Automatische drinkbak of emmer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Automatische drinkbak of emmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:57

poes schreef:
Neonlight schreef:
als ik op mijn werk ben mag ik ook niet drinken wanneer ik wil. .

Ik drink echt wel wanneer ik wil, heb ook OVERAL een fles water bij. Maar goed, als je het 5 keer per dag aan je paarden aanbiedt, kan het wel ok zijn, klinkt zeker niet te weinig.

Bij ons op stal hebben de meeste een automatische drinkbak, met nieuwe paarden wordt goed nagekeken of ze het systeem kennen anders worden ze geholpen.

Ik heb altijd gehoord dat paarden erg veel drinken, voor zij die met emmers werken: hoeveel drinkt een gemiddeld paard op een etmaal?

Als je in een cleanroom werkt mag je niet eten en drinken op de werkplek. Knipoog
Op dit moment drinken onze hackney's een schamele 10 liter per dag. Tijdens koude vorstperiodes is dit nog minder! 3 slokken en ze willen niet meer.

Poes, teveel drinken is niet goed!

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:07

ik ben fan van de automatische, het enige nadeel vindt ik dat je niet kan zien hoeveel je paard heeft gedronken, maar ik weet wel dat het water altijd vers is en nooit bevroren, en zeker in de zomer is het niet goed als water lang stilstaat in een emmer!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:45

Je kan toch zien aan de stal of ze (te)veel of (te)weinig drinken?
(natte stal/droge stal) Je moet dan idd wel elke dag mesten, anders kun je te laat zijn met het ontdekken.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:15

wij stappen nu over van de mememrs naar de automatische omdat we dan zkeer zijn dat ze constant water hebben en we niet afhankelijk zijn van anderen die dat misschien wel eens vergeten (moet er wel bij zeggen dat ze bij ons op de wei lopen met een schuilstal waar dus de automtaische drinkbakken in komen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:55

evaeva schreef:
ik ben fan van de automatische, het enige nadeel vindt ik dat je niet kan zien hoeveel je paard heeft gedronken, maar ik weet wel dat het water altijd vers is en nooit bevroren, en zeker in de zomer is het niet goed als water lang stilstaat in een emmer!

Leidingen van onze automatische drinkbakken zijn eerder bevroren als de leiding van de kraan om de emmers te vullen. Tong uitsteken (Ja, ondanks dat we met emmers drinken geven hebben wij wel automatische drinkbakken, die afgesloten zijn).

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:27

In de stal gebruik ik een emmer ( die opgehangen is tegen de muur )
Ik heb 1 pony en die staat aan huis.
als ik meerdere paarden zou hebben had ik voor de automatische gekozen,
omdat je dan teveel moest sjouwen.
maar anders moesten we nu helemaal leidingen gaan plaatsten enz. voor 1 pony.
Ik ververs hem gewoon elke dag en het is nog nooit voor gekomen dat hij geen water meer heeft.

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:12

Neonlight schreef:
evaeva schreef:

Leidingen van onze automatische drinkbakken zijn eerder bevroren als de leiding van de kraan om de emmers te vullen. Tong uitsteken (Ja, ondanks dat we met emmers drinken geven hebben wij wel automatische drinkbakken, die afgesloten zijn).

Haha nou beter dubbel dan niks toch? maar ik heb bij ons gelukkig nog nooit meegemaakt dat de leidingen bevroren waren ( AFKLOPPEN Bloos )
Jij woont trouwens in de buurt Haha! ik woon in waalre en mijn ponys staan bij eepm in eindhoven ( ff off-topic Bloos! )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:02

Wij wel, dit omdat de leidingen van de automatische drinkbakken in een buitenmuur zitten die net aan de verkeerde kant van het gebouw zit, de koude kant. Maar die is permanent afgesloten omdat wij met emmers drinken geven. Bij vorst wordt overigens altijd die kraan ook afgesloten, deel van de leiding zit ook in een risicovolle buitenmuur. Als we de emmers moeten vullen is het even de hoofdkraan open draaien en daarna weer afsluiten.
Mijn paarden staan overigens in Riethoven. Knipoog

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:15

Neonlight schreef:
Emmers, de automatische drinkbakken hebben wij er een aantal jaar geleden allemaal uitgesloopt. Wij willen precies weten hoeveel een paard drinkt onder bepaalde weersomstandigheden, zeker omdat ze grote prestaties moeten leveren op de aangespannen wedstrijden, en het ook makkelijk is als je electrolyten bij geeft.
Wij hebben er 10 staan, het is goed om te doen om met emmers water te geven. Emmers staan niet permanent in de stal, ze krijgen 5 keer per dag een emmer aangeboden. Ze kunnen dus niet drinken wanneer ze willen. Zielig? Nee, in mijn ogen niet. Als ze mee op wedstrijd gaan kunnen ze ook niet drinken wanneer ze willen op de vrachtwagen (en daar staan ze tot 20 uur op een dag op) en als ik op mijn werk ben mag ik ook niet drinken wanneer ik wil. Bovendien merken we eigenlijk wel dat zeker ieder paard 2 keer op een dag niet naar de aangeboden emmer omkijkt.

