24/7 buiten, worden jullie paarden niet vreselijk dik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: 24/7 buiten, worden jullie paarden niet vreselijk dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:11

RUBYWHITE schreef:
Beweging wat jij bedoelt of trainen, is wel een wereld van verschil Bloos Een paard wat 1u op de wei graast bij een goed belegde grasmat, staat in verhouding tot ca 2kilo hooi wat hij nuttigd. Een paard wat dus 10u per dag op zo`n wei zou lopen, eet dus in vergelijking 20kilo hooi Bloos dat traint hij er niet vanaf van die 2 rondjes die ze wellicht kunnen rondrennen Bloos
Maar ik rij er ook bij ..
Dat doe je toch ook als je je paard op stal hebt?
Dus een paard dat op de wei staat,meer graast,maar ook getraint wordt,zal minder snel dik worden dan een paard op stal,dat 23/7 stil staat,minder eet,en getraint wordt.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:54

neehoor, ik heb juist net een topic gestart hoe ik mn paardje wat dikker krijg Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 06:01

MissPromiss schreef:
neehoor, ik heb juist net een topic gestart hoe ik mn paardje wat dikker krijg Knipoog
Dan zou ik haar op stal zetten,veel voeren,en niet trainen! Pling

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 05:04

Mijn paard word niet te dik. In de zomer krijgt hij bijgevoerd want dan staat er geen gras in de lente ook maar dan veel minder. Daarbuiten loopt hij ook de hele dag en af en toe een galopje met de kudde. Daarnaast word hij ook nog gewoon gereden.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:22

hij heeft wle een beetje een grasbuik gekregen maar dat maakt me niet uit, toen hij net bij mij kwam was hij beetje mager en nu precies goed Duivel

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:10

Tinkerloos schreef:
MissPromiss schreef:
Dan zou ik haar op stal zetten,veel voeren,en niet trainen! Pling

Op stal zetten is geen optie, die heb ik namelijk niet Knipoog

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:17

Mijn paardje staat 24/7 buiten, maar wordt daar niet dik van hoor. Er staat bijna geen gras. Wij zijn voor onbeperkt hooi, maar 2 zijn er tegen (van de 12 of zo). Nu krijgen we geen hooi op het land en staat ze 10 uur zonder vreten Boos!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:00

Mijn IJslander staat ook altijd 24/7 buiten, en word in de zomer helemaal niet extra dik! Ze word misschien wat voller maar niet dik. Ze staat nu ook altijd maar een paar uurtjes op de grote, volle wei en gaat daarna weer op het "kale" stuk, waar niet zoveel gras staat. Verder krijgt ze onbeperkt hooi en wat brok, daar red ze het in de zomer prima mee! Natuurlijk krijgt ze van mij snoepjes, appels, brood e.d.
Verder word ze dan ook iedere dag gereden/gelongeerd. Lachen
Laatst bijgewerkt door IceEva op 27-10-06 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 20:03

Hmm onze paarden worden echt heel dik dan! Misschien komt het ook wel doordat ze met zn tweetjes op wat meer dan 1ha staan (ongeveer 1.3).

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:17

die van mij staan ook 24/7 buiten en wat al eerder aangehaald is, ze hebben continue gras tot hun beschikking en staan daarom niet te schrokken. Ze grazen even en dan staan ze weer te soezen of lekker bij elkaar te knabbelen.
Nu is er weinig tot geen gras meer, dus ik ben ze nu aan het bijvoeren met kuilvoer en muesli en zelfs de jaarling die dus niet werkt ziet er netjes uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:18

Neee helemaal niet zelfs Huilen !! Dat was dus juist wél de bedoeling, want ik wil um wat dikker krijgen Vork . Hij staat (als het natuurlijk goed weer is) 24/7 buiten, tenzij ik heb gereden en hem binnenzet. Of vraag of hij binnen kan blijven. Hij wordt juist wel weer dikker als hij gewoon brokken krijgt.
Waarom hij niet van de wei dikker wordt ? Uhm ... Zou het niet weten eigelijk, want mijn vorige pony werd er juist moddervet van Tong uitsteken .

Bstijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:04

Valt dit jaar wel mee, maar die van ons is pas 2,5.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:54

Phoe, die van mij zijn voorzichtig gezegd wel wat aan de dikke kant.. Dat gras blijft maar groeien!!
In de winter vallen ze wel weer wat af, dus het is niet zo erg, ze hebben met zijn tweeën ook een hectare tot hun beschikking.
De een is drachtig, dus die wordt sowieso inmiddels wat dikker, maar er zou wel wat af mogen, maar dat mag niet echt bij een drachtige merrie.. Die ander is een Jaarling en die kan ik dus geen beweging geven.
Ach het komt wel weer goed hoor!!

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:16

Mijn paard staat ook 24/7 in de wei, ze is 4 en ze is gewoon een paard wat plezier erin heeft ze wordt na het rijden wel beloond met eten niet veel 1/2 kg en te dik ja ze heb een buikje maar lijnen daar denk ik niet aan van de winter gaat ze op stal halve dagen en dan wordt het al zo wieso minder iedereen kent zijn eigen paard het beste tuurlijk zal iemand anders mijn paard aan de iets te dikke kant vinden. How cares ze heb een fijne zomer gehad

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:17

Die van mij is ook behoorlijk rond geworden ja, nu is het nog erger want vorige maand groeide het gras goed.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:19

die van mij zijn nu weer op normaal gewicht...in de zomer is het echt zoon grasbuik, geef ze 1 dag minder en de buik lijkt er wel af te vallen bij die van mij Haha!
geef ze idd ook stukje voor stukje, en zodra ze alles een keer begrazen hebben heb ik wisselweides waardoor ze ook niet alles op kunnen eten Pling

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:07

Nee hoor, bij die van mij is het geen enkel probleem. Gewoon goed opletten en je weiland in rantsoenen verdelen. Ik ben dit jaar vroeg bij moeten gaan voeren ivm de droogte ook nog trouwens Ja .

Tinusz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:24

Onze fjord staat eigenlijk niet eens de hele dag buiten maar als we dat zouden doen. Knapt ze uit elkaar volgens mij...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:52

Andrew was voorheen nooit dik van 24 uur in de wei, maar dit jaar heb ik hem bij huis en is hij wel dik en rond. Er staat bij mij erg veel gras. Is heb ze eerst een stuk kort laten grazen en toen er steeds een nieuwe strook bijgegeven, maar blijkbaar mag ik wel wat minder snel een nieuw stuk geven Tong uitsteken Er staat ook een paard op leeftijd bij die snel invalt, dus vandaar dat ik niet te weinig gras wil geven, anders komt dat paard zo schraal de winter in...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:57

hier staan ze in het voorjaar als het lang, vet gras is, maar 1,5 uur op een dag op het land(3 keer een halfuur).

En dan zijn ze nog niet al te dun Bloos

Ze krijgen dan wel biks en muesli voor de vitamines.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:05

Hoi,

Mijn shetlander is wel dik geworden, en die heb ik in de zomer ook op een kaler stuk gras gezet zodat hij niet hoefbevangen zou gaan worden. De shet werkt ook niet en krijgt alleen gras (en nu bijgevoerd met hooi)
Mijn paard is wel wat dikker geworden, maar niet tonnetje rond, hij heeft in het gras-seizoen geen biks oid bijgevoerd gekregen, wel summerfit blokken van pavo voor de aanvulling van mineralen ed, en hij liep 4x per week ongeveer een half uur tot 45 minuten.
Nu wordt hij bijgevoerd met veel hooi (3/4 pak per dag= 7a8 dikke plakken) en op de dagen dat hij werkt krijgt hij slechts een halve kilo muesli per "werkdag" erbij.
Dat ze dikker worden komt ook omdat ze meer water vast houden als ze volledig ruwvoer krijgen, ik geloof dat dit bij grotere paarden kan oplopen tot 80/90 liter water in de darmen....