Dierenbescherming op bezoek!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Dierenbescherming op bezoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:08

kaj schreef:
Tja ik moet zeggen ik ben ook wel benieuwd hoe het er dan uitziet hoor.

Ik heb zelf mijn pony en gezelschapshet ook 24/7 buiten staan met een schuilstal. Ze staan altijd buiten maar met de modder valt het toch echt heel erg mee dit jaar.
De voorste strook op het smalste gedeelte van de wei is wel vertrapt en modderig maar dat komt omdat ik ze daar voer. Ik heb elke keer het kuilvoer een stukje verder gegooid zodat ze op een droog stuk stonden en zo hebben ze langzamerhand een strook van zo'n 2 meter een beetje vertrapt. De rest van de wei is gewoon groen. Uiteraard zie je wel een paar paardenhoeven of soms zelfs een slipspoor Haha! maar het is zeker geen modderzooi.

Ik heb ook nog nooit klachten gehoord en er komen hier toch regelmatig fietsers en voetgangers langs. Ook veel pennymeisjes Knipoog

Ik weet natuurlijk niets over de situatie van TS maar het lijkt me toch vreemd dat de DB vaker telefoontjes krijgt als het allemaal wel meevalt. Dat er af en toe een keer iemand is zonder enig verstand van paarden die ook nog de moeite neemt om te gaan bellen kan natuurlijk, maar zoveel mensen zullen dat toch niet doen?
Als de paardjes er verder goed doorvoed uitzien en het is een normale wei met onvermijdelijk ook wat modderige plekken dan gaat een normaal denkend mens toch niet naar de DB bellen?
En sinds wanneer komt de DB ook op zomaar een melding. Ik dacht altijd dat het dier op z'n minst halfdood moest zijn gezien de gevallen waarbij de DB niet eens komt.

Maar goed zoals ik al zei: ik weet natuurlijk niet hoe het er bij de TS uitziet maar het is absoluut niet zo dat het onmogelijk is om paarden op de wei te hebben zonder dat ze constant in de modder staan. Ik heb helaas op het moment geen foto's van mijn wei maar geloof me het valt heel erg mee. 90% van de wei is gewoon droog. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot het weiland is.

Laat me raden, jullie hebben zandgrond?

Het kan best zijn dat de TS op (rivier)klei staat, en geloof me, dat hou je niet droog. Zelfs zomers na een buitje kan het aardig glad en nat zijn...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:12

Echt weer de dierenbescherming....gaan op flauwekulmeldingen af en als ze nodig zijn, zijn ze er niet.
Zo heeft mijn vriendin eens gebeld voor een paar shetlanders die nooit water hadden (dat gaf zij dus maar uit nood).
En wat zei de DB?
'Is niet nodig; pony's halen genoeg vocht uit het gras" Slapen Slapen Slapen

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:19

@Vjestagirl: nee hoor wij hebben hier ook klei.
Ik denk dat het dan toch de grote van het stuk land is.
Als ik die van mij nu op een kleiner stukje gooi (wat ik weer doe zodra het gras begint te groeien) dan wordt ook alles vertrapt. Echter nu ze een behoorlijk stuk hebben valt het heel erg mee gelukkig.

En @TS: ik geloof ook zeker niet dat je paardjes het slecht hebben hoor! Ik zie nog altijd liever paardjes in een modderwei staan met een schuilstal dan de hele dag op stal.

Ik bedoelde meer uit nieuwsgierigheid dat ik wel zou willen weten hoe het er dan uitziet, aangezien ik me niet kan voorstellen dat mensen de DB bellen voor zo'n wissewasje.
Niets ten nadele van hoe je, je paardjes houdt hoor. Ik doe het zelf precies hetzelfde en als er meer modder was geweest bij mij dan zou ik ze ook nog steeds buiten laten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:36

@ NatasjaM
het schiet me opeens te binnen wie je bent en waar je weiland is Lachen
grond is hier in de regio idd echt drama als hij eenmaal te nat is en er blubber ligt... daar kun je op dit moment ook echt niets aan veranderen
iets laten storten of platen laten plaatsen heb je groot meterieel voor nodig , en dat krijg je nu echt je land niet op

misschien een idee om een bepaald stuk op te laten hogen?
een stuk afzetten met spoorbielzen zodat je ene opstaande rand krijgt waar je zand in laat storten?
tot die tijd zou ik idd een bordje neerhangen dat de dieren voer en schuilmogelijkheden hebben

