discussie: paard alleen op de weide / stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Re: discussie: paard alleen op de weide / stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:45

Urielle schreef:
Ik zet mijn paard altijd 'alleen' = samen met omheining ertussen. Ik zou hem het sociaal contact wel gunnen maar ik ben zelf te bang voor blessures. Wat ik wel jammer vind is dat er op het weitje waar ik hem op zondag zet, naast hem een hele kudde staat, dus er komt er nooit een over het hek even snuffelen ofzo want die groep blijft echt samen. Het ziet er dus erg 'outcast' uit, maar ik weet niet of een paard dat ook zo ervaart of dat ik daarmee mijn menselijke ideeen aan het projecteren ben.

De meeste paarden staan samen, en die hebben ook allemaal geen blessure of iig heel veel niet. Waarom ben je er zo bang voor? Vind het zielig voor je paard.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:33

Urielle schreef:
griebels schreef:
Er kunnen ook paarden hun benen breken met een verkeerde draai in de wei...

Als jij ervoor bent dat ze helemaal binnen blijven, dan moet je dat maar doen he, ik ben de laatste om commentaar te geven op hoe iemand anders zijn paarden wil houden Clown
(ja, ik pak hem expres verkeerd op Knipoog )

Het is geen commentaar, gewoon een verhaal van iets wat vorig jaar bij mijn vorige stal is gebeurd. Of ze nu alleen staan of samen, er kan altijd wel iets gebeuren... Dat is wat ik wilde zeggen! Niet meer en niet minder!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:37

@Kinsealy - Jij legt de grens bij: een paard moet gezamenlijk weidegang hebben. Ik leg de grens bij: een paard moet weidegang hebben. Iemand anders legt de grens bij: een paard moet elke dag van stal af. Weer iemand anders legt de grens bij: een paard moet regelmatig gewerkt worden. Die grens is heel persoonlijk en niet absoluut te stellen.

@Santos: ik heb het nog niet eens over blijvende blessures. Ik heb het al over bijv. bijtwonden waardoor er geen zadel op kan, of kreupel getrapt worden. Dat gebeurt wel heel vaak. Ik heb mijn paard om mee te rijden, aan dat doel moet hij kunnen voldoen. Daarom hou ik mijn paard op een dergelijke manier waarop hij naar mijn mening goed verzorgd wordt en toch zijn werk kan doen. Mijn paard staat de hele dag buiten, naast andere paarden dus ik zie daar niets zieligs aan. Het enige wat ik jammer vind is dat de paarden in het weitje naast hem zich dus niks van hem aantrekken.

@Griebels, ik snap wel wat je bedoelt hoor Lachen Maar de kans dat een paard in zijn eentje zijn been breekt oid is gewoon heel erg klein. Daarin maak ik zelf de keuze dat ik liever heb dat hij wel dagelijks naar buiten gaat. Iemand anders zal hem daarvoor misschien helemaal binnen houden, dat moeten ze zelf weten. Wel heel erg voor je kennissen trouwens!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:56

Zet er dan een shetje of veulentje bij... Weinig schade en toch gezelschap!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:26

Dat zou voor mijn paard idd een goede optie zijn. Ja

Alleen staan de veulens op onze stal allemaal bij elkaar in een groep en Shetlanders zijn er niet. Het is een dressuurstal dus de Shetlandeigenaars zullen liever hun pony op een goedkoop weitje hebben staan dan op zo'n dure stal, zou ik zelf ook doen als ik een Shetje zou hebben.
Daarnaast staat het veulen of de pony dan weer alleen als de mijne binnenkomt natuurlijk, dus dan blijf je bezig Knipoog

Maar goed, het gaat niet om het apart staan van mijn paard, maar om de discussie paarden bij elkaar, paarden apart of paarden helemaal alleen. Mijn situatie heb ik gegeven en imo staat mijn paard er zo op de wei prima bij Knipoog

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:03

e_horse schreef:
Nee, ik vind het ook zielig: het zijn kuddedieren!

In Zweden komt er een nieuwe wet die eenzame paarden beschermt. Zouden ze hier ook moeten doen. Je mag daar je paard niet meer alleen houden (tenzij het een boerenwerkpaard is).

Als het paard je het niet een probleem vindt zie ik het erge er niet zo van.. Mijn vriendin heeft een pony die juist liever alleen staat, omdat ie anders constant word weg gejaagt.
En natuurlijk zijn het kudde dieren , en het is ook veel fijner als ze in een groepje staan.. Maar ik denk dat je zoiets per situatie moet beoordelen...

