paarden altijd binnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: paarden altijd binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:47

Rebel_Jits schreef:
...verhaal...

Ik geloof eerlijk gezegd helemaal niet zo dat jij het beste met je paard voor hebt zoals je zegt.
Je zit vol excuses, maar je verandert niks aan een schandalige situatie. Dit soort dingen zou de dierenbescherming iets aan moeten doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:50

@ albundy
Ik vind eerlijk gezegd mensen dierbeulen noemen iets te ver gaan sorry Bloos

Edit zin verbeterd

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:58

Rebel_Jits schreef:
Volgens iedereen hier ben ik nu een dierenbeul en houd ik niet van m'n paard, omdat ze altijd op stal staat. Iemand zei zelfs dat ik dan alleen aan mezelf denk.
Jullie weten niet waarom dat soms gewoon niet anders KAN.

Caprice staat 24/7 op stal. Wanneer komt ze eruit? Als wij er zijn. Lijkt me logisch.
Met uitmesten, poetsen, opzadelen etc. staat ze naast haar stal.
Ik wil haar wel elke keer buiten in de wei zetten of in de bak, maar dat gaat gewoon niet altijd! Ze heeft een deken die slecht droogt (geld voor een waterdichte is er niet), dus als het regent kan ze niet naar buiten. In bak 1 wordt altijd wel gereden of gelongeerd, bak 2 is buiten. Ook geen optie dus. Daarbij staan we op een pension-stalling met HEEL VEEL paarden. Als ik gewoon eigenwijs ben en Caprice in de bak zetten, krijg ik gezeur op m'n dak. Ik moet toch ook rekening houden met anderen!
Haar buiten zetten overdag KAN NIET. De manege-eigenaren hebben zelf een druk leven, dus die zetten haar niet op wei. Andere pensiongasten wil ik haar niet in de wei laten zetten, omdat ze soms erg druk kan zijn en je kan haar alleen pakken als ze je goed kent.

We moeten minstens 10 km. fietsen (zo'n half uur, 3 kwartier) voordat we bij haar zijn, dus even snel 's morgens erheen gaat niet. We hebben ook nog school! Na school dan? Gaat vaak ook niet lukken. Ik moet uiterlijk half 3 weggaan van huis, om op tijd terug te zijn. Meeste dagen ben ik na 3 uur uit. Maw: ik moet er 's avonds heen.
Regel van stal: 's avonds geen paarden buiten in de wei!! (als het donker is dus), dus dan kan ze ook niet op wei. Ik heb al verteld dat ze ook niet in de bak kan dan.
Wat blijft er dan over? Uit de stal zetten met opzadelen, poetsen, uitmesten en gewoon een uurtje rijden. En ik zie Caprice niet ongelukkig zijn hoor. Altijd oortjes naar voren, beetje discussiëren met haar buurman, knuffelen met ons..

Nu is het ook nog eens zo dat ik niet elke dag kan. Sorry, maar ik heb ook nog school (met huiswerk), een vriend en familie-dingen. Ik kan dat niet even opzij zetten voor m'n paard (soms wel, maar lang niet altijd!!) Nou deel ik Caprice met m'n zusje, maar ook zij heeft een druk leven. Zo gebeurt het wel eens dat ze 2 dagen op stal staat.

Nou klink ik wel heel harteloos en egoïstisch, maar ik heb het beste met m'n paardje voor. Ik zet haar op wei als het kan of anders in de bak (mocht dat kunnen!), ga 's zomers lekker buitenritten maken, knuffel en vertroetel haar veel, wissel erg veel af tijdens het rijden.. Zo slecht heeft ze het nog niet hoor!

Ik vind dat je slecht voor je paard zorgt. Neem dan geen eigen paard, maar een lease paard als je niet de tijd hebt om het goed te verzorgen. Een paard hoort naar buiten te kunnen, iedere dag, meerdere uren!

