Stalmatten zonder vlas/stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stalmatten zonder vlas/stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:36

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:27

haha ja idd!!! Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:01

kimmie261 schreef:
mijn paarden staan op stalmatten zonder stro of wat ook eroverheen...kaal dus...

om te "knabbelen"(lijken wel hamsters als je het over knabbelen gaat hebben)hebben ze kuil,en dat voor de hele dag,daarnaast worden ze 4 x per dag nog eens gevoerd...

en nestelen in stro??zijn geen vogeltjes....ik heb jaren de paarden op stro gehad,en veel lagen door het rondjes draaien en klauwen op het beton,overigens stonden ze dan zeer dik in het stro.
ik ben zeer tevreden over de matten,en heb nog geen dag gedacht dat ze er zielig bij stonden.

maar liggen ze dan niet in hun eigen stront?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:03

als je ze 2x per dag uitveegt..zo goed als niet...overigens,als ze in een stal met vlas poepen of stro weten ze er ook prima in te liggen.. Haha!

maar je kan zoveel uitvegen als je wil natuurlijk,als je het smorgens en sávonds zou doen,dan staan ze zo goed als helemaal schoon.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:52

Precies, elke dag schoonmaken en daarbij lopen ze de halve dag buiten dus dat is het probleem niet. Knipoog

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:36

Wij hebben het precies zoals Kimmie261!
En het bevalt zó goed.
Je hebt bijna geen mestafval en bespaard enorm op stro kosten.
Nij ons krijgen de paarden ook onbeperkt ruwvoer zodat ze altijd wat te doen hebben.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:49

En die staan daar dan dag en nacht op? Op alleen rubbermatten?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:53

nee, ook een paard hoort lekker zacht te kunnen liggen is mijn mening. Rubbermatten vind ik erg fijn, maar daaroverheen heb ik een dik pak krullen/zaagsel. Er zit hier overigens maar in een enkele stal rubbermatten in, als je van die paarden hebt die door de hele stal plassen dan worden de rubbermatten nog glad ook..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:55

ja ze staan alleen op rubbermatten,mijn matten zijn waterdoorlatend en dus is de stal droog..geen probleem... Lachen

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:56

dieselmarian schreef:
kale stalmatten kunnen glad worden door urine en mest, waardoor ze uit kunnen glijden. mijn paard staat ook op stalmatten, omdat haar hakken kapot gaan van het liggen, heb hier gewoon stro overheen. vind het een zielig idee alleen maten, ook koud in winter.

paarden zijn buitendieren en kunnen prima tegen kou hoor Haha!
ze kunnen niet tegen tocht,maar dat er gaatjes in de matten zitten maakt niet uit hoor Tong uitsteken

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:01

Hahaha, het zou maar tochten door de gaatjes in je rubermatten Tong uitsteken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:02

er zitten geen gaatjes in de rubbermatten...

zijn helemaal dicht maar wel poreus,dus er komt geen tocht of wat ook door gaatjes,de bodem is bedekt dus met een 4 cm dikke isolerende laag rubber..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:46

De meeste mensen vinden het zielig, maar onze paarden vinden het prima!
Ze hebben genoeg om te doen en hoeven niet op een harde ondergrond te liggen.
Het werkt nog isolerend ook, dus koud is het niet.
Nee, hoor prima spul!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:49

die van mij staat ook alleen op matten..
dat is een ontzettende zwijn, en zonder matten is de stal in 1 dag smerig...

ze staat nu dus alleen op matten, omdat je anders toch na een poosje niks meer van het vlas/zaagsel ziet..
ze is wel wat smeriger als anders, maar kwa uitmesten is het ideaal, je kunt zo de mest eruit scheppen Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:26

silverbrumby schreef:
nee, ook een paard hoort lekker zacht te kunnen liggen is mijn mening. Rubbermatten vind ik erg fijn, maar daaroverheen heb ik een dik pak krullen/zaagsel. Er zit hier overigens maar in een enkele stal rubbermatten in, als je van die paarden hebt die door de hele stal plassen dan worden de rubbermatten nog glad ook..

goede stalmatten wordne niet nat want ze zijn poreus en laten dus het vocht door , je stalvloer moet iets aflopen zodat het vocht netjes afgevoerd kan worden , en ook glad word een gede stalmat niet weer omdta hij poreus is en een speciaal oppervlak heeft wat
een ruwe structuur heeft
zacht liggen?
jep een weiland is ook boterzacht, onzin...
een paard gaat in de wei ook liggen, uitgebreid en ontspannen en een goede rubbertegel of matten vloer is even zacht, zo niet zachter dan de grond ...

dus rubber matten kaal is prima, alleen moet je je paard wel voldoende ruwvoer geven zodat hij wat te doen heeft

even nog terugpakken op stro als ruwvoeder
stro kan prima als ruwvoeder dienen, je moet alleen zorgen dta het stro van goede kwaliteit is en stofarm dan mag een paard best wat stro eten op een dga
ken meerdere bedrijven die ene deel van het ruwvoer uit stro laten bestaan , is erg handig bij sobere dieren die van de volle mep hooi vet worden
want idd, echt veel voedingstoffen bevat stro niet dus erop leven dat zal niet gaan , maar een gedeelte vervangen om een dier niet overvoerd te laten raken kan prima

