Denk er eerst heel goed over na.
Wat je misschien het beste kunt doen, is in ieder geval eerst een paard leasen, want 500 euro als buffer vliegt weg als sneeuw voor de zon.
Verder, en dat meen ik niet negatief, absoluut niet, is het vaak zo dat je je verkijkt op het geld dat een paard kost, maar ook de tijd en moeite. Een paard is geen plezier dier, maar een persoonlijkheid, en een dier dat ook goed en adequaat moet worden verzorgd, en dat zijn hele leven lang (reken maar op een jaar of 25 min.) Als je nu 14 bent, wilt dat dus zeggen dat je tegen de 40 bent als je paard er niet meer zou zijn. In de tussentijd moet je wel nog je school afmaken, studeren, werken, misschien samen wonen, en dat kost ook heel veel tijd. Soms kun je daardoor dus minder tijd overhouden dan je zou willen, en dat komt absoluut ten nadele van je paard.
Verder moet je er aan denken dat een paard een dier is, en geen robot waar je zomaar een stuk aan kunt vervangen. Blessures kosten veel geld.
Verhaal van eigen weidegrond: Een paard brak twee weken na aankoop zijn been, dat was al riskant, maar het been werd gezet en het paard zou een goede kans maken. Uiteindelijk heeft het paard het ook gered, maar kan niet meer bereden worden. Al met al kostte deze blessure ettelijke duizenden euro's meer dan jij als buffer zou hebben. Ik heb gelezen dat je er niet van uit moet gaan dat er iets met je paard gebeurt, maar reken er maar op dat je dat wel moet doen. Het hóéft niet te gebeuren, maar als jij er niet bij stil staat, heb je straks een paard dat ziek is, terwijl jij (en je ouders) je erin verkeken hebben, en dan is het paard als enige de dupe ervan.
Verder kost een paard met hoefsmid, ijzers, bijvoeding, af en toe iets extra's, harnachement, inentingen, DA basis kosten, verzekering, tandarts, ontwormingen, enz., enz. jammer genoeg meer kwijt bent dan je kunt uitgeven.
Verder moet je er ook bij stilstaan, als je 14 bent, dat je nog groeit. Hoe groot ben je nu en hoe groot zul je worden? Meiden hebben hun groeispurt pas later, dus je moet er zeker wel rekening mee houden dat je ook een paard koopt dat als je uitgegroeid bent nog bij je past. Het is tenslotte geen gebruiksvoorwerp dat je te pas en te onpas kunt bezoeken en gebruiken, en als je zin hebt in een nieuwe, of juist geen zin meer, je hem verkoopt, of weer wat anders koopt.
Denk er alsjeblieft voor het paard goed aan dat je tijd nog moeite kunt sparen, je kunt het niet maken op te dagen wanneer je wilt en doen waar je zin in hebt. Verder kosten paarden nu eenmaal veel geld. Mijn advies is te wachten tot je wat zekerder in je schoenen staat wat betreft het hebben van een eigen paard. Als je niet kúnt wachten, hou dan alsjeblieft eerst een jaar een leasepaard aan.
PS: Zoals al eerder gezegd, een verzekeringen lopen erg uiteen. Net als een eigen paard onderhouden kun je dit ook niet op een presenteer blaadje krijgen

Je kunt er wel op rekenen dat een beetje verzekering waar weinig addertjes onder het gras zitten (en er zijn er heel veel met heel veel addertjes) over het algemeen het dubbele, zoniet meer dan het dubbele kosten van 60 euro.
Mijn advies in het kort:
Als ik lees dat je het hebt over allerlei zaken zoals notabene roze immitatie bont (!!!!!!), laten we het dan niet hebben over een minimaal budget, en mijn excuses, iemand van 14 die met 7 jaar ervaring zich uit alsof ze alles van paarden weet, lijk je me niet de aangewezen persoon voor een eigen paard.
Begrijp me niet verkeerd, maar na 16 jaar ervaring met paarden heb ik er nogsteeds vaak genoeg de grootste moeite het allemaal in goede banen te leiden. Ik krijg sterk de indruk dat je een paard wilt omdat het leuk staat, en omdat je er vlechtjes in kunt doen met strikjes, en bontjes en friemeltjes overal op kunt plakken. Een paard hebben is hard werken. Zelfs met mijn Shetje ben ik per dag minstens een uur alleen met verzorgen bezig, laat staan dat je een groter paard hebt waar je op wilt rijden (roze immitatie bont moet je natuurlijk wel laten zien aan de wereld), dan ben je per dag al ongeveer 2,5 uur bezig als je het echt goed wilt doen. Zelfs als was je wél de aangewezen persoon, dan is je budget imo te klein. Het spijt me, maar het zou niet eerlijk zijn ten opzichte van het paard.