Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Paarden dansend in modderpoel van nog geen 100 m2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:16

Bij ons staan heel wat paarden zoals de tweede link, en erger. Tja, we staan op een pensionstal en alles is nat en stukgetrapt. Zelfs de gedraineerde paddock begint inmiddels blubberig te worden dus we zijn blij met het mooie droge weer nu!
Maar even verder met het verhaal: Dan heb je dus de keuze tussen buiten het werk om op stal laten staan of overdag toch maar de bagger in. Voor mij zou de keuze toch zijn om ze in elk geval een paar uur de drek in te zetten. Beter een half ei dan een lege dop. Er zijn wel droge stukjes (mijn paard staat gelukkig op een droog weitje, die staat de hele dag in 1 hoekje van de wei, zonder te grazen dus dat landje blijft mooi heel) maar je kunt geen 30 paarden op dat ene weitje proppen natuurlijk Clown
Grappig verhaal: gisteren haalde ik met een stalgenoot 2 paarden binnen. Vooraan staan ze tot hun kogels in de drek, dan is er een mooi droog stukje met gras en dan komt er een stuk waar ze echt tot de voorknie in het water staan (gras met een laag water erover). En waar stonden die twee? Juist: tot de knieen in het water. En die eigenaars wilden de paarden juist op DAT landje omdat de paarden daar nog droog konden staan Nagelbijten / Gniffelen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 14:30

Citaat:
En ze staan er ook niet tot de knieën in (overigens knap, de knieën van een paard zitten achter bij de buik...er zal wel voorknieën bedoeld worden

Knieen zijn knieen doe daar niet zo moeilijk over. Wij zijn niet gek en jij bent niet de enige die weet waar de knieen van een paard zitten. Ik draai ook alweer 11 jaar mee in het vak en weet héél goed waar ik over praat. Ik ben in de ogen van bepaalde mensen dan misschien een snotneus met mijn 16 (bijna 17) jaar, maar ik ben niet gek!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:37

Meid laat je niet opnaaien, gewoon niet reageren dan is het zo weer over Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 14:40

T@nj@ schreef:
Meid laat je niet opnaaien, gewoon niet reageren dan is het zo weer over Knipoog

Ik laat mij zeker niet opnaaien. Maar ik wil niet zelf in de modder geduwd worden Knipoog Snappie en ik denk een hoop andere ook niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:40

Idd
Als er hier mensen zijn die denken dat ik na meer dan 20 jaar nog niet weet waar de knieen zitten, denk ik dat ze zichzelf eerder na moeten gaan laten kijken dat ik dat bij mezelf moet gaan doen Tong uitsteken Clown

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:00

Wendy schreef:
runningkawa schreef:
En ja er is wel wat anders, maar dat is te duur en invensteren in een weiland willen sommige niet
Wel paarden hebben, maar het mag niks kosten

Vooropgesteld dat mijn paard dus niet constant in de blubber staat. Het weiland is zo groot dat er altijd droge plekken zijn namelijk...
Het is niet altijd een kwestie van geld hoor. Ten eerste mag bestraten of draineren lang niet altijd van de gemeente. Ten tweede ziet de eigenaar van de pensionstal me al aankomen zeg, met mijn berg stenen en mijn vriendje die ze er wel even in legt Clown
Veel mensen zijn voor het welzijn van hun paard toch op de een of andere manier afhankelijk van een ander: van de verhuurder van het weitje die je bijvoorbeeld zo weer van het weitje af kan gooien, van de gemeente van wie je niet zomaar mag bestraten of van de pensioneigenaar.

Natuurlijk is een paard constant in de blub in een klein weitje niet bepaald ideaal te noemen. Maar om nu zomaar allerlei conclusies te gaan trekken vind ik nogal ver gaan.

Draineren mag wel van de gemeente, daar hoef je helemaal geen vergunning voor te hebben.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:01

schoonzand neer gooien ook niet
snippers neer gooien ook niet
en meestal doen ze ook niet moeilijk met netjes bestraten.
Zowel, is het zo weer weg gehaald

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:10

Moet je wel je eigen stal hebben natuurlijk Clown
Ik vrees dat als ik voortvarend met een vrachtwagen zand afkom dat ik diezelfde dag nog een andere stal moet hebben (en in de omgeving ligt het nog natter dan bij ons want bij ons doen ze nog een poging om de nattigheid in te dammen Nagelbijten / Gniffelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:12

Maar veel mensen met een eigen landje doen het ook niet...

