Wie heeft zijn/haar paard ook op vlas ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Re: Wie heeft zijn/haar paard ook op vlas ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:07

Met hoeveel weken zitten de ijzers los dan?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:09

Pas met een week of 7 á 8.. Dus de tijd dat ze vervangen moeten worden..
Kijk, ik ben het er niet mee eens wat hij zegt. Maar ergens zal er wel een kern van waarheid in zitten. Heb dit ook nog maar een keer gehad, dus het lijkt me sterk dat het alleen daarvan komt..

Edit: Het zou via de nagelgaten een weg 'vreten' in de hoef waardoor de wand los zou laten of de hoef hol zou worden..
Maar mijn paard is echt een probleempaard wat hoeven betreft. En ze had ook al zulke dingen toen ze op stro stond dus..

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:12

Tja als een paard op vlas staat is de stal wel droger en daardoor de hoeven ook. En bij droge hoeven blijven de ijzers minder goed zitten. Maar er zij ook mensen die zeggen dat ze van vlas juist vochtige hoeven krijgen doordat het broeit. Maar volgens mij heb je dan gewoon te weinig vlas in de stal en mest je niet genog uit. Maar je hebt altijd mensen die het geweldig vinden en mensen die dat niet vinden.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:14

Daarom.. Dus ik hou haar lekker op vlas! Ze sukkelde ook met rotstraal.. En door dat vlas is dat helemaal over.. Ze heeft hele mooie droge en harde voeten op het moment. Dus ik ben zeer tevreden..

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:15

@biancanij

Ik begrijp je helemaal als je zegt dat het er niet nat uitziet want wij dachten dat eerst ook hoor.

Maar na een aantal keren wat te hebben geprobeerd is het natte eruit halen elke dag wat werkt voor onze paarden op stal en ik hoop voor jouw paard ook !

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:20

Bij de fries was het gister echt nat dat kon ik zien dus bij hem heb ik al het natte eruit gehaald. En toen was het toch wel natter dan ik dacht ja. Dus ik ga nu gewoon vaker het natte eruit halen. Want het is geen wonder spul dat de stal er niet nat van word. Maar dat had ik gehoord vandaar. Ik denk dat daardoor er dus ook mensen zijn die zeggen dat het geen goed spul is omdat de paarden rotstraal kregen. Maar ik denk dat het dan daardoor komt. De stal oogt droog maar van onder is die wel nat. Maar dat is toch juis de bedoeling van vlas toch??

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:26

Ja dat klopt, maar als het verzadigd is aan de onderkant trekt het vocht vanzelf naar boven je ziet het dan misschien niet maar ze lopen het wel door hun stal waardoor alles sneller natter/vochtiger wordt.

Ik heb dezelfde gebruiksaanwijzing als jij gehoord maar voor mijn paard werkte dat gewoon niet.

Mijn paard heeft nu echt super goeie hoeven, geen rotstraal meer of andere nare dingen aan zijn hoeven die hij in het verleden op stro wel heeft gehad!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:27

De onderkant is inderdaad altijd wat natter.. De bovenkant is altijd los en droog.. Tenminste bij mij dan.. Lachen

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:51

Gelukkig zijn er verschillende wegen die naar Rome leiden dus zo ook met vlas Knipoog

Mijn paard heeft niet zo'n dikke laag vlas in zijn stal vanwege de stalmatten die hij ook heeft dus dan zal zijn laag vlas eerder nat zijn denk ik.

Met het eruit halen van zijn natte plek wordt ook elke dag het vlas weer los geschud, doen we dat niet wordt het vlas toch gauw een stuk vaster zal ik maar zeggen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:06

Ik heb geen drainage in de stal en als ik elke dag de natte plek eruit haal houd ik niets meer over. Dus bij elke voerbeurt de mest eruit, om de 2 dagen een halve baal erbij (dus iets meer dan een baal per week) en 1 x per 6 dagen natte plek eruit. Ze staan altijd super!

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:11

Waar mijn paard op stal staat hebben ze ook vlas.. Maar ik ben er niet erg kapot van!
Maar dat komt omdat er bij ons te weinig nat uit wordt gehaald. Daarbij heb ik ook nog een paard wat alles door elkaar loopt. Dus je kan je wel voorstellen hoe die stal eruit ziet Knipoog
Omdat de stal dus te nat is moet ik zijn hoeven heel goed in de gaten houden i.v.m. rotstraal.

Bij de paarden die niet alles door elkaar lopen wordt het nat er wel goed uitgehaald en die stallen zien er dan ook super uit!

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:35

Ook waar mijn paard staat staan ze op vlas en het bevalt me goed. Schoon, netjes en ook weinig werk. Anders at ze altijd het stro op nu kan dat dus niet meer. Een klein nadeel is wel dat ze nu niet altijd meer wat te knabbelen hebben en ze dus de box gaan bewerken Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik vind het wel handiger en beter dan stro Ja

Bouwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 01:08

Je schept gewoon iets er uit..waar je ongeveer al weet waar ze plassen..en je voelt aan het gewicht wel dat het nat is.. (gewoon heel zwaar) en als je het niet zeker weet keer je het gewoon om.. en als het dan 1 grote plak is schep je dat er uit..valt het uit elkaar dan is het nog mooi droog.. je moet er even een handigheidje in krijgen maar dan is het super! vind ik Bloos

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:28

Jol1 schreef:
Wij waren ook begonnen met de paarden op vlas te zetten, maar we zijn er toch een beetje van teruggekomen. Nu gebruiken we het vlas als een dunne onderlaag, maar er bovenop gebruiken we stro. Ons paard kreeg rotstraal door het vlas en nu hebben we geen problemen meer. Onze paarden lopen de mest erg door de stal en het vlas werd heel snel vies. De mestballen kon je er bijna niet uithalen, want die waren helemaal stukgelopen. Met het stro blijft de stal veel schoner, het enige nadeel is dat je mesthoop groter is. Als je paard om speciale redenen niet op stro mag staan dan is het wel een alternatief, maar als hij niets mankeert dan is volgens mij stro voor het paard toch de prettigste stalbedekking.

huh, terwijl vlas er toch om bekend staat dat het rotstraal tegengaat omdat het veel en veel droger blijft. Vlas absorbeerd veel meer. Ik sta sinds gister op vlas Haha! hehe en vind het nu al super!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:18

Frits staat ook op vlas sinds een maand. Voorheen altijd stro. Maar hij at veel stro op, en als je dus 's ochtends op stal komt, was de stal heel erg vies en nat en moest er elke dag wel helemaal uitgemest worden en ging er bijna 1 hele baal in.
Nu op vlas dus, ideaal! Hij loopt ook alles plat in zijn stal, maar gelukkig staat hij niet 24u per dag op stal. Dus vaak kan ik nog wel goed de drollen opzoeken en eruit scheppen. Ook elke dag haal ik een natte plek eruit. Maar niet al te veel, anders heb ik snel de stal leeg. 1x per week komt er een nieuw pak vlas in.
Frits is een stuk slanker geworden nu hij op vlas staat en ook schoner! Heerlijk Haha!

mariia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:16

ik ook Tong uitsteken lekkr geen rotzooi als voorheen Haha! Bloos