Waar ga je voor ? Facilitieten of uitrijmogelijkheden...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Waar ga je voor ? Facilitieten of uitrijmogelijkheden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:46

Vippie schreef:
Waarom "slechts" een buitenbak, wat is er minder aan een buitenbak dan een stoffige bloedhete binnenbak?
Persoonlijk ga ik nooit voor een stal met binnenbak omdat ik ze vaak veel te warm en te stoffig vind, geef mij maar een lekkere frisse buitenbak, niks mis mee.

Een stal met een binnenbak heeft vrijwel altijd ook een buitenbak Knipoog
Ik ben het zelf behoorlijk zat om als het vriest of je paard zakt tot zijn knieen weg in de bagger alleen maar wat te kunnen stappen dus voor mij is die binnenbak inmiddels toch wel van levensbelang. Wil niet zeggen dat je bij een goede bodem niet alsnog de buitenbak kunt pakken natuurlijk Knipoog

Overigens: als je binnenbak stoffig en bloedheet is wordt hij blijkbaar ook niet al te best onderhouden Knipoog Bij ons gaan de poorten open zodra het goed weer is en wordt er gewoon netjes gesproeid om de bodem goed te houden.

Dat geldt natuurlijk ook voor de buitenbak: met een goede bodem en goed onderhoud is die vrijwel altijd te berijden, maar helaas zeggen bijna alle pensioneigenaren als je ergens komt staan dat de bak altijd droog en zacht blijft en kun je vervolgens je paard 's winters drie maanden bijna niet trainen Scheve mond En zie hartje winter maar een goede andere stal te vinden natuurlijk!

Ik ben dus heel tevreden met mijn stal van dit moment: een fijne binnenbak, 20 x 40, die open kan waardoor je alsnog in de buitenlucht zit (mits je paard niet over bakwanden heenjumpt), een buitenbak met verlichting, een buitenbak met wedstrijdhekjes en bloembakken etc. en een buitenbak aan het terras, allemaal met vrij goede bodems en allemaal 20 x 60 Cool

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:32

Vippie schreef:
Om serieus te trainen heb ik overigens geen perfecte bak nodig, een goed paard moet in iedere bak goed kunnen lopen ;D

Een veel te zware bak is ook niet lekker... krijg je toch echt pees problemen van als je daar regelmatig in moet trainen.

Onze binnenbak is overigens nooit stoffig, hij word goed gesproeit en de hele zomer staat hij 1 kant helemaal open zodat het practisch nooit te warm is binnen.
Nu rijd ik wel liever in de buitenbak hoor, maar met stortbuien, hordes dazen of als het vriest vind ik het toch fijn om binnen te kunnen rijden.

Onze buitenbak stoft gelukkig ook nooit, daar had ik op mijn vorige stal wel last van (+ dat die veel te zwaar was steeds, er staan ook niet voor niks regelmatig paarden met peesblessures daar)

kluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:17

Ik heb al op verschillende soorten stallen gestaan, van boerderij tot luxe. Maar wat op alle stallen telt voor mij is dat mijn paard de wei in komt.En in de winter ook overdag beweging krijgt (in een paddock of stapmolen). Verder ligt het er denk ik aan waar je naar streeft/ wat je doel is en wat je paard kan.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:21

inderdaad wat doe je met je paard, en wat is voor jou belangrijk.
ik sta zelf bij een boer waar ik alles heb behalve een binnenbak.

goede weides, ze worden gevoerd, longeerbakken paddocs of losgooibak. poetsplaatsen binnen en buiten en een hele goede buitenbak die met erg veel regen nog droog is.
en uitrijmogelijkheid.
dus alles wat ik nodig heb, heb ik.
een binnenbak is voor mij het minst belangrijkste.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:53

ik heb voor mijn wie gekozen omdat het niet te duur is en omdat de paarden er 24/24 buiten staan in een kudde.
maar helaas is de buitenbak in de winter een modderpoel. Een goeie buitenbak zou wel aangenaam zijn.
maar een binnenbak vind ik eigenlijk niet zo belangrijk.

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:07

Ik denk dat de verzorging die je paard op een stal heeft (denk aan weidegang e.d.) belangrijker is dan de faciliteiten.
En liever een goede buitenbak dan een slechte binnenbak eerlijk gezegd.

Tesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:17

Dat mijn paard overdag heerlijk in het land kan op 1. Goede en fijne verzorging op 2. Dan mooie uitrij mogelijkheden op 3. Dan vind ik een binnenbak minder belangrijk ik red me een heel eind in de buitenbak. Vind het wel lekker zo'n frisse neus na een dag werken.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:10

Vippie schreef:
Om serieus te trainen heb ik overigens geen perfecte bak nodig, een goed paard moet in iedere bak goed kunnen lopen ;D

om serieus te trainen heb je zeker een gelijkmatige bodem nodig met geschikt zand, niet te zwaar en niet te hard, niet te droog en niet te hard.

Ik zou het vrij oneerlijk vinden om van je paard een goede balans te verwachten, terwijl hij zelf niet eens een goede bodem heeft om zijn balans te KUNNEN houden. Jij kan toch ook niet perfect lopen als je door de duinen loopt, of door een grote gladde modder poel, of een bak met allemaal rotzooi er in. Ik denk dat er een hoop mensen even vergeten hoe belangrijk het is voor de trainingen dat je een super bak hebt waar alles bij klopt....

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:52

En ik zie regelmatig dat bij veel stallen de buitenbak onder de maat is. op den duur ga je daar toch aan ergeren? OF veel te zwaar, OF altijd nat, OF te klein. En ook vaak slechte verlichting

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:56

Bij ons op stal is het allebei.
We hebben een binnenbak en 2 buitenbakken, maar geen 5 min van stal af een een super groot bos met ruiterpaden

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:14

Ik ga zeker voor uitrijmogelijkheden, ben een echt 'buitenrit-mens' Knipoog

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:47

Ik vind het heel belangrijk dat mijn paard 's zomers in de wei kan lopen. Dat is toch geweldig voor die dieren!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:01

Ik heb altijd op een pension stal gestaan, kleine weides(twee uurtjes per dag op de wei) maar een mooie binnen en buitenbak! (toen wilde ik niks anders)
Nu sta ik op een boerderij met prachtige grote weides waar ze dag en nacht in kunnen staan en als ik de poort uitrij ben ik al op de velden! ik merk dat mijn paardje er duidelijk meer van geniet dan op de pensionstal!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:03

Ligt eraan met jonge paarden ga ik naar stal met uitrij mogelijkheden en met sportpaarden zodat ik zomer en winter door kan trainen maar beide moeten veel wei tot beschikking hebben...

gr colette

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:52

Het belangrijkste vind ik dat mijn paard het zo fijn mogelijk heeft. In mijn ogen heeft ze dat als zomer en winter dagelijks de hele dag buiten staat, een schone ruime box heeft 's nachts, veel goede kwaliteit ruwvoer, contact met andere paarden, oplettende mensen etc.

De overige faciliteiten (niet facilitieten zoals in de vraag Haha! ) maken het paard niet zoveel uit. Ik heb trouwens het liefste een combi van een goede buitenbak (dus redelijk goede bodem), apart longeerbakje en uitrijmogelijkheden. Ik rijd endurance dus dat laatste is ook wel belangrijk. Vanaf stal gaan rijden is toch altijd even makkelijker dan dat je eerst met de trailer op pad moet.