is vlas echt zo goed als ze zeggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poeltje

Re: is vlas echt zo goed als ze zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:43

annepanne schreef:
Lukt het jullie dan om ze de hele dag ruwvoer voor te schotelen zodat je het vlas eten voorkomt?

De paarden eten alleen vlas als je het nieuw in de stal legt. Als het vlas er al een dag ligt eten ze het niet meer hoor. Als wij er nieuw vlas indoen, doen we er meestal een laagje met wat viezer vlas overheen. Dan blijven ze er ook vanaf.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:23

Vlas ideaal. Ik leg er altijd wel een flinke pluk stro bij om lekker aan te knabbelen of een takje. Vinden ze gewoon lekker. maar ik werk 40 uur in de week en dan ben je met elke dag even de drollen en natte plekken sneller klaar dan 3 keer in de week de stal leeg te halen. Daarbij hebben we een kleine mestplaat dus is ideaal

Afvoeren is geen prbleem. Ik verdeel het in bak.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:34

Dees schreef:
Wit paard blijft hartstikke schoon op vlasbodem. Tenzij je dus de natte plek veel te lang laat liggen, want dan wordt ook de toplaag gewoon ordinair nat.

als je paard er mee om kan gaan dan Clown mijn bonte maakt van een hele schone vlasstal binnen 3 dagen een hele gore vlasstal waar ze niet schoon meer in blijft! ik dacht ook dat het ideaal voor mijn paard was, en heb het dus uitgeprobeert maar mijn paard ploegt gewoon der hele stal om als er vlas in ligt! de mestballen vind je met moeite terug en die natte zooi ligt overal! voor mijn paard was het geen succes...en voor mijn pony's die het op stro al heel goed deden deden het nog beter op vlas! heel schoon en netjes precies zoals het hoorde Pling maar om nou te zeggen vlas is ideaal? per paard verschillend denk ik... Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:36

Hee Rianneke - op welk soort strooisel houdt jouw paard de box wel netjes?

Ik heb ook zo'n woelmuis - dus ben zeer nieuwsgierig naar wat bij zo'n geval beter werkt dan vlas Ja

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:55

Dees schreef:

Ik heb ook zo'n woelmuis - dus ben zeer nieuwsgierig naar wat bij zo'n geval beter werkt dan vlas Ja

Rubber matten met daaroverheen een heel dun laagje stro.
Dit kan je elke dag gewoon met de schep leeghalen en klaar. Ze liggen zacht door de matten en je hebt weinig werk qua uitzoeken. In de winter doe ik dit ´s avonds nog een keer. Kleine moeite om even de schep en/of bezem door de stal te halen en er weer dun laagje stro in te doen.

Ik heb alles geprobeerd bij mijn vieze woelmuis en dit is echt het goedkoopste, makkelijkste en schoonste.

Tuurlijk is een lekker dik strobed ook ideaal maar dat kost je heel veel stro om dat fatsoenlijk te houden, net als bij anders strooisel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:16

Ook ik heb een merrie die er een puinhoop van maakt op vlas, maar dat deed ze op alle bodems wel. Binnen 2 uur ligt al het vlas achterin de stal en voorin alleen nog maar kale rubbermatten. Achterin poept ze en plast ze (op zich doet ze dat wel heel netjes) maar na 2 dagen is het op de plasplaats al 1 sopboel, met een dikke laag vlas! Toch sopt het minder hard dan op krullen, dus ik blijf maar bij vlas, het neemt toch meer op.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:18

Ik ben sinds twee weken ook vlas aant uitproberen, en tot nu toe ben ik er erg tevreden over.
Mijn haflinger heeft altijd op stro gestaan, maar vreet zijn hele stal leeg, zodat hij 's morgens in de rotzooit stond, met als resultaat rotstraal....
Ik haal nu elke dag de mest eruit die ik zie liggen (niet dat wat hij al rond heeft gelopen) en 1 keer per week de natte plek. En dan elke week een baal erbij gooien. Het scheelt iig al een hoop werk, ik hoef maar ik keer per week iets op te strooien...
Zo heb ik uitgerekend dat wij nog goedkoper uit zijn dan met stro.

