wat heeft een goede gezellige privestal nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: wat heeft een goede gezellige privestal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:45

Ik reageer even, maar heb niet alles doorgelezen.
Allereerst een duidelijk pension-contract!

Goede verzorging (ook weidegang) en nooit bezuinigen op hooi en stro, maar dat staat buiten kijf.
Een bak met redelijke bodem en verlichting.

Extra faciliteiten: ruimte voor kasten/zadelkamer, wc, koffie+kachel (hoeft echt niet een heuse kantine te zijn maar een minimale voorziening draagt wel bij aan gezelligheid)

Duidelijke regels, daar komt nl. vaak gelazer door. Mag je longeren als er gereden wordt? Moet je je mest overal opruimen? Mag je zelf je stal bijstrooien? Is roken toegestaan op stal?
Het is imo goed om in een jaarlijkse bijeenkomst met alle pensionklanten een bespreking te houden en daar samen de regels vast te stellen. Dan heb je er ook draagvlak voor. Al heb je natuurlijk het recht om eenzijdig ook regels vast te stellen!

het hoeft echt niet uitgebreid; ik heb waar ik sta, geen warm water, geen binnenbak, geen kantine (wel een koffieapparaat) geen longeercirkel of stapmolen. Dat soort dingen zijn mooi meegenomen maar echt niet nodig. Het enige wat ik echt mis, is een plekje om even op te warmen in de winter.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:33

Ik zou iig de regel invoeren niet roken in de stallen, hooi/stro opslag ook niet in de bak want 3x raden waar de peuken in gaan vallen

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:37

Een kantine met kachel zodat je idd lekker op kunt warmen en een toilet.
Ruime stallen die regelmatig verschoond worden.
De paarden altijd de mogelijkheid geven om naar buiten te gaan, bijvoorbeeld stallen met uitloop of de paarden regelmatig in de wei/paddock zetten.
Een buiten of binnenbak(het liefste natuurlijk beide) met goede bodem en verlichting.

Een stapmolen vind ik zelf niet belangrijk, zou er nooit gebruik van maken.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:46

Wij hebben op stal alleen een buitenbak, maar dat gaat prima. Je hebt alleen wel bepaalde mensen die je dan afschrikt of naar je toe trekt. Ik zou in ieder geval zorgen voor genoeg wei, misschien een kudde vormen die op bepaalde tijden naar binnen en naar buiten gaat (is goed voor de paarden!), een stuk asfalt waar ze in de winter op kunnen staan en rondlopen, een grote bult zaagsel laten storten in een hoek van je stal scheelt veel kosten en is ook handig! Wees inderdaad duidelijk in je regels, wat wil je wel/niet op jouw stal hebben. Roken misschien alleen in een eventuele kantine. Onze 'kantine' is een tafel in de stal met een waterkoker en een klein hangkastje met thee zakjes en suiker. Heel gezellig, maar wel koud. Gelukkig woont de eigenaresse er naast, dus we gaan daar vaak lekker binnen zitten als we willen kletsen. Verder vind ik, hoe grootschaliger, hoe lastiger, omdat je dan met ieders wensen rekening moet/wilt houden. Misschien goed te weten dat je altijd mensen zult hebben die niet op jouw stal willen staan met hun paard. Niet iedereen wil hetzelfde, dus richt je op een bepaalde groep!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:09

Nou ik heb al veel aan jullie reacties gehad!
Ik heb een tekening gemaakt, ben geen aannemer of wat dus er zullen best dingen in zitten die niet kloppen of kunnen maar dan kun je een idee krijgen.
De stallen zou ik in een circel willen, stallen van 3 bij 4 meter.
In een rondje dus en dan een uitloop aan die circel waar ik dan 6 poets/wasplaatsen wil daarnaast een bezem en zadelkamer en daarnaast aan beide zijde twee opslag plaatsen voor vlas/hooi en stro met grote schuifdeuren.
Die stallen krijgen dan allemaal een luik zodat ze naar buiten kunnen kijken en frisse lucht krijgen.
En dan een apparte loods met binnenbak en daaraan een klein "kantine". Een buitenbak met verlichting en een longeercirkel.
Er komen weides die winter en zomer gebruikt zullen worden.

Ik heb al eens wat kosten op een rij gezet, het is alleen zo moeilijk te bepalen wat alles gaat kosten en wat je dus als stallingsprijs moet berekenen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:29

Mijn vraag is dus ook, waar kan je het best heen om vragen als kosten endergelijk op een rijtje te zetten..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:42

ja had zo'n adviseur...
hoe heet ie toch...
hypo advising ofzo?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 12:28

ok gaat googlen :d

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 12:31

kan niet vinden

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:34

Citaat:
Gelukkig woont de eigenaresse er naast, dus we gaan daar vaak lekker binnen zitten als we willen kletsen.

