Manen trekken nu wel of niet???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Manen trekken nu wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:38

Qimm schreef:
Dat is alleen als je de manen niet goed verzorgd Clown Goed verzorgde lange manen nien er ook netjes uit

Wat een onzin, bij mijn beide paarden begint het te pieken en ongelijk te groeien, dat vind ik niet mooi. Wat kan ik nou aan die groei veranderen / verzorgen????
Het klopt dat er best paarden zijn waar het WEL mooi bij is (meestal bep. rassen), maar bij de meesten niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:42

Prisca schreef:
Zucht wat is het toch weer zielig. Geen manen meer trekken maar wel iedere avond met ons dikke lijf op een paard zitten hobbelen wat is nu zielig?.

ALLES wat we doen met onze paarden is zielig en onnatuurlijk. OOK de mensen die hun paarden de hele tijd buiten hebben staan want een paard hoort niet in een afgesloten gebied te zitten maar vrij te kunnen lopen waar ze willen.

Echt weer een pennymeisjes topic.

Dit vind ik een overdreven mening. Ten eerste heb ik helemaal geen dik lijf en niet ALLES wat je met je paard doet is zielig en onnatuurlijk. Maar ik weet niet wat jij met je paard doet dan? Vervolgens haal je er weer 'natuurlijk' bij, terwijl er wel degelijk mensen zijn die hun best doen om op een zo'n natuurlijke manier met hun paard om te gaan. Zoals ik. Ik voel geen behoefte dat hier uit te leggen, daar gaat dit topic ook niet om. Pennymeisjes zijn over het algemeen niet 'natuurlijk', dus waar die vergelijking op slaat??? Ik trek geen manen, omdat ik de manen van mijn pony lekker laat groeien en dat mooi vind. Net als mijn eigen haar mooi en lang is. Iedereen moet zelf weten wat ze met hun paard doen qua haardracht, maar ik vind bij sommige paarden wat langere manen juist wel erg mooi......

Drent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:27

Ik snij de manenen altijd en ga er dan even met de uitdunschaar erdoor. Fantastisch. Geen ruzie meer met mijn paard. Want die vond manentrekken echt een ramp.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:23

erleyne schreef:
biancanij schreef:
Waarom de manen niet laten groeien dan?? Geef daar de reden eens voor. Want ik snap niet waarom niemand dat doet. Boos! Dat HOORT bij een paard.

Kom jij mijn paard toiletteren als hij naar concours moet? Of de klitten eruit halen bij het varken dat constant in zijn eigen mest ligt ( zelf die korte manen worden 1 grote knoop op het moment Boos! )
Bovendien groeit het echt lelijk ( ongelijk, piekerig ).
Bij de ene knip ik ze altijd, met zo'n speciaal mes, die heeft een hekel aan trekken en toch al weinig manen. Bij de andere trek ik ze gewoon, die manenkam is zo dik, als ik dat zou knippen denk ik dat het meer een hanenkam zou worden.

Je kunt er toch antiklit indoen. Ik heb bij mijn paarden nooit een probleem terwijl ik de manen alleen maar kam als ik na wedstrijd ga. Eerst wassen dan antiklit erin en de volgende dag kam je er zo door heen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:37

biancanij schreef:
Gelukkig denken er nog meer zo over. Bij een dier er iets afhalen omdat het MOOIER is vind ik gewoon niet kunnen. En of je nou zelf na de kapper gaat dat is totaal iets anders. Daar geef je zelf toestemming voor. Of vraag je eerst aan je paard: He ik vind je hals zo mooi die wil ik graag zien dus kortwiek ik je manen maar anders kan ik het niet goed zien. En de manen groeien echt niet zo hard dat ze op de grond hangen. Mijn paard is 13 en heeft ze net tot de onder kant van de hals.

Antwoord op deze vraag (namens mijn paard): Alles is goed zolang ik maar aandacht heb Clown

Scheren vindt hij ook heerlijk. Dat is voor hem de beste massage die er bestaat. Gisteren had ik hem gewoon los staan op de spuitplaats terwijl ik alleen het puntje van zn oren vasthield om de achterkant van zn oortjes te doen. Hij bukt dan helemaal omlaag en valt gewoon bijna in slaap van ontspanning.

