Hoe verzorgen jullie je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:08

Max is niet van mij, maar ik verzorg m bijna als eigen paard. dwz:
-elke dag beweging
-op enkele uitzondering na (errug vies weer) elke dag in de wei
-poetsen voor t rijden
-snel een borstel eroverheen na t rijden
-op tijd naar de smid
-op tijd een goeie wormenkuur
-elke dag stal doen, ik mag van de eigenaar niet zo dik opstrooien als ik zou willen, dus hij heeft een paar uur later zowat nix meer om op te liggen. maar beter dan dit kan ik niet voor m doen

Als Max van mij zou zijn, zou t eerste wat veranderde zijn dat ie per dag buiten de 2 armen persvoer om ook nog een plak mooi hooi zou krijgen (smiddags), en een bak kruidenmix.
verder zou ik em een dikke stal doen waar de Sjiem nog u tegen zegt. Clown

smout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 21:13

Wat bedoel je dan met na verzorging Fasel.
Benen nakijken e.d.?Ben benieuwd ik vind het wel boeiend.

enid

silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:34

tekstmiijn paardje mag niet te lang buiten simpelweg omdat ze anders te dik word
mijn dag ziet er eigenlijk zo uit
ze gaat om half 11 naar buiten lekker in de groote wei
en ondertussen ga ik mesten dit word eke dag gedaan.
lekker dik opstrooien omdat ze nu ook een veulen heeft
dan rond 12 uur haal ik haar uit de wei.
en wandel naar stal.
ik ga dan gelijk poetsen en ondertussen krijgt ze een plak hooi deze is voor de hele dag hoor!
als het eten een beetje gezakt is rij ik haar ongeveer 3 kwartier (dressuur) en een keer in de week springen zodat ze een beetje afwisseling heeft dan goed uitstappen en weer naar stal dan weer even poetsen en hoeven krabben
voor de rest word ze om de 6 weken gekapt of meer als het nodig is.
ze krijgt mais te eten en die plak hooi dan+een uurtje in de wei.
dan ga ik boy (haar veulen) even poetsen en dan mag ze als ze goed haar best heeft gedaan nog even in de wei spelen.
en dan ga ik weer naar huis Haha! Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door enid op 22-07-02 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

enid

silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:35

mijn paardje mag niet te lang buiten simpelweg omdat ze anders te dik word
mijn dag ziet er eigenlijk zo uit
ze gaat om half 11 naar buiten lekker in de groote wei
en ondertussen ga ik mesten dit word eke dag gedaan.
lekker dik opstrooien omdat ze nu ook een veulen heeft
dan rond 12 uur haal ik haar uit de wei.
en wandel naar stal.
ik ga dan gelijk poetsen en ondertussen krijgt ze een plak hooi deze is voor de hele dag hoor!
als het eten een beetje gezakt is rij ik haar ongeveer 3 kwartier (dressuur) en een keer in de week springen zodat ze een beetje afwisseling heeft dan goed uitstappen en weer naar stal dan weer even poetsen en hoeven krabben
voor de rest word ze om de 6 weken gekapt of meer als het nodig is.
ze krijgt mais te eten en die plak hooi dan+een uurtje in de wei.
dan ga ik boy (haar veulen) even poetsen en dan mag ze als ze goed haar best heeft gedaan nog even in de wei spelen.
en dan ga ik weer naar huis

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:37

Ik heb 3 dekens: winterdeken, zweetdeken en een vliegendeken.
Hij staat nu (sinds april) dag en nacht buiten, en 's winters de nachten en overdag een deken op.
Ik haal hem iedere dag uit de wei, borstel hem (dat ie er schoon uit ziet) en controleer hem op wondjes, eventuele wondjes was ik wat met water, en een beetje jodium erop.
Zijn staart (wit) is vaak NIET wit... Haha! dus die was ik regelmatig... ligt eraan, als ik alleen bij stal rij, dan laat ik het snel een dagje vies.
Maar ga ik naar de ponyclub of gewoon naar buiten, dan was ik hem wel.

