Hoe vaak gaat jouw paard naar de TANDARTS???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Hoe vaak gaat jouw paard naar de TANDARTS???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:29

Maisie schreef:
hmmm ik zit er aan te denken om hem toch ook eens te laten komen.

Maar bij ons op de wei hebben ze ook bomen om aan te knagen. zodra er een tak afvalt doen ze dat ook met plezier. maar misschien toch goed om er eens naar te laten kijken

Verward
wat heeft het knabbelen op een tak te maken met een tandarts behandeling?
de meeste haken(die voor kapotte wang of tong zorgen!) zitten helemaal bij de achterste kiezen, daarvoor moet je echt naar een goede tandarts en helpt bijten op een tak echt niet!

Rianneke18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:58

de mijne gaat nooit! Bloos

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:09

Toevallig dat wij laatst geweest zijn, paard is 6 jaar en had al behoorlijke haken.. Die zijn er nu mooi af en nu gaat ze eens per jaar terug Lachen

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:18

Ik ging vroeger wel eens na een veearts om wat te laten vijlen, maar de laatste 2x heb ik er een tandarts bijgehaald.

Lady d'r tanden groeien sneller dan een gemiddeld paard, en slijten ongelijk af, daarom haal ik er elk 1/2 jaar een tandarts bij. Het resultaat is steeds goed te merken: de periode na dat de tandarts geweest is schuimt ze zo veel dat er allemaal schuim in de bak ligt na het rijden.. De laatste keer moesten er 2 wolfstanden uit (zaten een beetje los).

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:59

1x per jaar Lachen Tenzij er andere paarden op stal zijn die tussendoor ff moeten, dan kan ze gelijk mijnes ook ff nakijken.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:00

Ieder jaar komt de dierenarts/tandarts om de tanden na te kijken.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:55

1 x maal per jaar, en dat is wel nodig want ze groeien heel erg rap

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:17

1x per jaar Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:44

Mijn instructrisse is ook paardentandarts dus als er iets niet lekker gaat met rijden of ze eten niet goed dan checkt ze het meteen. Pas als er behandeld moet worden moet ik betalen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:26

Die van mij gaan 1 keer per jaar

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:50

1 keer per jaar. Laatst 2 keer in het jaar omdat ze electrisch geveild moest worden, na het normale vijlen.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:53

1 keer per jaar Knipoog

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:59

1 keer per jaar bij ons
denk dat het in october of november weer tijd is om de tanden te laten controleren.
Overigens, dit is pas sinds vorig jaar
daarvoor dacht ik en kreeg ik te horen dat het voldoende was dat mijn DA het gewoon even nakeek en bijveilde.
Bleek niet het geval geweest te zijn.
Juli had de DA nagekeken en gezegd dat ze ok was, paar maanden erna toch maar tandarts even laten kijken en die wist me te vertellen dat mijn merrie serieus grote haken had (arm beestje)
dus van toen af, jaarlijks
als we eerder problemen opmerken, dan komt ze eerder...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:59

Mijne gaat, als er verder geen problemen zijn, 1x per jaar

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:48

De mijne 1x per jaar

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:59

Bij mijn haflinger is nog nooit een tandarts geweest. Ik laat de DA eens per jaar altijd even kijken naar het gebit. En die bepaald dan of het nodig is of niet.
en tot nu toe nog steeds niet en ze is al 10 jaar.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:24

Mijn paard gaat elk jaar naar de tandarts. En elk jaar zitten er weer flinke haken aan zijn kiezen en die zijn loeischerp!! Dus noodzakelijk is het zeker bij mijn paard.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:26

1 xper jaar of als ik tijwfel of er wat dwars zit dan komt ie tussendoor nog even voor controle

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:57

Die van mij gaat ook 1 keer per jaar Lachen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:27

mijn 4 jarige gaat om het half jaar.. ma straks om het jaar...

Ik heb haar laatst extra naar de tandarts gedaan omdat ze zo vervelend was met rijden en ik wou uitsluiten dat het aan de tanden lag...
En wat bleek een 2 wolfstandjes rechtsboven en linksonder dus daar zou ze wel ontzettend last van gehad hebben..
Inmiddels zijn die tandjes eruit en loopt ze Super

Lang leve de paardentandarts Haha!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:29

tot nu toe nog nooit. Iig niet in de 3 jaar dat ze van mij is

tonyamissh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:21

hoi ik heb zelf 2paarden junior 3 en sammy 12jaar
junior moet bij mij om de 6maanden en sammy om het jaar.
en ik zag dat jullie over de paardentandarts hadden
dus heb ik mijn paardentandarts gebelt voor info!!!

[b]paardentandarts!!!!
Waarom tandverzorging bij paarden?
Het is veel aangenamer voor uw paard dat er geen wonden komen aan de binnenkant van zijn wang.
Uw paard zal hierdoor beter kunnen eten.
Daar uw paard geen hinder meer ondervindt aan zijn gebit zal het betere prestaties leveren.
Doordat uw paard hierdoor zijn eten beter kan kauwen, zorgt de tandverzorging voor een betere spijsvertering (kans op kolieken vermindert).

