Geen weidegang?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Geen weidegang?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:14

Ik ben het echt met iedereen eens hier, paarden horen minimaal een aantal uren per dag buiten!
Het zijn steppedieren die in de natuur 15 - 16 uur per dag fourageren (eten zoeken), aangezien wij hun voeraanbod over het algemeen aanpassen betekend niet dat ze niet meer hoeven te lopen!
Bij mij kunnen ze helaas ook de bak nog niet in, weiland is in oktober ingezaaid en moet eerst een snede vanaf in 't voorjaar.

Maar het gebeurd helaas VEEL TE VAAK dat paarden meer dan 20 uur per dag op stal staan en dat is schandalig! Het zijn dieren die in de natuur mega veel lopen en over mega veel hectares en dan een stalletje van 3 x 3 (dat voor veel paarden zelfs te klein is) voor 23/7 lijkt me niet echt eerlijk he!

Daarnaast is het ook slecht voor de hoeven en paarden die 23/7 op stal staan moeten ook vaker bekapt worden in het algemeen. De een heeft natuurlijk sneller groeiende hoeven dan de ander, maar veel - alleen maar op stal staan zorgt wel dat de groei een stuk sneller opvalt, omdat er minder afgesleten wordt door het lopen (zelfs op zand/gras slijten ze, altijd meer dan niets op stal).

Succes met je verzorgpaardje en ik hoop dat je snel weet waarom ze niet naar buiten mag en dat je dan misschien je paardje kan helpen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:07

Welshcobfan schreef:
Ik wou net zeggen apple: dan mogen ze mij gelijk ook maar arresteren wegens dierenmishandeling.
Geen weidegang kan ook andere redenen hebben zoals bv dat ze het land vertrappen waardoor ze in de zomer ook binnen moeten blijven omdat het land niet hersteld.
Mensen denk gewoon even na voordat je wat zegt: geen weide gang is niet per definitie dierenmishandeling. Er zijn ook andere manieren om je paard beweging te geven in bv een bak zetten, mee wandelen oid.
Zou niet te best zijn: dan zou meer dan de helft van bokt zijn/haar paard niet waardig zijn Clown
Als je niet het hele verhaal weet zoals wij, oordeel dan ook niet zo hard.

OMG.. dus jij zet je paard niet in de wei omdat die de wei vertrapt? Ach gut
leuk leven, minimaal 20 uur per dag in zo'n ruimte van 3.5 bij 3.5 en oew!! jippie! 2 uur per dag mag ik onder strikte regels aan de hand mee lopen of een uur werken Clown
Dus ja.. ik vind dat bijna gelijk aan dierenmishandeling

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:21

Lieve schat: ik huur een wei van natuurmonumenten. dus ze zijn zeer precies als het om het land gaa. Draineren mag niet van hun, net zo min als een stuk afzetten en dan een uitloop creeeren van zand. Dat is niet natuurlijk. Ik laat mijn pony heus wel regelmatig buiten in de wei, maar dat kan dus niet de hele dag. Lang leve kleigrond en een natuurmonumenten Knipoog Oordeel dus niet over mijn situatie als je er niets van af weet Knipoog

Beweging is bij mij ook dus niet persé: wandelen of rijden. Het is vaak een combi van rijden en weidegang of in de bak relaxen (indien de bak leeg is). De pony in kwestie staat van de 12 maanden minstens 7 maanden 24/7 op de wei Lachen Alleen als het weiland verzopen is dan gaat hij naar binnen, als het land tussendoor droger is: mag hij overdag rustig naar buiten. Helaas is het nog geen winter in Nederland Boos! Dan is het land tenminste bevroren en kunnen ze naar buiten.

Door mijn beleid, kan mijn pony iig langer buiten staan dan binnen Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-01-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:31

Lowara schreef:
leuk leven, minimaal 20 uur per dag in zo'n ruimte van 3.5 bij 3.5 en oew!! jippie! 2 uur per dag mag ik onder strikte regels aan de hand mee lopen of een uur werken Clown

Wat een onzin, zeg. Er zijn zat stallen waar de paarden 's winters niet op het land komen omdat ze idd de boel vertrappen. Niets vreemds aan.
Die van mij komen 's winters ook alleen maar in de paddock.
Niets mis mee met een paar keer per dag een berg kuil erbij.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 16:16

Nou, ik ben nu dus weer trug van vakantie, heb gehoord van een vriendin dat ze wel de hele week heeft gereden maar dus niet in de wei heeft gestaan...ik ga morgen eens navragen wat het probleem nou eigelijk is. En idd dat ik het bijvoorbeeld op kan bouwen aan het haltser enzo zal ik eens proberen, hoewel de kans groot is dat ze zich los rukt...maar ik ga het morgen eens vragen. Knipoog

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 16:22

pmarena schreef:
Ja dat is zo , maar dat vind ik geen excuus : ik ga dan zoeken naar een plekje waar ze WEL het hele jaar door naar buiten kunnen.

