wanneer is een paard het gelukkigst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Re: wanneer is een paard het gelukkigst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:21

Jol1 schreef:
Fransje23, met het westen bedoel ik eigenlijk de Randstad. Heiloo ligt volgens mij bij Alkmaar in de buurt. Elke dag 60 km heen en 60 km terug naar je paard rijden, is niet echt een optie hoor! Hier in de buurt zijn zulke stallen echt niet te vinden! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je uren heen en weer moet rijden elke dag, dan is de aardigheid er ook snel af. Heb je enig idee hoe druk het hier op de weg is?

Ik woon aan de rand van rotterdam Lachen
En mijn paardjes staan sinds ca 2 weken zo nu en dan snachts binnen, en voor de rest lekker buiten! Dan maar iets minder mooi land.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:17

Jol1 schreef:
Het is heel goed dat jullie allemaal zo goed aan je paard denken, maar in de eerste plaats heb je een paard voor jezelf en in de meeste gevallen om er op te kunnen rijden. Dus als je dan in de wintermaanden nauwelijks kunt rijden door een slechte bak, dan vraag ik mij toch af of dat nu wel zo handig is. De stalling is in de winter niet goedkoper en als je wedstrijden wilt rijden, dan zul je toch regelmatig moeten trainen. Als een paard 's winters op stal staat en elke dag genoeg beweging krijgt of een paar uurtjes buiten kan staan dan is dat toch ook prima? Laten we nu niet allemaal zo dramatisch doen alsof een paard in de winter persé buiten in de wei hoort te staan. In veel gevallen is het zo drassig dat dat sowieso geen optie is. Er zijn ook paarden die mok door al die blubber krijgen, of constant hun ijzers verliezen. Dan heb ik het nog niet over glijpartijen en de eventuele gevolgen daarvan. Persoonlijk vind ik dus een goede buiten- of binnenbak een vereiste. Als ze dan weer in het voorjaar het land op kunnen is het prima. Voor echte fanatieke wedstrijdruiters is een binnenbak helemaal optimaal en er zijn ook gezellige pensionstallen met een binnenbak.

kijk iemand die mij begrijpt Bloos

Voeren in de wei is ook niet handig want als ze met een grote groep staan krijgen de lager geplaatste steeds tikken en geen hooi. en bovendien geeft het veel zooi.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:25

heb je ooit gehoord van "verschillende bultjes hooi in het land leggen" Clown En trouwens, in een kudde waar de rangorde al bepaald is kunnen ze gerust sameneten, mits er gewoon voldoende gras/hooi is. Als je 1x per week komt met een bultje hooi, ja dan zullen ze er om vechten. Maar als jij elke dag zorgt dat ze voldoende hooi hebben zal elk paard genoeg te eten krijgen.

over de zooi: als je echt alleen maar aan jezelf kunt denken kun je volgens mij beter geen paard nemen. Als baasje heb je de verantwoordelijkheid om goed voor je paard te zorgen, koop dan een robot ofzo, die hebben geen gevoelens en behoeften. Een paard wel, en als jij er besluit een te kopen moet je zorgen dat een paard aan zijn behoeften kan voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:34

Visconti schreef:
als je echt alleen maar aan jezelf kunt denken kun je volgens mij beter geen paard nemen. Als baasje heb je de verantwoordelijkheid om goed voor je paard te zorgen, koop dan een robot ofzo, die hebben geen gevoelens en behoeften. Een paard wel, en als jij er besluit een te kopen moet je zorgen dat een paard aan zijn behoeften kan voldoen.

Deze quote ik nog maar even.
Als ik sommige dingen lees zoals ze hier gezegd worden, kan het niet vaak genoeg gezegd worden.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:37

JoviBan schreef:
Visconti schreef:
als je echt alleen maar aan jezelf kunt denken kun je volgens mij beter geen paard nemen. Als baasje heb je de verantwoordelijkheid om goed voor je paard te zorgen, koop dan een robot ofzo, die hebben geen gevoelens en behoeften. Een paard wel, en als jij er besluit een te kopen moet je zorgen dat een paard aan zijn behoeften kan voldoen.

