help je niet met krachtvoer. wél om ze de hoogte in te krijgen die helemaal niet van nature in het paard zit, of voor de opbouw van spieren voor potentiële sportpaarden. maar is het paard daarmee geholpen? nee. het paard te snel willen laten groeien doet af aan de kwaliteit van botten en spieren, die bij langzame groei meer kans/ tijd krijgen om écht te ontwikkelen. daarom ben ik ook voor inrijden NA het vierde jaar, het paard wordt er allesbehalve minder van.
jonge paarden, zeg tussen de één en drie jaar, kunnen beter wat aan de dunne kant zijn dan aan de dikke. geen vet en overgewicht dat in de weg zit, gewoon puur natuurlijke optimale groei. mijn ruin bijvoorbeeld, zou tussen de 1,37 en 1,45 meter worden. hij is 1,52 meter geworden, op oud hooi en goed gras. niks geen groeistimulansen, maar een natuurlijk flink uitgegroeid paard, met een gestel van hier tot tokio. tot zijn 2,5 was hij aan de dunne kant, en bij een goede zucht of buiging in het lichaam kon je af en toe een ribbetje zien. niet gevaarlijk mager, gewoon volslank.
Snatje idem dito, die is nu 10,5 maand, en in zijn half jaar bij mij al zo'n 8 cm gegroeid in hoogte. hij zit nu op 1,12 meter, en verwacht werd dat hij rond de 1,22 uit gaat komen. hij heeft goede kans om ook hoger te worden, juist omdát hij natuurlijke voeding krijgt. de laatste twee maanden groeit hij een stuk harder dan toen we hem net hadden, dat zegt mij toch wel iets.

de natuur heeft het paard prima in elkaar gezet, dus waarom zouden wij daaraan lopen plukken, met duur voer (veelal met stoffen erin die eigenlijk helemaal niet gezond zijn voor paarden) in de vorm van biks, etc. nergens voor nodig. mocht je paard wat extra nodig hebben naast gras, hooi, en een mineraalblok, geef dan haver. dit is iets was ze in de natuur ook eten, het is gewoon een graansoort, en de eigenschappen die het heeft tov paarden zijn bekend.
naast het basisrantsoen kan je ook prima wortels (winterpeen of witlofwortel), wilgentakken, bamboe e.d. bijvoeren. doe wel rustig aan met bamboe, daar zitten veel suikers in, en het is dus niet geschikt voor paarden die makkelijk hoefbevangen worden.

keuringsresultaten zijn géén bewijs voor een goed voerrantsoen. Welsh A-tjes moeten ook voller zijn, tot het vette aan toe (hoewel dat wel minder wordt), gewoon ongezond. ik kijk liever naar het paard als paard zijnde, ipv als wat fokkers e.d. vinden. voor de keuring, prima, maar daar gaat het topic niet over...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:53

mariska12 schreef:
krijgt mijne genoeg dan ?? ( ik zei net hierboven hoeveel die kreeg)

ik vind t netjes...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:53

Mariska12: IK VIND dat je hem/haar redelijk voert. In de zomer is het erg netjes. In de winter vind ik dat je hem nog wel iets bij kunt voeren waar hij zn energie uit kan halen (misschien handje of 2 bix?).
Ik denk dat jouwe vergelijkbaar werk doet als de mijne...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:54

horsewisper schreef:
Ik vind het niet alleen, maar jongen ponys hebben gewoon bepaalde stoffen nodig om te groeien. Knipoog

hoe jij verder voert moet je helemaal zelf weten, het zijn de mijne niet.

denk je dat in de natuur de veulenbrok met melktoevoeging op ze ligt te wachten? volgens mij niet, in de natuur zijn veulens vaak schraal, en gek genoeg schijnen ze juist dan het gezondst uit te groeien. onze stalhouder fokt KWPN-ers, voor de sport. hij voert de veulens en jaarlingen ook nooit bij, ze krijgen een goed weiland en goed hooi, en dat is het. zijn paarden groeien geweldig uit. voor mij dus nog steeds geen bewijs dat een veulen babybrok nodig heeft.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:57

in de natuur hoeven ze ook niet te werken.
en lopen ze los komen ze andere dingen tegen.

staan ze niet op stal etc. totaal anders dus.