Na het rijden, haal ik er snel een borstel over, en zomers spuit ik de benen af (heb geen binnenplaats)
Swinters stap ik droog met een zweetdeken op, en zomers gebruik ik hem alleen, als ik hem helemaal was bij het droogstappen als er veel wind staat.

Als hij voor de kar heeft gestaan, spuit ik hem altijd helemaal af, en wandel dan met hem naar stal. (wei)

Echt meuten? nee... ik vertroetel hem alleen graag, hij vind aandacht fijn, dus waarom niet...

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 15:32

Grappig om te zien dat iedereen zijn paarden anders verzorgd. Ik ben zelf niet overdreven precies maar ook niet echt bepaald slordig/makkelijk.

Stallen horen netjes en schoon te zijn, alles hoort aangeveegd te zijn nergens mag er troep liggen.
En ik weet niet hoe erg die paarden van jullie zweten, maar de meeste bij mij zweten toch behoorlijk na 1 x rijden dus dan gaat er de volgende dag of die dag erop toch weer een nieuwe op. Yek, moet er niet aan denken dat ik met mijn handen in een vies zweetdekje zit! Misselijk
Peesbeschermers in de wei doen we heir eigenlijk nooit. Zadel en hoofdstel onderhoud ik netjes. En verders toilleteer ik alles natuurlijk! Tjeez, een paard die niet getoilleteerd is ziet er neit uit! Poetsen is niet bepaald mijn hobbie dus meestal gaat er een borstel overheen en dan ben ik klaar. Wel spoel ik ze regelmatig af na het rijden zodat het zweet er mooi uitgaat.
Wat heel belangrijk is, is dat de benen regelmatig gecontroleerd worden, geen warme plekken op de pezen, geen mok, geen dikke benen, etc. etc. En als je in de stal komt controleer ik ook altijd ff de drinkbak en de voerbak.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:11

Ik rijd in ieder geval met een supergoed zadel dat super op mijn pony ligt, dat vind ik 1 van de belangrijkste dingen die je moet hebben. Verder rijd ik meestal altijd met peesbeschermers voor een strijklapjes achter (dit doe ik voor bescherming, vooral als ik buitenrijd), verder als ik bijv. dressuurtraining krijg, gebruik ik meestal stalbandages, voor iets meer versteveging. Ik ben tegen elastische bandages, omdat je ze snel te strak doet en daardoor meer kwaad doet dan goed. Ik spuit meestal na het rijden ook de benen af van mijn pony. Haar kwaliteit van brokken zijn ook prima, ik voer zemelen, basisbrok en kruidenmeuslie van Subli. Ze staat elke dag minstends 5 a 6 uur buiten in zeer groot weiland met al haar ponyvriendjes en staat s'nachts in een frisse, ruime, schone stal met flink wat stro en hooi om op te knabbelen. In de winter krijgt ze dag en nacht een waterdichte deken op en na het rijden, als ze bezweet is krijgt ze een wollen dekentje op. Als ze dan weer droog is krijgt ze gewoon haar waterdichte dekentje weer op. Ik rijd haar meestal wel ongeveer een uur per dag, dit word ook weleens afgewisseld door longeren of vrijspringen. Meestal krijgt ze een keer per week een dagje rust en staat ze lekker lang in de wei. Nou, als deze pony nou niet goed verzorgt word, weet ik het ook niet meer!

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:19

Ik heb een zweet,regen,stal,zomer,en winterdeken.Daar ik ze ook regelmatig gebruik.

Over het poetsen doe ik een uur,het moet goed zijn en mijn paard vind het fijn.

Bij mij moet er op tijd gevoert worden en steeds hetzelfde portie van dezelfde kwaliteit,anders verhuizen we zo van stal

Ik ontworm hoe het moet: om de 2 a 3 maanden.

Ik laat jamey elk jaar enten en daarbij ook helemaal controleren op benen enzovoorts

Ik mest (nu mijn arm gebroken is mijn moeder) elke dag uit.

