kosten van een paard per maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendy_x

Re: kosten van een paard per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 16:55

superwoman schreef:
kill3rgirl schreef:
nou bedankt daarvoor.. klinkt lekker!
ik heb wel degelijk verstand van paarden.. ik werk er al 7 jaar mee...
er zijn alleen dingen waar je niet aan denkt als je geen eigen paard hebt zoals verzekering..en dit topic is dus bedoeld om daar meer over te weten te kome!

Haha, je bent 14! Lips are sealed

Zonder dollen...er komt veel meer bij kijken.

Heb je al aan lessen gedacht? Hoeveel en waar je dat wil gaan doen.

vragen als wat kost een enting, kun je ook gewoon voor bellen.

oow dus als je 14 bent 11 dec 15..dan kan je niet al 7 jaar paardrijden en verzorgen???
beetje onnuttig

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:01

werken is wat anders dan verzorgen en paardrijden!!!
Ik reed ook heel lang op een manege, had daar eerst een lease pony.
Maar ook dan wordt alles nog wel voor je geregeld.
Sinds ik echt een eigen paarden en pony's heb gekregen leerde ik pas hoe
het echt allemaal in elkaar zat.
En zelfs nu heb ik er nog niet super veel verstand van, ookal doe
ik heel erg mn best om alles zo goed mogelijk te doen.
Ik heb altijd nog advies nodig van mensen die er al weer wat langer ervaring mee hebben

Geloof me... een eigen paard is zooooo anders!!!
En ik zeg niet dat jij het niet kan...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:11

kill3rgirl schreef:
ik krijg waarschijnlijk peesjes met rose imitatie bont en ook zelfde peeskappen,

en rose halster met rose imitatie bont!

en...longeerzweep opvouwbaar

allemaal nieuwe borstels

legerhalster

spijkerhalster

halstertouw

e.d.

succes met het zoeken!

Komt allemaal goed zie ik...

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 17:38

yep Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:45

mensen die denken dat paardensport goedkoop is, denken verkeerd
Natuurlijk is het voor sommige mensen goedkoop maar als ik zo alles leest wil jij zo goedkoop mogelijk een pony/paard houden.

Nou dan moet je er gewoon niet aan beginnen en ook al ben je 14 je gedraag je ook als 14 en als je echt zo graag alles wilt dan moet je over verzekeringen niet bij andere gaan vragen maar zelf actie ondernemen... niemand kan je daar bij helpen omdat er wel zo verschillende verzekeringen zijn...

Ik ben nooit verzekerd maar leg elke maand 100 opzij voor dierenartskosten (alleen dierenarts dus geen hoefsmid of nieuwe spullen) ik heb mijn pony 13 jaar ga jij maar uitreken hoe hoog die rekening is..........

oja en die spullen die al hebt is mooi meegenomen maar de duurdere spullen zie ik er nog niet tussen staan.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:39

tita schreef:
mensen die denken dat paardensport goedkoop is, denken verkeerd
Natuurlijk is het voor sommige mensen goedkoop maar als ik zo alles leest wil jij zo goedkoop mogelijk een pony/paard houden.

Nou dan moet je er gewoon niet aan beginnen en ook al ben je 14 je gedraag je ook als 14 en als je echt zo graag alles wilt dan moet je over verzekeringen niet bij andere gaan vragen maar zelf actie ondernemen... niemand kan je daar bij helpen omdat er wel zo verschillende verzekeringen zijn...

Ik ben nooit verzekerd maar leg elke maand 100 opzij voor dierenartskosten (alleen dierenarts dus geen hoefsmid of nieuwe spullen) ik heb mijn pony 13 jaar ga jij maar uitreken hoe hoog die rekening is..........

oja en die spullen die al hebt is mooi meegenomen maar de duurdere spullen zie ik er nog niet tussen staan.

nee omdat je een zadel enzo meestal pas koopt als je je paard hebt hea..anders past het misschien niet!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:28

Denk er eerst heel goed over na.
Wat je misschien het beste kunt doen, is in ieder geval eerst een paard leasen, want 500 euro als buffer vliegt weg als sneeuw voor de zon.