mariska12

Paulusjuh schreef:
Mariska12: IK VIND dat je hem/haar redelijk voert. In de zomer is het erg netjes. In de winter vind ik dat je hem nog wel iets bij kunt voeren waar hij zn energie uit kan halen (misschien handje of 2 bix?).
Ik denk dat jouwe vergelijkbaar werk doet als de mijne...

nou eigenlijk .. geef ik hem ook wel mee dan 1 handje Knipoog
soms geef ik hem s winters ook wel is een 1/4 ..
maar als ik denk dat hij te dun is .. voer ik hem gewoon bij Lachen

Buckje

KindnessM schreef:
t is denk ik ook maar net welk beeld je bij een dier hebt...
Ik zie shets liever vol en robust...
Dan Slank en luxe

idem

mariska12

horsewisper schreef:
nee in het geheel. Lachen

dus vind jij dat mijne niet genoeg krijgt ??(of had je het over iemand anders)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:58

Nee had het niet over jou. Lachen

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:59

maar vind je dan dat mijne genoeg krijgt ?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:00

Ja hoor. in de winter zou je evt iets wat kunnen bijvoeren.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:00

ja maar ik geef eigenlijk ook meer dan dat ik daar zei ..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:01

horsewisper schreef:
in de natuur hoeven ze ook niet te werken.
en lopen ze los komen ze andere dingen tegen.

staan ze niet op stal etc. totaal anders dus.

valt mee hoor. in de natuur wordt wel degelijk gerend en gespeeld, en gevochten. ook piekbelasting. daarbij legt een paard in de natuur al grazend maar zo 20-30 m af, dus energie hebben ze echt wel nodig.
mijn paarden staan overigens ook niet op stal, alleen van de winter toen het zo nat was, maar toen had ik geen andere keuze.
daar komt bij dat een paard op stal eerder minder eten zou moeten krijgen, omdat die minder lopen en verbranden dan een buitenpaard. de vergelijking gaat dus niet op.

overigens is er een verschil tussen een robuust paard en een vetzak. een shet is robuust, maar je kunt een slank gebouwde pony niet 'robuust' krijgen met meer voer, hooguit dikker.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:04

Mijn bijna 3 jarige die licht aan het werk is krijgt phipagraan, een volle schep (geen kilo, komt neer op iets minder dan halve kilo)
onbeperkt hooi. en overdag op het grote land (snachts op stal) verder elke dag een kwart emmer wortels.

zomers minder brok. geen wortels.

mijn bijna 2 jarige. krijgt onbeperkt hooi. overdag op het grote land. en snachts op stal. hij krijgt 1/4e veulenbrok met wat ponybrok. en 4 handjes meusli.
verder wortels appels enz.

in de zomer een kwart brok. Hij doet niets aan werken, af en toe naast de fiets.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:07

dat is echt extreem veel. heb je ze wel goed ontwormd? en wat moet een tweejarige met melkproducten (veulenbrok)?
bedenkt wel dat brok in feite weinig meer is dan fastfood. beter is dus om daarvan minder te geven, en er als het nodig is haver voor in de plaats te geven. een beetje brok kan geen kwaad, maar jouw verhoudingen liggen op sportpaard niveau, en dat klopt dus niet. zowiezo ben ik er niet voor om een tweejarige 's nachts op stal te houden. doet af aan de algehele ontwikkeling.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:08

merrieveulen schreef:
overigens is er een verschil tussen een robuust paard en een vetzak. een shet is robuust, maar je kunt een slank gebouwde pony niet 'robuust' krijgen met meer voer, hooguit dikker.

Dat ben ik met je eens Ja
Hercules zal ik waarschijnlijk ook nooit slank krijgen. Zowel zijn vader als moeder waren robuust gebouwd en hij is dat ook. Ik zeg altijd maar dat ie zware botten heeft Cool
Mijn doel is: hem een goede conditie geven en zijn buikje zo veel als mogelijk weg werken. Maar ik denk dat zijn buikje altijd wel wat zal blijven uitsteken. Zit nou eenmaal in de bouw van de pony.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:11

inderdaad, dat zie je vaak bij shetjes. geeft niets, en het is ook niet te vergelijken met een vet paard. de haflinger van mijn zusje zal ook nooit zo volslank kunnen worden als mijn ruin, kruising New Forest/ Engels Volbloed, en Flicka zal nooit zo stevig worden als een echte shet. voor elk paard ziet de optimale conditie er anders uit.

