stalgeld verhoging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: stalgeld verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:21

Je betaald hier bij de Agri-winkel 3 euro 70 voor een pakje hooi...
Als je bij de boeren koopt ligt de prijs tussen de 2 en 3,50 euro per pakje. Het is maar net welke leverancier je hebt en wat voor kwaliteit er is. De meeste pensionstallen zullen hun prijzen niet direct aanpassen bij prijsstijgingen, maar na een periode van prijsstijgingen waardoor ze merken dat de marge te laag wordt.
30 euro lijkt heel veel, maar ik wilde even aangeven dat bij een prijsverschil van een euro per pak met hooi (en die prijsverschillen bestaan nu ook al tussen verschillende leveranciers) je op maandbasis een heel bedrag krijgt.
Grote Kuilbalen hebben ook een kostprijs van zo'n 20 tot 30 euro per pak. De balen voordrooggras van eigen land kosten mij als ik het gras door de grasdrogerij op laat halen zelfs bijna 60 euro per pak...

Tuurlijk kunnen stalhouders besparen door in bulk te kopen. Met bijv. krachtvoer kan dat ook heel erg schelen in de prijs...
Maar voordat je oordeelt dat een 30 euro prijsstijging onreëel is tegenover de klant, zul je je eerst moeten verdiepen in de kosten van een stalhouder en dan wat over blijft als "winst" na aftrek van alle kosten, delen door het aantal uren werk dat diegene eraan heeft... Dat is diegene zijn uurloon, en het kan heel goed zijn dat bovengenoemde stalhouder na deze rekensom besloten heeft dat hij voor dat uurloon niet meer wil werken...

Vanuit de klant bekeken zou ik ook zeggen zo'n 5 euro prijsstijging per jaar/per maand is meer dan genoeg, maar sluit je ogen niet voor de andere kant...
Vooral in de randstad liggen de grondprijzen erg hoog en mestafvoer kosten zullen ook een behoorlijk bedrag zijn bij te weinig grond. Als iemand jarenlang een te lage prijs berekend heeft, en daar nu achter komt, kan het zijn dat diegene dat nu recht wil zetten. Als diegene investeert in de accomodatie, kan diegene daar ook een deel van terug willen zien. Dat jij als klant dat onnodig vind, hoeft niet te betekenen dat dat ook voor al die andere klanten geldt. Misschien hebben die de man zijn oren van het hoofd gezeurd om een verbetering van de faciliteiten.

Mijn vorige stalhouder wil niet investeren in een betere bak met goede bodem omdat hij anders ook de prijs omhoog moet doen. Vind je de bak niet goed genoeg en wil je een betere, dan zul je moeten verhuizen... Tja, het is maar net wat je wilt en waar je voor kiest. Het staat je vrij te verhuizen!

Voor jezelf maak je bij de stallen uit de omgeving een lijstje met plus- en minpunten en je maakt een beeld voor jezelf van de prijs-kwaliteit verhouding. Vervolgens maak je je keuze. Veranderen er dingen, dan zou je de verschillende mogelijkheden opnieuw op een rijtje kunnen zetten en kijken of dat invloed op je stallingskeuze heeft.
Dat heeft de topicstarter blijkbaar gedaan... En haar conclusies getrokken...

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:44

JoiceB, ik snap hoe jij het ziet, maar een prijsverhoging meer dan de inflatie wordt niet geaccepteerd.

In principe is het zelfs zo dat als er een contract wordt getekend waar een prijs instaat en er staat nergens dat de prijs kan stijgen door hogere kosten voor de stalhouder bevoorbeeld, de stalhouder het stalgeld niet eens omhoog mag doen.

Te vaak nog wordt gedacht dat alle macht bij de staleigenaar ligt, dat is niet zo. Je gaat met elkaar een overeenkomstaan die voor beide partijen verplichtingen heeft.
Een van de dingen daarbij is dat de stalhouder voor het onderhoud moet zorgen. Dus ook dat de bak die er ligt goed wordt onderhouden, als de staleigenaar besluit om dan bv van een buitenbak een mooie binnenbak te maken doet hij meer dan waartoe hij verplicht is, maar wel op eigen houtje.
Als pensionklant ben je dan niet verplicht om mee te betalen aan die nieuwe binnenbak.

En imo als het echt zo een hard leven is voor die stalhouders met weinig verdiensten dan zouden er heel wat minder stallen zijn dan dat ik zo om me heen zie en hoor.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:07

Yoice B, je betaalt daar bij die Agri winkel wel héél veel voor een pakje hooi. Dat betaal jij vast niet Knipoog

Ik betaal hier tussen de 1.90 en 2,50 voor prima hooi. Het stro mag dit jaar wat minder zijn dus moet je meer gebruiken maar je kan ook overgaan op vlas bijvoorbeeld. Als de paarden veel weidegang hebben scheelt dat ook weer in het uitmesten en verbruik van stalbedekking.

