Paard alleen op weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re: Paard alleen op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:19

Celia schreef:
euhm, nergens paarden in zicht Lachen, omdat ik namelijk geen twee paarden ga kopen, daar gaat mn vader niet mee akkoord gaan, en dan ook nog eens dat ik niet wil dat een paard van een vreemde bij mijn paard op de weide komt. Ik ken namelijk veel mensen die paarden alleen op de weide staan hebben en die er dus totaal geen problemen mee hebben.

Die mensen hebben er geen problemen mee bedoel je wslk Vork
Maar serieus, als ik alleen de mogelijkheid had om maar één paard te hebben dan hoefde het voor mij niet. Ik vind het niet eerlijk t.o.v. het paard, ongeacht wat iedereen zegt en ongeacht de hoeveelheid paarden die je wel alleen ziet staan. Een paard is niet blij in z'n eentje, punt.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 12:22

Zoals ik al zei....... Ik geef m wel een maatje! Denk zelf dat ik al iemand weet Lachen dusja. En ja ik heb één stal, en een schuilstal op de weide...

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:44

Abalaydi schreef:
Zou je eens een beetje normaal kunnen reageren?
Dit is een voorbeeld, je hoeft mij niet te vertellen wat fout is.
Het is niet bij mij gebeurd- dus lees het nog een keer voordat je WEER uitvalt, want dat is wat je nu doet.
Het lijkt mij doodnormaal om een paard voor een ritje buiten ofzo weg te halen zonder een flippend paard achter te laten, niet?
Daarbij heb ik nooit gezegd dat hij daar weggehaalt word, maar dat hij bleef staan.
Het is inderdaad wreed hoe er met Arie in dat jaar is omgegaan, maar dat ligt niet in mijn handen.
Wat er NU met Arie gebeurd ligt wel in mijn handen, want hij is van mij: dus ik bepaal wat er gebeurd etc.
Ik zal nooit mijn paard alleen zetten.

Ach laatmaar: ik ga geen verantwoording afleggen voor iemand die van een onschuldig verhaal haar verhaal maakt. Lachen

Ik bekijk het vanuit het paard. Hoe hij het ziet. En ik zeg wreed, omdat dat op dat moment zo voor hem was. Ik reageerde misschien ietwat overdreven, maar ik bedoel het wel zo.
Ik vind het geweldig van dat je je paard nooit meer alleen zal zetten. Ik begreep dus uit jou verhaal dat je hemt uit de "kudde" haalde en hem wie alleen zette. Snap je me nu een beetje? Lachen

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:49

Ik zal je even een PM sturen, want het gaat hier niet om mij of om jouw- maar om Celia. Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:50

Ja

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:52

Celia schreef:
Zoals ik al zei....... Ik geef m wel een maatje! Denk zelf dat ik al iemand weet Lachen dusja. En ja ik heb één stal, en een schuilstal op de weide...

Dat is harstikke mooi!
Goed hoor. OK dan!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:36

er zijn ook heel veel paarden die 23/7 in hun stal staan en dat vind ik eigenlijk nog veel zieliger dan dat wanneer ze alleen in de wei staan. die paarden worden alleen uit hun stal gehaald om te rijden, dat vind ik veel erger dan alleen op de wei.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:40

en wat heeft dat hiermee te maken?

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:53

mijn shet staat ook alleen.
in het begin moest het wel omdat hij hengst was, nu is hij 3 maanden geleden geruind en zal hij hopelijk binnenkort af en toe eens een dagje bij de pony's van een vriendin kunnen staan.

maar het is niet zo dat een paard nooit gelukkig kan worden als hij alleen staat hoor. pomelo heeft hier een goed leven en geniet er ook van Lachen

hij kan kiezen of hij in de stal of de paddock wil, krijgt heel vaak bezoekjes van mij en de buurtkinderen, lekker eten en we gaan regelmatig wandelen. daarmee heeft hij imo een beter leven dan een paard dat wel een ander paard in de stal naast zich heeft, maar alleen maar uit zn stal mag om 1 uurtje per dag te rijden.
zo zal het bij jullie wel niet zijn, maar het komt ook (veel te) vaak voor hoor

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:31

ik weet dat het oftoppic is, ik wilde eigenlijk aanduiden dat dat nog veel egoistischer is. in mijn ogen en dat er nu wel erg veel ophef gemaakt wordt tegen de mensen die hun paard alleen zetten terwijl dat veel minder gedaan wordt tegen mensen die hun paard vrijwel de hele dag op stal zetten.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:37

Ja, maar dan staan ze wel met soortgenootjes Ja

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 19:00

Niet altijd. En ze staan misschien wel met soortgenootjes, maar zien ze niet ofzo... Maar zoals ik al zei, waarschijnlijk komt er een veulentje bij me (van mijn vrienidn) het wordt dan geboren (wanneer ik mijn paard krijg) en wanneer het van de moeder weg gaat kan het bij mijn paard op de weide komen staan.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:27

de gulden middenweg ... en naar buiten en vriendjes Tong uitsteken al is het maar een schaap ...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 19:46

Een schaap heb ik ook wel:D

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:07

Of een paard alleen in de wei kan zal zoals eerder gezegd ook van het paard af hangen.