Advies nr. 1 voor de toekomstige pensionstalhouder: begin daar niet aan Haha! Voor je het weet heb je geen privéleven meer Bloos

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 12:40

ok ik neem alles serieus.
Mag ik vragen of jij zelf een pensionstal hebt of ken je mensen?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 13:15

MoniqueT schreef:
Citaat:
Gelukkig woont de eigenaresse er naast, dus we gaan daar vaak lekker binnen zitten als we willen kletsen.

Advies nr. 1 voor de toekomstige pensionstalhouder: begin daar niet aan Haha! Voor je het weet heb je geen privéleven meer Bloos

Mijn excuses ik snap wat je bedoeld!!!
Ik ben dan wel rood bruin geverft gister maar van mezelf ben ik blond hoor..Haha!

Nee dit zou ik zelf inderdaad nooit doen, ik zou zorgen dat er ruimte (kantine) is met verwarming waar mensen zelf koffie thee en limode en wat lekkers kunnen pakken.
Ik wil echt een stal waar iedereen alles aan me durft te vragen en zich helemaal thuis voelt maar ons huis blijft ons huis!
Laatst bijgewerkt door AikePeer op 09-11-06 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:16

Citaat:
Mag ik vragen of jij zelf een pensionstal hebt of ken je mensen?

Nee, ik heb geen pensionstal in de zin van verhuur van meerdere stallen. Wel hebben we regelmatig één of meerdere paarden van vrienden/kennissen hier gehad. Uiteindelijk was ik degene die áltijd klaar stond met de koffie, op elk moment van de dag iemand op het erf had die even kwam kijken of we tijd hadden voor een praatje en vaak ook waren mijn man of ik bezig met het helpen met inspannen, toiletteren of weet ik wat voor klusjes. Ook als het ons even niet zo goed uitkwam, wordt er gauw geroepen: 'kan je even helpen?'.

Nu hebben we iemand op stal die wél betaalt, maar afgaande op onze eerdere ervaringen hebben we meteen tegen haar verteld dat we er zo over denken. En nu loopt het als een trein. Zij komt nooit ongevraagd binnen, behalve als er écht wat is met de paarden of als ze echt wat wil weten (vaak belt ze dan nog eerst). En ik loop vaak wel even naar achter als ze er is, omdat het best gezellig is met haar. En dan vraag ik haar rustig op de koffie en in de zomer drinken we bijna elke avond buiten wel een kop koffie met elkaar. Maar dan wel op ons initiatief. Zij durft trouwens ook rustig te zeggen dat het haar niet uitkomt op dat moment, even goede vrienden.

Dus vandaar mijn opmerking ... hou je privé voor jezelf.

Enne, ik zie net je opmerking, denk dat mijn antwoord toch wel wat is voor je Tong uitsteken

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:20

Pensionstalhouders laat je eens horen hoe je jullie bepaalde dingen aangepakt hebben!? Volgens mij kan je het best iets in zeeland starten daar is uitzonderlijk weinig als ik paarden-pensionstallen.startpagina moet geloven..

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:29

Stacey schreef:
shcmarathon schreef:
Een kantine om je s winters in op te warmen en s zomers af te koelen... En ook om gezellig bij te babbelen en te kijken naar de mensen die aan het rijden zijn!

Vind ik niet. Bij een goede gezellige stal hoort in mijn ogen géén kantine. Haha! Juist die kantine zorgt vaak voor de roddels op stal die het minder gezellig maken. Misschien een kleine ruimte waar je zelf je water kunt koken voor een bakje thee of koffie. Wat stoelen en een tafel. Maar meer zou ik er niet van maken eigenlijk.

Verder zijn er al veel eisen opgenoemd die vanzelfsprekend zijn voor een goede stal.