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 23:29

Is misschien wel een goed idee (en nog betaalbaar ook). Het voer en het voordroog staan nota bene voor aan de weg. Als mensen bij het zien van 10 grote pakken voordroog nog denken dat ze slecht verzorgd worden weet ik het ook niet meer hoor... En inderdaad als de grond eenmaal nat is, duurt het een eeuwigheid voor het weer een beetje begaanbaar is.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:32

weet je wat ik niet snap waar die lui zich mee bemoeien er is niks beters dan je paard het hele jaar door op de wei te laten,
zo voelen ze zich vrij,zou gewoon een briefje op hangen als ze wat te zeuren hebben dat ze jou bellen,
wat een gekke,
gr sammy

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:35

Nou opzich vind ik het van die mensen wel goed hoor. Hoeveel mensen doen hun ogen dicht voor dierenleed, beter een keer voor niks bellen dan niks doen. En als leek zijnde ziet het er al snel zielig uit, dus ik kan het wel snappen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:38

ja dat zeker maar een paard hoord eigenlijk op een wei thuis niet in stal,moet gewoon eenbriefje op gehangen worden ofzo

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:40

NatasjaM, heb je geen foto?

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:43

Dit is wel heel toevallig. Ook wij hebben vrijdag (onverwachts) bezoek gekregen van de dierenbescherming.
Mensen uit de buurt zouden geklaagd hebben dat het zo zielig is dat onze 2 ponies zo in de modder moeten lopen.

Wij hebben een grote stal waar ze in en uit kunnen lopen, dan krijg je een stuk van 4 bij 3 wat getegeld is en daarna het weiland wat idd vrij modderig is. Daar kunnen we echt niets aan doen. (we hebben trouwens 3 stukken, waarvan er in de winter dus 1 open staat).

De DB vond dat ze het prima hadden bij ons, ze zagen er goed uit incl. de hoefjes en de stal vond die harstikke goed zoals het was.

Hij zag heel graag paarden buiten stonden zolang ze maar een plek hebben om te schuilen.

Baalde er ook heel erg van dat er iemand had gebeld naar hun en niet gewoon naar mij toe waren gekomen, ons huis staat gewoon bij ons weiland.

Groetjes,

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:45

Veel mensen die bij de dierenbescherming zitten, zijn gewoon vrijwilligers. Dat hoeven natuurlijk niet altijd mensen te zijn met verstand van zaken. Het is maar net wie er bij je aan de deur komt.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:49

Jol1 schreef:
Veel mensen die bij de dierenbescherming zitten, zijn gewoon vrijwilligers. Dat hoeven natuurlijk niet altijd mensen te zijn met verstand van zaken. Het is maar net wie er bij je aan de deur komt.

ja dat weet ik, maar wat wil je hiermee zeggen?

Degene die de telefoontjes aannemen zouden misschien al tegen de bellers kunnen zeggen dat het niet zo erg is als ze wat in de modder staan als ze maar wel een schuilplaats hebben.
Zou misschien al een hoop bezoeken schelen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:55

Ik ben blij dat er een dierenbescherming is. Ze kunnen beter eens voor niets komen dan helemaal niet en dieren staan te verhongeren of gewoon dood in een wei liggen. Dat komt ook voor!

En ik vind het prima als mensen de DB bellen als ze denken dat er wantoestanden zijn. Er wordt tegenwoordig al teveel schouders opgehaald en "het zal me een zorg zijn" mentaliteit vertoont.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:59

flicka schreef:
Ik ben blij dat er een dierenbescherming is. Ze kunnen beter eens voor niets komen dan helemaal niet en dieren staan te verhongeren of gewoon dood in een wei liggen. Dat komt ook voor!

En ik vind het prima als mensen de DB bellen als ze denken dat er wantoestanden zijn. Er wordt tegenwoordig al teveel schouders opgehaald en "het zal me een zorg zijn" mentaliteit vertoont.