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:23

Ik vraag mij eigenlijk af waarom een paard alleen op stalmatten gehouden wordt...liggen ze daar ook op? Persoonlijk vind ik dat helemaal niets, zelf kijk ik altijd kritisch naar hoe paarden erbij staan maar alleen op matten vind ik persoonlijk geen happening voor mijn paarden. Wij hebben de eenlingboxen allemaal op een dikke laag vlas staan en de groepsboxen staan dik in het stro. Nooit geen problemen mee gehad. Onze paarden komen overdag gewoon buiten, alleen bij echt slecht weer staan ze een keer langer of een dag op stal. Moet er niet aan denken als die zielen alleen op een rubber matje staan.

Wat is de achterliggende gedachten daarvan? bezuiniging op de bedding? bezuiniging op het tijd van het uitmesten?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:13

Ik heb het idee dat degenen die het zielig vinden niet goed in de gaten hebben wat voor soort rubber het is!
Kijk maar eens opde site van divoza. Bij stalinrichting en dan staltegels! de tegels hebben zelf orthopedische voordelen!! Dus helemaaal niet zielig! Haha!
Ik zou er zelf een klein laagje zaagsel ophouden, meer omdat het mooi lijk dat dat t nodig is!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:50

reden van kale matten kan vanalles zijn, kan besparing op strooisel zijn omdat de matten dezelfde functie hebben , maar kan ook zijn omdat een dier overmatig stro eet
of overmatig vlas eet, ik ken zelfs paarden die een zaagsel stal nog leegeten
ook kan het zijn dat het schoner kan! zijn , een rubber vloer is droger te houden dan een strovloer, waarom?
omdat bij de rubber tegels/matten het vocht afgevoerd word door het rubber heen en door de licht aflopende vloer en afvoer niet in de stal blijft liggen
wat bij vochtabsorberend strooisel wel het geval is , het strooisel (vlas, stro, houtkrul etc) neemt het vocht op en het dier blijft dus in zijn eigen ontlasting/uitscheiding staan (hoewel dit met een goed stroibeleid grotendeels te voorkomen is maar ik zie vaak toch wel vochtplekken in het bed waarbij het dier toch op natte plekken staat )
en hoe je het ook wend of keert met de hoeven in de ammonia, is niet goed voor de hoeven

(test eens hoelang gympies meegaan als je ze voor stalwerk gebruikt om te zien hoe smerig ammoniak eingelijk is, in een half jaar is de stof van je gympen compleet weggevreten door die troep)

kijk ik zeg niet dat strooisel uberslecht is of wat dan ook
als ik het menselijk ga bekijken vind ik strooisel ook erg fijn, en een dikke laag whatever lijkt me prettig voor het paard
maar als ik me bedenk dat een paard een paard is en geen mens
dan zie ik geen probleem in kale matten
je moet er alleen wel voor zorgen dat en dier genoeg ruwvoer heeft
wat dus hooi , lucerne en weet ik het wat je er nog meer in wilt stoppen kan zijn, maar ook een gedeelte goed stro
want strooisel heeft buiten het absorberen van poep en pies ook de functie bezighidstherapie met ht verschil dat het ook nog smerig word door de uitscheiding van afvalstoffen van het dier

het is ook makelijker schoon te houden dan een stal met strooisel
je veegt de troep eruit en 1 keer in de zovel tijd, kan iedere week zijn tot twee keer per jaar of hoevaak je ook wilt
spuit je de boel uit
het water loopt gewoon weg

rubber isoleert ook nog eens goed en heeft dus eingelijk dezelfde functie en doel en eignschappen als een strooisel vloer

maar voorwaarde blijft dus dat je goede tegels of matten hebt die dus daadwerkelijk vocht doorlaten en een speciaal oppervlak hebben en dus niet glad worden en dik genoeg zijn en dus niet diepar illimeter dikke massieve matten
en ook de vloer van de stal moet geschikt zijn
dus een iets aflopende vloer en afvoer voor de urine

(edit, denk ook aan dieren met een stofallergie etc , ook weer een prima oplossing )
(edit twee typo's killen, sorry voor overblijvende typo's, laptop is uitermate wazig momenteel )

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:19

Wij hebben dus die speciale matten van Divoza.
Voordelen:
* minder mest
* geen stro-kosten
* Paarden staan nooit in hun eigen urine omdat het er direct doorheen zakt. (onder de matten hebben we een mest kelder)
* Werkt isolerend
* als de paarden wel eens schrapen, houden ze hun hoeven heel.
* geen stof aanwezig in de stal.
Deze voordelen hebben ons er toe gezet om voor de matten te kiezen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:09

draumpje,jij schrijft precies wat ik wilde opschrijven.

daarnaast zie ik niet het verschil tussen zaagsel(wat ronduit smerig wordt),vlas of matten,wat alle 3 niet gegeten kan worden door de paarden,alleen dan dat het visueel er voor ons beter uit ziet.