Sinds kort sta ik bij een stal met kantine waar je gratis koffie en thee kunt pakken. Daar is vooral mijn vriend heel blij mee, hoeft hij in de winter niet in de kou te staan als hij eens met mij mee is,

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:29

Maar is er ook vraag naar in Zeeland?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:37

Ja inderdaad. Ik sta ook in Zeeland (Zeeuws Vlaanderen om precies te zijn) en ik weet niet of je hier iets dergelijks van de grond kunt krijgen. Ik zou dan toch voor de gebieden gaan waar heel veel paarden staan en waarschijnlijk ook meer vraag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:40

Ik zou ook zeker een toilet, al dan niet in een kleine kantine, laten aanleggen. Anders zou je alle pensiongasten door je huis krijgen als ze naar de wc moeten.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:52

Nou precies dat zijn dingen die je moet "onderzoeken".
waar is er het meest vraag naar een waar wordt niet aan die vraag voldaan, en de doelgroep waar je je op wil richten.
Aangezien wij een vrij luxe stal zouden willen denk ik dat je al snel uitkomt bij wat ouder publiek (boven de 25) die naast hun paard een drukke baan hebben, je zult daar je aanpak dus ook op aan moeten passen. De openingstijden bijvoorbeeld liggen bij klanten tussen de 10 en 20 jaar wel heel anders dan bij klanten tussen de 20 en 40 jaar..om maar een voorbeeld te noemen.
Maar zoals ik al gezegd heb is ons plan een plan voor de toekomst en zullen we nog genoeg tijd hebben om ons te oriënteren en alles.

Dank dank dank voor al jullie helpende reacties!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:36

Afgezien van de dingen die hier allemaal al genoemd zijn, is er nog wel iets wat een mooie service is voor je klanten. Bij verschillende pensionstallen is een wasmachine aanwezig voor het wassen van handdoeken, (kleine) dekens, sjabrakken etc.
En in de kastruimte cq. koffiehoek bij mij op stal staan dekenrekken en sjabrakrekjes waar iedereen gebruik van kan maken. En wat ook belangrijk is, een ruimte voor medicijnen en dergelijke.
Verder: een planbord/informatiebord voor de pensionklanten, kalender etc. Kleine dingetjes maar wel praktisch.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:11

Ik heb een poos terug ( ik geloof dat ik 12 was) een manege/pension uitgewerkt.

Afbeelding

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:28

Wat ik wel belangrijk vind op een pensionstalling :

* goede ruime stallen
* bergruimte waar je je spullen kan opbergen
* gedraineerde buitenbak met lampen
* 24/7 weiland
* Goede verzorging, overzicht
* Wasplaats
* en een kleine kantine altijd gezellig onderling
* eventueel een kleine longeerbak

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:10

Het meeste is al genoemd. Wat ik zelf belangrijk vindt, veiige ruime stallen. Keuze tussen eventueel binnen / buitenbox. Goede kwaliteit voer.
Waar ik nu sta doen we zelf uitmesten en het voer klaar zetten. Heerlijk vind ik dat, alles zelf in de hand, alleen soms met het weer zoals het nu is balen.

Denk alleen dat de doelgroep waar jij op mikt er eerder voor kiest om het te laten doen.

Ik snap dat je niet veel regeltjes wilt hebben, maar die heb je wel echt nodig. Bij mij op stal gingen ze er eerst ook vanuit dat mensen wel zelf een bepaalde verantwoording nemen maar sommige houden toch wat midner rekening met dingen dan anderen.

Een spuitplaats is prettig.
Een stalapotheek vind ik een must. Ook de keuze om gezamenlijk te laten inenten.

Wat ook handig is, zorg voor een of twee aparte stallen weg van de groep stallen voor het geval dat paarden ziek worden en in quarantaine moeten.

Een bord waar een ieder zijn lessen op kan zetten.

En als je eenmaal geopent bent, zorg dat als je klanten een klacht hebben dat je dit serieus neemt en als er reparaties moeten worden uitgevoerd dit ook gelijk gedaan wordt en dat mensen er niet herhaaldelijk om hoeven te vragen.
(heb zelf is gehad dat de staldeur van mijn stal eruit viel en toen ik dat tegen de manege eigenaar zei als reactie terug kreeg dat hij er op dat moment geen tijd voor had)

Verder zorg voor brandblusapparatuur, dat je leidingen geisoleerd zijn om bevriezing in de winter te voorkomen.

Grote kastjes waar je het e.e.a. aan spullen kwijt kan.

Op het moment schiet me even verder niks te binnen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:40

Waar ik nu sta zitten er tussen de stallen een muur van ongeveer 1,5 meter hoog, met daarboven niets. Hierdoor kunnen ze lekker met elkaar kroelen, en hebben ze toch hun eigen ruimte, hun eigen voerbak en eigen slaap plekje.

