In de zomer Uitstappen Rollen(als hij zin heeft) Afspoelen Afzemen Wandelen tot hij droog is
In de winter Veel tijd:Uitstappen. Lekker laten rollen Het meeste eraf borstelen en dan nog even wandelen(met zweetdekentje). En als al het zweet ook droog is nog een keer de rest eraf borstelen. Weinig tijd: Uitstappen. Droogstappen met zweetdekentje.
Afzadelen, in de bak gooien zodat ze lekker kan rollen, benen afspuiten (nu helemaal: ik rijd meestal buiten en dan neemt ze in deze tijd van het jaar altijd baggerbenen mee naar huis en aangezien ze net een beetje van d'r mok af is maak ik die dus goed schoon en droog; in de zomer spuit ik d'r vaak helemaal af), wei op dan wel stal in.
Uitstappen, afzadelen enz ( hij zweet niet meestal ) , kappen af, meestal nog ff poetsen, dan zet ik hem vast ergens en ga ik zijn stal doen , wortels/zemelen en hooi pakken, deken op en lekker warm op stal
in de winter een hele tijd uitstappen, soms met zweet dekentje, daarna de rest met stro. daarna vaak nog gewoon even poetsen+hoejes. in de zomer vaak afspoelen als het lekker weer is. anderes gewoon lekker uitstappen en weer terug in de wei.
Eerst goed uitstappen (zeker 10 minuten), want mijn paard heeft is niet geschoren en heeft een deken op maar geen dikke wel waterdicht dus wel een wintervacht omdat hij elke dag wel een flink aantal uren buiten loopt ook als het regent. Na het uitstappen, aftuigen eventueel zijn benen afspuiten. Met een dun zweetdekentje op stal, dan krijgt hij ook altijd wat lekkers meestal wat wortels en muesli. Na het opruimen van mijn tuig e.d. is hij meestal wel droog om zijn gewone deken op te doen. Gelukkig zweet hij niet zo heel snel ook bij intensief werk dus voor mij is het geen probleem dat hij wat dikkere haren heeft.
Eerst goed uitstappen , daarna naar stal , afzadelen , als die nat is droog wrijven met stro +zweetdeken op , hoefjes schoonmaken met een borstel en water , hoeven invetten , zweetdeken eraf en naar stal/wei!
uitstappen soms met uitrijdeken ligt eraan naar poetsplaats zweetdeken als hij erg zweet benen afspuiten zachte borstel erover hoeven uitkrabben naar stal winterdeken op azijn opspuiten( tegen schuren) en dan krijg hij beetje muesli en halve pavo koek en beetje lucerne
Na het uitstappen naar stal, zweetdeken erop, spullen opruimen, hoeven uitkrabben + poetsen, water controleren, deken verwisselen, wat lekkers, lichten uit, deur dicht en naar huis!
in de zomer: uitstappen, afzadelen, helemaal afspuiten, met zweetmes het ergste water ervan af, aan de hand nog wat meer droogstappen en de rest mag opdrogen in de wei. Als hij de stal weer op gaat in de zomer, dan stap ik hem aan de hand helemaal droog. in de winter: hij heeft, ondanks de deken, toch nog een aardig vachtje. Dus goed uitstappen, als hij erg bezweet is de ergste plekken afspuiten, met zweetmes erover heen en onder het solarium, terwijl hij onder het solarium staat poets ik hem meestal nog even en dan kan zijn dekentje er weer op , opavoer in zijn bak en klaar
Nu in de winter, paar rondjes zonder deken stappen, dan nog wat rondjes met, dan nog even een kwartiertje met haar zweetdeken (ze is geschoren) terwijl ik alles opruim, dekens weer op en op stal of in de wei
in de winter: afzadelen, zweetdeken op en dan ga ik ff opruimen, dan de dikke deken er weer op en met wortels in stal zetten. met veel tijd laat ik haar lekker rollen in de binnebak ga haar daarna ff het zand eraf poetsen en dan onder de dikke deken. na een lange rit buiten of als we les hebben gehad de benen afspuiten (daar is ze niet zo dol op)
in de zomer: afzadelen, afspuiten de benen en waar de singel heeft gezeten, laten rollen, en dan weer op stal of naar de wei toe. ligt eraan hoe laat het is.