Verder, en dat meen ik niet negatief, absoluut niet, is het vaak zo dat je je verkijkt op het geld dat een paard kost, maar ook de tijd en moeite. Een paard is geen plezier dier, maar een persoonlijkheid, en een dier dat ook goed en adequaat moet worden verzorgd, en dat zijn hele leven lang (reken maar op een jaar of 25 min.) Als je nu 14 bent, wilt dat dus zeggen dat je tegen de 40 bent als je paard er niet meer zou zijn. In de tussentijd moet je wel nog je school afmaken, studeren, werken, misschien samen wonen, en dat kost ook heel veel tijd. Soms kun je daardoor dus minder tijd overhouden dan je zou willen, en dat komt absoluut ten nadele van je paard.

Verder moet je er aan denken dat een paard een dier is, en geen robot waar je zomaar een stuk aan kunt vervangen. Blessures kosten veel geld.
Verhaal van eigen weidegrond: Een paard brak twee weken na aankoop zijn been, dat was al riskant, maar het been werd gezet en het paard zou een goede kans maken. Uiteindelijk heeft het paard het ook gered, maar kan niet meer bereden worden. Al met al kostte deze blessure ettelijke duizenden euro's meer dan jij als buffer zou hebben. Ik heb gelezen dat je er niet van uit moet gaan dat er iets met je paard gebeurt, maar reken er maar op dat je dat wel moet doen. Het hóéft niet te gebeuren, maar als jij er niet bij stil staat, heb je straks een paard dat ziek is, terwijl jij (en je ouders) je erin verkeken hebben, en dan is het paard als enige de dupe ervan.

Verder kost een paard met hoefsmid, ijzers, bijvoeding, af en toe iets extra's, harnachement, inentingen, DA basis kosten, verzekering, tandarts, ontwormingen, enz., enz. jammer genoeg meer kwijt bent dan je kunt uitgeven.

Verder moet je er ook bij stilstaan, als je 14 bent, dat je nog groeit. Hoe groot ben je nu en hoe groot zul je worden? Meiden hebben hun groeispurt pas later, dus je moet er zeker wel rekening mee houden dat je ook een paard koopt dat als je uitgegroeid bent nog bij je past. Het is tenslotte geen gebruiksvoorwerp dat je te pas en te onpas kunt bezoeken en gebruiken, en als je zin hebt in een nieuwe, of juist geen zin meer, je hem verkoopt, of weer wat anders koopt.

Denk er alsjeblieft voor het paard goed aan dat je tijd nog moeite kunt sparen, je kunt het niet maken op te dagen wanneer je wilt en doen waar je zin in hebt. Verder kosten paarden nu eenmaal veel geld. Mijn advies is te wachten tot je wat zekerder in je schoenen staat wat betreft het hebben van een eigen paard. Als je niet kúnt wachten, hou dan alsjeblieft eerst een jaar een leasepaard aan.

PS: Zoals al eerder gezegd, een verzekeringen lopen erg uiteen. Net als een eigen paard onderhouden kun je dit ook niet op een presenteer blaadje krijgen Knipoog Je kunt er wel op rekenen dat een beetje verzekering waar weinig addertjes onder het gras zitten (en er zijn er heel veel met heel veel addertjes) over het algemeen het dubbele, zoniet meer dan het dubbele kosten van 60 euro.

Mijn advies in het kort:
Als ik lees dat je het hebt over allerlei zaken zoals notabene roze immitatie bont (!!!!!!), laten we het dan niet hebben over een minimaal budget, en mijn excuses, iemand van 14 die met 7 jaar ervaring zich uit alsof ze alles van paarden weet, lijk je me niet de aangewezen persoon voor een eigen paard.
Begrijp me niet verkeerd, maar na 16 jaar ervaring met paarden heb ik er nogsteeds vaak genoeg de grootste moeite het allemaal in goede banen te leiden. Ik krijg sterk de indruk dat je een paard wilt omdat het leuk staat, en omdat je er vlechtjes in kunt doen met strikjes, en bontjes en friemeltjes overal op kunt plakken. Een paard hebben is hard werken. Zelfs met mijn Shetje ben ik per dag minstens een uur alleen met verzorgen bezig, laat staan dat je een groter paard hebt waar je op wilt rijden (roze immitatie bont moet je natuurlijk wel laten zien aan de wereld), dan ben je per dag al ongeveer 2,5 uur bezig als je het echt goed wilt doen. Zelfs als was je wél de aangewezen persoon, dan is je budget imo te klein. Het spijt me, maar het zou niet eerlijk zijn ten opzichte van het paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 07:55

khirsanta goed verwoord precies wat ik dacht

en verzekering van 60 euro ongeloofelijk he dat mensen dan denken dat alles vergoedt wordt.......

