Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabien

Re: Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 14:28

arno8 schreef:
Even voor de duidelijkheid: er heeft niemand gezegd dat je midden in de groep moet voeren.

Idd blij dat jij dat ook nog even zegt! Heb het al een aantal keren gezegt maar er blijven steeds mensen roepen dat ik dat niet moet doen terwijl ik dat nooit van plan ben geweest!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:29

Ik heb ook zo een 10 kilo liksteen in de wei staan op zo een
groene onderzetding. Ze gebruiken hem wel regelmatig.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:37

mijn rijpaard staat nog tot oktober 24/7 buiten. in het begin van het seizoen voer ik niet veel bij, nu zeker met het wisselvallige weer gaat er echt krachtvoer bij ! ik train ook 5 keer per week ongeveer en dan ook wel even goed aan het werk. Om spiermassa op te bouwen heeft een paard vind ik meer nodig dan alleen gras, buiten dat vind ik de kwaliteit van de weides in verschillende gebieden ook erg verschillen.

Ik voer mijn paard altijd op stal na het rijden, dan is het gelijk een mooie beloning en kan ze even binnen drogen.

Omdat mijn merrie de baas van de kudde is kan ik op de wei ook voeren , maar ik haal haar meestal wel even uit de groep.

Als ze een dag rust heeft krijgt ze ook niks erbij Clown
Dus 5 tot 6 keer per week krijgt ze musli en/ of brokken na het rijden

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:45

ik voer mijn paard ook na het rijden! neem aan de de ts het voer aanpast aan de hoeveelheid beweging en dan is er geen probleem lijkt me zo! Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:47

Ik heb ook een mineralen steen in het land gelegd.Ze hebben er de hele zomer niet aan gezeten maar nu zag ik van de week dat er gebruik van word gemaakt.Door het weer en door de afname van voeding in het gras.Ze geven vaak zelf wel aan als ze weer meer nodig hebben.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:05

Mijn paard loopt ook in een kudde, nu 24/7 op de wei, als de uitloop klaar is dan komen ze weer gedeeltelijk in de groepsstal zodra het weer te slecht wordt. Bij ons krijgen de meeste paarden geen krachtvoer tenzij ze zolang weg zijn geweest dat ze teveel graastijd missen en dus niet voldoende voeding binnenkrijgen. Degenen die wel bijgevoerd worden krijgen dat apart, ze worden dan even uit de wei gehaald of krijgen het na het rijden. Denk dat dat ook een goede oplossing is van de TS.

De groep bestaat uit bijna 30 paarden, er zijn nooit problemen met paarden uit de wei halen. De meeste worden gebruikt om te rijden. Bij mij gaat het er niet in dat een rijpaard ineens geen natuurlijke behoeftes meer zou hebben. Mijn redenatie is juist dat ik een paard heb voor mijn lol, dat de tijd dat ik er niet ben ik ervoor moet zorgen dat ik zo goed mogelijk aan zijn natuurlijke behoeftes moet voldoen. En als dat in de winter dan betekend dat ik wat minder intensief moet rijden, so be it.

Cookies

Re: Hoe krachtvoer geven als paard 24/7 in kude op land staa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:10

Je kunt bij de ingang van de wei een prikweitje maken met van die paaltjes en een stuk schriklint. Daar doe je dan je paard in als je het gaat voeren. Heel simpel. Zo deden wij het in elk geval. Je kunt het na het voeren weer weghalen of laten staan net wat je wilt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:53

Dees schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je je paaard in een kudde in het land gooit als je er nog op wil blijven rijden....

Rijpaarden houdt je volgens mij op stal en voer je dagelijks bij.
Heb je een ijslander ofzo?

Hihi, Dees houdt van paarden op stal Knipoog

Je kunt rijpaarden prima op het land houden, alleen qua wintervacht is het lastiger, maar een goede deken is al heel prettig zodat je altijd een droog paard hebt om te kunnen rijden.

Een paard uit de kudde halen om te krachtvoer te voeren en te trainen is geen probleem. Andrew staat in een kudde van 11 paarden en pony's en de meesten komen inmiddels niet eens meer meelopen of aanlopen als je je paard ophaalt om te voeren of te trainen. Als je de andere paarden nooit iets geeft, dan hebben ze snel genoeg door dat er niets te halen vakt. Pas op het moment dat ze te weinig bijgevoerd worden krijg je meer voernijd.

Wij halen ze wel uit de kudde (naar een voorstukje of naar stal) om bij te voeren zodat je eigen paard rustig het eten op kan eten en het niet hoeft te verdedigen of weggejaagd kan worden. DAt kost je een minuut of 10 en in die tijd ging ik hem meestal borstelen of, als ik na het rijden voerde, naverzorgen.