Als je toch maar af en toe kan, zoek dan een weiland waar je paard de hele dag buiten kan staan, en het geld dat je overhoudt omdat het zo goedkoper staat, kun je besteden aan een waterdichte deken.

AlBundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:02

katiavl schreef:
@ albundy

Edit zin verbeterd

Als je die altijd in de stal hebt staan?
Ga jij voor de lol in een kooitje zitten? Nou dan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:04

AlBundy schreef:
katiavl schreef:
@ albundy

Edit zin verbeterd

Als je die altijd in de stal hebt staan?
Ga jij voor de lol in een kooitje zitten? Nou dan.

Ik zeg gewoon dat je voorzichtig moet zijn met je woorden. Niet meer niet minder

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:05

Ook ik ben een voorstander van je paard zoveel mogelijk buiten en hem of haar in een ruime stal hebben, zo hou ik mijn pony's ook.
Maar er zijn mensen die niet anders kunnen, die een stal met weidegang niet kunnen betalen of omdat die gewoon niet in de buurt is. Of mensen die hun paard niet buiten zettend vanwege de kans op blessures. Ik zeg niet dat dit acceptabel is, maar soms kan het niet anders. En iedereen moet andermans manieren van rijden/paarden houden enz. accepteren. Iedereen wilt het beste voor z'n paard, maar er zijn verschillende meningen over wat het beste is.

AlBundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:06

Huh? Dus ik mag niet zeggen wat ik wil?
Wat voor forum is dit?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:07

De paarden die bij ons op stal staan gaan zomers en 's winters iedere dag ongeveer 5 uur per dag naar buiten.In de avond zetten de eigenaren ze zelf ook vaak nog een uurtje buiten.Sinds een paar weken hebben we ,omdat de eigenares graag 's avonds na haar werk wil rijden en daar thuis geen mogelijkheid toe heeft,tijdelijk een Ijslander in de kost.Wie denk je dat er als eerste klaar staat om weer naar binnen te gaan Haha! ? De Ijslander.Hij heeft er dus totaal geen hekel aan om stal te staan hoewel je dat heel anders zou denken

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:08

@Rebel_Jits, van wat ik lees vind ik dat je er amper iets aan doet om je paard ook maar een uurtje buiten te zetten. Er is idd overal wel een excuus voor...
Ik vind het heel apart dat je niet eens een goede waterdichte deken kan kopen, hoeveel kost zo'n ding nou? echt niet een vermogen hoor. Oke ik snap dat je niet elke ochtend voor school erheen kan fietsen om je paard buiten te zetten, maar regel dan iemand die je paard buiten kan zetten. Ik ken je paard natuurlijk niet maar het lijkt me onzin dat alleen jij haar aankan omdat ze zo druk is...
Dat je haar dan ook nog 2 dagen op stal laat staan?!!! Lips are sealed Sorry maar ik krijg het idee uit jou verhaal dat je er helemaal niks aan doet om je paard een plezierig leven te geven en dat je dit paard alleen maar hebt om erop te rijden wanneer het je uitkomt...
Zo'n beeld krijg ik bij jou verhaal. Ik kan er verder niks meer over zeggen dat ik dit echt sneu vind voor je paard, en dan druk ik het nog zacht uit Clown

@Smystique, klopt ik heb ook makkelijk praten, ik sta niet voor die keuze, en ik snap het ook best dat mensen die wel voor die keuze staan toch een paard kopen. Ik zou er iig heel goed over na denken (en ik sluit niet uit dat ik dan ook voor mezelf kies en toch een paard koop, al zou ik me dan wel schuldig voelen tegenover het paard) Ik hoop iig dat ik nooit hoef te kiezen tussen wel een paard die dan 24/7 op stal moet of geen paard.

AlBundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:12

Ja als je geen tijd heb voor een paard, dan moet je gewoon bij een manege gaan rijden.
Een eigen paard dat niet buiten kan omdat jij geen tijd hebt is mishandeling.
Laat dan op z'n minst iemand anders rijden, er zijn genoeg jonge dames die graag paarden berijden en verzorgen.
Domweg je paard binnenlaten vind ik schandalig, een paard heeft beweging nodig, elke dag!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:48

AlBundy schreef:
Huh? Dus ik mag niet zeggen wat ik wil?
Wat voor forum is dit?

Een forum waarop we respectvol met elkaar omgaan.
Je mening geven mag, maar het is de toon die de muziek maakt Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:59

Als ik iets niet vind kunnen is het paarden de hele dag op stal, arme beesten. Als ik zie hoe mijn paard geniet op de wei, lekker spelen met de anderen, rennen, en gewoon grazen. Dat zou je een paard nooit mogen ontnemen .

En Rebel_jits: Dus alleen jij kan je paard aan? Waarschijnlijk niet hoor, en als ze hierdoor op de wei zou kunnen zou ik liever hebben dat iemand maar wat meer moeite doet dan, of je paard zich maar gaat gedragen. Paard voor je eigen ego.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:00

Tss, wat een onzindiscussie...
Ik denk dat 3/4 deel hier vergeet dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om 's winters zijn of haar paard weidegang te geven. Maakt mij dat een dierenbeul? Maakt het jou een dierenvriend dat je je paard de hele dag in een zompige wei zet? Jongens, laat iedereen toch in zijn of haar waarde.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:22

Als je de mogelijkheid niet hebt moet je gewoon geen paard nemen, het is geen hond ofzo. Paarden zijn geen mensen en vinden het niet erg elke dag in een zompige wei te staan, áls ze maar in de wei staan.

Absoluut geen onzindiscussie dus.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:31

Ik had mijn paard ook liever meer buiten in de winter, maar ik doe m'n best om hem toch zoveel mogelijk buiten te zetten...

Maar sommige paarden staan gewoon echt niet graag buiten als het regent! En dit is geen projectie van mijn eigen gevoelens op het paard ofzo, ik vind dat een paard daar tegen moet kunnen, de mijne gaat in ieder geval alle dagen even buiten, weer of geen weer:D
Maar dus, als je paard nu niet graag in de regen staat, denk ik dat die gelukkiger is op stal dan buiten... Niet alle dagen natuurlijk!

Uitdrukkingen als "dan moet je geen paard kopen" vind ik eigenlijk wel grof! Je hebt mensen die niet naar hun paard omzien, en dat vind ik niet kunnen, maar als iemand zijn best doet, maar niet de mogelijkheid heeft om zijn paard op een weide te zetten, moet je die daar niet voor neerknallen hoor!

Nogmaals, ik ben ook voor zoveel mogelijk op de weide, maar soms moet je grijs denken, en niet zwart-wit...

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:37

Ik ben het helemaal eens met Zitaswoon.
Bij ons op de manege staan de paarden het hele jaar door op stal en 4 weken in de zomer staan ze op het land. Elke ochtend staan ze met z'n allen (het zijn er maar 10) in de bak om te spelen of waar ze dan ook zin in hebben.
Bij ons is er geen mogelijkheid om ze op het land te zetten, het is er gewoon niet. Maar ze komen genoeg hun stal uit en krijgen super veel aandacht, uiteraard op een manege.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:40