Oh je hoort mij ook niet zeggen dat het niet goed is.
Ben het zeker met je stelling eens, alleen het is wel vervelend als mensen uit je eigen straat gaan bellen terwijl ze ook gewoon eerst langs kunnen komen bij mij om uitleg te vragen. Zijn ze dan nog niet gerust gesteld, mogen ze altijd de DB bellen.

Maar ik vind het zeker goed dat de DB er is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:03

Ik denk dat het het meest verstandige is om een bordje op te hangen. Niet omdat jij jezelf moet verdedigen, maar om mensen duidelijk te maken dat wat je doet gezond is.

Ik zou het een beetje zo doen:

je stelt even kort je paarden voor, geeft namen en dingetjes waaraan ze kunnen zien wie welk paard is. De meeste mensen vinden dit leuk, omdat ze het idee hebben de beestjes te 'kennen'.

Dan houd je eer verhaaltje over dat paarden loopdieren zijn, dat ze per dag ontzettend veel kilometers af kunnen leggen, en dat ook hun hele spieren stelsel hierop gebouwd is. Om dit duidelijker te maken kun je er een stukje bij zetten dat buiten lopen veel gezonder is dan binnen staan, mede om het contact met soortgenoten, de frisse lucht en het feit dat ze zich minder vervelen dan in een stal van 4x4.

Dan houd je een stukje over een wintervacht, en dat die waterdicht is. Ook kun je er nog iets inzetten over dat een paard het minder snel koud heeft dan mensen.

Over de blubber kun je vertellen dat het zielig lijkt dat ze geen gras hebben, maar dat waar die mensen met hun neus voor staan, dat dat voordroog is, en dat dat dus het eten is wat ze een aantal keer per dag in ruime porties krijgen.

Je kunt dan overaan zetten dat de Dierenbescherming is langsgeweest en hebben verteld dat die diertjes het er prima hebben. Dat als mensen nog vragen hebben dat ze even een mailtje kunnen sturen naar ........@..... (gewoon even snel een hotmail aanmaken).

Op deze manier voorkom je dat mensen je paarden zielig vinden en steeds bellen...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:29

@Simpie, wat ik ermee bedoelde te zeggen, dat je geluk hebt dat er iemand aan de deur komt die verstand van zaken heeft. Als je toevallig pech hebt dat het de één of andere malloot is die niets van paarden afweet, dan kun je er nog een hoop gezeur mee krijgen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:08

Je kan toch niet aan iedereen tekst en uitleg gaan geven, komop zeg!
Je bent ook aan niemand verantwoording schuldig als je beesten goed verzorgd worden.
Bordje met je telefoonnummer en verder klaar hoor. De DB zal verdere telefoontjes zelf wel afhandelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:10

NatasjaM schreef:
Is misschien wel een goed idee (en nog betaalbaar ook). Het voer en het voordroog staan nota bene voor aan de weg. Als mensen bij het zien van 10 grote pakken voordroog nog denken dat ze slecht verzorgd worden weet ik het ook niet meer hoor... En inderdaad als de grond eenmaal nat is, duurt het een eeuwigheid voor het weer een beetje begaanbaar is.

duurt idd lang....

en ja,l het is super irritant dat mensen die erg geen verstand van hebben zo een drama gaan maken
maar dat zul je helaas altijd houden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:41

Wij hebben zelf 8000m2 bij ons huis en ook rivierklei, nu lopen er bij ons 4 pony's op en zelfs die kunnen al niet op de wei omdat ze alles kapot lopen met dit weer.
Ik denk dat 8500m2 voor 6 pony's gewoon te weinig is om je land netjes te houden, zeker als het klei grond is.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:52

superwoman schreef:
Kun je ze niet verplaatsen? Huren van een andere wei ofzo?
Als er zoveel mensen bellen, dan denk ik toch dat het er niet best uitziet.
Doe er wat aan!
(ipv zielig zijn en je er niks aan kunt doen,tuurlijk kun je er wát aan doen).