Toch vraag ik me af als je vraagt om je een vrachtwagen schoon zand mag storten of de pensionhouder er tegen is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:37

Norway_girl schreef:
Citaat:
En ze staan er ook niet tot de knieën in (overigens knap, de knieën van een paard zitten achter bij de buik...er zal wel voorknieën bedoeld worden

Knieen zijn knieen doe daar niet zo moeilijk over. Wij zijn niet gek en jij bent niet de enige die weet waar de knieen van een paard zitten. Ik draai ook alweer 11 jaar mee in het vak en weet héél goed waar ik over praat. Ik ben in de ogen van bepaalde mensen dan misschien een snotneus met mijn 16 (bijna 17) jaar, maar ik ben niet gek!

Het was als grapje bedoeld...beetje het verhaal uit zijn verband trekkend. Tja..dat heb je met internet, dan zie je de mimiek van de persoon niet en hoor je de intonatie niet... Maar zo was het dus bedoeld.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:40

Volgens mij heb ik ook de opmerking gemaakt "knap paard die er dan nog uit komt" over het tot de knieen, was ook een geintje Clown

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:29

runningkawa schreef:
Citaat:
Maar mijn punt over conclusies trekken: wie weet of die paarden daar altijd staan? Wie heeft dat gevraagd?

Als er geen gras sprietje meer staat en het is helemaal opgeplegde blub, kun je rustig de conclusie trekken dat de paarden er te lang hebben gestaan
Het is niet in 1 dag helemaal kapot en zwart

Tja, op mijn wei staat ook geen gras meer s' winters. Ik heb maar 1 wei bij de stal, de rest ligt een heel stuk bij de stal vandaan. En daarnaast wil ik niet al mijn weilanden naar de knoppe hebben na de winter. En als het erg nat is, hebben een 4 paarden maar een dag of 2 nodig om de hele boel om te ploegen. Dus die conclusie vind ik niet dat je zomaar kan trekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:30

Jawel, want je zegt het zelf al Lachen
Jij wilt de andere weides niet kapot, dat is iets wat jij wilt en daarom staan ze op een te klein stukje voor te lange tijd.
Het gras op gebeurd niet in 1 dag, dus zou jij ze vaker verscharen, krijg je geen grasloos stuk, laat staan helemaal zwart van de blub.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:35

runningkawa schreef:
schoonzand neer gooien ook niet
snippers neer gooien ook niet
en meestal doen ze ook niet moeilijk met netjes bestraten.
Zowel, is het zo weer weg gehaald

Nou, bij ons heb je dus wel een vergunning nodig om zand te gooien. We zitten in een beschermd gebied van Roer en Overmaas.
Je mag daar nog geen pakken hooi opstapelen zonder vergunning

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:36

Ligt er ook aan hoe groot het landje is. Als ze een ander paard op 'mijn' landje hebben gezet, zie ik dat gelijk want dan is de helft op een paar uur gelijk omgeploegd Scheve mond
Natte grond, een paar keer er goed door lopen rakken en weg is je gras Scheve mond

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:37

runningkawa schreef:
Jawel, want je zegt het zelf al Lachen
Jij wilt de andere weides niet kapot, dat is iets wat jij wilt en daarom staan ze op een te klein stukje voor te lange tijd.
Het gras op gebeurd niet in 1 dag, dus zou jij ze vaker verscharen, krijg je geen grasloos stuk, laat staan helemaal zwart van de blub.

dan heb ik dus de hele zomer geen gras. Dan laat ze 's winters maar een paar uur op een kaal stukje land staan. Beter als zomers geen gras!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:38

Dan zit je in een natuur gebied, dat zijn van die uitzonderingsplaatsen, dat klopt
daar weet je van te voren inderdaad dat je niks mag.

De grote van het land is idd erg bepalend
Meestal de klein omdat de mensen de rest van het land heel willen houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:40

Maar zeggen mijn paard staat er dan niet te lang, klopt dan niet.
Die conclusie die ik trok was dus niet onjuist.
En dat is wel wat jij zei
Dat e de rest niet kapot wilt hebben is wat anders

Heb je het overigens wel eens uitgeprobeerd wel te verscharen?
Want je schrikt hoe goed gras zich kan herstellen als je het niet helemaal kapot laat lopen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:43

Norway_girl schreef:
Waar ik nu zo ziek van wordt:

Je ziet zo vaak zowel in Nl als hier in Noorwegen dat paarden op een kleine stukje worden neergeplant waar geen gras staat, maar alleen een modderpoel is gevestigd. Ik kan wel janken als ik dat zie Verdrietig Die paarden staan dan tot hun knieen in de modder en staan daar zo van "Ja wat doe ik hier nu eigenlijk" Vaak staan ze dan ook nog dag en nacht buiten en hebben geen onderdak als het gaat onweren of gaat strortregenen. Ze krijgen dan een stukje hooi en moeten het verder maar uitzoeken.
Je ziet het vaak langs de spoorlijnen. Volgens mij wordt er amper naar die beesten omgekeken? Vind het echt om te janken hoor. Dat dier heeft er ook niet om gevraagd.