Ik rijd altijd met peesbeschermers

snoocky

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:31

ik verzorg mijn pony iedere dag heel goed!!!!
ik maak iedere dag de stal schoon.
ik poets haar iedere dag voor dat ze gaat werken.
ik krab de hoeven uit voor ze gaat werken.
ik krab de hoeven uit na het werken.
en ik poets haar na het werken [meestal].
dan krijgt ze s ochtens en s avonds eten,
behalve als ze in de wei staat dan krijgt ze alleen na het werken eten.
ik geef haar om de maand een wormenkuur.
en om de 6 tot 8 weken nieuwe hoefijzers.
en de andere zeggen dat ik me te snel zorgen om haar maak.

groetjes snoocky Lovers
Laatst bijgewerkt door snoocky op 24-07-02 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:52

Ik heb zelf een fjord,en als er een een muts is met haar paard dan ben ik het wel.
Ik hou heel veel van poetsen knuffelen tutten en knippen(goede zet een fjord)en ben dan ook altijd voor ik ga rijden zeker 3 kwartier bezig.
Als ik erg haast heb dan doe ik er 20 min over,maar ik neem altijd graag de tijd en die probeer ik ook altijd vrij te maken voor haar.
Ik rijd altijd met peesbeschermers,of bandages.
Ik heb echt een hele zooi dekjes en verschoon zeker elke week,met dit warme weer 2 keer per week.

Om het dan nog maar niet over mijn dekens te hebben,heb 1 hele dikke winterdeken 1 wat dunnere een zomerdeken,een fleecedeken,een badstofdeken.

Na het rijden doe ik altijd haar benen afspuiten,en als het niet zo warm is haar zweetdekentje op en dan stap ik haar daar aan de hand 10 min mee uit.
Ik doe ook altijd voor ik wegga haar waterbak verschonen,en kijken nar haar stal maar dat is niks meer als normaal.

kwa eten ze krijgt biks ik weet waar het vandaan komt dus dat zit echt wel goed.
Dan krijgt ze nog van mij zelf extra per dag een halve kilo muslie met zeewier,knoflook en lijnzaad.
verder zorg ik altijd dat er een bal hangt in haar stal voor verveling en een mineralen blok.

Dus ja zo kan ik nog doorgaan,ik ben gewoon echt een muts met mn knollie Haha!

Banaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:57

Ik ben hier een absolute freak in.Alles moet netjes schoon en gedaan.Aangezien 1 dagje stro er toch erg ranzig uit gaat zien mest ik elke dag uit,en mijn paard staat dan ook superdik.Poetsen moet ook goed gebeuren,evenals het opzadelen.

M_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 20:44

ik pak melvin gewoon 1x per dag uit de wei om lekker te poetsen en te rijden en na het rijden spuit ik zn benen af en mett een sponsje de plekken waar het zadel gezeten heeft en knuffel ik en die van mij heeft alleen maar en regen en staldeken het is een haf en hij is dat gewend

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:40

Nou, Keltic staat bij ons aan huis. Dus heb ik zoiezo meer tijd las dat ie op pension staat. Ik voer 4 keer per dag. Elke dag poets ik m, hoeven uitkrabben en in de avond nog een keer uitkrabben. Als ik met hem gewandeld heb doe ik het daarna en daarvoor dus.
Voorderest, kan hij naar buiten als ie wil, en ook naar binnen. Een regen deken is dus eigenlijk overbodig. Als het spetterd gaat ie meestal niet gelijk naar binnen, maar hij kan dus wel. Zíjn keuze dus.
Als het extreem regent, gaat hij vanzelf wel naar binnen, en met onweer doe ik zijn boven en onderdeur dicht.

Ik kan nog nie op keltic rijden dus, als ik gewandeld heb spoel ik zijn benen meestal af.

em... hij heeft een winterdeken, eigenlijk heb ik voorderest over een jaartje een zweetdeken nodig, voor als ik hem ga inrijden enz

ook heb ik binnekort een vliegendeken.
Hij krijgt pavo veulen brok, wat ik binnekort gelijdelijk naar pavobasis brok ga afvoeren.

hij word om de 7 weken ontwormt, en ook inenten doen we op tijd.
Hoefsmid komt om 7 weken. Hij word best vaak lekker afgespoten vooral nu het zo warm is.

