Wat vinden jullie van prikkeldraad??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Re: Wat vinden jullie van prikkeldraad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:08

Volgens mij hebben degenen die hun paard(en) achter het prikkeldraad hebben staan nog nooit een dierenarts gesproken over de wonden die daardoor kunnen ontstaan. Zelf heb ik ooit diverse foto's gezien van prikkeldraad wonden. Ik weet wel hoe mak mijn paard ook is hij komt niet achter een prikkeldraad dan maar niet het land op. ECHT LEVENSGEVAARLIJK

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:15

nou jullie het ook over koeien hebben wij hebben ook de koeien achter draad staan en niet achter prikkeldraad.
bij ons zit het ook op het lichtnet aangesloten stoom genoeg dus.
ik heb het van de week weer eens gevoeld Tong uitsteken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:11

Daarom, het zijn gewoon smoesjes om jezelf voor de gek te houden. Er gebeuren zoveel ongelukken met prikkeldraad, en eens zijn ook jullie paarden of poy's aan de beurt mensen met prikkeldraad omheiningen. Dàn praat je wel anders en kan je jezelf wel voor je kop slaan dat je niet geluisterd hebt.
Ik hoop dat ik ongelijk heb hoor, maar ik ben al twee keer getuige geweest bij een paard van iemand anders, dus...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:38

mijn paarden staan ook wel achter prikkeldraad. dit weiald is van de buurman, en we hebben alles wel netjes strak en controleren het regelmatig. erboven hebben wel wel een stroomdraad, dus ze blijven er wel altijd netjes van uit de buurt.
ook van stroomdraden kunnen paarden zulke ernstige wonden krijgen dat ze moeten worden afgemaakt ( ken persoonlijk een paard die hier ongeveer 2 jaar geleden door is afgemaakt). het enige wat ik niet in de prikkeldraad wei zet zijn veulens omdat hun motoriek nog zo slecht is. vorig jaar een veulen gefokt, en die heeft 6 maand in de kleine wei gestaan waar alleen schrikdraad staat.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:41

Yvonnelind schreef:
Troep; alleen geschikt voor gevangenissen.
Nooit gebruiken bij dieren, je wilt niet weten hoe het eruitziet als er een dier in vastzit!

Mee eens! Vind het vreselijk spul! Boos!

_LoutJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:42

Ik was gisteren bij de DA (Mijn Hondje moest prikken hebben)
Was daar nog een hond, Hij was aan het spelen en raakte verstrikt in het prikkeldraad, Gevolg: Een stuk van zijn borts was open gesneden..
(Het gaat dan niet over een paard Knipoog maar wel overprikkeldraad)

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:49

Mijn pony's staan gedeeltelijk achter prikkeldraad. De kleine zomerweides zijn wel met lint omheind. In de winter mogen ze echter op de hele grote wei wandelen van mijn vriend de boer en omdat daar normaal gesproken koeien inlopen is dat omheind met prikkeldraad (waar ook stroom op staat). Zij hebben er gelukkig nog nooit ingehangen of als krabpaal gebruikt.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:14

