Hoevaak maken jullie de stal schoon en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knapmannetje

Re: Hoevaak maken jullie de stal schoon en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 07:53

Ik mest 2 keer daags als mijn paard vanwege het weer niet naar buiten kan. Anders alleen sóchtens. Ik haal op zaterdag hem goed leeg de rest van de week alleen de mest, en alleen de pisplek als hij hem opentrekt. Ik pot altijd een beetje anders ligt hij op de stalvloer met zijn buik, hij draait nogal wat rondjes in zijn stal zonder de benen op te tillen en dan verplaatst hij het stro alleen maar naar de zijkanten van de stal.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:02

jaa ik ben misschien heel erg maja... het is nou eenmaal ons ritme..

eigelijk de hele dag door houden we de stallen schoon..
ze staan op rubberen matten met houtkrullen... we gaan gewoon met emmer en want erdoorheen zo houden we het bij... en 's nachts rond een uur of 5 ga ik eruit om ze te voeren en ook weer de stal schoon te maken...
sommigen verklaren ons voor gek (denk ik haha) maar het is gewoon lekker fris voor ze! en met emmer en want hartstikke handig en snel...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:07

Dagelijks, ze staan elke avond in een schone stal. Ik vind het niet kunnen om hem in z'n eigen prut te laten staan (hoewel hij meestal vrij netjes is) en bovendien is het niet goed voor zijn luchtwegen.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:08

Ik maak mijn box ook elke dag schoon, omdat ik het een fijn idee vind dat wanneer ze weer uit de weide komt ze een schone box heeft. Ik haal meestal 1x per week de hele box leeg en de rest haal ik alles mwat nat is en waar mest ligt er uit. Naar mijn idee heb je de box ook sneller schoon als je het dagelijks bij houdt

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:09

haal de stallen om de dag helemaal leeg
Ze staan overdag zoiezo buiten, dus dat scheelt ook (nou ja.. dan word het dus drollen scheppen in de wei haha)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:40

Paarden staan op vlas, elke dag de mestballen eruit. 1x per week de natte plekken en 1x per week opstrooien. Na 4-5mnd gaat alles eruit.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:46

Iedere dag mest + natte plekker eruit, kanten naar binnen gooien en een beetje stro om te knabbelen erbij (ze staan op krullen). En dan iedere week een half pak krullen erbij en ongeveer eens in de maand helemaal leeg en uitspuiten Lachen (Ook in de winter, hebben een putje in de stal Vork )

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:49

Elke dag gewoon uitmesten en 1x per week nieuwe ondergrond

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:11

elke dag Ja
Poep en plas eruit halen, schone stro apart en dan weer nieuw plakken stro derbij.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:17

Om de dag of om de 2 dagen. Hangt er vanaf hoe vies ie is. Santos is vrij schoon op stal, en ze staan overdag buiten. Ik kijk gewoon of er nog genoeg stro er is en hoe vies ie is.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:34

Ik deed het altijd 1 keer per dag. Meestal zette ik mijn pony nog even in de paddock na het werken en dan mestte ik de stal uit en legde ik het voer alvast klaar voor der. Zo had ze lekker nog een poosje lekker buiten kunnen staan. Toen ik ook 's morgens zelf begon te voeren deed ik het weleens twee keer op een dag, maar mijn pony was altijd heel erg schoon dus eigenlijk wat het zonde van het schone stro wat er dan toch altijd weer bij kwam Knipoog

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:37

Elke dag de drollen en 1 keer in de week de natte plek. Het is een ruin en hij staat op vlas.
Ik doe het elke dag omdat ik dat fijner voor hem vind maar ook omdat ik dan met 10 minuutjes klaar ben. Doe ik het om de dag dan ben ik veel langer bezig omdat de drollen dan uitelkaar gelopen en ondergegraven zijn.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 06:53