Verder zou ik ook zorgen dat er stallen zijn die WEL aan 1 of 2 kanten gesloten zijn. Denk aan paarden die bang zijn (aan 1 kant dicht), of hengsten (2 kanten dicht). Verder is het geen overbodige luxe om een grotere stal te hebben die je voor bevallingen en merries met veulens reserveerd. Het mooiste hierbij is als je meerdere van dat soort stallen in een appart gebouwtje hebt, eventueel met een uitloop die op alle stallen aansluit. Op die mannier kunnen de merries met veulen lekker in een appart weiland lopen. Merries zijn rustiger en de veulens kunnen met elkaar klieren. Bepaal wel van te voren of je extra moet betalen voor die stallen, of je meer moet betalen voor een veulen en tot hoe lang het veulen bij moeders in de stal mag staan (voor het 'veulen tarief' en wanneer er voor een veulen gewoon betaald zal moeten worden). Anders krijg je situaties van merries die nog met hun 3jarig 'veulen' in de stal staan.

Mocht je hengsten willen stallen, zorg dan voor een appart weiland, het liefst met een rij bomen tussen dat weiland en dat van de merrie groepen, en laat dat weiland niet grenzen aan de bak.

Wat IK heel erg belangrijk vind is dat je de ruimte hebt om dingen te doen. De ruimte om je paard vast te zetten, de ruimte om je paard te wassen, de ruimte om te knippen (kep n fjord), de ruimte om je zadel te vetten.

Wat erg handig is om een apparte deken-ruimte te maken. Plaats daar van die grote deken rekken, en zorg dat er standaard 2 of 3 bij een stal horen. Dit voorkomt dat je overal dekens heb liggen en hangen, dat je in de zadel kamer niet kan lopen omdat iedereen z'n deken daar neer gooit en dat jij binnen 2 dagen klachten hebt over zooi in je gangen.

Als mensen zelf moeten mesten, zorg dan dat ze niet hele stukken met het stor hoeven te slepen. langs 10 stallen lopen met je armen vol met stro is te doen, langs 20 word al een stuk vervelender.

Ik zou zorgen dat mensen zelf kunnen kiezen op welke ondergrond ze willen dat hun paard staat. De een is dol op vlas, ik zou er niet aan moeten denken, ik wil gewoon stro hebben. Een ander zal weg zijn van rubber matten met zaagsel.

Wat ik ook een goed plan vind, is zoals het drinkwater sysyteem bij mij op stal is. Daar zit een boiler tussen, en als het 's winters rond het vriespunt komt gaat die aan, zodat de leidingen niet kunnen bevriezen.

Stallen: zorg voor voldoende frisse lucht. Maak grote deuren. Waaien op stal is niet erg, tocht wel.

Verder zou ik ook uitkijken met het binnen halen van families. Leuk moeder heeft 1 paard, dochter 1 heeft een paard en de jongste heeft een pony. Het kan geweldig goed gaan, maar het kan ook 1 grote ramp worden. Kinderen kijken vaak met rijden minder goed uit, en zijn daarom een ergernis voor de mensen die serieus aan het werk willen. Echter, als je er iets van zegt krijg je moeders op je dak 'want háár dochters doen niets fout'.

Verder is het idd een plan om niet te veel 'kleine' regeltjes te maken, maar sommige dingen zijn wel handig om neer te zetten. Zoals: 'als blijkt dat je paard dekens van een ander sloopt moet hij/zij een bijtkap om' of 'het is niet de bedoeling dat er buiten de spuitplaats met water word gewerkt' dat soort dingetjes mogen heel klein zijn, maar het voorkomt wel gelazer ALS het dan eenmaal gebeurd. Dat de regels er zijn wil niet zeggen dat jij er de hele dag op loopt te hameren.

En wat ik heel prettig vind, een eigenaar die je toch minimaal 2x per week ziet en gewoon even een praatje met je houd. Dat kan zijn over veranderingen die gaan gebeuren, maar ook over hoe het gaat met je paard en dat soort dingen... Je moet als pensionklant het gevoel hebben dat een eigenaar betrokken is bij de paarden.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 10:57

Nou weer een hele hoop nuttige tips en adviezen!
Mensen zullen me wel meer dan 2 keer per week zien..Haha!
Ik denk dat er heel de dag door genoeg in en om de stallen te doen is! Ik zal binnekort mijn tekening is inscannen en hier plaatsen kunnen jullie zeggen wat jullie ervan vinden!
Alle stallen zullen een luik krijgen waar de paarden door naar buiten kunnen kijken, genoeg frisse lucht dus!

Tekening komt snel!
blijf vooral komen met tips en suggesties