Bovenste staldeur wel of niet open in de winter??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Re: Bovenste staldeur wel of niet open in de winter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:56

Heb ik vast een luxe probleem, want als het erg hard vriest( deze winter dus niet) bevriest ook de waterleiding.

Dus bij erge kou de bovendeur dicht. Niet vanwege de paarden, maar vanwege de waterleiding Haha!

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:02

Ik zet mijn bovendeur s'nacht op de haak als het niet regent of vriest(er zit een raamje in)Maar die van mij is geschoren.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:13

Bij ons blijven bij de buitenstallen de bovendeuren open.. alle 2 de paarden die daar staan zijn ook geschoren... veel te benauwd als het dichtgaat...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:24

santos schreef:
Heb ik vast een luxe probleem, want als het erg hard vriest( deze winter dus niet) bevriest ook de waterleiding.

Dus bij erge kou de bovendeur dicht. Niet vanwege de paarden, maar vanwege de waterleiding Haha!

Dan nog gaat de deur bij mij s'nachts niet dicht.
Ik sluit de waterleiding af en zet een emmer water met een klein beetje zout in elke stal.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:34

Die van mij staat altijd open, alleen snachts gaat deze dicht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:57

bij mijn verzorgpaard is deze swinters en 's nachts dicht.
's nachts omdat het paard aan huis staat en het met het luik open erg gemakkelijk is om binnen te komen (ben zelf al eens binnen gekomen zo toen ik de sleutels was vergeten). Overdag staat het ook dicht als ze werken, maar dan staat het paard ook in de wei. overigens weet ik niet hoe ze het dit jaar doen, aangezien het paard overdag de wei niet meer in kan met warm weer (dan gaat hij er 's nachts in, is vorig jaar ziek geweest van de hitte), maar dat laat ik aan hen over.
's winters is er een raampje open als het niet te koud is, maar de wind staat meestal op de voorkant van de stal, dus dan is het dicht. Raam is er wel, dus hij kan gewoon naar buiten kijken, aan de voorkant is ook een luikje waar hij door naar buiten kan kijken (de schuur in)

angela_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:45

wij hebben hem open.. lekker naar buite kijken hoor Knipoog

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:39

Bij ons staat ook altijd alles open, dag of nacht, zomer of winter..
De wind komt ook bijna altijd achter de stallen vandaan, dus zal niet snel in de box waaien..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:42

Zolang het niet naar binnen kan regen, gewoon open laten Ja

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:45

Steffie89 schreef:
Zolang het niet naar binnen kan regen, gewoon open laten Ja

Inderdaad! Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:06

sundance11 schreef:
Als het s'nachts donker is zien ze toch ook niks, dus qua licht maakt het niet uit.
Hier vergis je je in, paarden kunnen in het donker beter kijken als mensen (vluchtdieren van nature weet jewel Knipoog )

Bij mij zijn de bovendeuren altijd open, ook als het -15 ºC is en de ijspegels aan de snorharen hangen.
De enige keer dat ze tot op een kier dicht gaan is met oudjaar als de overbuurman zonodig vuurwerk moet afsteken en ik als de dood ben dat er eentje de schuur in schiet.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:36

alleen met die mega harde wind ging de bovenluik dicht en ja een regen deken 0mm

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:40

gewoon lekker het luikje openlaten! veel lekkerder voor je beestje Pling ik heb bij mijn paard trouwens niet eens een bovenluikje Bloos alleen de onderste deur! veel makkelijker voor mij, want zoon deurtje trekt alleen maar vuil aan als ie toch altijd open staat Haha!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:41

Tis dat onze bovendeuren niet dicht kunnen, maar ik zou ze in de winter alleen dicht doen als het echt koud waait. Als de wind er niet opstaat maakt het niets uit, de meeste paarden vinden het hartstikke fijn om lekker naar buiten te kunnen kijken.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:00

MyStar schreef:
Tis dat onze bovendeuren niet dicht kunnen, maar ik zou ze in de winter alleen dicht doen als het echt koud waait. Als de wind er niet opstaat maakt het niets uit, de meeste paarden vinden het hartstikke fijn om lekker naar buiten te kunnen kijken.

Waarom zou je ze toch dicht willen doen als je paarden het blijkbaar prima doen als ze open zijn? En beetje paard kan prima tegen koude wind (zo lang hij niet tegelijkertijd natregent, maar dat gebeurt natuurlijk niet in een stal).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:45

Vanwege de ventilatie en veiligheid blijven bij ons de bovendeuren ook altijd open. Alleen als er 1 dier op stal achterblijft gaat de klep voor alle zekerheid dicht zodat ze niet over de deur springen als ze daar ineens om de een of andere vage reden ineens behoefte aan krijgen.
We hebben de stallen zo gebouwd dat de wind van achteren komt, dus we hebben nooit last van wind IN de stallen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:29

ik zou de bovenste deur ook gewoon openhouden, alleen als het echt heel hard vriest zou ik hem snachts dichtdoen, maar dan moet er nog wel voldoende ventilatie zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:28

lekker openhouden!

De box waar mijn paard in staat heeft aan de voorkant een onderkant van hout en een bovenkant van traliewerk.
Toen de boxen vorig jaar geplaatst werden had ik wel mijn twijfels, maar ze staan met de opening naar het noorden toe en de wind komt (bijna) nooit uit het noorden. Ze staan dus niet op de wind en dus goed beschut. Die komt meestal uit het zuidwesten en waait als het ware over de boxen heen.
Mijn paard is ook erg rustig in de box, hij overziet alles goed en heeft het niet koud (hij is helemaal geschoren, wel een deken)

XzountjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:30

gewoon open maar als het paard erg bezweet is na het rijden zou ik hem dicht doen

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:44

Wij hebben in de winter de paarden s'nachts op stal met de deuren dicht. Als het wat warmer wordt blijven de bovendeuren open, en zomers's staan de paarden dag en nacht buiten, en zijn de staldeuren open. Dus dan kunnen ze kiezen of ze binnen of buiten willen Lachen