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:00

Ian staat nu ook tijdelijk alleen op de wei, nadat hij namelijk tot 3x onder de wonden zat van het andere paard (die met achterijzers schopte) heb ik toch voor zijn veiligheid gekozen. Maar hij staat wel tussen de andere paarden maar er zit een draadje tussen. Nu staat hij wel met het trappaard te kroelen Verward

love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:06

ehm k vind het zielig omdat het dieren zijn die in een kudde leven
ze moeten een gezelschapsmaatje hebben Haha!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:07

Ook als dit maatje ze continue het licht uit de ogen trapt enz? Is het dan niet veel zieliger te wachten tot het echt mis gaat?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:39

Sinds maart staat mijn paard in een kudde en het gaat hardstikke goed. Hij is daar erg tevreden. Hij heeft wel eens wat hapjes, maar ja hij lokt ook wel eens eea uit, het komt vooral door spelletjes met de andere ruinen. Schijnheilig
Verder zijn de paarden rustig, ze lopen elkaar niet steeds weg te jagen en te doen, we hebben dan ook erg weinig last van blessures. Het is bij mij niet voorgekomen dat ik niet kon rijden omdat hij in de wei wat opgelopen had. Ze hebben wel voldoende ruimte om bij elkaar uit de buurt te blijven, voldoende te eten en de kudde is groot genoeg zodat er verschillende groepjes gevormd kunnen worden (die overigens steeds van samenstelling wisselen).

Nu ik gezien heb hoe mijn paard veranderd is, sinds hij hier staat, denk ik dat paarden beter af zijn met soorgenoten. Mijn paard leek het op de vorige stal allemaal wel goed te vinden en was best vrolijk en blij, nu weet ik hoe hij is als het echt naar het zin heeft...

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:03

Mijn paard staat zomers met meerdere paarden in de wei, maar 's winters staat ze alleen. Ze kan de andere paarden dan wel zien en horen, maar ze kan er niet bij komen. Ik heb niet het idee dat ze er moeite mee heeft, ze gedraagt zich winters iig niet anders dan zomers.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:07

roxiie schreef:
e_horse schreef:
Nee, ik vind het ook zielig: het zijn kuddedieren!

In Zweden komt er een nieuwe wet die eenzame paarden beschermt. Zouden ze hier ook moeten doen. Je mag daar je paard niet meer alleen houden (tenzij het een boerenwerkpaard is).

Als het paard je het niet een probleem vindt zie ik het erge er niet zo van.. Mijn vriendin heeft een pony die juist liever alleen staat, omdat ie anders constant word weg gejaagt.
En natuurlijk zijn het kudde dieren , en het is ook veel fijner als ze in een groepje staan.. Maar ik denk dat je zoiets per situatie moet beoordelen...

En zo is mijn geval, niet bij een groep te krijgen.. Staat ook alleen dus.

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:12

Mijn pony staat helaas ook alleen op de wei. Ze heeft een chronische peesontsteking en mag niet veel belast worden. Ik durf haar niet samen met m'n twee andere pony's op wei zetten omdat ze erg dominant is en meteen zou zorgen dat zij bovenaan staat en zich gaat forceren... Maar ik vind het ook heel erg! Boos!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:13

Als je een kudde hebt waar je niet teveel in "roert" hoef je echt niet super bang te zijn voor blessuren (na de eerste week). Ik vind dat een paard met andere dieren samen moet staan! Maar als het beter is voor een paard om alleen te staan dat heeft dat de voorkeur mitshij/zij wel met andere dieren cobtact heeft. Ik heb mijn paarden apart moeten zetten omdat mijn jonge merrie mijn omaatje omduwde (en die komt niet meer zo gemakkelijk overeind). Het kán niet anders maar ze zijn er allebei niet gelukkiger op helaas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:37

Daarom heb ik er een Shetje bij gekregen op mn verjaardag... Haha!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:58

nyckle schreef:
Daarom heb ik er een Shetje bij gekregen op mn verjaardag... Haha!

Dat lijkt mij ook een prima oplossing, mocht mijn paard ooit alleen komen te staan.. Lachen

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:33

_Dunja_ schreef:
Wat vinden jullie hiervan ?
Dat een paard ALLEEN op de weide en of stalling staat?

Ik zelf zie het iedere dag bij een paard dat altijd alleen staat en iedere dag denk ik weer hetzelfde : zeilig paardje Ach gut

Ben ik de enige die er zo over denkt ?

In principe heb je helemaal gelijk en behoort een paard inderdaad niet alleen te staan. Alleen kun jij niet altijd weten waarom een paard alleen staat! Mijn vorige paard kon echt niet met anderen in de weide, viel af door continue ruzie te maken en de vellen hingen er regelmatig los bij enz.. Soms staan paarden in quarantaine (ziek of nieuw op stal) en dan staan ze ook alleen (meestal tijdelijk maar dat staat er dan vaak niet bij!).

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 10:56

_Dunja_ schreef:
@amyke

Ik moet zeggen dat er bij ons op stal ook een paar paarden alleen staan, alleen die staan niet ECHT alleen zeg maar.
Wij hebben 3 grote stukken land die afgezet is met schrikdraad en op 2 stukken staan er paarden alleen maar wel omringd met de andere paarden.
Dit vind ik zelf niet onder alleen staan vallen..