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:21

Op mijn site hebben we een rekenvoorbeeld geplaatst omdat we van heel veel tinkervrienden dezelfde vraag kregen. Wat zijn de kosten per maand van een eigen tinker. Nou maakt het paardenras strikt genomen niet zo veel uit denk ik. Een tinker is zelfs vrij sober te houden.

Misschien heb je iets aan het voorbeeld als indicatie. Het is vrij realistisch en je kunt voor jezelf ook bepalen wat je inclusief of exclusief laat. De stalkosten per maand verschillen ook erg per stal, regio en soms staat een paard bijna gratis gestald. Nou trek dat bedrag dan van het voorbeeld af....dan heb je nog een goede indicatie. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen, hier de url.
http://www.hooghewaerd.nl/verzorging.htm#v10

Een beetje creativiteit maakt veel mogelijk mbt het houden van een eigen paard. Maar ik ben het wel eens met diegenen die benadrukken dat onverwachte uitgaven veelal zitten in dierenartskosten die je niet gepland hebt. En dan schiet je met een budget van 100 EUR per maand, echt ruimschoots te kort. Je wilt immers je paard toch behandeld zien wanneer nodig. En wil je dat verzekeren dan ben je die 100 EUR per maand al bijna kwijt aan de verzekeringsmaatschappij of eigen risico.

Zelf houden wij 4 tinkers, en de basiskosten voor een tinker aan stal/bodem/brok en hooi zijn zeker 75 EUR per maand per tinker. Dan reken ik dus geen stalkosten omdat wij dat aan onszelf hebben. Dan heb ik ze nog niet beslagen, niet ingeent, niet ontwormd en dan heb ik nog helemaal niet gesproken over zadel, tuig, dekens, poetsmateriaal, inschrijfgeld stamboek, supplementen, lidmaatschap ponyclub, lesgeld en ga zo maar door........en dat is echt heel summier gerekend......dus dan zijn die bijspringende ouders, bijbaantjes toch echt wel nodig zonder overdreven te doen.

Je kunt met een meebetalende bijrijdster bijvoorbeeld wel weer wat kosten delen. Ik wens je in ieder geval veel succes met het besluit en hoop dat je beseft dat je buiten het geld ook op ander vlak een verantwoordelijkheid (tijd, aandacht) aangaat.
Knipoog

Succes!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:53

khirshanta dat heb je goed omschreven !
in het begin kwam de ts nog wel serieus op me over maar als roze immitatie bont vervolgens het belangrijkste is om het over te hebben.......

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:54

Kort gezegd moeten er in een gezin met kinderen 2 werken om een paard te kunnen onderhouden,en dan nog is het de vraag of het te doen is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:57

TurdusMerula schreef:
Citaat:
stalling kost 120 incl eten...

Dan weet ik niet waar jij woont, maar dat gaat je hier in de Randstad praktisch nergens lukken hoor!

inderdaad, en in belgie ook niet

de goedkoopste stal dat ik gevonden had was een kleine ponystal (en als ik klein zeg, is het echt klein) voor 150. De rest zat tussen ponysral 180 -250 voor een paard

en mijn hoefsmid is 50 euro per kapbeurt

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 09:11

ik woon in Kampen..en ja hier is het 120 incl. je hoeft het niet te geloven hoor!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 09:12

khirshanta schreef:
Denk er eerst heel goed over na.
Wat je misschien het beste kunt doen, is in ieder geval eerst een paard leasen, want 500 euro als buffer vliegt weg als sneeuw voor de zon.

Verder, en dat meen ik niet negatief, absoluut niet, is het vaak zo dat je je verkijkt op het geld dat een paard kost, maar ook de tijd en moeite. Een paard is geen plezier dier, maar een persoonlijkheid, en een dier dat ook goed en adequaat moet worden verzorgd, en dat zijn hele leven lang (reken maar op een jaar of 25 min.) Als je nu 14 bent, wilt dat dus zeggen dat je tegen de 40 bent als je paard er niet meer zou zijn. In de tussentijd moet je wel nog je school afmaken, studeren, werken, misschien samen wonen, en dat kost ook heel veel tijd. Soms kun je daardoor dus minder tijd overhouden dan je zou willen, en dat komt absoluut ten nadele van je paard.

