Eigen paardje aanschaffen, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Eigen paardje aanschaffen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:42

XxSultanxX schreef:
Welshcobfan schreef:
Nu kan je het nog betalen, maar wat als je wél zelf je kleren etc moet betalen? of dat je gewoon te krap in tijd komt zodat je minder moet werken?

jah maar dat moet iedeen tog?bedoel je kan nu niet weten of je later geldproblemen hebt of dat je geen tijd hebt....dan kan je net zo goed nooit een paard nemen.

Ze is nu nog jong en is volgens mij nog schoolgaand. Als ze over 3 jaar minder tijd heeft zal dat vast komen omdat ze dan fulltime werkt. Je hebt geen zekerheden in je leven, maar 240 euro in de maand is niet veel. als je daar over een half jaar ook nog kleren etc voor moet aanschaffen, blijft er weinig van over. Stalling stijgt elk jaar. Als je gaat studeren je minder tijd overhoudt om te werken, je wilt op kamers, misschien andere stad, stufi is erg laag, en de ouders zullen steeds minder gaan betalen. Ik kan voor 220 euro niet mijn pony onderhouden,kleding kopen, anders spullen aanschaffen etc. Want ik wil ook wel een keer op vakantie, of een keer naar de bios oid.
Bovendien moet je ook nog een paard aanschaffen...

Ik zie in haar onderschrift: bijbaantje gezocht.
Dat wou ik er nog even bijzeggen, wat als je je bijbaantje kwijt raakt?

X_ViSwIjF_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:45

Welshcobfan schreef:
X_ViSwIjF_X schreef:
Je kan het zo duur en goedkoop maken als jezelf wilt Tong uitsteken

Was dat maar waar Koe

Tog Schijnheilig
Je kan op een dure stal staan met alles erop en eraan.
Of je kan bij een boer bijv staan
zijn maar voorbeeldjes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:46

Maar dierenarts blijft altijd wel prijzig Nagelbijten / Gniffelen
En als in je omgeving de prijzen van stalling of weide erg hoog zijn, dan ben je nooit goedkoop uit.
Ja alleen als je geen pony neemt Tong uitsteken

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:48

jah dat is waar,maar als zij nou dingen met haar ouders regelt wie wat betaald moet ze er vast wel uit komen...
ik kreeg mij 1ste pony rond 13/14 jaar,verzorgde een oude man zijn ponys(10 ponys)
en toen had die tegen mij gezegt dat als ik een pony wou ik hem gratis bij hem mocht stallen en dat ik dan al zijn ponys moest verzorgen (rijden voeren mesten enz)
nou dan sta je al een stuk goedkoper Knipoog
nu sta ik op een pension stal(omdat die man is overleden)
en betalen me ouders de stalling,voor de rest betaal ik alles zelf...ook de da kosten maar als ik het een x niet kan betalen schieten me ouders even geld voor.
dus als zij nou mischien kan regelen dat haar ouders de stalling betalen of dat ze bij een boer vraagt en in ruil hem helpt met de koeien komt ze al heel ver Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:36

afgezien daarvan: het gaat nu om of je voor 220 euro per maand een paard kunt aanschaffen en houden. Gezien de gemiddelde onderhoudskosten: nee. Gezien het feit dat ze student is: nee. en aangezien ze een bijbaantje zoekt: nee.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:39

tuurlijk zou het kunnen voor 220 de goedkoopste stallentjes zijn hier 100 euro per maand (jammer niet bij mij in de buurt ik heb weer zo nodig 200 p.p )
maar alleen de dierenarts en biks als je maar bijv ouder heb die de dierenarts een keer willen voor schieten maar als je elke maand wat achter legt voor dierenarts kosten kom je er ook makkelijk uit als je paardje wat krijgt..

veel succes!