Het blijft de keuze van de eigenaar , dat je paard niet op het land staat omdat het niet mag dat is gewoon gemiep.

Je paard staat niet op het land omdat dat jouw keuze is , jij zet hem immers op een stal waar dat niet mag.

Prima als je dat zelf okee vindt , maar wees dan ook zo eerlijk dat je je niet gaat verschuilen achter dat het niet mag van de staleigenaar Lachen

Ik ben de eigenaar niet dus ik kan moeilijk dat paard gaan verhuizen...ookal zou ik dat best willen, ik wil gewoon een goede oplossing vinden voor dit probleem zonder al te veel gedoe,...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:26

Ik vind het zielig! Je kunt een paard niet alleen binnen houden, dat hoord gewoon niet!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:29

Arabesk schreef:
De eigenaar kan beter overstappen op een andere hobby.... iets met een 'ding' dat je gewoon weg kan zetten

Een hobbelpaard bijvoorbeeld Duivel Duivel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:38

Annelies200 schreef:
pmarena schreef:
Ja dat is zo , maar dat vind ik geen excuus : ik ga dan zoeken naar een plekje waar ze WEL het hele jaar door naar buiten kunnen.

Het blijft de keuze van de eigenaar , dat je paard niet op het land staat omdat het niet mag dat is gewoon gemiep.

Je paard staat niet op het land omdat dat jouw keuze is , jij zet hem immers op een stal waar dat niet mag.

Prima als je dat zelf okee vindt , maar wees dan ook zo eerlijk dat je je niet gaat verschuilen achter dat het niet mag van de staleigenaar Lachen

Ik ben de eigenaar niet dus ik kan moeilijk dat paard gaan verhuizen...ookal zou ik dat best willen, ik wil gewoon een goede oplossing vinden voor dit probleem zonder al te veel gedoe,...

Hoi , is ook niet tegen jou bedoelt hoor , maar tegen een andere reactie in de trant van : dat mensen het nu niet snappen dat paarden niet naar buiten kunnen op sommige stallen.

Van jou is het juist hartstikke goed dat je zelf nadenkt en wat beters voor het dier wilt ipv. maar gewoon makkelijk denken : het is nu eenmaal zo. Hartstikke goed hoor !!! OK dan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:42

Ik zou ook wel anders willen, maar dat gaat zo lastig aangezien er in de omgeving eigenlijk geen plekken zijn waar ze 24/7 buiten kunnen lopen ivm kleigrond. Dus dan zijn de opties erg beperkt aangezien een manege helemaal niet geschikt is wegens omdat ik daar niet kan beslissen of mijn pony wel af en toe de wei ik mag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:47

Hebben we hier ook , kleigrond. Is inderdaan waardeloos , na een goede winterbui lopen ze het helemaal snot...

Maar toch zijn er vast ook bij jou in de buurt paarden die in de winter wel minimaal een aantal uren buiten staan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:52

Nee, nou ja ik ken 2 paarden die in een uitloop hebben: die staan tot over de enkels in de klei.
Verder zet iedereen de paarden alleen buien als het minimaal een week droog is geweest of als het heeft gevroren. Ik heb plassen in mijn wei die zijn meer dan 10 cm diep dus daar ga ik nog over klagen bij natuurmonumenten. Sja de keuze bij ons is of tot de enkels in de modder (en dan gaan mensen de dierenbescherming bellen, heb ervaring:+) of op stal en dan maar los laten in de openbare bak en rijden/wandelen. Ik ben nog braaf: mijn pony komt elke dag buiten, met de meeste paarden wordt helemaal niet gedaan....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:54

Hier inde wei staan ook 3 grote lange plassen waar je laarzen te kort zijn , klöte-klei Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:56