Als ik thuis rij dan doe ik het volgende: droogstappen met deken op de rug. Benen afspuiten en dan onder het solarium. Ondertussen poets ik en doe de hoefjes, mondje met uierzalf insmeren. Dan als ze droog is, deken erop en de stal in.
Wanneer ik les heb en dus met de trailer weg moet: Droogstappen, bandages af en transportbeschermers om en deken ( 1 of 2) op. De trailer op en als hij thuis is, transportbeschermers af, benen afspuiten, borstelen en staldeken erop.
uitstappen, benen afspuiten, soms solarium anders drogen onder zweetdeken, borstel erover om zweetplekken weg te halen, deken op en dan zn eten/lekkers
na het rijden (ong 3 kwartier) stap ik 1 uur uit in de bak, zonder zadel erop, met zweetdeken. daarna nog 1/2 uur onder het solarium, dan borstel erover, appel erin en dan mag hij lekker zijn stal in. T is een fjord, en hij zit vreselijk in zijn wintervacht.. na 1 uur stappen en 1/2 uur solarium is hij vaak nog niet helemaal droog...
na het rijden uitstappen met uitstapdeken (alstie egt heeft gezweet) daarna even een borstel derover, en soms even afspuiten (niet helemaal!) als het koud is nog even een deken op,
Ik stap een paar rondjes in de bak onder het zadel. Ga naar stal, zadel dr af, alles af, dekentje op, halstertje aan, en dan gaan we 20 minuutjes stappen aan de hand op de weg, zodat ze rustig op adem kan komen en rustig kan opdrogen. Terug op stal borstel ik het opgedroogde zweet op de plekken waar ze al droog is. Als ze nog een beetje klam is gaat er geen deken op, als ze nog echt klam is krijgt ze een droge en schone zweetdeken op en ga ik naar huis. De deken wordt later afgehaald door de eigenaar.
In de zomer laat ik dr vaak na het rijden en stappen (en eventueel afspuiten) lekker rollen in de bak en soms nog wat droog stappen erna, of lekker de wei/bak/stal in.
Uitstappen dus In de winter met deken over de kont. Dan zadel ik af (vervolgens krijgt ze een appel of een snoepje oid) en haal ik over de bezwete plekken een spons, zomers spuit ik haar af. Zweetdeken op en dan gaat ze nog een kwartiertje de molen in (of langer als ze nog niet droog is, maar ze is geschoren dus heb ik nu geen last mee). Ik mest in de tussentijd de stal uit en als ik haar binnenhaal doe ik er indien nodig nog ff een borstel overheen, dekens wisselen en dan mag ze op stal. Na het rijden krijgt ze een halve schep meuslie met een scheut slaolie erover.
Winter Uitstappen aan de hand zonder zadel (neursriem en sperriem los) Afhankelijk van het weer met/zonder zweetdeken op stal of in de molen Als ze in de molen staat ruim ik de spullen op en doe de stal. Daarna krijgt ze een schep meuslie of slobber.(onder tussen drink ik wat) Dan even poetsen soms ff de hoeven schoonmaken en invetten. Deken op doen, op stal zetten. Een dikke knuffel en een zoen geven. Er nog even een wortel of een appel geven en dan naar huis.
Zomer Uitstappen net als in de winter. Helemaal afspuiten of afsponzen met azijn water en in de paddock zetten. Poetsen Op stal zetten zonder deken en met meuslie spullen opruimen en ook een dikke zoen en knuffel en een appel/wortel o.i.d en naar huis
Na het rijden goed uitstappen en daarna nog even aan de hand met zweetdeken op als ze erg nat is. Daarna zet ik haar op de wasplaats en spuit haar benen af en maak haar hoofd schoon met een vochtig sponsje.. Daarna hoeven uitkrabben.. daarna poets ik haar nog goed en doe ik haar dekens op en dan mag ze in de stal en dan hang ik de bak met wat lekkers in haar stal als beloning.. daarna ruim ik mijn spullen op..