Elke dag gaat er zowel pis als drollen uit. En strooi hem daarna zeer ruim weer op.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 07:03

Bij ons op stal wordt 1x per week de stal helemaal leeggehaald. En verde elke dga opgestrooid. Mijn paard staat aan het eind van de dag dan in de stront ja.. Maar je mag nou eenmaal niet zelf uitmesten daar.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:18

ik doe het elke dag, wel zo fris! eerst had ik een haflinger die elke dag al het stro opat dat in zijn stal lag dus lag er alleen nog maar plat gestampte mest in zijn stal met een beetje vies stro erdoorheen, mn dravertje van nu is gelukkig wat schoner Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:26

Ik heb een heel handige manier van uitmesten ondervonden
Ik weet nog dat ik Taliet net had op een pensionstal en dat daar echt een zootje van haar stal maakte (maar ze stond ook niet zo heel veel buiten).
Ik heb nu twee ponys en die staan samen in 1 heel grote stal.
Ik had verwacht dat dat 1 groot mest drama op zou leveren, maar ze poepen allebei netjes achterin zodat de hele stal schoon blijft.
Dus elke dag haal ik de poep eruit en plas > wat in totaal maar een half kruiwagentje is.
Veeg ik de stal schoon en het schone stro veeg ik apart en dan laat ik een tijdje drogen.
Dan gaat het schone stro naar de poepplek en de rest van de stal voorzie ik van 2 plakken vers stro.
Zo blijft de box lekker schoon iedere dag en de paarden ook en heb ik iedere dag maar 10 minuten mesttijd.
Ik zet ze iedere ochtend wel buiten en ze gaan pas laat naar binnen dus dat scheeld ook.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:06

Elke dag of om de dag haal ik alle viezigheid er uit.
Ze word regelmatig opgestrooid en 1x in de week word de hele stal leeg gehaald.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:44

Meestal halen we iedere dag de mest en natte plekken eruit en dan weer opstrooien, 1x per week de hele stal leeg.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:47

ik haal dagelijks de mest en natte plekken eruit. 1 keer per week haal ik ze helemaal leeg, nu scheelt t wel dat ze veel buiten staan

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:48

6 keer per week. (zondags strooi ik alleen extra op)
Simpel weg omdat mijn paardje een regelrechte puinhoop van haar stal maakt

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:38

Elke dag worden de natte plekken en de mest eruit gehaald. en op zatedag wordt al het sto ververst Lachen
ze staan alleen snachts op stal.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:41

Elke dag doe ik het ook als ik het een dag niet doe is het nog viezer ze staan samen op stal dus het is meestal al een vieze boel ik doe het 1 keer in de week helemaal. Het blijft zo lekker schoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:00

Eigelijk ook iedere dag (als ik er iig ben). Dan haal ik de poep eruit, het vieze stro, en waarover geplast is etc.
Dan gooi ik er ook altijd een nieuw laagje stro op Lachen.
Maar normaal wordt het eigelijk voor me gedaan, dus ik hoef me er eigelijk geen zorgen over te maken. Maar ik vind dat het erbij hoort, dus doe ik het ook vaak zelf.
Maargoed; als het nodig is wordt er met zo'n "uitmestdingmachinegeval" Knipoog de hele bodem uitgehaald.
En de reden waarom ik het doe (en het wordt gedaan) ; lekker fris voor je pony, en in de winter ook lekker warm, en als je een pony hebt die houdt van rollen zit die niet onder de drollen Haha!
Dus gewoon voor een lekker schoon zaakje, en het oogt natuurlijk ook fijn als je stal en je pony er fijn uitziet Pling

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:03

ik mest ook elke dag de stal uit ik vind het ook wel een lekker gevoel dat mn paardje lekker schoon en droog staat
en 1x in de week haal ik de hele stal leeg

_monique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:46

ik mest haar elke dag uit;)en 1 keer in de week alles eruit en met dettol alles ontsmetten...