Toch zijn er een hoop paarden die echt alleen staan, waarbij ze echt geen andere paarden kunnen zien of horen.
Dat vind ik echt onder alleen staan vallen.

Hallo sjuutje

klopt ik heb mezelf hier ook al eerder in het topic wat specifieker genoemd wat ik onder ALLEEN staan vind vallen, dus het echt niet horen of zien van andere dieren.
Tuurlijk kunnen heel veel paarden niet samen met anderen maar toch is er altijd wel een oplossing waardoor ze dan anderen paarden wel kunnen horen of zien.

En dat over zieke paarden tja er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 13:41

Ik vind het ook zielig! een paard hoort niet alleen te zijn, dan wordt die depresief en ongelukkig!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:50

Esther schreef:

Nu ik gezien heb hoe mijn paard veranderd is, sinds hij hier staat, denk ik dat paarden beter af zijn met soorgenoten. Mijn paard leek het op de vorige stal allemaal wel goed te vinden en was best vrolijk en blij, nu weet ik hoe hij is als het echt naar het zin heeft...

Helemaal mee eens.Lekker he om je paard zo te zien opbloeien.En dan stonden de mijne altijd al in een groepje van 5 maar sinds ze op hun nieuwe stal staan en er nog meer paarden in de kudde staan je ziet ze groeien.En mijn ruintje speelt met heel veel andere ruinen nu.Hij heeft daarom wel regelmatig een kleine hap uit zijn haar maar dat groeit wel weer aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:34

Ik vind het zielig ja. Vroeger stond mijn pony alleen, ik stond er niet bij stil, tot wij op vakantie gingen en ze bij een verzorgfjord logeerde. Ik bracht haar weg en ik zag haar opfleuren. Toen ze weer thuis stond zag ik aan haar dat ze dat miste en toen heb ik mijn pa overgehaalt om er een shetje bij te kopen.

Een paard alleen zetten om blessures te voorkomen, lijkt mij niet nodig. Je moet alleen op zoek naar een geschikte kudde. Ik heb er nu 3 lopen en die van mij hebben nog nooit last gehad van bijt/trap wonden. Denk wel dat dit lastig is, maar als het lukt is het zeker de moeite waard.

love_ruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:40

als je een paaard eers rustig laat wennen aan een ander paard.
bijvoorbeeld dooreersthet nieuwe paad in de wei naast de wei van het andere paardzet en ze dan na een maandje ofzo okk samen gaat poetsen en dan weer na twee weken ze af en toe samen losgooit op de wei eerst alleen laten uitrennen en dan metteen weer mee terug neemen zodat ze geen kans hebben om te vechten en laat ze dan steeds langer samen in de wei staan.
zodra de een begint te hinniken als de ander weg gaat kunnen ze de heele tijd samen op de wei.gaan ze niet hinniken maar ook niet raar tegen elkaar doen na twee maanden opbouwen? dan kun je ze ook gewoon de hele tijd bij elkaar zetten.
gaan ze een beetje lelijk tegenelkaar doen ook als je het heel lanzaam opbouwd?(zit niet met 1 keertje bijten of de oren even in de nek)dan kan je beter een ander maatje voor je paard zoeken.bijten zeelkaar af entoe in de kaken en knieën maar hinneken ze wel naar elkaar?maak je geen zorgen dit bijten is spelen, het zijn gewoon de beste maatjes!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:12

monsera schreef:
Helemaal mee eens.Lekker he om je paard zo te zien opbloeien.En dan stonden de mijne altijd al in een groepje van 5 maar sinds ze op hun nieuwe stal staan en er nog meer paarden in de kudde staan je ziet ze groeien.En mijn ruintje speelt met heel veel andere ruinen nu.Hij heeft daarom wel regelmatig een kleine hap uit zijn haar maar dat groeit wel weer aan.

Mijn ruin is ook nogal speels... Tsja dat hij nu af en toe wat hapjes heeft neem ik maar voor lief. Toevallig zag ik hem zaterdag spelen met een ander paard, ze hadden zo'n lol, dat is zo fijn om te zien.

Zaterdag hebben we een buitenrit gemaakt met veel mensen, Mega vond het maar eng zoveel andere paarden. Hij wilde perse bij een van de paarden uit 'zijn' kudde blijven en onderweg wilde hij die ook nog beschermen tegen de vreemde paarden. Zo sterk had ik het kuddegedrag van paarden nog niet gezien. Met nieuwe paarden erbij zo bij elkaar blijven en voor elkaar opkomen.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:19

Mijn paard staat ook alleen, met als rede dat ze andere paarden de baas wil zijn en dus nogweleens een trap uit kan delen.
Om te voorkomen dat er straks kreupelen paarden zijn, loopt ze lekker alleen.
Maar WEL met paarden naast zich aan 2 kanten.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:34

love_ruth schreef:
zodat ze geen kans hebben om te vechten

Dat gaan ze vroeg of laat toch wel doen. Niet dat dat erg is, meestal is het zo duidelijk wie de baas is en dan is het vechten zo afgelopen.