Verder moet je er aan denken dat een paard een dier is, en geen robot waar je zomaar een stuk aan kunt vervangen. Blessures kosten veel geld.
Verhaal van eigen weidegrond: Een paard brak twee weken na aankoop zijn been, dat was al riskant, maar het been werd gezet en het paard zou een goede kans maken. Uiteindelijk heeft het paard het ook gered, maar kan niet meer bereden worden. Al met al kostte deze blessure ettelijke duizenden euro's meer dan jij als buffer zou hebben. Ik heb gelezen dat je er niet van uit moet gaan dat er iets met je paard gebeurt, maar reken er maar op dat je dat wel moet doen. Het hóéft niet te gebeuren, maar als jij er niet bij stil staat, heb je straks een paard dat ziek is, terwijl jij (en je ouders) je erin verkeken hebben, en dan is het paard als enige de dupe ervan.

Verder kost een paard met hoefsmid, ijzers, bijvoeding, af en toe iets extra's, harnachement, inentingen, DA basis kosten, verzekering, tandarts, ontwormingen, enz., enz. jammer genoeg meer kwijt bent dan je kunt uitgeven.

Verder moet je er ook bij stilstaan, als je 14 bent, dat je nog groeit. Hoe groot ben je nu en hoe groot zul je worden? Meiden hebben hun groeispurt pas later, dus je moet er zeker wel rekening mee houden dat je ook een paard koopt dat als je uitgegroeid bent nog bij je past. Het is tenslotte geen gebruiksvoorwerp dat je te pas en te onpas kunt bezoeken en gebruiken, en als je zin hebt in een nieuwe, of juist geen zin meer, je hem verkoopt, of weer wat anders koopt.

Denk er alsjeblieft voor het paard goed aan dat je tijd nog moeite kunt sparen, je kunt het niet maken op te dagen wanneer je wilt en doen waar je zin in hebt. Verder kosten paarden nu eenmaal veel geld. Mijn advies is te wachten tot je wat zekerder in je schoenen staat wat betreft het hebben van een eigen paard. Als je niet kúnt wachten, hou dan alsjeblieft eerst een jaar een leasepaard aan.

PS: Zoals al eerder gezegd, een verzekeringen lopen erg uiteen. Net als een eigen paard onderhouden kun je dit ook niet op een presenteer blaadje krijgen Knipoog Je kunt er wel op rekenen dat een beetje verzekering waar weinig addertjes onder het gras zitten (en er zijn er heel veel met heel veel addertjes) over het algemeen het dubbele, zoniet meer dan het dubbele kosten van 60 euro.

Mijn advies in het kort:
Als ik lees dat je het hebt over allerlei zaken zoals notabene roze immitatie bont (!!!!!!), laten we het dan niet hebben over een minimaal budget, en mijn excuses, iemand van 14 die met 7 jaar ervaring zich uit alsof ze alles van paarden weet, lijk je me niet de aangewezen persoon voor een eigen paard.
Begrijp me niet verkeerd, maar na 16 jaar ervaring met paarden heb ik er nogsteeds vaak genoeg de grootste moeite het allemaal in goede banen te leiden. Ik krijg sterk de indruk dat je een paard wilt omdat het leuk staat, en omdat je er vlechtjes in kunt doen met strikjes, en bontjes en friemeltjes overal op kunt plakken. Een paard hebben is hard werken. Zelfs met mijn Shetje ben ik per dag minstens een uur alleen met verzorgen bezig, laat staan dat je een groter paard hebt waar je op wilt rijden (roze immitatie bont moet je natuurlijk wel laten zien aan de wereld), dan ben je per dag al ongeveer 2,5 uur bezig als je het echt goed wilt doen. Zelfs als was je wél de aangewezen persoon, dan is je budget imo te klein. Het spijt me, maar het zou niet eerlijk zijn ten opzichte van het paard.

nou als ik alleen maar een paard zou nemen om er mee te vfriemelen kan ik net zo goed bij m'n verzorgpony's blijven hea!
je bedoeld het vast wel goed, het komt er alleen nogal bot uit!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 09:12

voor diegene die het niet geloven ...

