zieke staleigenaar; wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: zieke staleigenaar; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:13

Ik moet eerlijk zeggen dat de smid zelf dat wel eens heeft geprobeerd, toen hij onverwacht op een andere dag kwam. Maar mijn paard is eenkennig dus hij had het nakijken.
(maar dat staat even los van stalregelingen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:14

Citaat:
Maar je moet wel van elkaar accepteren dat de één meer zal kunnen doen dan de ander, afhankelijk van de persoonlijke situatie

Dat zeker Ja

Maar doen wat je kunt, dat is toch genoeg Ja

Maar ik ben dus ook dat zakelijke klimaat niet gewend Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:15

Kawa kun je bij de smid ook niet vastzetten, dus de smid alleen laten worstelen is geen goed plan.

vasthoudend is het een mak schaap dat bijna staat te slapen.
gelukkig heb ik nooit verstek hoeven laten gaan, maar dat was anders zeker opgevangen Ja

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:16

Ik zou wel helpen. Absoluut. Onze stalhouder heeft een minicamping/schapenhouderij en de paarden. Dus als wij de stal zelf regelen lijkt me geen probleem. Nou is het bij ons wel zo dat de paarden 's morgens om 7 uur eten krijgen en dan naar buiten totdat het donker word. Dus overdag hoeft er behalve mesten weinig gedaan te worden. En we zijn met 20 meiden dus als je de dag in 4 verdeeld. Eten geven/buiten zetten, mesten, weer binnen halen, laatste hooi ronde. Zoveel hoef je dan per week niet te doen. Ik vind t niet asociaal maar wel egoïstisch.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:20

Mijn pensionklanten hebben het drie weken volledig opgevangen toen ik met een gebroken bekken niets kon doen. Het is hier heel normaal dat iedereen meehelpt als het zo uitkomt! De onderlinge band hier is dan ook heel erg hecht! Er staat natuurlijk van mijn kant uit ook veel tegenover waar ze niet extra voor hoeven betalen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:26

Hoi,
Ik vind dat sommige mensen wel gelijk heel hard zijn met a-sociaal. Als ik betaal, voor vol pension en alsnog alles zelf zou moeten doen zou ik er ook wat van zeggen. Ik verhuur zelf ook, en als ik ziek ben vraag ik ook om te helpen, als dat niet kan vraag ik familie van mij.
Ik heb afspraken gemaakt, wie wat doet. daar is ook de prijs naar gemaakt.
Ok, zou fijn zijn, nu die man ziek is, dat iedereen een taak op zich neemt, maar zou dan wel netjes staan om die maand het stalgeld te verlagen. En anders moet ie iemand aannemen, als dat niet kan een andere oplossing zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:28

aerdenhout1 schreef:
Mijn pensionklanten hebben het drie weken volledig opgevangen toen ik met een gebroken bekken niets kon doen. Het is hier heel normaal dat iedereen meehelpt als het zo uitkomt! De onderlinge band hier is dan ook heel erg hecht! Er staat natuurlijk van mijn kant uit ook veel tegenover waar ze niet extra voor hoeven betalen.

Dat klinkt wel hartstikke tof! Lachen Heb jij nooit wrijvingen op stal dat de een vindt dat de ander te weinig doet bijv.? En hoe lossen jullie dat dan op?
(kan me bijv. voorstellen dat een huisvrouw met paarden meer tijd heeft voor de paarden dan een meisje dat 60 uur in de week werkt)

Esther v

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:31

Hoi,
Ik vind ts niet asociaal. Ik zou wel helpen waar ik kon, maar je moet ook uitkijken. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Mocht er iets gebeuren met iemand anders zijn paard, kan het verzekeringstechnisch heel vervelend aflopen. Omdat alleen personeel onder die verzekering valt van het bedrijf. Ook vind ik, (hoe klein het bedrijf ook is) dat de eigenaar vervanging moet regelen. In welke vorm dan ook. Je mag er nooit vanuit gaan dat je klanten alles overnemen. Is wel fijn als dat gebeurd, maar mag daar niet van uitgaan.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:34

Aerdenhout1: Geruststellend gevoel. Zeker als jij gewoon echt niks kunt doen. Erg belangrijk dat mensen er voor elkander zijn en ook hulp aanbieden als iemand wegens omstandigheden niet kan. Bij ons op stal is het precies het zelfde, iemand op vakantie? Prima, paard wordt gereden, verzorgd, stal gedaan noem maar op. Ook wel eens dat iemand de stal alvast voor een ander doet. Laatst had ik ook de stal voor een stalgenoot gedaan, kwam ze de stal in: Ik heb echt geen zin om die gore stal te doen. Hoeft ook niet, heb ik al voor je gedaan. Lachen
Zo gaat dat dan. Gewoon elkaar een beetje voorthelpen kan zeker geen kwaad. Mensen zullen je erg dankbaar zijn. Ja