Wanneer tandverzorging bij paarden?
Over de frequentie van tandverzorging bestaan er verschillende meningen;
Zo laten diverse topruiters hun paard om de 6 maanden controleren door een paardentandarts.
In Engeland controleert men bij jonge paarden (in de jaren bij het wisselen van de tanden) zelfs om de 3 maanden.
Vele wedstrijdruiters, recreatieruiters en menners laten hun paard jaarlijks controleren.
Een aanrader is alleszins het paardengebit te laten controleren alvorens u uw paard zadelmak maakt. Zo kan u vermijden dat uw paard pijn heeft indien er haken aanwezig zijn wat een ongehoorzaam gedrag kan veroorzaken.
Heel veel mensen zijn zich hiervan nog niet bewust!
Zoals bij de mens is het zeer nuttig dat een paard zijn tanden elk jaar gecontroleerd worden en indien nodig verzorgd.

Hoe kan ik vermoeden dat mijn paard haken heeft?
Indien uw paard goed presteert en ineens slechte resultaten aflevert.
Wanneer uw paard zich hevig verzet tegen zijn bit of schudt met zijn hoofd wanneer het meer contact voelt in zijn mond.
Wanneer u de neusriem vastmaakt, trekt u automatisch de haken in de wang van uw paard. Dit veroorzaakt wondjes en bijgevolg is het mogelijk dat het - door de pijn - zijn hoofd schuin zal houden of zich verzetten.
Mocht uw paard slecht eten of veel morsen met zijn eten.
Bij een slecht ruikende adem van uw paard.
Uw paard eet eerst hooi en dan pas granen.
Uw paard heeft onverteerde voedselresten in de mest.
Sommige paarden vertonen geen enkele van de vorige symptomen. Dit wil echter niet zeggen dat ze geen haken kunnen hebben: paardentanden groeien altijd (3 à 4 mm per jaar) en bij onregelmatige slijtage kunnen altijd haken optreden.
Het is dus zeer belangrijk het paardengebit elk jaar te laten controleren, waardoor heel wat problemen kunnen vermeden worden.
Voorkomen is dus beter dan genezen !!!

Algemene weetjes
Paardentanden hebben geen zenuwen dus kan uw paard ook geen tandpijn hebben. Het kan echter wel pijn hebben aan de binnenzijde van zijn wang door wondjes veroorzaakt door eventuele haken.

Wat zijn haken?
Haken zijn puntige, vlijmscherpe randen aan de achterste kiezen (maaltanden). Deze haken ontstaan doordat paardentanden steeds blijven groeien en doordat ze een onregelmatige slijtage ondergaan bij het kauwen van het eten.

Wat zijn wolfstanden?
De meeste paarden krijgen wolfstanden rond 3-jarige leeftijd. Wolfstanden staan juist voor de achterste kiezen (maaltanden). Daar wolfstanden één zenuw hebben, kan het zijn dat er pijn optreedt wanneer het bit tegen de wolfstanden getrokken wordt. Hierdoor kunnen de wolfstanden ook breken. Daarom is het raadzaam dat deze verwijderd worden.

Ontstekingen op het tandvlees:
Bij het paard kan er bij een gebrekkige tandverzorging één of meerdere ontstekingen ontstaan – net zoals bij de mens. Het zijn vooral voedselresten die blijven steken achter haken of tussen een afgebroken tand, die tot ontstekingen leiden. Het is daarom zeker aan te raden het gebit van uw paard elk jaar te laten controleren!

Hoe komt het dat men nu spreekt over een paardentandarts en vroeger niet?
In de natuur bestaat geen tandarts, noch dierenarts, noch hoefsmid. Hier overleeft alleen de sterkste. In Amerika zijn er al schedels van wilde paarden gevonden met ernstige mondafwijkingen ten gevolge van nooit verzorgde tanden. Paarden met ernstige tandproblemen overleven het meestal niet in de vrije natuur.
xxxxxxxxxxxxxx tonya

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:21

vandaag een dagje bijscholing gehad van de FNRS oa sprak er een hele sympathieke paardentandarts en zijn alle mogelijke problemen incl het gebruik van bepaalde bitten eens goed uitgelegd en bleek goed onderhoud van het gebit maar weer eens

overigens hadden paarden in t wil ruwer voer dan nu en bv takken om op te bijten als ze las hadden van doppen op hun kiezen
haken etc ontstonden minder snel door hele dag door eten wat goed gekaudw werd, nu houden we de paarden voornamelijk op sta en krijgen hun eten kant&klaar geserveerd...

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:34

Ik had nog nooit naar het gebit laten kijken bij onze pony's, maar omdat de pony van mijn dochter nogal eens met z'n koppie liep te schudden heb ik er de dierenarts een paar maanden geleden toen hij hier toch was even naar laten kijken en die heeft een beetje de haken weggevijlt.
Nu loopt de pony nogal eens scheef met z'n koppie en heeft een paardenman hier in het dorp gezegt dat ik er maar eens mee langs moest komen en dat heb ik 2 dagen terug gedaan. Hij had nog steeds haken en die heeft hij weggevijlt. Nu ben ik benieuwd hoe hij het deze week gaat doen op de ponyclub.
Maar ik ga voortaan ook een paardentandarts laten komen 1 x per jaar. (als iemand er 1 weet in midden-brabant???)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:49

mijn paarden gaan nooit. wordt 1 x per jaar gecontroleerd door mn dierenarts. mn pony doen we zo min mogelijk aan omdat ze al zo oud is en al je daar eenmaal in gaat rommelen blijf je bezig. en ze heet een uitstekend gebit. mn paard is nog nooit wat bij gedaan(alleen controle)