Deze quote ik nog maar even.
Als ik sommige dingen lees zoals ze hier gezegd worden, kan het niet vaak genoeg gezegd worden.

mee eens! Lachen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:38

Visconti, ik begrijp niet waarom je zo aanvallend doet. Er zijn meer manieren om paarden te houden en jouw manier is er éen van, maar dat wil niet zeggen dat al die anderen het allemaal verkeerd doen. Jij vindt het misschien niet erg dat je wei vertrapt wordt, maar menig pensionhouder denkt daar anders over. Daar heb je je dan als huurder van een box gewoon bij neer te leggen. Soms is het nu eenmaal niet mogelijk om in de buurt een pensionstal met weidegang in de winter te vinden. En dan zou je geen paard mogen houden? We willen allemaal wel een huis met eigen wei, maar je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt. Ik ken genoeg mensen die op een flatje wonen, maar ook liever in een huis met grote tuin zouden willen wonen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:39

Ik zal sowieso voor de pensionstalling gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:54

Jol1 schreef:
En dan zou je geen paard mogen houden? We willen allemaal wel een huis met eigen wei, maar je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt. Ik ken genoeg mensen die op een flatje wonen, maar ook liever in een huis met grote tuin zouden willen wonen.

Stel je eens voor:
Ik woon in een kleine eenkamerflat en ik heb twee grote honden. Je begrijpt vast wel dat ik die niet in huis kan hebben. Dus ze wonen in een asiel, vlakbij mij in de buurt. Daar hebben ze allebei hun eigen hokje en ze krijgen elke dag goed eten. Ik ga elke dag naar ze toe en ga dan een uurtje met ze wandelen. Daarna gaan ze hun hokje weer in. Ze zijn erg gelukkig, dat weet ik zeker.
Ook heb ik een zeehondje. In de periode herfst/winter heb ik 'm in m'n badkuip. Daar kan ie gewoon rondje om z'n as zwemmen, dus da's geen probleem, en ik verschoon z'n zwemwater elke dag. Maar in de zomer mag ie weer het grote water in. Dit is niet zo ideaal, maar ja, ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:09

ik had het nog niet opgebiecht, maar ik heb een dolfijn in m'n vijver, tja, ik heb liever dat ie meer ruimte heeft maar ja, ik heb geen groot meer in m'n tuin he, dus moet Flipper maar zwemmen met de riemen die hij heeft, want ik vind hem zoooo leuk en ik vind het zo leuk om naar hem te kijken Knipoog
Iedereen heeft recht op een Flipper, dus ik ook Clown

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:11

Dus volgens jou moet iedereen, die een paard in een pensionstal, zonder weidegang in de winter heeft staan, zijn paard maar wegdoen? Erg kortzichtig. Zelf kan ik mijn paarden gelukkig zo lang als ik wil in de bak zetten met hooi om te knabbelen, maar ik zal echt niet beweren dat diegenen die niet die mogelijkheid hebben niet goed voor hun paard zorgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:16

wie bedoel je met jou???
ik ben van mening dat iedereen die z'n paard 23/7 op stal heeft een andere hobby moet zoeken.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:26

Kinke, jij hebt makkelijk praten als je in Drenthe woont. Een paard kan 's winters best op stal en in het voorjaar weer naar buiten. Gebeurt met koeien ook, die staan ook in de winter binnen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar ik heb er een hekel aan als de zaken zo zwart-wit gesteld worden. Het is ook niet zo aardig om te zeggen dat mensen die 's winters geen weiland tot hun beschikking dan maar geen paard moeten houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:15

Weet je wat pas echt onaardig is??? je paard de hele winter binnen zetten. Het gaat hier toch niet om wat aardig is voor de mens maar om wat het beste is voor het dier??

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:22

Als je zo gaat praten, dan kun je ook maar beter niet dressuurrijden, want een paard vindt een buitenritje door het bos leuker, enz. enz. Ik gun mensen die iets minder riant wonen ook een paard en als dat paard 's zomers buiten kan staan dan is dat prima. Die mensen zorgen echt niet minder goed voor hun paard. Het is waarschijnlijk niet de meest ideale situatie, maar als je zorgt dat het paard voldoende beweging heeft dan kan het best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:29

Ik vind het ook niet zo aardig, Jol1.
Echter, Kinke en ik hebben ook iedere keer onenigheid wanneer ik over haar Flipper begin. Zij vindt dat ze recht heeft op haar dolfijn, omdat hij haar gelukkig maakt en ze vindt dat ze goed voor het dier zorgt. Maar ik blijf erbij dat het niet kàn en niet màg, een dolfijn in de vijver van je tuin. Als ik daarover begin, vindt ze mij niet aardig en loopt het weleens hoog op. Maar ja, wat doe je eraan, ze wil het gewoon niet zien. Clown

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:32

Tja, maar jij woont natuurlijk ook in Drenthe. Dat staat toch een beetje bekend om z'n stijfkoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:33

Is dat zo? Kan zijn hoor, ik ben namelijk geen Drent. Knipoog

Maar volgens mij snap jij de metafoor niet.
Vind jij dat het wel kan dan, een dolfijn in je tuin?