Mijn vader en ik hadden onze paardjes nog maar net. Hij was druk bezig de prikkeldraad langs de weilanden (2 naast elkaar) te verwijderen toen ikzelf 3 daagjes met vrienden naar de camping was. De paarden stonden wel buiten, de wei was nog 'vers' en 90% van de draad was weg toen mijn vader onverwacht voor zijn werk wegmoest. Alles werd zo goed mogelijk achtergelaten (dus geen slappe draad of restanten in de wei en alles was ook voorzien van schrikdraad). Het resterende stuk draad zat tussen de twee weiden in. En ja het gras bleek dus volgens de paarden inderdaad groener aan de andere kant en ze zijn uitgerekend op het stuk waar de draad nog wel zat een poging gaan wagen om erbij te komen... Frusty Toen ik die middag (gelukkig maar, anders was mijn moeder alleen geweest) thuiskwam en naar de paarden ging, trof ik Jana dus hevig bloedend aan haar voorbeen aan in een plas bloed. Door de hele weide lagen plassen bloed. Ik kan niet beschrijven wat er op zon moment door je heengaat. Meteen de DA gebeld natuurlijk en een oom van mijn vader die zijn hele leven al in de paarden zat. Condor, het paard van mijn vader, bleek gelukkig maar een oppervlakkige schram op zijn been te hebben. Jana was veel erger gewond (mijn eigenwijze paardje ook Verward ). Zij heeft dus echt vastgezeten in de draad. Haar wond zat direct boven de kroonrand en als hij nog een centimeter dieper was geweest en de pees had geraakt, had Jana nu niet meer geleefd Verdrietig De DA heeft geprobeerd alles te hechten en te verbinden, maar Jana trok alles af. Wat we daar niet allemaal tegen geprobeerd hadden... Met verplichte stalrust verveelde ze zich dood natuurlijk. Jana bleek echter haar eigen doktor. Na besloten te hebben haar op een afgezet stukje wei (zodat ze niet kon rennen) te zetten zonder verband, ging ze echt vooruit. De wond is uiteindelijk netjes genezen, maar er ontstond wel een horizontale scheur in de hoef die er langzaam uit moest groeien. Helaas is hierdoor wel een verticale scheur ontstaan ongeveer aan het eind van de straalgroeve en die groeit niet meer dicht. We hebben zeker 1- 1,5 jaar onze handen vol gehad aan dit ongeluk. Jana heeft nu een speciaal ijzer onder, dat aan de buitenkant iets korter is en met een dwarsstukje is verbonden onder de hoef door, zodat er geen druk op die barst komt. Hiermee gaat het supergoed en Jana heeft nergens last van en loopt prima!

Wijze les van het verhaal: NOOIT NOOIT prikkeldraad in een weide, zelfs niet een klein stukje, want je zult altijd zien dat ze juist daarin blijven hangen zoals bij ons is gebeurd. Wij mogen blij zijn dat we onze paardjes nog hadden...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:46

Wij lenen een wei en daar stond ook altijd prikkeldraad, exzeemdeken binnen 1 dag gesleuvelt. Vond het wel eng en daarom overal stroomdraad voor gespannen. Nu heeft mijn vader een mooi houten hek gemaakt en al het pikkeldraad is weg. Een hele opluchting.

Mijn vader had vroeger grond verleent aan iemand die er zijn paard op had staan. Hij had het ook afgezet met pikkeldraad en dat paard is er dus in vast komen te zitten. Door de stress trok hij het steeds strakker. Gelukkig kon mijn vader het paard gerust stellen zodat het ging liggen en kon hij met de DA het losmaken. Paardje was hem heel dankbaar.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 17:16

Hier maar even een paar voorbeelden van zulke wonden. Vreselijk. (dit zijn dan nog kleintjes)

Afbeelding

Afbeelding

Dit valt onder de term: "scheurwonden" Het woord zegt het al.

Nu vind ik dat schapengaas ook niets. Als ze daar in vast zitten scheuren ze ook vun vel eraf. Bah.

Wij hebben zelf schrikdraad. 2 draadjes met 6000 tot 7000 volt erop. Onze paarden zijn ook uitbrekers, maar nu dus niet meer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:19

Wat bedoel je met schrikdraad?
Koord?

Daarvan heb ik ook heel enge dingen gezien.
Glad draad of koord werkt als een kaasschaaf.
Is dus ook niks.

Denk dat het veiligste dan nog lint is, als je iets wilt gebruiken waar je stroom op kan zetten Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 17:22

runningkawa schreef:
Wat bedoel je met schrikdraad?
Koord?

Daarvan heb ik ook heel enge dingen gezien.
Glad draad of koord werkt als een kaasschaaf.
Is dus ook niks.