En kwa mest lijkt mij vlas juist het fijnst. Vlas is volgens mij de rest van de lijnzaadplant, dus ook een soort van stro, alleen dan stukken fijner, dus composteert sneller. Scheelt trouwens ook in volume op de mesthoop zonder al dat stro.....
Houtvezel vind ik niets, en composteert naar mijn mening ook erg slecht.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:32

Suzanne F. schreef:
Rubber matten met daaroverheen een heel dun laagje stro.
Dit kan je elke dag gewoon met de schep leeghalen en klaar. Ze liggen zacht door de matten en je hebt weinig werk qua uitzoeken. In de winter doe ik dit ´s avonds nog een keer. Kleine moeite om even de schep en/of bezem door de stal te halen en er weer dun laagje stro in te doen.

Ik heb alles geprobeerd bij mijn vieze woelmuis en dit is echt het goedkoopste, makkelijkste en schoonste.

Tuurlijk is een lekker dik strobed ook ideaal maar dat kost je heel veel stro om dat fatsoenlijk te houden, net als bij anders strooisel.

Moet dat persé met stro? Wij hebben daar geen opbergplaats voor Nagelbijten / Gniffelen alleen vlas... Zou het daarmee ook gewoon kunnen?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:08

Mijn (bijrijd)paard staat ook op vlas. Het scheelt behoorlijk in volume op de mesthoop, en de stal is een stuk makkelijker uit te mesten/schoon te houden.
De boxen hebben een niet-doorlaatbare bodem, dus halen we twee keer in de week de natte plek weg (moet wel zeggen dat hij steeds keurig dezelfde plaats neemt om te plassen). Het vlas eraf scheppen tot je bij de donker gekleurde natte plek komt en die wegscheppen. De mest eruit en dagelijks erbij wat je eruit haalt aan vlas. Dat komt neer op ongeveer een pak per week. Daarna de hele stal goed omscheppen, zodat het vlas weer 'luchtig' ligt en het nieuwe en oude vlas goed gemengd is. Dan eten ze er ook niet meer van. Bovendien neemt het nieuwe droge vlas slechter vocht op dan het oudere vlas dat verder wel schoon is.
Orion is een schimmel, en netjes wit. Van stal krijgt hij geen vlekken, tenzij hij werkelijk in de mest gaat liggen, maar dat heb je ook bij stro of zaagsel. De grasvlekken van de wei daarentegen... Rolleyes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:40

Martine1232 schreef:
Moet dat persé met stro? Wij hebben daar geen opbergplaats voor Nagelbijten / Gniffelen alleen vlas... Zou het daarmee ook gewoon kunnen?

Kan ook met vlas maar dan wordt het gewoon duurder, aangezien je elke dag bijna alles (dun laagje) eruit moet scheppen.

Siedah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:09

Ik ga volgende maand verhuizen naar een andere stal, waar ze voor het eerst op vlas komt te staan. Helaas is mn paardje koliekgevoelig, maar ze staat alleen s avonds op stal. Verder ben ik van plan r veel hooi bij te voeren.

Denk dat ik wel wat kan met de tips die ik hier heb gelezen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:18

annepanne schreef:

Oe dat heb je dan wel heel luxe voor elkaar! (ook al is het het beste voor het paard!)

Je wilt toch wat voor je klanten.
Naast een goede accomodatie, moet je ook gewoon goed voeren.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:40

Sjoert schreef:
annepanne schreef:

Oe dat heb je dan wel heel luxe voor elkaar! (ook al is het het beste voor het paard!)

Je wilt toch wat voor je klanten.
Naast een goede accomodatie, moet je ook gewoon goed voeren.

Dat ben ik zeker met je eens! MAAR zoek hier in de buurt eens een pensionstalling waar meer dan drie keer per dag ruwvoer gevoerd wordt! De meeste doen het zelfs twee keer en wel drie keer brok...

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:41

ik heb ook vlas... het is heel erg droog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:14

Dees schreef:

en ik denken dat ik als enigste vond dat vlas niet werkte Haha!

maar mijn paard gaat deze winter gewoon weer dik in het stro! heb er ook rubberen matten onder liggen dus ze ligt niet meteen op het beton, maar ze moet er wel comfortabel bijliggen...
denk dat er weinig helpt tegen woelmuizen want ze spitten toch de hele stal om dan blijft er niks netjes...