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:36

Is er nog een ander woord voor asociaal? Jah je betaald voor je stal maar ik vind het wel erg CRU om gewoonweg te zeggen, ik help niet me, voeren en mesten jullie mijn paard ook effe??? Dat is om moeilijkheden vragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:38

Kimberley84 schreef:
Is er nog een ander woord voor asociaal? Jah je betaald voor je stal maar ik vind het wel erg CRU om gewoonweg te zeggen, ik help niet me, voeren en mesten jullie mijn paard ook effe??? Dat is om moeilijkheden vragen.

TS is toch niet degene die dat haar stalgenoten oplegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:58

TS, blijkt een SA te zijn.
Onder haar eigen account mag ze natuurlijk blijven deelnemen, want het topic blijft open.
Is namelijk wel een leuke discussie

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:00

Misschien een beetje offtopic, maar wat schokbarend veel mensen waar de stal van uitgemest wordt. Ik doe alles zelf omdat het mijn pony is. Stal uitmesten hoort erbij. Ik voer zelf omdat de staleigenaar naar mijn mening te veel voer geeft. Heb het al diverse malen gezegd, briefjes ogehangen enz. Dus heb ik het heft in eigen handen genomen. Ik kan zeggen dat ik het heel leuk vind om mn pony eten te geven. Zie ik hem 's ochtends en 's avonds nog een keer.

Ontopic: ken de hele situatie niet en ik weet niet hoe julie onderling met elkaar omgaan. Maar je kan toch zeker wel een keertje helpen? Ook al doe je 2 paarden.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:03

Elkaar een beetje voort helpen is natuurlijk nooit slecht, in mijn beleving iig niet. Wat nou als jij in zijn situatie zat? Jij bent de eigenaar van een pensionstal en wegens omstandigheden kan jij een tijdje niet actief zijn op stal. Dan is het toch een heel fijn gevoel dat mensen voor je klaar staan en voor deze keer het werk van je over nemen? Als mensen denken van zoek het lekker zelf uit vind ik dat erg jammer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:14

Urielle schreef:
Dat klinkt wel hartstikke tof! Lachen Heb jij nooit wrijvingen op stal dat de een vindt dat de ander te weinig doet bijv.? En hoe lossen jullie dat dan op?
(kan me bijv. voorstellen dat een huisvrouw met paarden meer tijd heeft voor de paarden dan een meisje dat 60 uur in de week werkt)

Het lijkt mij dan natuurlijk wel weer logisch dat degene die toch al meer tijd op stal doorbrengt omdat ze veel tijd heeft ook meer doet. Werk naar vermogen Cool Het gaat om je inzet. Als je bij voorbaat al NEE zegt, klinkt het heel hard. Zeg je van joh eigenlijk heb ik t al druk zat met 2 paarden, maar ik kan een laatste hooibeurt best doen in de week. Dan toon je initiatief en veel minder egoistisch.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:24

aerdenhout1 schreef:

Zo is het bij ons op stal ook..
Lukt het de stalhoudster niet ivm ziekte oid dan doen wij het..
Wij moeten ook niks extra's betalen en krijgen altijd een bedankje of dat nou mondeling of via een kleinigheidje op zijn tijd is, zo houd je de sfeer ook prettig.

Bij kerst krijgen we een kerstpakket, we krijgen soms zomaar leuke dingetjes.
Erg attent. En dan is het niet erg om eens bij te springen.
Niet dat ik er persee wat voor moet hebben..
Of ik nu voor een of 5 paarden kom, het kost me misschien een uur extra ivm voeren/mesten.
Maar dat moet gewoon eens kunnen.

Wij hebben ook met zijn allen een hechte band..
Heel mooi Ja Zo zie je dat niet vaak op pensionstallen..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:29

Jeetje zo'n zakelijke stal zou ik echt niet willen staan! Lijkt me erg individueel en ongezellig...maar ja dat is offtopic

Als iedereen gewoon zijn eigen voer klaarzet voor de stal zodat het alleen nog in de stal gegooid hoeft te worden door de mensen die er s ochtends, 's middags en s'avonds zijn kost dat die mensen dus 10 minuten werk.
verder je eigen stal uitmesten kost een kwartiertje...

Weinig werk dus, het valt best mee! En ik weet zeker dat die arme staleigenaar er heus wel een bedrag afdoet bij de rekening...