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Wat de meeste mensen zielig vinden en niet vinden kunnen hoeft helemaal niet slecht te zijn voor de dieren.
Meestal hebben die mensen geen idee waar ze het over hebben en bellen ze de db omdat ze het zelf zielig vinden.

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten hebben geen schuilhok kunnen wel verhard staan (op stelcon platen) en hebben schuttingen om uit de wind te staan. Helaas mag ik niet meer doen dan dat. Veel mensen vinden het zielig dat mijn paarden 24/7 buiten staan. Maar als ik dan uitleg dat het best kan (er bestaat een leuk artikel over wanneer een paard het koud heeft etc) en dat het eigenlijk veel zieliger zou zijn als ze in een stal van 3,5 bij 3,5 zouden staan omdat ze dan geen leefruimte hebben etc... Dan leggen ze zich er bij neer. Nu moet ik zeggen als het zo vreselijk stormt enzo dan maak ik me ook wel eens zorgen om ze. Maar als ik er dan kom zie ik dat ze er prima bij staan en ben ik al weer gerust.

Ik zou een kleine uitleg ophangen en evt daarin verwijzen naar websites of artikelen waarin ze kunnen lezen dat een paard best buiten kan staan. droge voeten zou fijn zijn, maar ach je moet ook de tijd hebben om het op te lossen....

Succes ermee!

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:00

Wij hebben precies hetzelfde bij mijn verzorgpaard, staan telkens 24/7 in de blub maar hebben wel een schuilstal, ook telkens dierenbescherming gebelt en alles.

De dierenbescherming kan er niets tegen doen, ze hebben een droge stal waar ze staan, ze krijgen genoeg eten en er is drinken.
Dus zolang dat er is, gewoon de mensen maar laten bellen.
De dierenbescherming weet ook wel beter dat ze er wel goed bij staan.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:44

Jol1 schreef:
@Simpie, wat ik ermee bedoelde te zeggen, dat je geluk hebt dat er iemand aan de deur komt die verstand van zaken heeft. Als je toevallig pech hebt dat het de één of andere malloot is die niets van paarden afweet, dan kun je er nog een hoop gezeur mee krijgen.

okee, ik dacht even dat je het negatief bedoelde.

Sorry.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:56

flicka schreef:
Je kan toch niet aan iedereen tekst en uitleg gaan geven, komop zeg!
Je bent ook aan niemand verantwoording schuldig als je beesten goed verzorgd worden.
Bordje met je telefoonnummer en verder klaar hoor. De DB zal verdere telefoontjes zelf wel afhandelen.

Volgends mij kun je beter even 1x een A4tje typen, dan iedere week of 2x in de week uit moeten leggen waarom het niet zielig is. Bovendien zou ik nooit m'n telefoonnummer ophangen, hoogstends een mailadres

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 10:24

Het is zeker goed dat er zoiets is als DB, alleen heb ik soms het idee dat ze dingen niet altijd in het juiste perspectief zien en dat ze juist daar waar noodzakelijk niet adequaat of veel te laat reageren. Behalve dat op mijn weiland een schuilhok en een containerstal staan, is het ook nog eens aan drie kanten beschut. Aan de ene kant door een fruitboomgaard en aan de andere kant en de achterkant door een natuurgebied(je) met vrij hoge bomen. In principe hebben de paarden daar ook nog beschutting van. Ik weet alleen wel, dat als dat de enige beschutting zou zijn, dat ik dan wel een probleem zou hebben met de DB. Helaas valt mijn weiland in een gebied waar helemaal niets toegestaan is (vanwege het natuurgebied(je) ernaast). Ik kan dus bv geen nieuwe stal daar neer zetten, alleen onderhouden en renoveren van het huidige schuilhok is toegestaan. De man van de DB was verder best mee te praten hoor. Hij kwam zelf uit de veehouderij en wist dus wel íets nuttigs te melden Knipoog Alleen heel jammer dat ze dan gelijk met alle toeters en bellen aan je weiland staan (DB + politie, in een politie-auto Boos! ). Dan voel je je ook gelijk een halve crimineel Boos!

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:31

bordje ophangen of een papier en de paarden gewoon lekker laten staan!
24 uur per dag in een stal das meer zielig dan 24 uur per dag buiten!