Mijn paard stond eerst ook een paar maanden alleen. Omdat we nog geen geschikt weidemaatje hadden gevonden. Ze ging enorm ijsberen en hinniken naar de buurpaardjes. Toen onze pony bij ons kwam was ze helemaal rustig.

Een soortgenoot erbij zetten lijkt mij de beste oplossing. Het zelfde sociale gedrag etc.

Met en geit heb je kans dat deze de manen en staart gaat aanvreten en dat is ook geen gezicht. Kan je beter een shetje hebben en die kosten niet zo veel als je geen waarde hecht aan een stamboekpapiertje bij deze diertjes. (moet je wel een weide hebben die shetproof is want het zijn uitbrekertjes is mijn ervaring.)

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 02:18

Natuurlijk, dat kan..

Ik vind het alleen maar niks als ik een paard in zijn eentje op de wei zie staan, paarden zijn kuddedieren, Ik zou wel zoeken naar een maatje voor op de wei.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:18

GamblersCup schreef:
Ik zou hem/haar niet alleen zetten, da's domweg zielig.

Moet jij maar eens komen kijken hoe zielig mijn merrie is.

Ik heb haar nu 4 jaar en ze heeft eigenlijk altijd alleen gestaan. Afgezien van de 7 maanden dat ze een veulen aan de voet had (vorig jaar). Ik heb nooit aan mijn merrie gemerkt dat ze eenzaam en alleen was.
Veulen is op bijna 7 maanden leeftijd naar de opfok gegaan, ze heeft denk ik 1 dag om hem gehinnikt en daarna was ze weer helemaal de oude. Eindelijk had ze rust (veulen was niet zo lief tegen mams) en ze knapte zienderogen op (qua karakter, ze werd weer een stuk vrolijker). De laatste weken dat haar veulen er was, was ze ontzettend chagarijnig.

Ik heb haar een paar jaar terug meegenomen op vakantie naar Texel, waar een vriendin van mij woont. Ze kon gemakkelijk met de andere paarden de wei op, dat ging allemaal super. Daar heeft ze 2 weken bij gestaan, maar toen was ze weer thuis en ze heeft niet op of om gekeken.

Nu heb ik de mogelijkheid aangeboden gekregen om er een gezelschapspony bij te kopen en dat doe ik ook. Maar echt niet om de reden dat mijn merrie weg staat te kwijnen, omdat ze alleen is. Ik koop de pony wel voor haar, zodat ze niet meer alleen is, maar echt niet omdat ze ongelukkig is ofzo. Tuurlijk weet ik dat een paard een kuddedier is. Mijn merrie zag wel andere paarden lopen, maar tussen die weides zat een meter of 50 denk ik, iig contact onmogelijk Knipoog.

Ik denk niet dat alle paarden die alleen staan per definitie zielig zijn, al zijn er maar zat die niet alleen wíllen zijn. Die van mij maakt het gewoon niet zoveel uit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:04

Wegens omstandigheden staat die van mij altijd alleen. Eerst met paarden naast zich, nu helemaal alleen. Ideaal is het zeker niet... Nu kan ze niet goed met andere paarden, maar ik vind dat ze wel iig anderen moeten zien. Al zit er een hek tussen.
Ik heb veeeel liever een paard dat met een maatje lekker kan kroelen en alles. Alleen zou ik niet doen Zoek een weidemaatje of een plekje waar hij met anderen kan staan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 22:55

ja, maar hij zal ook vaak paarden zien, aangezien ik vriendin heb die paarden op logé brengt:D hihi, maar er komt waarschijnlijk een shet bij Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:28

@ tinne er zijn natuurlijk maar heel erg weinig paarden waar je aan kunt zien dat ze het heel erg vinden om alleen te staan.De meeste paarden schikken zich in hun lot ze zijn niet anders gewend.Dat betekend niet dat een paard wat altijd alleen staat gelukkig is.Een paard is een kudde dier{is al vaker gezegd maar meld het nog maar eens}en hhort gewoon bij soortgenoten te staan.Ik ben blij dat jouw paard nu een maatje krijgt.

@Celia ik hoop dat je niet zegt dat er een ander paard bij komt om ons gerust te stellen maar eerst heb je het over een veulen en nu weer over een shet wat er bij komt te staan.Je doet je paard een hoop leed aan om hem alleen te zetten je hoeft ons niet te overtuigen.

Verder zijn er ook mensen die zeggen dat hun paard alleen wil staan want hij kan niet met andere paarden staan.Ik denk dat die paarden het juiste maatje nog niet hebben gevonden.Ik sta op een pensionstal met 40 paarden dat is ons geluk natuurlijk want nu kan je kiezen.Er zijn 3 paarden op stal gekomen die niet met andere paarden op de wei konden en nu staan ze allemaal in een kudde van meerdere paarden.Bij de ene duurde het wel waat langer maar na een jaar uit zoeken met wie ze op kon schieten staat ze nu ook met 6 andere paarden buiten.Ik snap dat als je maar 3 paarden hebt dat het dan erg lastig is maar ik denk dat de combinaatie dan niet goed is.