(On)wenselijke "eisen" over stalling.... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: (On)wenselijke "eisen" over stalling.... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:15

Wat is de achterliggende gedachte dat ze op zaagsel staan? Kan hij niet op stro? Dan heeft hij in elk geval iets te knabbelen in zn stal.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 19:32

@Apple: Ze rijden (gedeeltelijk) het mest over het land uit. Met stro blijft het te lang liggen. Zaagsel gaat dan beter o.i.d. Hebben ze mij verteld. Verward

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:35

Tsja, dan is daar niet veel aan te doen Scheve mond.

Kun je het hooi niet in een hooinet geven? Dan wordt het in elk geval niet verspild en heeft hij toch wat te doen?

Hoe wordt het hooi in die blubberpoel die paddock heet gegeven?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:52

Apple schreef:
Tsja, dan is daar niet veel aan te doen Scheve mond.

Kun je het hooi niet in een hooinet geven? Dan wordt het in elk geval niet verspild en heeft hij toch wat te doen?

Hoe wordt het hooi in die blubberpoel die paddock heet gegeven?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:00

Aan de foto's te zien gewoon op de grond gekwakt..

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 21:01

Op de grond gegeven. Hooinetten kunnen we misschien wel zelf ophangen en zelf vullen. Weet niet of dat zo goed gaat vallen aangezien ze ook liever geen speeltjes in de stal willen hebben (voerballen, lik-its etc).
Maar als ik mijn paard in de paddock zet heeft hij op dat moment wel hooi. Echter hij loopt rechtstreeks naar achter in de paddock en gaat daar modder eten. Rare dieren toch die paarden.... Hamer
De pensioneigenaar zegt overigens dat ze zat hooi krijgen in de paddock. Dat ze het dus versmeren. Maar eigenlijk is het handiger om meerdere keren te geven, maar dat gebeurt dus niet. En we hebben daar ook weinig tegenin te brengen. De meeste paarden moeten eerder kg eraf dan erbij (het zijn net mensen Haha! ).
Ik denk dat we ze harder aan het werk moeten zetten. Ja

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:03

Op de grond in die blubber? Dan is het nog maar de vraag in hoeverre dat eetbaar is.

En daarnaast, een paddock waar niets te doen is, een stal waar niets te doen is (niets te knabbelen of te spelen) Scheve mond. Brrrrrrrr.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 21:07

@Apple: ze krijgen wel hooi in de stal. Hele bult tegelijk. Maar als je dus wat later op de avond komt is het op. De vraag is in hoeverre het dan redelijk is om bij te gooien. Ze hebben het nl als op (?!).
Speeltjes worden wel gebruikt. Maar ik hoorde van degene die daar werkt dat de pensioneigenaar dat liever niet heeft. Maar dat is via via...Is dus de vraag hoe erg de eigenaar dat werkelijk vindt.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:48

suc6 tzatzi met het gesprek met de pensioneigenaar
Laat maar even iets weten ben nl benieuwd want het lijkt mij dat je redelijke dingen vraagt.
Jammer dat de foto idd erg klein is

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 21:56

Laatst bijgewerkt door Tzatzi op 19-01-07 22:30, in het totaal 4 keer bewerkt

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:00

heb je ge pb

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 00:00

Ik heb nog geen gesprek met de pensioneigenaar gehad. Maar ik heb hem vrijdag binnen laten staan met een post-it (normale communicatie binnen de stal Bloos dat hij binnen stal) en dat ik daarvoor meer wil betalen. Iemand anders van stal leek dat ook wel wat en had ook haar paard binnen laten staan (zij staat 2 boxen verderop). Toen ze dat aankaarte bij de eigenaar vertelde hij dat het wel kon (tegen meerprijs) maar dat wij dan geen keus meer hadden.Stoom uit je orenBinnen is ook echt binnen. We mogen ze dan als het beter weer is en de paddocks er beter uit zien niet zelf naar buiten zetten (ook al halen we ze zelf weer naar binnen).