het is hier nou eenmaal goedkoop Haha!
gelukkig Haha!
Laatst bijgewerkt door wendy_x op 14-11-06 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:21

die stallingskosten kunnen makkelijk hoor, hier kan je vanaf 95 euro incl. staan (ja in de randstad ja) en nee dan heb je geen luxe binnenbakken en dat soort dingen maar staat je paardje wel warm, schoon en droog met eten Lachen

succes killergirl! ik denk dat je je besluit al genomen had voordat je het topic opende....
hoop dat het je niet tegenvalt en dat je het red!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 09:29

kekaro schreef:
die stallingskosten kunnen makkelijk hoor, hier kan je vanaf 95 euro incl. staan (ja in de randstad ja) en nee dan heb je geen luxe binnenbakken en dat soort dingen maar staat je paardje wel warm, schoon en droog met eten Lachen

succes killergirl! ik denk dat je je besluit al genomen had voordat je het topic opende....
hoop dat het je niet tegenvalt en dat je het red!

dankjewel Haha!

even mijn berekneningetje:

stalling: 60 incl voer en hooi.

wormenkuur: 2.30

inentingen: 3.15

hoefsmid: 10.40

= 75.85

dit is mijn maandconclusie...

volgend jaar na de zomervakantie..kan ik een paard nemen...
dan zorg ik dat ik nog 500 ofzo apart heb liggen voor eventuele ziektes...
tegen die tijdben ik ook bijna 16..en kan ik nog meer gaan werken, en verden ik 150 in de maand....
nu nog 110-120...

er is daar aanwezig:

binnenbak
buitenbak
weiland
springatributen

groetjes wendy

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:29

Ik moest wel even hard lachen om al die benodigdheden die je opnoemde (die je al kreeg of had gekocht of iets dergelijks). Het zal wel zijn omdat ik een stuk ouder ben ofzo Haha! Haha! Haha!

Ik heb een eigen paard en heb veel van je genoemde spullen niet nodig, hoor. Aan een touwhalster (heb ook een gewoon stalhalster, maar die gebruik ik nooit, alleen in de trailer), leadrope, twee dubbele lange lijnen, bitloos hoofdstel, bareback pad, borstels, wat apotheekspullen (betadine e.d.), voerton heb ik nu nog even genoeg. Maar goed, het zal wel liggen aan hoe je je paard houdt en hoe je ermee omgaat, denk ik. De mijne loopt lekker in de wei, is nog jong en nog niet ingereden. Straks komt er nog een zadel en heel misschien in de toekomst nog een Indiaans hoofdstel (met bitje).

Ik kan je alleen maar zeggen dat je een paard echt niet "goedkoop" kan houden. Ok, de mijne staat niet op een dure pensionstalling (ik woon ook in het dure gedeelte van NL), maar dan nog kost een paard gewoon geld, zeker als er iets is. De kosten lopen sneller op dan je denkt. En vergeet niet hoeveel tijd je kwijt bent aan het hebben van een paard. Het is niet niks en ik neem aan dat je je paard niet over 4 jaar weg wilt doen, omdat je gaat studeren, een vriendje hebt of gaat werken of wat dan ook. Ik zie dat helaas wel vaak gebeuren om me heen. Denk er dan beter of na!!! Ik was pas 35 toen ik mijn eigen paard kocht, omdat ik er hiervoor gewoon te weinig tijd voor had (studie en daarna mijn meer dan fulltime werk). Nu heb ik een gezin, ik studeer weer, dus het is af en toe best een hoop geplan. Maar gelukkig staat hij heerlijk in het land en hoef ik niet elke dag van alles met hem te doen. Daar heb ik dan ook bewust voor gekozen, omdat het zo prima te doen is. Een paard op stal is een heel ander verhaal. Die kun je niet twee dagen laten staan.

Een verzekering die echt dekkend is (en dat is nog maar de vraag) is veel duurder dan jij stelt. Ik zet zelf geld opzij, mocht hij ooit ziek worden. Je bent een godsvermogen kwijt bij verzekeringen en dan moet je nog maar zien of ze het echt vergoeden. Ik regel dat liever zelf, want ik wil ook geen verzekering die de baas over mijn paard kan worden. Mijn paard is MIJN verantwoording en ik wil hem nooit meer wegdoen. Ik ben straks al redelijk oud als hij de 30 ooit gaat halen, maar zomaar wegdoen, no way!! Gelukkig heb ik ook nog een dochter die paarden leuk vindt.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:44

kill3rgirl schreef:
tita schreef:
misschien moet je eerst zelf beter orienteren wat je moet doen......lijkt net alsof je er geen verstand van hebt

er zijn alleen dingen waar je niet aan denkt als je geen eigen paard hebt zoals verzekering..en dit topic is dus bedoeld om daar meer over te weten te kome!