Nee: privézwembad Haha! Het positieve benadrukken! Nagelbijten / Gniffelen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:56

wij hebben ook kleingrond, weide ziet er aan het eind van de winter niet meer uit ( en de paarden hebben ineens geen witte voetjes meer elke dag) Clown
maar ach, even een paar weken groeiseizoen en het is weer perfect Lachen
Mijn paarden hebben een nogal rare hobby, vind de boer waar we het grote land van huren niet zo leuk geloof ik, want die is van de oude stempel dat paarden in de winter binnen moeten blijven ( gnagna.. toen hij dat zei lachte ik even vriendelijk om vervolgens de hele kudde op het land los te laten Knipoog )
ze graven een gat.. laten daar een paar dagen water inlopen en gaan er vervolgens elke dag in rollen.
vooral vorig jaar een populaire hobby, dit jaar godzijdank maar 1 paard die dit nog doet.
en ja.. de arme boer elk jaar met zijn trekkertje de boel maar weer proberen te egaliseren hihi

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:10

Lowara schreef:

Ja.
Wij zetten de paarden op de paddock in de "natte" periode.
Om de simpele reden dat wij niet willen dat er elk jaar weer 1,5 hectare naar de Filistijnen gaat ( + bijkomende blessures bij paarden)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:14

Fitzroy schreef:
Persoonlijk zou ik eerst maar eens aan de eigenaresse vragen waarom dit is ipv hier op Bokt een topic te openen.

Fijn, naar deze reactie zat ik ook al te zoeken.
Ik ben het helemaal eens met bovenstaande.

Als ik er als eigenaar achter zou komen, dat je dit op internet plaatst, was het allang toedeledokie en ajuus. Doei!

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:20

Ik vind een paard naar buiten doen het minste wat je kunt doen, ook al is het pest-weer.

Kijk dat ze niet in het land kunnen omdat ze het vertrappen prima, bij ons staan ze altijd buiten, maar in de winter gaan ze op het platje en niet de wei in.

Zoals bij Sjoerd en Fitzroy vind ik een goede oplossing, paddock in, wat frisse lucht en bewegingsvrijheid. Prima combi toch??

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:30

Sjoert schreef:
Lowara schreef:

Ja.
Wij zetten de paarden op de paddock in de "natte" periode.
Om de simpele reden dat wij niet willen dat er elk jaar weer 1,5 hectare naar de Filistijnen gaat ( + bijkomende blessures bij paarden)

dus je zet ze wel buiten Ja
ik heb het over mensen die dit niet doen en ze gewoon op stal houden, gewoon lekker uitleven op een stuk zand kan ook prima in mijn ogen,krijgen ze ook heerlijk eigen beweging en kunnen ze zelf spelen.

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:45

Als het land vertrapt word ok laat dan in de paddock een stal zetten met geen deuren kan ie zelf beslissen buiten of binnen te staan of afdakje..
Word hier door enkele gezegd dat ze hem wel in de bak kunnen zetten dat mag wel een bak afgraven in een natuurmonument maar een paddock niet beetje onzin en anders maak je een uitloop met tegels ook veel beter voor de hoeven!rollen kan zij/hij dan in die oo zo toffe bak en anders als je niet aan de huisvestingsmogelijkheid van je paard kan voldoen neem er dan geen 1 DAMN

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 10:52

Sjoert schreef:
Fitzroy schreef:
Persoonlijk zou ik eerst maar eens aan de eigenaresse vragen waarom dit is ipv hier op Bokt een topic te openen.

Fijn, naar deze reactie zat ik ook al te zoeken.
Ik ben het helemaal eens met bovenstaande.

Als ik er als eigenaar achter zou komen, dat je dit op internet plaatst, was het allang toedeledokie en ajuus. Doei!

mmm opzich wel mee eens...zet d,r maar een slotje op dan Schijnheilig

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:29

mijn paard komt in de winter ook niet op het land, ik sta op grote pension stalling waar het gemeenschappelijke land in de winter dicht is.
mijn paard komt wel elke dag een paar uur uit zijn stal om te rijden, stapmolen en los in de paddock. en hij staat in een uitloopstal dus heeft goed de ruimte en goed contact met andere paarden.
nu vind ik dit toch een beetje weinig voor mijn paard, dus ik wil graag een prive landje op onze stal (kost 250 euro per jaar en daar mag je wel in de winter op) maar daar staat een wachtlijst voor dus we zullen nog even moeten wachten..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:21

ik vind het heel belangrijk dat mijn paard op het land komt echter in deze periode van het jaar is weidegang niet mogelijk maar kunnen de paarden overdag in een paddock. Begin voorjaar gaan de paarden gewoon weer het land op en als het weer het ook toelaat weer 24/7 uur per week naar buiten en alleen met slecht weer naar binnen tot aan het einde weideseizoen.