Rebel_Jits schreef:Volgens iedereen hier ben ik nu een dierenbeul en houd ik niet van m'n paard, omdat ze altijd op stal staat. Iemand zei zelfs dat ik dan alleen aan mezelf denk.
Jullie weten niet waarom dat soms gewoon niet anders KAN.
Caprice staat 24/7 op stal. Wanneer komt ze eruit? Als wij er zijn. Lijkt me logisch.
Met uitmesten, poetsen, opzadelen etc. staat ze naast haar stal.
Ik wil haar wel elke keer buiten in de wei zetten of in de bak, maar dat gaat gewoon niet altijd! Ze heeft een deken die slecht droogt (geld voor een waterdichte is er niet), dus als het regent kan ze niet naar buiten. In bak 1 wordt altijd wel gereden of gelongeerd, bak 2 is buiten. Ook geen optie dus. Daarbij staan we op een pension-stalling met HEEL VEEL paarden. Als ik gewoon eigenwijs ben en Caprice in de bak zetten, krijg ik gezeur op m'n dak. Ik moet toch ook rekening houden met anderen!
Haar buiten zetten overdag KAN NIET. De manege-eigenaren hebben zelf een druk leven, dus die zetten haar niet op wei. Andere pensiongasten wil ik haar niet in de wei laten zetten, omdat ze soms erg druk kan zijn en je kan haar alleen pakken als ze je goed kent.
We moeten minstens 10 km. fietsen (zo'n half uur, 3 kwartier) voordat we bij haar zijn, dus even snel 's morgens erheen gaat niet. We hebben ook nog school! Na school dan? Gaat vaak ook niet lukken. Ik moet uiterlijk half 3 weggaan van huis, om op tijd terug te zijn. Meeste dagen ben ik na 3 uur uit. Maw: ik moet er 's avonds heen.
Regel van stal: 's avonds geen paarden buiten in de wei!! (als het donker is dus), dus dan kan ze ook niet op wei. Ik heb al verteld dat ze ook niet in de bak kan dan.
Wat blijft er dan over? Uit de stal zetten met opzadelen, poetsen, uitmesten en gewoon een uurtje rijden. En ik zie Caprice niet ongelukkig zijn hoor. Altijd oortjes naar voren, beetje discussiëren met haar buurman, knuffelen met ons..
Nu is het ook nog eens zo dat ik niet elke dag kan. Sorry, maar ik heb ook nog school (met huiswerk), een vriend en familie-dingen. Ik kan dat niet even opzij zetten voor m'n paard (soms wel, maar lang niet altijd!!) Nou deel ik Caprice met m'n zusje, maar ook zij heeft een druk leven. Zo gebeurt het wel eens dat ze 2 dagen op stal staat.
Nou klink ik wel heel harteloos en egoïstisch, maar ik heb het beste met m'n paardje voor. Ik zet haar op wei als het kan of anders in de bak (mocht dat kunnen!), ga 's zomers lekker buitenritten maken, knuffel en vertroetel haar veel, wissel erg veel af tijdens het rijden.. Zo slecht heeft ze het nog niet hoor!
Ik vind dat je slecht voor je paard zorgt. Neem dan geen eigen paard, maar een lease paard als je niet de tijd hebt om het goed te verzorgen. Een paard hoort naar buiten te kunnen, iedere dag, meerdere uren!
Als je toch maar af en toe kan, zoek dan een weiland waar je paard de hele dag buiten kan staan, en het geld dat je overhoudt omdat het zo goedkoper staat, kun je besteden aan een waterdichte deken.