Denk dat het veiligste dan nog lint is, als je iets wilt gebruiken waar je stroom op kan zetten Lachen

Hebben draad ja Knipoog De dikste die er is. Ik vind lint met zo scherp. Dus wat dat betreft Knipoog Met houten hek heb ik ook gezien dat een paard werd gespiest!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:26

wij hebben op t land schrikdraad en lint Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:26

Idem wonden heb ik dus met dik koord gezien
echt niet veilig

Dun lint, dat knapt
Dikker lint niet, maar werkt niet als een schaaf

pech kun je met alles hebben, maar koord staat er ook echt om bekend

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 17:28

runningkawa schreef:
Idem wonden heb ik dus met dik koord gezien
echt niet veilig

Dun lint, dat knapt
Dikker lint niet, maar werkt niet als een schaaf

pech kun je met alles hebben, maar koord staat er ook echt om bekend

Hmm ok, maar dan kan je alles wel onveilig noemen nietwaar? Ik heb ons draad ook wel zien knappen. Maar ja beter dat prikkeldraad in iedergeval Bloos

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:29

wij hebben gewoon glad schrikdraad Lachen en lint SOORT POLITIElint zeg maar wat we doen in t begin zodat ze zien waar t eindigd Haha!

Chariiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:30

Vind het maar gevaarlijk..
ALs het paard struikelt of valt blijft het dalijk in het prikkeldraad hangenn ... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:30

Niets is idd veilig
maar er zijn natuurlijk wel gradaties in onveiligheid
Prikkeldraad staat daar natuurlijk ver boven aan.
Maar glad draad en koord denk ik wel daaronder

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:31

ik vind prikkeldraad maar link...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:32

glad draad heel gevaarlijk echt??? nog nooit last van gehad gelukkig Knipoog

wel n keer peroneluk t draad aangeraakt met pony inme handen kregen we een schokkie maar verder nooit ergens last van gehad tenminste ik niet ...

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:33

Ik vind schrikdraad echt gevaarlijk !
Mijn verzorgpaard is als veulen 2x erin gekomen en de littekens zie je nu nog ! Ook vind ik dat bovendien niet zo goed te zien is als wit lint ! Wij hebben op stal by the way dus écht geen prikkeldraad !!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 17:36

Ik vind koord niet echt gevaarlijk. Er staat op dat het ook voor paarden is. Ons draad bestaat uit 3 apparte draadjes in 1. Dat knapt heel snel. Onze 3 jarige schoot er een keer dwars doorheen toen er geen stroom op stond. Het was helemaal geknapt.
En ik vind dat er na prikkeldraad toch wel eerst de schapengaas hekken komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:38

Citaat:
glad draad heel gevaarlijk echt??? nog nooit last van gehad gelukkig

volgens de da werkt glad draad als een kaasschaaf.

Van koord heb ik helaas zelf gezien wat het kan doen Verdrietig
Zag er hetzelfde uit als de foto's hierboven.
Paard was net zadelmak, week er voor stermerrie geworden.
Daarom hebben ze haar laten leven, want ze kon nooit meer bereden worden.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:40

Fjordnina schreef:
Het ijzerdraad dat in schrikdraad verwerkt is kan net zoveel schade aanrichten als het zich er omheen wikkelt.

Idd, prikkeldraad is mss niet ideaal als afrastering maar schrikdraad kan minstens evenveel schade aanrichten!
Ooit eens een paard gezien dat verwikkeld stond in een stroomdraad? Ik wel... En ik kan je verzekeren dat zo'n paard vast en zeker alles zal proberen om los te geraken. Vergeet niet dat er dan ook elektriciteit door zijn open wonden wordt gestuurd...
Met prikkeldraad heb je dit niet. Als je paard vasthangt en je kan hem tot bedaren brengen dan gaat ie meestal niet lopen trekken. Een paard dat constant elektrische shokken krijgt, kan je niet kalmeren...
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 23-12-06 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:40

hmz ok ok ok er is vd zomer wel n paard overheen gesprongen had niks:) sprong er ruimschoots overheen ik zal t is veertellen op stal... dat t niet echt veilig is Knipoog