Hmm, altijd een interessante discussie Ja

Ik heb van alletwee wat.
Mijn eigen twee paarden staan overdag in paddock en 's nachts op stal. Waarom? Eigenlijk gewoonte Ja Daarnaast probeer ik ze zoveel mogelijk te entertainen Clown Alleen maar in de paddock staan is erg saai. 's Zomers staan ze op de wei.
Daarnaast staat mijn bijrijdpaard 24/7 in een donkere potstal van 2,5 bij 2,5... Vreselijk, ik weet het. Maar het arme dier weet ook niet beter! Dat is natúúrlijk geen excuus. Als ík er niks mee doe, gebeurt er niks mee. Tsjah, zijn zijn eigenaren dan 'dierenbeulen'? Eigenlijk wel. Maar ze zijn gewoon erg simpel en verder is hij hartstikke gezond/fit/goed in zijn vacht. Dus dan is het weer lastig om te zien hoe het met hem gaat.
Natuurlijk niet zo goed als een paard die altijd lekker op de wei staat, maarja, het is gewoon lastig.
Tuurlijk zet ik hem zo vaak mogelijk op de wei, maar eerlijk gezegt, tja ach.. Hij komt net zo vrolijk uít de wei als hij er in gaat...

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:16

In mijn ogen hoort een paard zoveel mogelijk buiten.
Als ik met mijn paard naar het bos ga, kom ik altijd langs een stalletje met wei
In die wei lopen 2 shets (elk in een aparte wei, nou ja wei, mag de naam eigenlijk niet hebben, een klein kaalgevreten stukje grond, met veel, heel veel takken en zelfs een workmate erin Verward )
En in die stal, daar staat dus een Fries, al járen.
Met mijn vorige paard kwam ik er ook al eens langs, toen dacht ik al dat daar een paard stond.
Ik ben (doordat ik geen paard had) meer dan een jaar niet langs dat stalletje gekomen, maar nu met mijn nieuwe paard kom ik er dus weer bijna dagelijks langs.
Omdat ik zeker wilde zijn van mijn vermoeden, ben ik er met een bakje brok langs gelopen en ja hoor, na 1x rammelen stak er al een zwarte neus naar buiten, door zo'n open vierkantje, waardoor je dus de brokken in de voerbak kunt gooien.
Verder dan dat, kan dat beest dus niet naar buiten.
Rondvraag in de buurt leverde vervolgens op dat dat beest járen geleden wel in de wei stond, maar dat ze hem al jaren niet meer buiten hadden gezien, niemand wist eigenlijk zeker dat hij er nog was.
Nou, dus wel.
Al jaren veroordeeld tot boxrust.
Hij kan niet eens met zijn hoofd naar buiten.
En ja, dat vind ik dus echt dierenmishandeling.
De dierenbescherming echter niet, zo lang je niet kunt bewijzen dat dat beest niet de nodige verzorging krijgt.
Pff, ik weet zeker dat dit beest dus wel beter weet, maar ik wil eerlijk gezegd niet weten hoe hij zich op dit moment voelt Bloos

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:55

Ik heb geen zin om weer een heel verhaal te typen. Vork
'T komt er deels op neer dat jullie mij ietwat verkeerd snappen, maar ook dat ik wel weet dat het beter kan.
Helaas heb ik zelf niet de keuze te kiezen voor iets anders, omdat we Caprice delen. We hebben al eens van stal gewisseld, omdat de vorige stal waar ze stond gewoon verschrikkelijk was (altijd smerige stal, slechte voeding,ze gingen meestal bruut, grof en onfatsoenlijk met paarden om..) De conditie's zijn nu veel beter (betere voeding, schone stal, vriendelijke en rustige mensen.)
Betekent dit ook dat we niet om haar geven?

Ik vind wel dat velen hier erg zwart-wit denken. Iemand die zijn/haar paard op stal houdt, is meteen een dierenbeul en mag nieteens een paard hebben. Telt het niet dat het dier lekker in z'n vel zit en altijd gewoon vrolijk is? Ookal staat het op stal?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:05

@Rebel_Jits: Kun je niet beter je paard verkopen waar hij een beter tehuis krijgt? Een paard is nou eenmaal niet gemaakt om binnnen in een hokje te staan, geen één paard kan op die manier gelukkig zijn. Dat klinkt zwart wit, maar het is nou eenmaal zwart wit. Een mens kan ook niet gelukkig zijn als hij de hele dag word opgesloten in een wc ruimte en in zijn eigen stront moet slapen, een paard ook niet.

