Dees schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom je je paaard in een kudde in het land gooit als je er nog op wil blijven rijden....
Rijpaarden houdt je volgens mij op stal en voer je dagelijks bij.
Heb je een ijslander ofzo?
Hihi, Dees houdt van paarden op stal 
Je kunt rijpaarden prima op het land houden, alleen qua wintervacht is het lastiger, maar een goede deken is al heel prettig zodat je altijd een droog paard hebt om te kunnen rijden.
Een paard uit de kudde halen om te krachtvoer te voeren en te trainen is geen probleem. Andrew staat in een kudde van 11 paarden en pony's en de meesten komen inmiddels niet eens meer meelopen of aanlopen als je je paard ophaalt om te voeren of te trainen. Als je de andere paarden nooit iets geeft, dan hebben ze snel genoeg door dat er niets te halen vakt. Pas op het moment dat ze te weinig bijgevoerd worden krijg je meer voernijd.
Wij halen ze wel uit de kudde (naar een voorstukje of naar stal) om bij te voeren zodat je eigen paard rustig het eten op kan eten en het niet hoeft te verdedigen of weggejaagd kan worden. DAt kost je een minuut of 10 en in die tijd ging ik hem meestal borstelen of, als ik na het rijden voerde, naverzorgen.
Krachtvoer voeren in het land in de kudde is niet zo'n succes, dan krijg je inderdaad meer voernijd. Ze jagen elkaar weg en je moet meer biks neerleggen dan ze elk individueel nodig gehad zouden hebben. Sommigen krijgen dan te veel, anderen te weinig.
Zomers hoef ik Andrew niet bij te voeren met krachtvoer. 's winters krijgt hij wel wat extra's met een vitamine/mineralenkorrel in verband met de verminderde voedingswaarde. Structuur, door bijvoeren met plukje hooi of voordroogkuil/hooi vinden ze het hele jaar door wel prettig.