Je werkt al 7 jaar met paarden? In je profiel staat dat je 14 bent, dus op je 7e ben je begonnen met werken?

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 09:47

[/quote]
Je werkt al 7 jaar met paarden? In je profiel staat dat je 14 bent, dus op je 7e ben je begonnen met werken?
[/quote]

werken=bezig zijn met Clown Gestoord Slapen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:01

Kinderarbeid Haha!

Misschien verstandig om eens met je ouders om de tafel te gaan zitten. Ga eens met je vader en/of moeder op zoek naar verzekeringen op internet, prijzen en voorwaarden. Vraag eens na bij iemand anders op de stal die je in gedachten hebt, wat zijn of haar kosten zijn. Voer en hooi, extra kosten voor strooisel en houdt rekening met evt. extra of anders soort bijvoer? Hoeveel is hij/ zij gemiddeld kwijt aan de hoefsmid die daar op stal komt?

Vraag eens na wat de kosten zullen zijn als je lid wordt van een manege/ rijvereniging of prive lessen neemt. Wedstrijden zullen ook niet gratis zijn.

Denk er ook aan dat de aanschaf van een paard geld kost. Er zijn altijd onvoorziene kosten als dierenarts voor het één of ander.

Als je ouders het geen probleem vinden om garant te staan dat als je niet uitkomt, dat zij het betalen dan zijn er weinig problemen. Overtuig je er wel van dat je ouders er écht achter staan. Als zij er maar half achter staan, of eigenlijk weinig zicht hebben op wat het hebben van een eigen paard met zich mee brengt wordt het lastig als strax 16 jarige. School mag er niet onder lijden, en je paard ook niet onder je bijbaantje.

Een eigen paard hebben is niet voor iedereen weggelegd, voor sommige is een verzorg of lease paard echt een betere keus. Overweeg dat sowieso even Knipoog

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:01

Even een voorbeeld hier wat ik kwijt ben:
Omschrijving: Kosten per jaar:
Verzekering per jaar €400
Hoefsmid € 85 beslaan (dit elke 8 weken) €550
Losse box €105 p.maand €1260
Stro per maand a €4.00 (12 per maand=48) €576
Hooi per maand 4 €4.00 (10 per maand=40) €480
Wormkuur elke 8 weken a ong.€10 ( ligt aan soort) €65
Enting per jaar €35
Brokken ( pavo all-sports en pavo sportmix) zakken a 25 kilo
kosten je ongeveer €20.00.
Hij eet 3kilo oper dag Doe je dus 16 dagen mee dus €40 krachtvoer per maand €480 per jaar

Kom je op zo'n €3846 per jaar = €320 per maand.
Dit is een beetje afgerond en grof genomen. Als je wat zuiniger bent met stro en zo ben je goedkoper uit, daarbij woon ik in een dure regio en praat ik over een sportpaard.
Sobere rassen of een pony ben je wat minder kwijt natuurlijk.

Hier zitten nog niet eens je lessen en zo bij in...

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 10:13

ik woon in een hele goedkope regio Haha!

rondom beslaan=70
bekappen= 20

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:22

In jouw goedekope regio hebben paarden zeker ook minder kans op ziekte e.d. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:28

Ach, dat kun je hier in de 'dure' regio ook kwijt zijn, hoor. Het ligt er maar aan wat voor hoefsmid je laat komen, ze hebben allemaal hun eigen prijzen. Ik vind het eerlijk gezegd ook heel raar dat je beweert 7 jaar met paarden 'te werken', dan 'werk' ik al 30 jaar met paarden Haha! Haha! Haha! Haha!
Ik zie het liever als hobby, doe het ook ter ontspanning.

Wees gewoon eerlijk. Je bent 14, wil graag een eigen paardje, maar je ouders en jij hebben zo hun vragen blijkbaar. En terecht. Ik hoop dat jij en je ouders je goed realiseren wat het hebben van een paard daadwerkelijk inhoudt. Ik heb weinig begrip voor ouders, die te weinig kennis over paarden hebben en hun kind er maar 1 cadeau doet, met alle gevolgen van dien. Ik heb dat te vaak gezien om me heen. Denk er alsjeblieft goed over na, het is een enorme verantwoordelijkheid.