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 19:23

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties.
Ik heb er veel aan! Lachen

Even ter verduidelijking: Ik hoef absoluut níet mijn eigen kleding, etc. te bekostigen.
Al het geld zou in principe in het paard kunnen steken.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:04

Word denk ik best krap.
Maar het zou wel kunnen. Ja

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:29

ik wilde mijn hele leven lang al een eigen pony en had al verschillende verzorgpaarden gehad, dus ook bekend met de verantwoordelijkheid en de tijd etc.
Na lang zeuren mocht ik eindelijk een pony kopen als ik een baantje kreeg en voila!
Smiddags kwam ik thuis met een baantje Haha!
ik verdiende meen ik iets van 40 euro per maand ofzo, en werkte altijd de gehele zomervakantie fulltime waardoor ik dan weer met 900 euro extra thuiskwam.
Dus ik mocht van mijn spaarcenten een pony kopen maar moest hem zelf onderhouden en voor zorgen. Hij mocht bij een boer op een stukje wei staan. De omheining was slecht maar ze hadden daar genoeg spullen liggen die ik zo mocht pakken.
Heb samen met mijn zus een mooie schuilstal in elkaar getimmerd (ding staat nu nog, goed he Haha!) en zat regelmatig aan de omheining te klussen als hij weer eens iets kapot had gemaakt.
Wat er was daar wel in de put en voer kon ik ook wel kwijt in een schuurtje.
Zolang zij er geen last van hadden mocht hij daar staan en hoefde ik ook niets te betalen.
Mijn ouders stonden garant als terugvalpotje voor het geval er iets zou gebeuren.
Het was een veulen en heb hem meteen buiten gehouden dus tja... een winterhard pony'tje kost niet zoveel he. Later ook veel mazzel gehad; mocht altijd ergens gratis staan tot vorig jaar.
Nu staat hij op een manege wat echt wel duur is vergeleken met wat ik gewend was!
Ik ben verhuisd en dus paardje ook mee. Ik betaal dan swinters 140 en zomers 55 per maand.
Heb ondetussen ook wel een ander baantje en er nog een tweede pony bij!
Zo zie je maar: het WIL wel, maar zorg dat je hele leven om je paard draait want dat is nodig.
Je moet je centen goed beheren en oh oh oh wat komt er veel bij kijken als je paard op de wei staat!
Ik moest ook 2x per dag heenfietsen 'swinters om hem te voeren en water te regelen bij vorst.
En tja... stappen op zaterdagavond? Prima, thuiskomen om 5 uur ook prima ( Tong uitsteken ) maar WEL weer om 8 uur eruit; voeren, aandacht geven etc etc.
Het is zwaar maar ik zou nooit anders willen hebben doen.
Toch nu ik ouder ben (was toen 18 en ben nu, vanaf morgen, 23) heb ik veel andere dingen erbij waardoor ik het nu niet meer zou kunnen doen. Druk met studie, samenwonend etc.
Nu staat hij dus ook op een pek waar hij verzorgd wordt en ik er dus niet perse heen hoef ivm voeren.
Tja, lange reactie maar denk dat het je wel een goed beeld geeft.
Dat je eentje op het oog hebt die ouder is heeft als nadeel dat je toebehoren erbij moet kopen en een hogere aanschafprijs hebt. Ik wilde liever een veulen a 200 euro en dan een ouder paard. Voor mij was het belangrijker om mn paard zelf op te voeden en naar mijn hand te zetten maar ook de aanschafprijs en toebehoren, die ik nu gaandweg kon aanschaffen ipv in 1 x.
Succes met je beslissing!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:35

LieveLotje schreef:
Nogmaals, bedankt voor jullie reacties.
Ik heb er veel aan! Lachen

Even ter verduidelijking: Ik hoef absoluut níet mijn eigen kleding, etc. te bekostigen.
Al het geld zou in principe in het paard kunnen steken.

Nu niet, maar over een jaar dan?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:41

Uhh... ik geef zowat anderhalf keer dat bedrag per maand uit aan mijn recreatiepaardje van 19.

Het kan wel, maar ik zou het niet doen. Vind het persoonlijk net iets te krap. Wacht en spaar een paar jaar, dan heb je ook wat meer zicht op de toekomst en waarschijnlijk een stabielere financiele situatie. Mijn wachten is in ieder geval ruimschoots beloond Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:45

Ik had op mijn 17de meer geld dan op mijn 18de, omdat mijn kleedgeld stop werd gezet en ik me maar moest redden van de basisbeurs. Terwijl ik wel meer moest betalen van minder geld. En nogmaals: wat als je je bijbaan kwijt bent en een half jaar zonder werk zit?