Op onze stal is het helemaal zelfservice, de boer geeft ze alleen het ochtendhooi en voer en de klanten doen de rest (we zijn ook maar met zijn 6-en). Toen iemand 2 maanden in het ziekenhuis lag hebben wij met z'n allen haar paard elke dag gedaan!

En als mij iets overkomt of iemand anders gaat meteen de telefoonketen in werking en komt er een vrijwillig rooster te hangen...Als er dan plekken in de week leeg zijn dan wordt er gekeken naar wie er toch nog kan of wordt er desnoods een vriendin van iemand gebeld.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:55

Ik snap TS wel, en vind haar niet asociaal want dat is zo'n groot woord! Als ik op een pagina terug lees dat zij zelf voor alles moet betalen en als zij ziek is en de hoefsmid komt ze daar nog te bedonderd zijn om haar paard vast te houden dan zou ik ook zoiets hebben van geef mij dan ook maar 20 euro voor elke voer/veeg/mest beurt! Het hangt er wel vanaf wat voor band je hebt met je stalgenoten en stalhouder. Ik persoonlijk zou me ergeren aan iemand die dan zegt 'ja is goed ik help wel' en die dan vervolgens 1x iets doet en daarna niks meer omdat ze het eigenlijk helemaal niet wilt maar uit "goede wil" Ja heeft gezegd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:56

Om even antwoord te geven op Urielle haar vraag of de een meer doet dan de ander...ja natuurlijk wel, maar dat geeft nooit echt wrijving. En zo wel, lossen ze dat onderling ook op,op een leuke manier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:39

switchx schreef:
Ik snap TS wel, en vind haar niet asociaal want dat is zo'n groot woord! Als ik op een pagina terug lees dat zij zelf voor alles moet betalen en als zij ziek is en de hoefsmid komt ze daar nog te bedonderd zijn om haar paard vast te houden dan zou ik ook zoiets hebben van geef mij dan ook maar 20 euro voor elke voer/veeg/mest beurt! Het hangt er wel vanaf wat voor band je hebt met je stalgenoten en stalhouder. Ik persoonlijk zou me ergeren aan iemand die dan zegt 'ja is goed ik help wel' en die dan vervolgens 1x iets doet en daarna niks meer omdat ze het eigenlijk helemaal niet wilt maar uit "goede wil" Ja heeft gezegd.

Dat was TS niet hoor, dat was ik Haha!
Het is ook echt niet dat mensen te bedonderd zijn, maar dat het bij ons gewoon niet gebruikelijk is. Waar je voor betaalt is gewoon heel uitgebreid, en voor de rest doet ieder zijn paard. Het zou gewoon niet eens in me opkomen om iemand te vragen om hulp omdat dat andersom ook niet gebeurt. Ik heb een keer op zondag een vriendin gebeld om mijn paard terug binnen te halen omdat ik niet op tijd terug kon zijn en zondag is het stalpersoneel vrij, en dat werd imo redelijk onwillig gedaan zodat ik me echt een profiteur voelde. Daarna heb ik ook altijd zelf geregeld dat er iemand ging, hetzij ik, hetzij mijn vriend. Gelukkig hebben we op stal personeel en zal de situatie van langdurige ziekte onderling wel opgevangen worden.

Ik ken ook voorheen van andere stallen waar mensen meer samen deden eigenlijk alleen maar geroddel en geruzie omdat de een meer deed dan de ander. Het kon supergezellig zijn zo samen maar het leverde onderling ook wel enorm veel problemen op, omdat er totaal geen begrip was voor afwijkende situaties.

Zoals het bijv. op de stal van Aerdenhout gaat, dan klinkt supergezellig, maar dat heb ik dus echt nog nergens zo meegemaakt.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:43

Bij zo'n 'zakelijke' stal heb ik eigenlijk nooit stilgestaan, ik kén dat eigenlijk persoonlijk helemaal niet! Ik wil dan ook even mijn woorden van het begin terugnemen, sorry had niet zo hard moeten reageren!
Vanuit puur zakelijk oogpunt vind ik idd dat de pensionhouder verantwoordelijk is en hij zelf voor vervanging moet zorgen (iedere ondernemer moet in dit soort gevallen eigenlijk een soort noodplan hebben, puur om zijn eigen zaak draaiende te kunnen houden)
Ik zie mijn staleigenarer zelf meer als familie (ik eet en slaap zelfs regelmatig bij hen als dat zo uitkomt), ik zou dan ook voor die mensen door het vuur gaan (wat zij ook voor mij doen zonder daar extra geld voor te rekenen oid), vandaar mijn eerste reactie, nogmaals sorry ik had het nooit op die manier bekeken Bloos