daarnaast moet ik eerlijk bekennen,dat ik zo'n 10 jaar geleden eens bij mensen kwam die hun paarden op matten hadden staan,ik vond dat echt vreselijk,ik zou dat nooit doen..

totdat ik op mijn pensionstal een klant had,welke haar paard op matten zette,vanwege luchtwegklachten van haar paard,en ik merkte dat de mattenstal veel warmer was,in de winter ,als de stro stallen,en veel droger en schoner...

ik heb mijn mening dus helemaal herzien,daarnaast is het zo,dat ik woon vrijstaand,maar niet zo,dat er hier een erf of wat ook is,dus er kunnen geen grote trekkers naar achter rijden als ik dan kies voor een mesthoop met stro,had ik u echt een mega probleem gehad,ik kan nl nergens een echte mesthoop maken,waar een trekker bij kan.
ja,zo ong bij de buren in de tuin,en ik denk niet dat ze dat erg zullen appriceren van mij Tong uitsteken

dus ik heb nog getwijfeld tussen vlas of matten,maar vlas is hier in dld moeilijk verkrijgbaar en matten niet.

ik ben er zeer tevreden over,en echt,letterlijk,ik ben een koukleum,en heb altijd koude voeten,maar net met uitmesten,voel je gewoon dat de matten zo isolerend werken,dat ik gewoon warme voeten krijg,ideaal,en de paardjes staan er droog en schoon bij Ja

liesz53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:04

Bij mij op stal gebruiken we vlas.
Echt onwijs handig!
We doen 1x in de maand alles eruit halen en 3 nieuwe pakken vlas erin. En dan elke dag de drollen er uit halen, en 1x in de week de natte plekken weghalen.
Echt ideaal!
Kale stallen met matten en zonder vlas/stro vind ik echt heel zielig!
Lijkt net of je geen geld hebt om stro/vlas te betalen!
Paarden moeten lekker op een dikke laag liggen!
Ze moeten zich kunnen nestelen en een eigen plekje kunnen maken.
Als je paard een ziekte of iets dergelijks heeft, oke..
Maar zo niet..
Ik snap niet dat je een paard zonder vlas of stro in een stal kunt laten slapen..
Het lijkt me trouwens ook best wel slecht voor de pezen van een paard, ze staan de hele tijd op een harde ondergrond..
Maarja, meningen verschillen zo te zien..
Jammer!

liesz53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:09

Owja, was ik nog vergeten..
We doen ook elke week 1 nieuw pak vlas in de stal.
Anders blijft er wel erg weinig over Tong uitsteken
En is het niet zo schoon meer.
Dus je bent in totaal ongeveer 7 pakken vlas kwijt in een maand..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:12

owwww Frusty ik heb niet eens zin om hierop te antwoorden maar goed..

maar nog 1X :matten zijn NIET hard,ze zijn verend en dus zacht,daarnaast zijn ze isolerend,en is het vooral NIET zielig,en NIET slecht voor de pezen,daar ze dus een DEMPENDE werking hebben.

sterker nog,1 van mijn paarden graaft veel,met stro groef hij een soort gat in het midden van zijn stal,dan rondje draaien en weer rondje draaien en dan liggen,daar lag hij dus op het BETON,omringt met stro,dat dan weer wel Haha!

is dat dan niet zielig???en niet slecht voor hem???

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:37

Wij hebben ook stalmatten van Divoza, met een klinkervloer eronder en een geul met roosters die aflopen naar de mestput. Ik heb op de stalmatten altijd vlas liggen omdat ik toch vond dat de stallen zonder vlas naar urine stonken.
De urine vind ik toch te lang blijven liggen en de mest lopen ze er weer doorheen zodat ze in een drekje staan.
Dus gooi ik er een dikke laag vlas op. Die blijft nu door die matten wel langer schoon. Ik denk dat een ondervloer van beton het beste is, en tussen die matten en de betonvloer ook nog een roostervloer. Die betonvloer moet dan ook nog goed richting putjes aflopen. En je moet de matten er ook regelmatig uitnemen en schoonspuiten. Heel zwaar werk. Als je er geen strooisel oplegt, moet je minstens 2x per dag de stal schoonmaken vind ik. Daarbij vind ik het
er zonder iets kaal uitzien, stro en hooi gooi ik nog extra in een hoek want anders hebben ze in de winter niets te
knabbelen.
Zomers staan ze gelukig in de wei overdag, scheelt een hoop werk.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:23

Liesz53: weetje wel over wat voor matten wij aan het praten zijn? Volgens mij niet anders zou je niet zo'n reactie er neer zetten.
Een gewone rubber mat is inderdaad hard, glad en vies. maar deze staltegels/matten niet! Zijn zacht, isolerend, waterdoorlaatbaar enz enz... ideaal dus.. neem eens een kijkje op het internet dan weet je waar wij het over hebben!
En ze zijn nogal kostbaar deze matten, dus dan heb je er wel geld voorover om je paard een lekker bed te geven Boos! Lachen