Ook kan hij in de avond

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:26

Ik zal wel onder de 'makkelijke' eigenaren vallen Lachen

Fleur heeft 2 zadeldekjes, 1 deken, 2 halsters en een hoofdstel.
Ze heeft nu wel 2 zadels, maar dat is omdat ze nog wel eens van vorm veranderd en soms de een en soms de ander beter past.
Ze wordt op tijd ontwormd, de hoefsmid is altijd een drama maar ik doe er alles aan hem op tijd te laten komen. De veearts komt als er iets is, niet om elk wondje, maar wel zodra ik me zorgen maak.

Geen bandage's, geen stapels dekens enz. Denk dat je paard daar wel aan went. Als ze altijd een deken op hebben voelen ze zich heel ongemakkelijk zonder, terwijl Fleur niet durft te draven met een dekentje op. Zo 'maak' je een beetje je eigen paard denk ik..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 09:35

Mijn pony staat nu dag en nacht op het land. Voor het eerst moet ik bijna elke dag de benen behandelen tegen mok. Ik snap er niets van, steeds komt het terug. Hij heeft een dek op tegen de zomereczeem, mag elke dag even rollen zonder dek waarna ik hem lekker poets en ros (massage!!!, heeeeeerlijk) en als ik tijd, energie heb ga ik rijden waarna hij na het rijden weer mag rollen als hij wil en weer nageborsteld wordt. Hoelang het borstelen duurt pas iki aan aan zijn zin en geduld en soms heb ik haast en dan heeft hij pech Knipoog
Verder heb ik peesbeschermers, maar gebruik ze eigenlijk zelden omdat hij ze voorheen ook nooit omhad en hij nooit wat met zijn benen heft (afkloppen) Hij krijgt na het lekkers een beetje sportbrok met muesli, omdat hij anders te dik wordt, en soms appels, brood, wortels e.d.
's winters een regenwinterdek op, veel naar buiten, elke dag een hele schone stal. Op tijd wormenkuur, hoefsmid vergeet ik soms wel eens te bellen, of het duurt wat langer omdat hij het druk heeft, maar nooit zo dat het echt slecht wordt. Laatst dacht ik dat het ijzer erg los zat, had een week niet gereden omdat toen pas de smid kwam (had al een week of twee daarvoor gebeld) zij de smid dat die er echt niet onder vandaan zou zijn gevallen, zat nog behoorlijk vast Verward
Op tijd wormenkuur en entingen, mok op tijd behandelen, spul tegen jeuk als er toch jeuk is...

Ik heb wel een zweetdeken maar rijd hem bijna nooit zo in het zweet dat ik dat ding nodig heb. Zelfs niet met het hete weer of in de winter. Dan doe ik gewoon wat rustiger aan en hij is zo weer droog.
Verder probeer ik hem zo goed mogelijk te verzorgen in verband met zijn luchtwegproblemen en allergieen. Dus rekening houden met rijden (hoesten, kortademig) goed voer, kuil, zo veel mogelijk buiten en straks ander strooisel in de stal.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 20:57

thea schreef:
Wat bedoel je dan met na verzorging Fasel.
Benen nakijken e.d.?Ben benieuwd ik vind het wel boeiend.

Hai Thea, sorry voor het late antwoord. Had vakantie en nog steeds dus moet even bijwerken.

Wat ik met naverzorging bedoel is dat veel mensen (ik zie het bij ons op stal) na het rijden hun dier gewoon op stal dumpen al dan niet bezweet en niet alert zijn op blessures, problemen wondjes etc. Als ik klaar ben met rijden gaat Raak de spuitplaats op en dan kijk ik hem van top tot teen na. Tot op de hoeven loop ik nog te mieren. Zorgen dat ie droog is, niet uitgedroogd is, ademhaling etc etc. Ik probeer (want ook ik weet inet alles) alles te checken. En zeker niet zadel eraf en op stal. Daarom zadel ik nooit in stal af. Dan gaat alles te snel.

