Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:09

Citaat:
Als je niet genoeg ruimte hebt, neem geen paard.
En die shetjes hebben het beter dan menig ander paard.

Ik vind stands dierenmishandeling, ookal is het maar voor 2 uurtjes.
Hoe zou jij het vinden om in een grote koelkast te staan. Dat je zo weinig ruimte hebt?

klopt! paarden staan echt veel liever in een natte wei dan in een stand hoor! idd , de mensen die voor stands zijn, hoe zouden jullie het vinden om twee uur of meer per dag in de hoek te moeten staan? met af en toe een beetje eten?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:10

Jolandaa_ schreef:
Ik stop er mee, want het heeft toch geen zin hier om je mening te vertellen.

Jawel, hoor, maar is je ook opgevallen dat jij een sterk afwijkende
mening hebt?
En dat je daar dan reacties op kunt verwachten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:12

Jolandaa, jij weet heel duidelijk totaal niets van de natuur van het paard!! Wat een domheid!! Het idee dat je daar je paard inhoudt, walgelijk! Ja, voor een paar uurtjes is misschien een ander verhaal, maar als het de stalling van het paard is, is het te triest voor woorden. Boos! Boos! Boos!

Maar goed, je enorme kortzichtigheid is me al eerder opgevallen in een ander topic. Je bent nog jong en je moet nog een hoop leren.

Ik ben dus duidelijk tegen het gebruik van stands. Liever een grote box, maar het allerliefst zie ik ze lekker in de wei. Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:13

Ach als je haar berichten leest over chagarijnige knollen en paarden die vastgebonden moeten staan in een box.
Dan denk ik dat Jolanda idd nog hééééééél veel moet leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:14

Bij ons op de manege staan ze alleen in de winternachten op stal, voor de rest staan ze in een kudde op de wei, natuurlijk is het beter voor ze om in een lekkere ruime box te staan maar daar is nou eenmaal geen mogelijkheid voor

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:17

daarvoor zit ik ook op les en op school Dromen

Ik blijf er bij dat het niet zielig is. ik zelf zou liever in een stand staan dan in een ondergelopen wei.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:17

@ Olifant: als je het echt zo belangrijk vind dat je paard in een stal of in de wei staat kun je ook van manege veranderen, maar zo erg vind je het dus ook weer niet..

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:19

@ jolandaa ja jij jij denkt als eenmens een paard hoort niet in een stand Knipoog

ik ben dus tegen stands zeker als t heel de dag en nacht is...
kan t een keer een uurtje niet anders bijv wedstrijd op vreemd terrein ok maar nee ik vind menig stallen nog te klein dus ik vind stands onaceptabel,,
ik heb trouwens niet alles gelezen ...Knipoog

manie

Jolandaa_ schreef:
ik zelf zou liever in een stand staan dan in een ondergelopen wei.

Ben jij een paard??
Ik dacht het niet.
Dus hoe weet jij wat een paard fijner vindt?

Meid er is veel onderzoek naar paardengedrag gedaan en neem van mij aan dat paarden liever in een natte wei staan, dan in een stand.

Inge_

Jolandaa_ schreef:

Ik blijf er bij dat het niet zielig is. ik zelf zou liever in een stand staan dan in een ondergelopen wei.

ja jij zelf, maar zou jij in plassen rollen omdat dat goed voor je huid is? nee dus, een mens heeft totaal andere behoeften dan een paard..

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:20

Uhm Jolandaa_, nou wou ik iets vragen, staan jou paarden in een stand? Ik denk dat ik het antwoord wel weet, pensionpaarden staan in een box, manege paarden in een stand. Dat is toch benadeling jegens de hardst werkende. Ik ben tegen stands, zelfs voor een uurtje of zoiets.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:20

Ben ook tegen stands, en weet met 100% zeker dat mijn paarden liever dag en nacht op de wei (ondergelopen of niet,blubberzooi of niet) staan dan in een stand of stal.
je kan mij niet vertellen dat een paard gelukkiger is in een stand dan in een ruime stal of een weiland.Ik sluit me er bij aan dat een paard toch wel moet kunnen bewegen en daarmee bedoel ik niet een stapje links zetten of een stapje rechts, maar kunnen draaien en liggen.Lijkt me toch beter voor het welzijn en vooral voor het geluk van je paard/pony!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:22

Jolandaa_ schreef:

Gelukkig is mijn paard geen mens Knipoog
En die staat heel gelukkig in de wei, hoor. Ik zou zeggen, kom zelf eens kijken naar het enorme landgoed waar hij op staat. Ik weet zeker dat mijn lieverd daar heel wat gelukkiger is, dan in een stand. Heb vanmiddag nog genoten van hem spelend in de kudde in de zon......

