Eigen stal beginnen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Eigen stal beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:51

Ben ik mij allemaal van bewust... Maar zoals al eerder in het topic is vermeldt... Het moet "klein"schalig zijn en blijven. Dus een paar (bekende) stalbewoners en mijn eigen paarden.

En een beetje luxe wil ik voor mezelf en niet zozeer voor anderen. Dat zijn ook mijn eigen investeringen en dat heb ik er wel voor over.

Maar bedankt voor de tips! Er zitten zeker een aantal zaken bij die ik mee ga nemen in mijn overwegingen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:42

Waar ik heel blij mee ben is dat:
-M'n paard iedere dag buiten komt, in een groep, en niet eventjes, maar van 10 uur 's morgends tot 6 uur 's avonds
-De bak altijd goed te rijden is
-Er een longeercirkel is
-En dat er dus niet in de bak gelongeerd mag worden
-De bak super verlicht is
-De verlichting in de stallen super is
-De zadelkamer groot is. Er is voor iedereen een kast en 2 dekenhangers. Er staan wat voertonnen, een extra kist, een ladekastje, een losse zadelbok. En toch is er ruimte zat om te lopen met je zadel, om je spullen te poetsen of een deken even uit te spreiden op de grond.
-Er zowel binnen als buiten gepoetst kan worden
-De deuren erg ruim zijn, zodat m'n paard nooit kan blijven hangen met haar zadel, en niet bang hoeft te zijn dat ze klem komt te zitten.
-En alle deuren zijn erg hoog, een steigerend paard kan er makkelijk onder staan.
-De gang heel ruim is
-Alle hoekjes veilig zijn afgewerkt en de vloer perfect glad is
-Er een put in de vloer zit, zodat je zelfs binnen kan wassen
-M'n paard altijd door dezelfde gemest, gevoerd, buiten gezet en binnengezet word. Zo kan hij sneller zien dat er iets mis is
-Er een opklapbare zadeldrager bij m'n stal is, zodat ik al m'n spullen alvast kan pakken
-Er nooit met emmers water gesleept hoeft te worden, door een boiler tussen de leidingen
-M'n paard op stal kan kroelen met haar buurman, doordat er alleen een 1,5 meter hoge muur tussen staat
-Dat de regels duidelijk zijn, er voor iedereen hetzelfde
-Dat ze een stal van 3x3,5 heeft, en lekker kan draaien en liggen
-Dat er altijd minimaal 30cm stro ligt, zodat ze geen matten meer nodig heeft.
-Dat alle paarden elkaar kunnen zien, zodat ze lekker contact kunnen hebben

Verder is de omgang gewoon heel prettig, iedereen praat met elkaar, en de eigenaar praat met iedereen. Hij is er zelfs in het begin bij gebleven als ik ging rijden, omdat m'n paard nog weleens vliegneigingen had, en hij niet wilde dat er iets mis zou gaan.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:52

Suelza schreef:
Warm water is inderdaad fijn, maar dan moet dit wel eenvoudig te realiseren zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Kraan om het bit af te spoelen, kan wat mij betreft gewoon met de slang op de spuitplaats Knipoog

je kan heel makkelijk een klein boilertje kopen dan heb je zo warm water
kost bijna niets bij gamma of zo

en sollarium kan je ook makkelijk zelf maken met van die biggenlampen maar is wel wat duurder natuurlijk dan een klein boilertje

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:58

Wat ik prettig zou vinden is een bewakingscamera in de stal en op de paddocks, zodat ze nog wat meer in de gaten gehouden konden worden, en ik zou het leuk vinden als de buitenplaats (waar ze lopen nu) niet langs de bak zou liggen, omdat ik soms wat moet word van de klierende ruinen daar...