Groetjes Fasel

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 00:09

tinkerbell,pony van 1.20m,4 jaar
ze staat snachts op stal,stal word verzorgt door het pension.dikke laag krullen en eltijd goed schoon.
met goed weer komt ze een halve dag op de wei,of we grazen een uur of 2 aan de hand.
ik poets haar iedere dag alleen met de zachte borstel,de ros alleen als ze erg vies is of verhaart.
ik kijk elke dag na het rijden de hoeven na,en de benen.
ik spuit na het rijden de benen af met koud water
ik was de staart twee keer per week
ik gebruik babydoekjes voor ogen en neus en onder de staart iedere dag.
hoeven vetten met warm weer elke dag na het afspuiten en anders 2 keer per week.
ik wil dat ze altijd schone witte beentjes heeft,en schone hoeven zonder modder of zand,dus als ze vies is en toch de vrije dag heeft dan spoel ik haar wel schoon,en borstel haar.
bix krijgt ze via het pension,muesli van havens of een ander merk
winter:ze heeft drie dekens,twee 200 grams en een 300 grams,afgewisselt dus hoe koud het is en we hebben twee fleece en 1 wollen zweetdeken.
ik stap haar altijd goed uit,meestal na het rijden nog even aande hand,als ze erg gezweet heeft in de winter aan de hand met zweetdeken om goed droogstappen.
met erg warm weer geef ik haar zelfs nog voor dat ze de stal in gaat een halve emmer water om er zeker van de zijn dat ze goed drinkt(en ze vind het fijn om water uit dr emmer te krijgen Knipoog )
Laatst bijgewerkt door sanderijn op 19-08-02 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 00:45

Ik ben ook een echte 'piet lut' met Pinky...
Voor alles wat we gaan doen wordt hij gepoetst. Of we nog gaan los longeren of naar een keuring gaan, hij ziet er helemaal glimmend en met sneeuw witte sokjes uit.
Baby doekjes vliegen er doorheen
Allerlij zalfjes, troepjes en smeerseltjes zijn in mijn kast te vinden.
In de zomer was ik hem wel 1 keer in de 2 weken. Regeld afspoelen en hoevaak ik sokjes en staart (en soms manen) was is niet te tellen...
Halsters heeft hij voor iedere dag zowat 1...
Dekens ook...
3 winterdekens (2 x 200 1 maal 300)
2 zweetdekens ( 1 'losse'fleece en 1 met singels en alles erop en eraan van wol)
1 regendeken
en er is een zwarte vliegen deken voor over het tuig in de maak...
Zomderdeken wordt einde van de zomer gekocht.. (had er 1 maar vind harrys horse stom liggen..)

Altijd beschermertjes om. Nooit halster in de wei. Nooit viesjes in de stal. Nooit een dag zonder aandacht. Nooit vies water enz enz...
Tis bijna een opsessie *LOL*

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 10:54

Ik ben best wel makkelijk denk ik. Ze staat elke dag op het land, en ze heeft geen bescherming, dekens of vliegennetje ofzo. Ik poets haar wel elke dag helemaal schoon (zodat ze zich vervolgens weer lekker smerig kan maken Knipoog ) en controleer ik haar op wondjes etc. Hoeven krabben gaat nog niet echt goed, ze heeft nog een beetje moeite met haar evenwicht houden. Maar dat zijn we nu ook aan het oefenen, het gaat steeds beter.
Ik heb ook niet zoveel spullen, 2 halsters en wat poetsspullen, meer heb ik nog niet nodig.

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 16:00

Ik maak me heel gauw zorgen om DC. Als ik op de Ranch kom haal ik haar meestal gelijk uit de stal. Dan mag ze eventjes naar buiten in de buitenbak. Haar stal wordt twee maal daags uitgemest. Tenminste, de poep wordt eruit gehaald en op zaterdag gaat alles eruit. Waterbak wordt schoongemaakt elke dag zodat er geen viezigheid in zit. Ik roskam haar 1x per dag. Ze krijgt voldoende voer en voldoende hooi. Tja, ik wil toch het beste voor mijn paardje! Haha!