Bij de meeste paarden knip ik trouwens de manen, gewoon omdat ik dat bij springpaarden mooier vind. Alleen erg dikke bossen manen `tem`ik eerst met een trekkammetje. De manen groeien in een laag manenvet, wat het eruittrekken makkelijk maakt. Het geeft veel paarden hetzelfde gevoel als in de wei als ze elkaar daar staan te kriebelen. Sommige paarden hebben een dun huidje (meestal dezelfde als die die niet tegen harde borstels kunnen) en dat is wat gevoelig, die kun je beter gewoon knippen of snijden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:46

biancanij schreef:
Je kunt er toch antiklit indoen. Ik heb bij mijn paarden nooit een probleem terwijl ik de manen alleen maar kam als ik na wedstrijd ga. Eerst wassen dan antiklit erin en de volgende dag kam je er zo door heen.

En heb je ooit geprobeerd ze dan te vlechten? Gaat niet, te glad...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:49

ik vind lange manen gewoon lelijk bij 'sportpaarden'...
maar dat is mijn persoonlijke smaak,
mijn paard vind het ook niet leuk maargoed ik doe het dan ook rustig en niet alles in 1x..

heb eerder wel met die solocomb gedaan maar dat werkt niet fijn vind ik... ze worden harstikke dik en gaan omhoog staan etc etc..

dus gewoon trekken.. dan maar kleine beetjes per keer.
ze is nog jong en moet er ook nog aan wennen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:18

Waar ik me vreselijk aan stoor is dat iemand hier dus blijkbaar vindt dat je bij paarden niks van de manen af zou mogen halen en dat we dat dan allemaal maar moeten vinden.

Leven en laten leven hoor, mijn paard heeft er totaal geen last van, ik heb er geen last van, dus gaat het prima zo.

En als jij ze wil laten groeien, best, maar zeur dan niet zo over anderen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:23

MoniqueT schreef:
Waar ik me vreselijk aan stoor is dat iemand hier dus blijkbaar vindt dat je bij paarden niks van de manen af zou mogen halen en dat we dat dan allemaal maar moeten vinden.

Leven en laten leven hoor, mijn paard heeft er totaal geen last van, ik heb er geen last van, dus gaat het prima zo.

helemaal mee eens!! Ja

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:35

Ik trek de manen altijd van mijn paard. Die heeft echt super dikke manen en die zijn anders gewoon niet te vlechten. En ik vind het er gewoon niet uit zien!
Ik trek ze altijd als tie gelopen heeft, dan is tie warm en laten de manen makkelijker los. Want hij heeft er echt een hekel aan.
Dan komt ie helemaal met zijn hoofd naar me toe of naar beneden, hij kan beter tegen hangen dat gaat makkelijker, maar dat snapt ie nog niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:36

IKbenEllen schreef:
biancanij schreef:

En heb je ooit geprobeerd ze dan te vlechten? Gaat niet, te glad...

Dat probleem heb ik nog nooit gehad en ik gebruik wel regelmatig een antiklit. Maar ik was zijn manen nooit, misschien scheelt dat ook. Iedereen moet het zelf weten, zolang je je paard maar niet pijnigt, maar daar zijn we het wel over eens, dacht ik....

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:39

Het gaat hier toch om je eigen mening. Dan hoef je niet te zeggen dat ik zeur. Dat slaat nergens op. Ik vroeg alleen waarom niet iedereen hengtenvlecht. Ben je snel klaar en je hoeft geen manen te trekken. Ik mag toch mijn mening geven of niet. En ik ben echt niet de enige die er zo over denkt!!!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:45

MoniqueT schreef:

Jup, precies mijn mening!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:49

Citaat:
Ik vind dat manen trekken of snijden ook verboden moet worden. Ik vind niet dat wij het recht hebben omdat wij iets mooier vinden dan maar iets wat bij een paard hoort er maar even vanaf te halen.

Eh ... je geeft alleen je mening? Dit laat weinig ruimte voor andere meningen, lijkt me zo, toch?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:34

biancanij schreef:
Het gaat hier toch om je eigen mening. Dan hoef je niet te zeggen dat ik zeur. Dat slaat nergens op. Ik vroeg alleen waarom niet iedereen hengtenvlecht. Ben je snel klaar en je hoeft geen manen te trekken. Ik mag toch mijn mening geven of niet. En ik ben echt niet de enige die er zo over denkt!!!!

je mag best je eigen mening geven maar zoals ji het brengt komt het meer over alsof degene die wel trekken dierenbeulen zijn.
het liefste zou je het ons verbieden.
als je je paard echt op de manier wil laten leven zoals in het wild kan je hem beter ergens in het wild loslaten en er niet meer naar omkijken.
wij geven ook alleen onze mening Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:39

Mijn paard vindt het juist heerlijk, gaat staan slapen zodra ik begin. Mijn pony hetzelfde verhaal, terwijl dat echt een zeur is qua pijntjes.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:40

Kannet schuurt de manen en dat ziet er helemaal niet uit Tong uitsteken