wat ik me afvraag: wáár komt toch het fabeltje vandaan dat een paard geen of onvoldoende energie krijgt uit hooi, gras en granen? in de natuur hebben paarden een zwaar leven, en anders dan dat eten ze amper (OK er komt boomschors en diverse planten bij). de haf van mijn zusje staat op een dieet, zij krijgt alleen oud hooi en wortels, en heeft een mineralenblok. hard afvallen doet ze niet (het gaat gestaag, maar te snel afvallen na zo lang vet te zijn geweest is niet gezond, zeker niet in deze tijd van het jaar), en heeft energie voor tien.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:34

omdat tegenwoordig te veel dingen op mensen wordt betrokken...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:36

KindnessM schreef:
omdat tegenwoordig te veel dingen op mensen wordt betrokken...

inderdaad, net als het 'feit' dat een paard in de winter een deken aan moet, etc. antropomorfisme. een paard is een paard, geen mens.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:37

indd

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:51

Als ik dit zo lees denk ik dat sommige vinden dat mijn pony helemaal slecht gevoerd wordt.In de winter krijgt hij s`morgens alleen een grote pluk kuilgras.Waar hij een tijd mee doet.En sàvonds 1/4 biks en nog een dot kuilgras.
Zomers worden ze helemaal niet bij gevoerd en leven ze alleen van het gras in de wei.Na het rijden krijgt hij een handje muslie met wat wortels en appels als beloning maar voor de rest krijgt hij niets.En hij ziet er netjes uit niet te dik en niet te dun

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:54

Boghy schreef:
Als ik dit zo lees denk ik dat sommige vinden dat mijn pony helemaal slecht gevoerd wordt.In de winter krijgt hij s`morgens alleen een grote pluk kuilgras.Waar hij een tijd mee doet.En sàvonds 1/4 biks en nog een dot kuilgras.
Zomers worden ze helemaal niet bij gevoerd en leven ze alleen van het gras in de wei.Na het rijden krijgt hij een handje muslie met wat wortels en appels als beloning maar voor de rest krijgt hij niets.En hij ziet er netjes uit niet te dik en niet te dun

voor een gezond paard moet dat ook genoeg zijn, zeker voor de sobere rassen. overvoeren is een veel voorkomend probleem. zo te lezen pak je het prima aan hoor!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:00

merrieveulen schreef:
wat ik me afvraag: wáár komt toch het fabeltje vandaan dat een paard geen of onvoldoende energie krijgt uit hooi, gras en granen? in de natuur hebben paarden een zwaar leven, en anders dan dat eten ze amper (OK er komt boomschors en diverse planten bij). de haf van mijn zusje staat op een dieet, zij krijgt alleen oud hooi en wortels, en heeft een mineralenblok. hard afvallen doet ze niet (het gaat gestaag, maar te snel afvallen na zo lang vet te zijn geweest is niet gezond, zeker niet in deze tijd van het jaar), en heeft energie voor tien.

Geen idee
Mijn Tinkermerrie (slank type) deed het afgelopen zomer uitstekend op 24/7 weidegang en een halve kilo sobere brok per dag ondanks een zogend en hard groeiend veulen. Mijn merrie was zelfs wat aan de te dikke kant (singelwondjes krijgen door 'los vel' ter plaatse Knipoog ). Mijn merrie heeft me geen een keer het idee gegeven dat ze te kort kwam en viel ook absoluut niet in.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:02

flettie schreef:
Geen idee
Mijn Tinkermerrie (slank type) deed het afgelopen zomer uitstekend op 24/7 weidegang en een halve kilo sobere brok per dag ondanks een zogend en hard groeiend veulen. Mijn merrie was zelfs wat aan de te dikke kant (singelwondjes krijgen door 'los vel' ter plaatse Knipoog ). Mijn merrie heeft me geen een keer het idee gegeven dat ze te kort kwam en viel ook absoluut niet in.

nou daarom. de KWPN sportmerrie van onze stalhouder is net terug van een half jaar weiland, en in topconditie. die schiet dat veulen er straks zó uit. ze zit goed in de vacht, is kerngezond, en heeft net zo'n mooi vetlaagje voor dit stadium van de dracht. gewoon ideaal!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:23

KindnessM schreef:
is dat een vraag aan mij?

nee ze had het over mij