Ik ben zelf een voorstander van het paard lekker buiten laten en van een buitje regen smelt hij niet, maar om je paard dit aan te doen

wat denken jullie?

Ik laat mijn paarden zelf kiezen.
Ze kunnen in de stal gaan staan, maar kiezen er zelf voor in de blub te staan.
En er zijn altijd droge plekken aanwezig, want anders zou mijn paard niet zo vaak liggen.

En om nou te zeggen dat paarden op een wei langs een trainrails allemaal verwaarloosd worden, vind ik wel erg de boel over 1 kam scheren.
Ben jij 24/7 bij je paard aanwezig?? Nee, dat is niemand.
Dus ook niet de eigenaren van de 'zielige' paarden in het weiland langs het spoor Lachen

(Offtopic: Kan iemand die een vrachtwagen met zand heeft laten komen mij pb-en over de kosten daarvan? En zou dat helpen met veengrond?) Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:45

Bel eens naar een paar grondverzet bedrijven bij je in de buurt en lat hen advies geven.
daar heb je veel meer aan Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:54

hier heb ik een loopstal met stukje net niet droog en stukje blubber , echte blubber
dan hebben we hier zelfs nog het geluk dat we op zand grond zitten

dreinage is een heel leuk idee ,... moet het water wel ergens heen kunnen..

stukje verder op hebben ze 2 vrachtwagens houtsnip gestort vd zmer daar is nu niks meer van terug te vinden en nog ergere blub als hier

paarden staat overigens uit eigen vrije wil ,
zelden op het droge maar meestal in de blub ..

zand storten word hier weer gedaan zodra we er weer door kunnen komen

moet ik ook nog opletten hoe wat en waar zodat het niet een te zware bak word want dan lopen ze hun pezen kapot (om maarte zwijgen over het tot de knieen in het zand wegzakken van de shetter..dus een dikke laag die nodig is om het goed droog te krijgen is geen optie )

zand ansich kost geen drol , het transport echter 300 euro..

we zijn er hier nog niet uit wat en hoe we het volgend jaar willen doen

ben persoonlijk instaat om de gehele boel vol te laten storten met grind
maar denk niet dat mijn paardjes daar blij mee zijn
nu kunnen ze iig nog ff uit hun bol ..

op een vorig stuk wat we huurde mochten we GEEN dreinage leggen
NIET zand storten GEEN houtsnippers storten GEEN stenen plaats leggen en het was GEEN natuur gebied
dus vind de opmerkingen vn sommige wel een beetje kortzichtig
en nee dat heeft dus niet altijd alleen maar met geld te maken ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:02

Wat pas kortzichtig is, is een paard in de blub laten staan zonder droog stuk en durven beweren dat dat goed en natuurlijk is.
En dan geen oplossing zoeken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:08

ze moeten wel "een"mogelijkheid hebben

maar veel mensen zetten sochtends buiten en savonds binnen (ook omdat ze bv ivm werk ..sommige mensen werken overdag) geen tijd hebben om bv ochtendje of middagje buiten te zetten

dus dan is het of de gehele dag of niet
en idd liever overdag in de blub dan 24/7 stal

en vaak word er alleen overdag gezien dat de paardjes buiten staan
niet dat ze droog gemaakt worden ,nagekeken worden , op stal gezet worden ..

24/7 zonder mogelijkheid van niet enkel diep in de blub is idd not done
maar gelukkig hebben de meeste mensen wel "een" mogelijkheid

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:25

Verscharen heb ik al eens geprobeerd, maar daarvoor hebben we te weinig weilanden. Het gras herstelt zich heel langzaam in de winter, waardoor ik in Mei niet kon hooien. Waardoor ik dus verplicht was hooi te kopen.

Ik vind dat Nickyu gelijk heeft, je ziet die paarden geen 24 uur staan, misschien gaan ze inderdaad wel naar binnen 's nachts!

Nu het mooi weer is blijven die van kij 24 uur buiten, de wei is kaal, maar de helft is nog redelijk droog (lees: geen blubber). De paarden vinden het heerlijk om buiten te staan, ze komen alleen naar binnen om te eten en gaan dan weer naar buiten.

Wat ik veel erger vind zijn van die mensen die een pak voordroog open snijden en het hele pak in de wei zetten. Met als excuse dat de paarden dan onbeperkt kunnen eten.
Ik voer ook voordroog en vaak vind ik kleine schimmelplekjes die ik er uit haal, maar bij die paarden wordt de schimmel gewoon mee opgegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:33

Aja, dus je moet ook nog eens perse kunnen hooien??
Ja helaas, dat kan idd niet altijd.
jeetje, sorry, maar je kunt niet alles willen
Én paarden buiten én hooien
ja kan wel, als je dan je paarden in de drek zet...die keus zou ik dus nooit maken....
Dan maar hooi kopen