Hoe onderhouden jullie lange manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Hoe onderhouden jullie lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:38

never nooit niet kammen, daar gaat werelijk de boel kapot van.
korte manen OK,maar de lange haren zijn gewoon te lang en die trek je er anders heel snel uit.
Ik heb Lowara's manen standaard in een hensgtenvlecht en haal altijd met mijn vingers de knopen eruit. een manenkam bezit ik voor haar niet eens Clown

zo ziet het eruit als het los hangt ( oude foto,nu heeft ze het ruim tot de grond)

http://groups.msn.com/_Secure/0RwDZAsQT ... 4459422232

en iets minder idyllisch,maar zo ziet de boel er uit als ze ze in een vlecht heeft, en dus dubbelgevouwen draagt

http://groups.msn.com/_Secure/0RwAAALQT ... 4268709777

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:40

hoe houd je die vlecht erin
paard dat ik rij (belg) heeft manen tot op de schouder (behalve het plukje bij de schoft, dat wil maar niet groeien)
maar een hengstenvlecht ligt er na het rijden meestal weer uit...
of de dag erna hangt die helemaal door en verklit, dus laat ik het ofwel in gewone vlechten, ofwel los

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:18

Lowara schreef:
never nooit niet kammen, daar gaat werelijk de boel kapot van.
korte manen OK,maar de lange haren zijn gewoon te lang en die trek je er anders heel snel uit.
Ik heb Lowara's manen standaard in een hensgtenvlecht en haal altijd met mijn vingers de knopen eruit. een manenkam bezit ik voor haar niet eens Clown

zo ziet het eruit als het los hangt ( oude foto,nu heeft ze het ruim tot de grond)

http://groups.msn.com/_Secure/0RwDZAsQT ... 4459422232

en iets minder idyllisch,maar zo ziet de boel er uit als ze ze in een vlecht heeft, en dus dubbelgevouwen draagt

http://groups.msn.com/_Secure/0RwAAALQT ... 4268709777

Nou ik borstel het gewoon uit hoor, ik ga het echt niet uitpluisen, daar is het veel te dik voor!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 00:21

Ik gebruik geen enkel produkt, borstel ze regelmatig uit met een gewone "mensen" haar borstel, gaat er niet kapot van, ziet er prima uit. En als je het dagelijks of om de dag bijhoudt kost het geen tijd en geen manen! (geldt natuurlijk ook voor sokken en staart)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:47

Even voor de mensen die met smacht zitten te wachten tot de manen van hun pony ook zo lang zijn als bij bovenstaande Tinkers en Fries...
De lengte (en dikte) van de manen is grotendeels genetisch bepaald!!!

Snowdon's manen zijn ooit richting de meter geweest, maar ze zijn veel te dun om fatsoenlijk te groomen (breken ook sneller af, heb ik het idee). Ik heb het opgegeven Clown

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 08:52

Travis zijn manen zijn ook al vrij lang en tot op heden ok nog dubbel.

Hij staat in het land, af en toe borstel ik ze uit met zo'n Oster manenborstel.
Liters antiklit erin, daarna water om te proberen ze een beetje aan 1 kant te houden (in ieder geval tot de foto's gemaakt zijn).

Dit doe ik omdat ik van die heksenvlechten/knopen wil voorkomen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 12:18

wobbe heeft ook wel eens zo'n heksenvlecht in zijn manen.
die haal ik er dan heel voorzichtig uit.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:27

snowdon schreef:
De lengte (en dikte) van de manen is grotendeels genetisch bepaald!!!

jup, dit klopt helemaal Ja
mijn vorige pony had na 2 jaar groeien nog steeds niet echt lange manen, terwijl de dochter van Lowara, die een jaarling is, haar manen al ruim onder haar hals heeft zitten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:08

Ik doe er niks mee. Kam ze zo nu en dan uit en dat is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:17

euhm Yvke heeft niet ontzéttend lange manen.. Maar wel lang Knipoog
(80 cm op het langste deel, maar dat zijn maar een paar haren die dat halen) In de wei waren haar manen heel dik en korter geworden, en dat vond ik niet mooi Tong uitsteken En niet handig met vlechten. Gelukkig zijn ze nu weer wat dunner en langer

Ik doe er om de dag verticale vlechten in, en kam het helemaal door. Equistar werden Yv's manen heel droog van als ik ze eerst antiklitte en daarna uit de vlecht haalden... Ik heb nu van alle sgeprobeerd, maar nog steeds niet echt de antiklit gevonden die ik zocht.. Dus ben benieuwd waar die cowboy's magic te verkrijgen is? Wel veel positiefs over gehoord ...