Tevens moeten wij binnen de pensionstal verhuizen. In ons blok (waar 6 paarden staan) wil hij zijn eigen paarden (2 stuks) hebben staan die wel in de paddocks gaan (note: die staan dus niet 8 uur in de paddock zoals onze paarden..maar paar uurtjes bij goed weer). Ons blok staat dichter bij de paddock (het gaat niet om km maar meer om 'begin binnenmanege tot einde binnenmanege'). Wij verhuizen dan naar een ander gedeelte van de stal (niet je 'gewone' plek -lees minder licht, minder ruimte, andere club meiden waar je 'aan gewend bent', en verhuizen om welke reden precies?? etc.)
Nou ik ben een beetje Koe Boos! Stoom uit je oren Ziek maar laat het jullie alvast weten....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:04

Al druk aan het zoeken naar andere stal...? Knipoog

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 00:22

Ja...wel balen hoor!!...de accomodatie is heel goed maar de rest..... Misselijk
Heb er geen goed gevoel meer bij...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:30

Ik ken het , had ik een paar maanden geleden en heb nog geen seconde spijt gehad dat ik weg ben gegaan Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 09:58

ik denk dat jij als eigenaar zelf mag bepalen hoelang je paard buiten komt (vooral omdat zij bij jullie de hele dag naar buiten kunnen / gaan). Als jij wilt dat je paard maar 4 uur naar buiten gaat en je zet hem zelf een keer binnen of buiten wat is hier mis mee? Qua voeren kan ik mij wel iets bij voorstellen. Bij ons krijgen de paarden ook hooi naar behoefte maar mogen wij onze paarden niet zelf hooi voeren. (uitgezonderd van een handje hooi). De reden hiervoor is dat alle paarden op het zelfde moment voer krijgen hetgeen is ter voorkoming van voernijt en stalondeugden zoals schoppen. Ga eens praten met je staleigenaar en vraag eens naar de redenen.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:42

pmarena schreef:
Ik ken het , had ik een paar maanden geleden en heb nog geen seconde spijt gehad dat ik weg ben gegaan Lachen

Ik denk ,als ik dit zo lees , dat je idd beter kan gaan uit kijken naar een andere stal Met post-it comminiceren Ach gut triest ....
Het lijkt mij ook dat de stal eigenaar alleen aan zijn eigen hachje denkt (en portomonee) dan goed te zijn voor zijn pension klanten .
Ook denk ik dat je eigen humeur hier onder gaat lijden en je gaat toch voor je plezier lekker naar je paardje toe ?

En ga gewoon eens rond kijken in de buurt of er iets is kijken mag toch ?
Enne naar mijn weten is die pension houder van jullie echt wel een uitzondering Pling

Ongelofelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:57

dyaco schreef:
pmarena schreef:

Ik denk ,als ik dit zo lees , dat je idd beter kan gaan uit kijken naar een andere stal Met post-it comminiceren Ach gut triest ....
Het lijkt mij ook dat de stal eigenaar alleen aan zijn eigen hachje denkt (en portomonee) dan goed te zijn voor zijn pension klanten .
Ook denk ik dat je eigen humeur hier onder gaat lijden en je gaat toch voor je plezier lekker naar je paardje toe ?

En ga gewoon eens rond kijken in de buurt of er iets is kijken mag toch ?
Enne naar mijn weten is die pension houder van jullie echt wel een uitzondering Pling

Even onder een schaduwaccount reageren in deze topic. Ik doe dit liever niet onder mijn eigen naam. Dit om te voorkomen dat de eventuele staleigenaar dit leest en mij hieraan koppelt. Ik vertrouw die man namelijk voor geen meter. Hij heeft mij telefonisch bedreigd toen ik weg ging.
Heb er jaren gestaan. Eerste jaren met plezier. Daarna liep het gauw minder. Waarschijnlijk omdat ze in een te korte tijd zijn gegroeid naar een grotere pension.
Deze mensen hebben geen hart voor de paarden. Ze doen de paarden ook zo vroeg naar buiten zodat ze dan minder zaagsel hoeven te gebruiken.
Ik kan verhalen vertellen wat mij en destijds andere stalgenoten is overkomen dat wil je niet weten. I
Ik kan je enkel het advies geven:Ga daar weg! Mijn paard is giga opgeknapt op een andere stalling. Geweldig gewoon! Mijn gevoel was dus wel goed. Ik had al tijdje het idee dat mijn paard het niet naar zijn zin had. Nou nu wel gelukkig!
Ik ken nog wel wat stallen. Heb je een pb gestuurd onder mijn echte boktnaam. Wij hebben binnenkort ook stallen vrij. En daar gaat alles zoals je graag wilt. Paarden liever maar paar uurtjes in de buitenlucht ipv een hele dag: Geen probleem. Het kan inderdaad heel anders. Print dat in je hoofd. Zij zijn echt wel een uitzondering. Erg zonde want de accomedatie is top!