Krachtvoer voeren in het land in de kudde is niet zo'n succes, dan krijg je inderdaad meer voernijd. Ze jagen elkaar weg en je moet meer biks neerleggen dan ze elk individueel nodig gehad zouden hebben. Sommigen krijgen dan te veel, anderen te weinig.

Zomers hoef ik Andrew niet bij te voeren met krachtvoer. 's winters krijgt hij wel wat extra's met een vitamine/mineralenkorrel in verband met de verminderde voedingswaarde. Structuur, door bijvoeren met plukje hooi of voordroogkuil/hooi vinden ze het hele jaar door wel prettig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:10

joyce B schreef:
Hihi, [naam verwijderd] houdt van paarden op stal Knipoog
.

Yep, [naam verwijderd] houdt van RIJ-paarden op stal.
Paarden en pony's waar niet of nauwlijks mee gewerkt wordt, kan je wat mij betreft prima buiten houden.

[naam verwijderd] heeft idd ook bloedje hekel aan wintervacht op haar RIJ-paarden Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:18

hi hi, ik bekijk het zo...

Als ik "mijn rijpaard" in een losse buitenbox/stalletje zet (of een
open box in de kapschuur), of ik geef hem een inloopstal, qua warmte zal het niet zo veel schelen volgens mij, want erg isolerend zullen die dunne, enkele wanden vast niet zijn Haha!

Als je ze echt binnen hebt staan zal dat verschil inderdaad groter zijn...
Maar zou ik nu een sportpaardje kopen dat gewend is 's nachts op stal te staan, dat voelt het inderdaad niet goed die ineens dag en nacht in het land te zetten, dan komt die ook in de kapschuur in een box. Psychologisch verschil volgens mij Knipoog Tong uitsteken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:25

Mijn paarden zijn zo gewend op stal te staan - als het regent willen ze naar binnen en in het donker zijn ze buiten bang....

'Naturals' zullen dat maar raar vinden, maar ik vind het wel prima. Ze hebben een prima paardenleven en komen niets te kort. Al zullen ze vandaag wel balen, want het regent en ze staan in de bak Clown

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:39

Maar omdat jou paarden het niet fijn vinden om buiten te lopen hoef je nog niet te zeggen dat je vind dat alle rij paarden op stal moeten staan.Ik heb 2 rij pony's en die staan nu ook 24/7 buiten en ik train ze iedere dag.In de winter gaan ze overdag een aantal uren naar buiten op het land en de rest staan ze op stal.Ik ben niet bang voor een wintervacht want daar heb je dekens voor.Mijn pony's vinden het juist vreselijk als ze niet naar buiten mogen.Als het heel erg slecht weer is en ik ze een dagje moet binnen houden in de winter staan ze de volgende dag te dringen om naar buiten te mogen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:37

mijn paard staat ook 24/7 buiten en zolang t weer het toelaat. Vorig jaar tot eind november dag en nacht buiten gestaan. En ik train nu zo'n 5 keer per week. En hij krijgt krachtvoer erbij. Ligt ook aan je paard, maar een paard wat in training staat mag best wat extra's hebben. De paarden staan bij ons ook niet op een vette weide.
Ik haal hem er gewoon dagelijks uit en dan krijgt hij zijn biks. 1 tot 1.5 kilo als hij niet hoeft te werken en 2 kilo als hij wel moet werken. kost een kwartiertje tijd, maar dat ben je anders wel weer kwijt aan het uitmesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:44

Dat leuke gebabbel dat alleen gras voldoende is, is niet altijd waar. Meeste gras is Nederland is koeiengras, weinig vezel, veel eiwit, allemaal aka koeiengras. Tenzij je het getroffen hebt met een speciaal voor paarden ingezwaaid kruidenweitje.
Paard heeft wel degelijk voer ter aanvulling nodig. Handig op te lossen met zo'n liksteen'emmer' , maar zoiets moet je wel gezamelijk oplossen vind ik, gezien de kosten, ieder paard kan er dan tenslotte bij.
Wat best handig is; Zijn van die Summerfit/Aurakoeken van Pavo, kun je altijd aan een stalgenootje vragen of hij/zij in de dagen dat je niet komt zo'n koek wil geven.
In de dagen dat je traint/komt, kun je altijd alsnog krachtvoer geven. Of gewoon Summerfit, kan ook. Alleen zit je geloof ik daarmee met een lagere energiewaarde, en ik weet niet met welk 'doel' je krachtvoer geeft om het maar zo te zeggen.