Hengstenvlecht heb ik ook een tijdje gedaan, maar om de vlecht goed op de kam te krijgen vlocht ik automatisch veel te strak waardoor der manen eruit getrokken werden als ze bukte, toen ik begon met vertikaal vlechten (tussen de 6 en 8 per keer) zijn ze echt een héél stuk gegroeid.

Jinah&Summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:10

mijn Arabiertje heeft gelukkig niet zo veel last van klittende manen.
Maar als nog borstel ik zijn manen elke dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:03

ik borstel het ook gewoon door, bij alles!! de haren die ik eruit borstel zittn toch al los omdatik wel heel voorzichtig borstel met gewoon een harde poetsborstel ofwel de zogeheten manenborstel, pas als die borstel is geweest doe ik zo'n osterachtige manenborstel en houd ik altijd de bovenkant van de plukjes vast, zijn manen leven nog steeds dus geen problemen mee, het zijn die vervelende rotkinderen die de haren er juist uittrekken terwijl ze niet eens de wei inmogen en dan ook nog zijn vlecht eruit halen en de manen door KAMMEN.. Boos! Boos! door hun is het ook al zo'n 10 centimeter ingekort omdat ze de manen ook loslaten waardoor die er na het rollen op gaat staan of in het prikkeldraad* blijft hangen Boos! Boos!

*
geliefe hier geen opmerkingen over te maken, de wei huur ik en hij gaat Z.S.M aan huis zodra we verhuist zijn!

kanjerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:44

onze tinker heeft manen zo lang dat ze over zijn knieen hangen, zitten daarom altijd vlechten in, anders gewoon te lastig.
wij gebruiken cocosvet van pamolive, niet zo duur, doet er heel lang mee en werkt super!
borstelen (niet veel) met zachte borstel ben niet weg van die oster borstel

jabadabadoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:28

ik borstel ze alleen met een harde borstel met van die haren en spray er 1x in de week manen/glans spray in en af en toe is een wasbeurt met goeie paarden shampoo. Verder laat ik ze zoveel mogelijk met rust knip niet/ trek ze niet en vlecht ze ook niet en ze heeft lange manen Lachen

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:37

ik wil de manen van mijn pony zo lang mogelijk, maar ze groeiden niet meer na een bepaalde lengte. nu las ik onlangs dat het kan dat de manen even snel afslijten als groeien, en dan worden ze natuurlijk niet langer.
dus ik doe er erg losse vlechten in die ik dan dubbel plooi.
om de week doe ik de vlechten eruit en kam ik erdoor met mijn vingers.
nu maar hopen dat ze nog wat groeien!!!

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:46

oei oei oei Nagelbijten / Gniffelen
IK laat ze eigenlijk zoveel mogelijk met rust Lachen Behalve voor 'ns een wedstrijdje, dan was ik ze helemaal en de antiklit erin he Knipoog
Maar ik kam ze zeker niet iedere dag.... 1X per 2 maanden 'ns goed met equistar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:56

Mijn pony heeft geen asociaal lange manen, maar inmiddels zijn ze lekker bijgegroeid tot onderaan de hals.

Ik haal er voor ik ga rijden even een zachte borstel door. Verder niet. Eens in de zoveel tijd (als hij anders echt niet meer schoon wordt en alleen met goed weer) was ik mijn pony, en dan was ik ook de manen en de staart erbij.

Hij heeft ook een hele dikke staart die ik ca. eens in de twee weken uitpluis en waar ik verder alleen strootjes en de ergste knopen uithaal. Anti-klit gebruik ik niet.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 06:51

Ik zweer bij anti Klit haha Tong uitsteken

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:43

ik spuit er ong 1 keer in de week anti-klit in.. en voor de rest..haal ik er soms een borstel door.
ik vlecht de manen nooit,alleen soms met rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:47

die van mij heeft zulke lange manen dat hij erop gaat staan bij het grazen dus dat het wel in de vlecht MOET gewoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:01

Aahw ja, dat is ook een beetje sneu.

Als de manen van mijn pony nog even wat meer doorgroeien, zal ik hem ook voor de les invlechten. Want dan zijn ze anders wel heel lang.