Hoe weet jij of je paard lekker in zijn vel zit? Je hebt hem niet bij je thuis staan, dus de enige tijd dat jij hem ziet is als je gaat rijden, of verzorgen. Een uurtje per dag dus als het meezit. Dan is het logisch dat hij vrolijk is, want hij mag eindelijk uit de hok...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:07

Mijn paarden staan elke dag op de wei. Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:19

Beseffen de opstallers wel wat voor een enorm groot dier een paard is?
En dan is het 'grof' is om te zeggen dat je je paard weg moet doen als het beste wat je hem kunt bieden 23/7 op stal is?

Nee, het is enorm grof om een kuddedier dat buiten hoort te rennen op te sluiten. Het zou zelfs verkeerd zijn om er niks van te zeggen als iemand zijn paard zo behandelt.

"Ja maar ik woon in de randstad".

Je koopt een paard en verrek, oeps! Je woont in de randstad... even niet aan gedacht.

Ik koop toch ook geen olifant om dan te zeggen: Oh verrek! Ik woon niet in de jungle! Naja, dan bind ik die olifant wel aan een ketting in mijn achtertuintje van 4 bij 5 meter.

En ik ken ook mensen in de randstad die wel een fatsoenlijke stalling konden vinden.

Maar het gaat vaak niet om het welzijn van het paard, kijk maar naar de gemiddelde 'stalling gezocht' advertentie op marktplaats: het gaat steeds meer naar:

Ik wil een binnenrijbak, ik wil niks aan de verzorging doen, ik wil een gezellige sfeer, ik wil een restaurant, ik wil een stapmolen (wil hem er niet zelf inzetten) en dat was het. Oh ja, het zou fijn zijn als er ook een weitje is, maar dat hoeft niet per se.

Er zijn zat pensionstallen met alleen het weitje, maar daar is dan net geen vraag naar.

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:43

Dit is echt allemal bullshit wat jullie zeggen over dat mensen die hun paard niet lang genoeg buiten hebben staan dierenbeulen e.d. zijn.. Nogal kort door de bocht vind je niet???

Iedereen en dus ook jullie hebben je eigen mening van wat jullie goed voor je paard vinden! En dus ook wij in de Randstad. En daar zijn nou eenmaal minder mogelijkheden..

Mijn paard is er minimaal 2 uur per dag uit en is niets mis mee. Ze is altijd vrolijk niet druk en verveeld zich snel.

Ik ben het absoluut niet met jullie eens hoe jullie zo kort door de bocht oordelen. Tuurlijk hoort een paard lang buiten te zijn en heel de dag te kunnen eten en spelen e.d. Maar vind dit nogal cru overkomen..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:45

Dat jij in de randstad woont is toch je páárd zn probleem niet? Díe kiest daar niet voor.
Dan heb jij maar mogelijkheden te maken, een paard kan dat voor zichzelf niet. En kun je die mogelijkheden niet maken, moet je maar geen paard nemen.
En ik zie niet in waarom dat cru is, een paard hoort buiten.

En je paard verveelt zich snel op de paddock? Moet je nagaan hoe hij zich verveelt in een ruimte van 3 bij 3.

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:59

hahahahaha!!!!!!!!! Dit is echt lachwekkend... Wat een ge***!!!! Je bent zeker nooit in de randstad geweest???

Jij wilt dus de stempel erop leggen dat ik niet goed voor me paard zorg omdat ze er 3 uur per dag uit komt??? Ja dat je kan je want jij bent oooooooooooooo zoooo goed :S!!!!! Echt bull oliebol man!!! Ik vind dit idd echt cru hoe jullie doen!

Ieder zorgt op zijn of haar manier voor zijn of haar paard zoals hij of zij denkt dat het het beste is en jij hebt daar helemaal niets over te zeggen net zoals vele anderen hier.