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:23

ik heb geen eigen paard. Mijn verzorgpaard staat wel in een box. omdat de eigenaar daar plek voor heeft. Mijn vorige vz pony had een inloopstal maar daar stond ie zelden. Mijn expony had een kleine stal waar ze net in kon draaien. Aangezien de rooster waar de koeien vroeger op stond in een stand verrot waren om op te staan. het zou kunnen zijn dat ze daar door heen gezakt was. Maar op de manege waar ik dan rijd zijn er geen vieze stallen. ook al denken mensen dat wel wanneer het over stands gaan.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:24

Tatort schreef:
Uhm Jolandaa_, nou wou ik iets vragen, staan jou paarden in een stand? Ik denk dat ik het antwoord wel weet, pensionpaarden staan in een box, manege paarden in een stand. Dat is toch benadeling jegens de hardst werkende. Ik ben tegen stands, zelfs voor een uurtje of zoiets.

onze manege paarden staan allen in boxen hoor Haha!
ok 20 jaar geleden stonden de ponys in stands maar das al lang niet meer Lachen allemaal in stallen Haha!

even verderop is een manege met 5 sterren sraan de ponys nog wel in stands Boos! snap dat niet

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:25

@ Jolandaa_ Je kunt het vergelijken met in een kamer ter groote van een wc-hokje opgesloten worden, je wordt er 2 uurtjes per dag uitgelaten, en voor de rest eet, drink, plas, poep en slaap je op een wc. Heb jij niet liever een gewone kamer dan een wc-hokje al is hij nog zo schoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:25

tjitseee schreef:
@ Olifant: als je het echt zo belangrijk vind dat je paard in een stal of in de wei staat kun je ook van manege veranderen, maar zo erg vind je het dus ook weer niet..

ik heb geen eigen paard Lachen
als ik een eigen paard had had ik hem wel op een andere manege gestald denk ik ,
als die op stal moest Knipoog als die gewoon in de wei kon met een dekentje op had ik hem hier laten staan

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:26

een stand hoeft niet slecht te zijn. in Vught is ook een topmanege waar de paarden in stands staan. ga daar maar eens kijken. die ponys kunnen het niet slechter hebben.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:28

Dan nog staan de paarden op een veel te klein oppervlak. Je kunt het vergelijken met in een kamer ter groote van een wc-hokje opgesloten worden, je wordt er 2 uurtjes per dag uitgelaten, en voor de rest eet, drink, plas, poep en slaap je op een wc. Heb jij niet liever een gewone kamer dan een wc-hokje al is hij nog zo schoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:28

Op onze manege gaan ze overdag in de winter en de zomer gewoon in de wei alleen in de winter gaan ze 's nachts in stand

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:32

Jolandaa, op vele maneges leert men hun leerlingen e.d. niets over de psyche en natuurlijke behoeftes van een paard. Dat is een van de vele dingen die mij storen aan maneges. Als je een eigen paard hebt, wil je het beste voor je paard. Dan verdiep je je (als het goed is) in alles wat je paard gezond houdt. En dan heb ik het over fysieke en mentale gezondheid. Daar heb jij blijkbaar niets over geleerd. Ik zou me maar eens gaan verdiepen in het wezen paard. Daar kun je een hoop van leren en dat zal ze een stuk gelukkiger kunnen maken. Een ongelukkig paard trapt of bijt heus niet altijd, hoor. De meeste paarden die het wat minder hebben, laten alles gelaten over zich heen komen en ze stompen af. Paarden in gevangenschap zijn onderworpen aan de mens. Met een eigen paard ben je verantwoordelijkheid om je paard een zo paardvriendelijk leven te geven. Doe je dat niet, dan ben je in mijn ogen heel slecht bezig. Boos!

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:36

avanti4ever schreef:
Tatort schreef:

onze manege paarden staan allen in boxen hoor Haha!
ok 20 jaar geleden stonden de ponys in stands maar das al lang niet meer Lachen allemaal in stallen Haha!

even verderop is een manege met 5 sterren sraan de ponys nog wel in stands Boos! snap dat niet

dan hebbe ze 5 sterren en dan staan die paarden nog in stand Nors opkijken (ken zelf ook zo'n vaage stal)beetj vreemd vind k dat.
en verder zie je het gloof idd niet vaak meer dat manegepaarden in stands staan ..

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:37

Nadya schreef:
Jolandaa, op vele maneges leert men hun leerlingen e.d. niets over de psyche en natuurlijke behoeftes van een paard. Dat is een van de vele dingen die mij storen aan maneges. Als je een eigen paard hebt, wil je het beste voor je paard. Dan verdiep je je (als het goed is) in alles wat je paard gezond houdt. En dan heb ik het over fysieke en mentale gezondheid. Daar heb jij blijkbaar niets over geleerd. Ik zou me maar eens gaan verdiepen in het wezen paard. Daar kun je een hoop van leren en dat zal ze een stuk gelukkiger kunnen maken. Een ongelukkig paard trapt of bijt heus niet altijd, hoor. De meeste paarden die het wat minder hebben, laten alles gelaten over zich heen komen en ze stompen af. Paarden in gevangenschap zijn onderworpen aan de mens. Met een eigen paard ben je verantwoordelijkheid om je paard een zo paardvriendelijk leven te geven. Doe je dat niet, dan ben je in mijn ogen heel slecht bezig. Boos!

En daar sluit ik me bij aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:38

@ Nadya: Je hebt helemaal gelijk Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:38

er zijn toch ook hele discussies over of stands verboden moeten worden dus ik hoop dat dat idee snel werkelijkheid wordt!