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:54

Urielle schreef:
switchx schreef:

Dat was TS niet hoor, dat was ik Haha!
Het is ook echt niet dat mensen te bedonderd zijn, maar dat het bij ons gewoon niet gebruikelijk is. Waar je voor betaalt is gewoon heel uitgebreid, en voor de rest doet ieder zijn paard. Het zou gewoon niet eens in me opkomen om iemand te vragen om hulp omdat dat andersom ook niet gebeurt. Ik heb een keer op zondag een vriendin gebeld om mijn paard terug binnen te halen omdat ik niet op tijd terug kon zijn en zondag is het stalpersoneel vrij, en dat werd imo redelijk onwillig gedaan zodat ik me echt een profiteur voelde. Daarna heb ik ook altijd zelf geregeld dat er iemand ging, hetzij ik, hetzij mijn vriend. Gelukkig hebben we op stal personeel en zal de situatie van langdurige ziekte onderling wel opgevangen worden.

Ik ken ook voorheen van andere stallen waar mensen meer samen deden eigenlijk alleen maar geroddel en geruzie omdat de een meer deed dan de ander. Het kon supergezellig zijn zo samen maar het leverde onderling ook wel enorm veel problemen op, omdat er totaal geen begrip was voor afwijkende situaties.

Zoals het bijv. op de stal van Aerdenhout gaat, dan klinkt supergezellig, maar dat heb ik dus echt nog nergens zo meegemaakt.

Oeps, oeps, oeps was ik me toch even in de war Haha! Nouja iig ik snap de TS wel en ik zou het zelf ook niet doen althans... niet elke dag

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:57

Bij ons op stal (4 paarden, 4 meiden) vangt iedereen de ander op. Een telefoontje of sms en de ander staat voor je klaar. Dat kan en gaat goed omdat we maar met zo weinig mensen zijn.
Op mijn vorige stal stonden 53 pensionpaarden. Hier was gewoon sprake van de zakelijke bedrijfsvoering zoals Urielle hier al beschreef. Dit werkte ook heel goed en was voor iedereen duidelijk. Alles wat je wilde kon ook, als je daar maar voor betaalde. Wilde je niet betalen of het gewoon liever zelf doen, was dat ook geen enkel probleem. Daar was het dan wel zo dat de mensen met wie je op stal omging, je paard ook wel even binnen wilden halen als het ging onweren en zij hun eigen dier naar stal brachten.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:00

aerdenhout1 schreef:

Zo werkt het bij onze pensionstal eigenlijk ook.
Iedereen is bereid om mee te helpen.

Natuurlijk de een meer dan de ander, maar elke hulp in zo'n situatie is natuurlijk welkom.
Ik vroeg mijn vader vanochtend wat hij zou doen.

Wanneer de dames het tijdelijk over zouden nemen omdat mijn vader even uit de running is en mijn broers en ik naar school moeten, zou hij de prijs van de stalling tijdelijk verlagen aangezien hij die extra service (uitmesten, voeren, op de wei//op stal zetten) niet meer kan bieden.

Iedereen moet natuurlijk doen waar hij zelf zin en tijd voor heeft. Lachen

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:49

sorry heb niet alles teruggelezen Bloos
maar ik denk dat het met veel zaken te maken heeft..
had je bijvoorbeeld een goed contact met de staleigenaar of niet?
was het iemand die echt op de centen zat of niet, hoe ging hij met zijn klanten om etc....het is makkelijker om iemand te helpen als die gene aardig is en zich voor de volle 100% inzet voor de paarden en niet erg geldbelust bezig is.
en met zulk soort mensen valt ook wel te praten dat er bijvoorbeeld wat kosten afgaan en jullie alleen die 2 maanden voor stalling etc.. betalen en niet voor de verzorging.

als jij 300euro per maand betaald voor de stalling etc...en er dus bewust voor gekozen hebt om zeg maar alleen te rijden en niks met de dagelijkse verzorging kan ik t ook begrijpen dat je zegt ho is even hier heb ik geen zin in,,en die vent bijvoorbeeld niet te genieten is...maar ja die paarden moeten toch verzorgd worden? toch? en die vent die is er gewoon niet..en om het dan maar aan je stallingsgenoten af te laten hangen..vind ik nogal egoistisch..en ik zelf zou met schuld gevoelens komen te zitten..en het zegt aan de ene kant al genoeg dat jij dat zelf dus niet hebt, ofwel?