20uur zonder water begrijp ik dan? is best lang in mijn ogen. maarja opwedstrijd kunnen ze dan ook niet drinken wanneer ze willen nee.maar neem aan dat er tussendoor wel een emmer voorbij komt???
bij mijn verzorgpaarden werken we nog met emmers, ze staan bij de eigenaar aan huis, als ze naar binnen gaan worden de emmers gevuld en er wordt nog wel zo'n 3á4keer savonds gekeken en evt. bij gevuld.
en vaak staat er smorgens nog wel wat water in de emmer of niet.
in de wei staan 2 van die kuups voor het cement maar prima als waterbak.
en in de stal kunnen ze de emmers niet omgooien want de emmers zitten in een beugel voor emmers.
groetjes linda

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:16

maar we krijgen binnenkort wel automatische drinkbakken. zijn bezig met en nieuwe stal aant bouwen dus vandaar.
en met de emmers sjouwen valt bij ons gelukkig mee want ik pak altijd gewoon de tuinslang.
groetjes linda

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:29

Uiteraard komt er op wedstrijden regelmatig een emmer voorbij, ook meer dan als ze op stal staan, omdat ze hoge prestaties moeten leveren in ooit zware omstandigheden, zwaarder dan de training thuis. We hebben een tank van 200 liter, water genoeg bij dus. Knipoog

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:37

Neonlight schreef:
Uiteraard komt er op wedstrijden regelmatig een emmer voorbij, ook meer dan als ze op stal staan, omdat ze hoge prestaties moeten leveren in ooit zware omstandigheden, zwaarder dan de training thuis. We hebben een tank van 200 liter, water genoeg bij dus. Knipoog

o das een hoop ja genoeg voorlopig ff 200liter haha.
maar zo'n vermoeden had ik ook al. en ze hebben het wel nodig jah als ze top prestaties leveren en moeten leveren.
groetjes linda

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:45

In de stal hebben we automatisch drinkbakken, dat is wel handig.
En een automatisch drinksysteem op de wei is helemaal luxe...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:38

Automatisch.
In zo'n grote emmer poept 'ie steeds.
Lomp beest. Lovers

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:58

Bij ons op stal waar mijn pony staat gebruiken ze elektrische drinkbakjes omdat het en veel fijner is en het veelste veel werk kost om allemaal emmers water naar alle paardeen te brengen! En ze hebben geen last van leidingen die bevroren zijn in de winter!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:12

Ik ben in ook voor automatisch.. scheelt veel werk..
Maar togh als er (bijvoorbeeld net na vorst) een ton met water staat drinken ze daar liever uit dan uit de automatische drinkbakken..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:25

Electrische drinkbakken??? Ik hoop toch echt dat je automatische bedoeld. Knipoog

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:30

Heeft iemand ervaring met een automatische drinkbak op de wei ? Bij mijn nieuwe wei gaat de waterleiding doorgetrokken worden naar het begin van mijn wei, door de grond (hoe diep weet ik niet) en ik heb dan de keuze om daar een kraantje aan te zetten of een automatische drinkbak. Ik twijfel nog, dat laatste is natuurlijk wel heel makkelijk, maar als het heel snel bevriest... Of zijn er manieren om het te isoleren zodat dit niet gebeurt ?

xMargot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:02

het liefst automatisch

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:04

In de winter (als het vriest) een emmer, omdat anders de leidingen springen.
Als het niet vriest gewoon uit de automatische drinkbak of uit de ton buiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:11

Nado: op de manege waar ik rijd is er op 1 wei een automatische drinkbak, die wei ligt wel tegen de achtermuur van 1 van de stallen, dus de leiding gaat nooit buiten de stallen zeg maar.. Werkt erg goed.

En wat is er slecht aan te veel drinken? Een paard kan naar mijn idee toch prima inschatten hoeveel ze nodig hebben qua water?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:23

automatische drinkbakken, omdat ik lui ben. Lachen Ze worden wel gecontroleerd.. Bij ons thuis zijn ze nog nooit bevroren geweest trouwens.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:26

Wij hebben zo'n grote soort emmer, ik denk zo'n bak om cement of zo in aan te maken Clown Daar kan 50 liter in en vul ik 1 tot 2 x per dag met de tuinslang. Ik moet dus niet met emmers sukkelen, maar het gaat ook niet echt automatisch.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:31

In de wei hebben wij gewoon een grote ton staan Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:21

Wij hebben in de wei ook gewoon tonnen staan. Die worden met de tuinslang gevuld. Op zich niet zo'n vervelend werk, maar automatisch zou makkelijker zijn.