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:02

ik denk dat je het wel gaat redden hoor en dat je de kosten ook deels zelf kan bepalen...
hoefsmid en va etc. natuurlijk niet..

maar zo kan je wel zelf bepalen of je hem een dek op doet,of 3 verschillende kleuren setjes voor hem koopt deze kosten heb je allemaal zelf in de hand..

als je dus rieel denkt moet het lukken alleen kun je er niet te hoge eisen aan stellen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:30

nou welshcob fan jij wilt volgens mij gewoon niet dat zij een pony koopt ofzo Boos!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:31

Reken op zo,n 3000 euro,s per jaar, en met een tegen valler soms het dubbele.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:36

Om heel eerlijk te zijn weet ik zeker dat je het niet zal redden,ik verdien zelf ook niet veel en heb mijn man die bijspringt en das echt hard nodig.Nou is mijn paard dit jaar vernageld door een smit, geintje koste me 500 euro. Hij heeft de schapen ziekte gehad, last van rug en schouder.En stond laats in een hark.De verzekering vergoed wel veel maar je moet het wel zelf eerst voorschieten.O ja nu staat hij te kuchen dus even afwachten weer.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:42

Zaina schreef:
nou welshcob fan jij wilt volgens mij gewoon niet dat zij een pony koopt ofzo Boos!

Misschien is ze wel gewoon heel reeël?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:43

Dat is wel zeker

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:45

nou... ze blijft maar doorgaan "en wat als dit gebeurt, en wat als dat gebeurt' maar goed... ik ben ook gewoon student met een bijbaantje en ik (en velen met mij) hebben gewoon een paard. het kost me ongeveer 110 euro per maand

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:51

Ben je verzekerd en zo?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:07

dat is wel exclusief verzekering inderdaad

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:28

Ik heb het risico gelopen en gedaan... Had €1000 al bijeengespaard voor een eigen paard toen ik 16 was. Ik kon een goed paardje op de kop tikken voor €600 en met die andere €400 heb ik zadel en toebehoren gekocht, ik had al heel wat spullen op voorhand gekocht dus die kosten had ik niet meer....

Had een weekendjobje, zaterdags in een bruidsboetiek en op zondag op de manege. Dit was genoeg om elke maand stalling + eten + hooi en stro te betalen, en ik had nog wat centen over voor de hoefsmid. Mama en papa betaalden de dierenarts Haha!

Een jaar een half later heb ik het paardje nog en het gaat SUPER! Ze is gezond en gelukkig en vind het van mezelf een supere zet Haha!

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:31

ligt eraan hoeveel de stalling is natuurlijk..
maar mijn vriendin moet het ook zelf betalen..die heeft 100 euri ong te besteden in de maand..en daarmee kan ze alles betalen (niks extra's dan..gewoon stalling,smit,kuren)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:34

Zaina schreef:

ik gun iedereen een eigen paard, maar je moet wel reeel blijven. Ze moet zichzelf gewoon die vragen stellen. Wat heb je er aan als je nu een paard kan kopen en onderhouden en over een half jaar geen geld meer hebt omdat je geen tijd meer hebt voor je bijbaantje? En wat als je wél over een jaar jezelf ook deels moet onderhouden (wat reeel is gezien haar leeftijd)?
Ik kán niet zelf mijn paard onderhouden, mijn ouders betalen alles voor me. Ik weet nu wel dat als ik het wel zelf meot doen, dat ik dan toch genoodzaakt ben om of paard te verkopen of ook mijn bijrijdster te laten meebetalen. En dat is erg reeel Knipoog

Ik wil niet negatief doen, maar je moet wel zoveel mogelijk scenario's bij langs gaan. Anders leef je in een droom wereld, terwijl de realiteit toch vaak anders is.
Ik zie liever iemand toch wat voorbereid aan zoiets beginnen!
Misschien wel een idee dat je een bijrijdster erbij neemt die ook wat bijdraagt voor bv de hoefsmid Lachen

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:49

Ik denk dat het wel zal gaan, ligt eraan hoe duur de stalling is.
Ook kan je het tot een bepaalde hoogte zo duur maken als je zelf wilt. Ik heb zelf een paard dat 24/7 op het land staat, die in de winter geen bijvoer nodig heeft, alleen hooi, maar dat zit al inbegrepen in de weidekosten (120,-).
Als je kiest voor het houden van je paard op een natuurlijke manier (geen dekens, natuurlijk bekappen) scheelt dat ook ontzettend veel, maar dan zou ik als ik jou wel een haflinger of een fjord of iets dergelijks aanschaffen, deze hebben sowieso vaak goede hoeven en een sterk gestel.

Succes!