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:27

Wat ben ik blij met mijn stalletje!!
@TS: VERHUIS!! Ja

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:59

ik zou ook weg gaan.

als ik die foto van die paddock zie kan ik me niet voorstellen dat iemand daar de hele dag een paard in wil zetten.

ook de houding van de stalhouder zou mij storen, zo ga je niet met mensen om en zeker niet met je betalende klanten.

dat de rijbanen daar wel goed zijn zou me op dit moment niet zo veel kunnen schelen, liever een wat mindere rijbaan of geen binnenbak dan dat een paard de heledag in de blub staat

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:22

Update:
Go jij! Go jij! Per woensdag sta ik op een andere stal. Go jij! Go jij!
Dinsdag een hele leuke pensionstal gevonden. Binnen- en buitenbak, weidegang, leuke mensen (dacht ik) etc. Stoom uit je oren
De eigenaar zou mij en mijn vriendin donderdagmiddag ophalen. Maar ik sprak woensdag iemand die vertelde dat die eigenaar zijn afspraken qua weidegang niet nakomt. Nog wat andere mensen gebeld die daar hadden gestaan en die vertelden hetzelfde. Dus woensdag geannuleerd. Huilen
Echter mijn vriendin had tegen die pensioneigenaar een boekje open gedaan over onze ‘oude’ stal (onze paarden stonden daar nog). Frusty
Nadat wij het geannuleerd hadden heeft hij onze oude stal gebeld. Dit verteld en er nog een schepje boven op gedaan. Hamer
Tevens wou hij mensen van zijn terrein afschoppen omdat hij dacht dat het deze mensen waren die negatief waren geweest. Hij had zelfs mijn telefoonnr doorgegeven aan deze mensen. Ziek Werd nl door een onbekende man gebeld die daar van't terrein zou worden geschopt. (Is inmiddels weer teruggedraaid).
Hij was denk ik een beetje beledigd dat wij niet bij hem gingen staan. Party!! Dus wij woensdagavond halsoverkop naar een andere stal. Blauw oog
Het is niet helemaal wat ik wil. Ze gaan daar bijv. heel weinig tot niet naar buiten. En het is daar veel drukker met rijden door manegelessen en mensen van buitenaf. Maar goed we zijn onderdak. Heb wat meer tijd om een stal te vinden die wat beter aansluit.
Maar wat een gedoe. Het het na die dag wel een beetje gehad. Gestoord

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:43

Oh neen, wat een verhaal weer.

ik sta er telkens weer van verstomd dat pensionstalhouders zich zoveel kunnen permitteren...

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:53

balen zeg bij de volgende stal zou ik wat meer rond vraag doen zeg maar .
Waar woon je ergens tzatzi?
Het is natuurlijk ook moeilijk om precies de perfecte stal te vinden .
Hoop voor je paardje en jou dat je snel een relaxte stal gevonden hebt houd ons op de hoogte !

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:30

Tzatzi schreef:
Ja...wel balen hoor!!...de accomodatie is heel goed maar de rest..... Misselijk
Heb er geen goed gevoel meer bij...

Volgens mij krijgen al die stalhouders het weer op hun heupen zo aan het eind van de winter.
Opzich zou ik een moord doen voor een plekje waar ze lekker buiten worden gezet, maar die paddocks van jullie zien er idd niet uit. Aan de andere kant zou ik er als stalhouder weer blij mee zijn als mensen zelf hun paard binnen halen, zou mij weer werk schelen.
Ik zou het niet accepteren dat er hooi/kuil zo in de blub wordt gegooit en mijn paard wordt geacht dit te eten.
Maargoed tot zover mijn mening als profecioneel stalhopper Haha!