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:38

ik zou zeker weten voor de pensionstal gaan. een paard vind buiten staan in de wei (volgens mij) veel leuker. op stal gaan ze zich vreselijk vervelen en het contact met andere paarden gaat moeilijker. het is wel vervelend om geen binnenbak te hebben, maar dat is beter dan weinig weidegang. mijn paard staat als het zomers heet is dag en nacht in het land en 's winters en in het voorjaar/najaar alleen overdag. en dat vind ze geweldig Pling

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:40

Ik denk dat ik maar stop met deze discussie. Het is wel een flauwe vergelijking met die dolfijn. Het gaat erom dat sommigen hier wel erg overtuigd zijn van hun gelijk. Zelf vind ik dat je het niet zo zwart-wit kunt stellen en wat meer begrip voor een ander zou kunnen opbrengen. Het is gewoon veel te kort door de bocht om maar te beweren, dat als iemand niet in de gelegenheid is om zijn paard 's winters weidegang te geven, die persoon maar geen paard moet houden. Als je in de winter weidegang hebt dan is dat heel mooi, zo niet dan is dat jammer. Punt!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:58

Ik snap je punt opzich wel, iedereen zou moeten kunnen genieten van het meest facinerende wezen op aarde: het paard. Maar helaas is de wereld oneerlijk, niet iedereen heeft de beschikking over een mooi weiland aan huis. Het liefst heb ik mijn paard dag en nacht buiten, maar daar heb ik de mogelijkheden niet voor, de mijne moet 's winters helaas wel 's nachts naar binnen. Als baasje probeer ik de weide zoveel mogelijk uit te buiten door 's avonds te rijden, of andere dingen met hem te doen, zodat hij overdag gewoon lekker van zijn weiland kan genieten. Ik roei met de riemen die ik heb. Maar als ik alles op een rijtje zet, komt ik tot de conclusie dat mijn paard het niet slecht heeft. Maar ik zit op een grens, zosnel ik de mogelijkheden niet meer heb om mijn paard buiten te zetten houd het hele paardenavontuur voor mij op. Dat zou oneerlijk zijn, want waarom zouden andere mensen wel recht hebben op een paard?
Maar bedenk dan dat het hier gaat om een paard, een levend wezen. Geen potplant die je even in een hokje opsluit. En dan vind ik dat je als baasje reeël moet zijn, en kiezen voor het welzijn van je paard en niet voor je eigen plezier...

Weidegang in het westen zou moeilijk zijn, ik weet het zelf niet maar ik ken genoeg mensen die in die omgeving wonen en wel een leuk weilandje voor hun paard hebben kunnen veroveren. Dus het is niet onmogelijk, blijven zoeken dus Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:11

Ik spreek niet voor mijzelf hoor, want wij hebben wel een weiland bij ons huis. Alleen is het nu zo nat dat ik ze liever in de paddock met wat hooi zet. Om mij heen zie ik veel pensionstallen, waar die weidegang nu eenmaal niet mogelijk is en ik zie niet in waarom al die mensen die daar hun paard stallen, die nu maar weg moeten doen. Zij beleven veel plezier aan hun paard en hebben er veel voor over. Met jullie opmerkingen doen jullie ze echt te kort. Hier in het Groene Hart valt het niet mee om een weiland te vinden. Als je dan misschien iets hebt gevonden, dan mag je er weer geen schuilstalletje neerzetten, laat staan dat je een bak mag aanleggen. Als je vindt dat je je paard weg moet doen als je het 's winters niet buiten kunt zetten, dan moet je dat vooral doen. Maar het gaat te ver dat je zegt, dat een ander dat dan ook zou moeten doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:15

prima gesproken Visconti!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:16

dus omdat mensen plezier beleven aan hun paard en er misschien veel voor over hebben mogen ze een aantal maanden binnen staan?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:17

Ja hoor, ik vind van wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:19

ohhh..ok, dan mag ik m'n dolfijn ook gewoon in m'n vijver blijven houden Lachen tja, ik ben er ook zo blij mee he, en ik zorg er ook heel goed voor