Wij betalen hier in het noorden tussen de 100 en 175 euro (grofweg) aan pensiongeld. Volpension incl. alles met buitenbak. Ik vind 30 euro er bovenop dan een hoop geld. De biks/haver zijn in ieder geval niet duurder geworden, het hooi hier ook niet dus ik denk dat de pensioneigenaar van de TS zijn kosten voor een betere bak wil verhalen op zijn huidige pensionklanten.
Ken nie Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:10

De prijzen van het voer gaan dus wel omhoog binnenkort hoorde ik bij diegene waar wij het voer altijd weg halen.
Hij had het erover dat de prijzen nog niet vast lagen maar dat het soms met 20 tot 30 cent per zak omhoog kon gaan Knipoog
Maar om dan 30 euro bij de stalling op te tellen is ook lichterlijk overdreven Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:21

Wat zit er in een zak, 25 kilo toch....?
Ik betaalde voor de mijne voor 2 kilo biks per dag maar dat is teveel voor mijn tinker. Daarbij ben ik geen biks fan. Maar over ander voer viel niet te praten en over korting op het pensiongeld al helemaal niet. Dus kreeg ze 2 x 4 ons per dag en ik voerde dan zelf muesli bij.
Zelf ben ik niet zo kapot van stallen die maar 1 soort krachtvoer willen geven en dan uitgaan van een bepaald gewicht per dag.
Ik ben veel blijer met een stalling waar je zelf je krachtvoer kunt bepalen en het liefst ook of je voordroog of hooi wil voeren.
Dit heeft dan niet zoveel te maken met die 30 euro verhoging maar met de klantvriendelijkheid. Daar mankeert nog wel eens wat aan. Dus ook die 30 euro verhoging zonder overleg.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:39

Zit verschil in 20 of 25 kilo hangt ook van het voer en merk af!

Ik koop mijn eigen voer en bepaal ook zelf wat de paarden krijgen, vind dat alleen maar prettig. Zo weet ik precies wat ze krijgen of ze genoeg krijgen of dat ze meer of minder moeten hebben. Bix ben ik niet kapot van, dat voer ik dus ook niet meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:10

Mijn eerste pak hooi, was daarvandaan, en dat was echt 3,70...
Toen ben ik heel hard op zoek gegaan naar alternatieven en gelukkig heb ik een bokker met pony bij mij in het land met goede contacten met een boer en zij had al hooi geregeld met een heel nette prijs. Maar ik heb echt op marktplaats zitten zoeken naar de prijzen en dan is 2 tot 3 euro bij een boer een heel normale in deze omgeving, en bij een voerhandelaar betaal je dus regelmatig meer. Een buurtgenootje koopt het hooi wel bij die agri-winkel (weet niet of er korting geld als je bijv. 10 pak in 1 keer haalt) en een vriendin haalt bij een hooiproducent met keuze uit verschillende soorten hooi ook heel mooi hooi, maar wel voor ruim 3,50 per pak.

Ik heb hier mensen bij mij in de wei staan voor een heel reëel maandbedrag wat niet uitkan als je alle kosten rekent.
Maar heb er wel voor gekozen dat we de kosten van bijvoorbeeld bijvoeren van ruwvoer verdelen. Dan deel je de risico's van duurder hooi en hoef ik er niet alleen voor op te draaien als we ineens wel die 3,50 euro per pak moeten betalen omdat we voor minder geen goede kwaliteit meer kunnen vinden...

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:12

30,= per maand verhoging is wel erg pittig zeg! Zoals gezegd is het stro dit jaar inderdaad slecht en het voer is ook duurder geworden ja. Bij onze "voerboer" 0,45 per zak van 25 kilo, ook pittig!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:59

Toch klopt het verhaal wel wat joyceB omschrijft. Althans ik kan mij er wel in vinden. Maar als er nauwlijks wat verandert en je gewoon 25 of 50 euro bij de prijs opdrukt, dat vind ik wel ronduit belachelijk.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:02

joyce B schreef:
Mijn eerste pak hooi, was daarvandaan, en dat was echt 3,70...
Toen ben ik heel hard op zoek gegaan naar alternatieven en gelukkig heb ik een bokker met pony bij mij in het land met goede contacten met een boer en zij had al hooi geregeld met een heel nette prijs. Maar ik heb echt op marktplaats zitten zoeken naar de prijzen en dan is 2 tot 3 euro bij een boer een heel normale in deze omgeving, en bij een voerhandelaar betaal je dus regelmatig meer. Een buurtgenootje koopt het hooi wel bij die agri-winkel (weet niet of er korting geld als je bijv. 10 pak in 1 keer haalt) en een vriendin haalt bij een hooiproducent met keuze uit verschillende soorten hooi ook heel mooi hooi, maar wel voor ruim 3,50 per pak.

Ik heb hier mensen bij mij in de wei staan voor een heel reëel maandbedrag wat niet uitkan als je alle kosten rekent.
Maar heb er wel voor gekozen dat we de kosten van bijvoorbeeld bijvoeren van ruwvoer verdelen. Dan deel je de risico's van duurder hooi en hoef ik er niet alleen voor op te draaien als we ineens wel die 3,50 euro per pak moeten betalen omdat we voor minder geen goede kwaliteit meer kunnen vinden...

Om je verhaal te ondersteunen, ik heb voor komend winter bij een boer ook voor een heel jaar aan hooi gekocht...1e klas paarden hooi, met korting omgerekend zo`n € 2,60 per pak.