Trillen... Van de kou?Of regen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Re: Trillen... Van de kou?Of regen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:57

ikke schreef:
Yinnar schreef:
Dat is en dat blijft mijn mening!!! Waarom doe je in goedsnaam zo vijandig??? Wat heb ik jou aangedaan? Een discussie vind ik prima en erg leuk maar zoals jij reageert vind ik ronduit belachelijk. Ik dring jou mijn mening NIET!!! op. Jij moet zelf weten wat je doet. En ik heb overigens 13!!!!! pony's die allemaal 24/7 zonder deken staan.

Dat klopt, maar verkondig dat dan niet als een feit. 13 paarden is niet veel op een bestand van meer dan 500.000 paarden...........
Dat 90% van de paarden zonder deken kan, maakt toch niet dat die resterende 10% OOK zonder deken MOET kunnen??
Het feit dat sommige paarden nodeloos een deken dragen, maakt niet dat alle paarden nodeloos een deken dragen, en DAT is wat jij schrijft en wat mij mateloos ergert. Als je dat niet bedoeld, schrijf het dan niet en het feit dat je 13 pony's hebt aanvoeren als onderbouwing van je mening is een zwaktebod..........

Ik heb het niet alleen over mijn 13 paarden maar vele anderen paarden waarbij dit hetzelfde geval is. Lees eens verder op dit forum (en dan heb ik het niet alleen over dit topic) dan zal je zien dat er niet maar 1 persoon is die mijn mening deelt. Het zijn er duizenden meer. Sterker nog het natuurlijk behandelen en houden van paarden wint steeds meer terrein. En als je heel goed al mijn reacties had gelezen voordat je begon vuur te spuwen was je waarschijnlijk ook opgevallen dat ik mijn ruin ook 2 jaar in de winter met een deken op heb laten lopen. Gewoonweg omdat hij te verwend was en de kou niet aankon. Dit jaar heeft hij voor het eerst geen deken op gehad van de winter. Verder heb ik ook aangegeven dat sommige paarden niet zonder een dekentje kunnen. Ik zou je willen vragen eerst eens deze hele discussie te lezen en er dan nog eens bij mij op terug komen. Enne laten we het gezellig houden. Dit is tenslotte een discussieforum en daar mag eenieder zijn mening uitdragen. Als jij het niet met me eens bent kunnen met elkaar discussieren en argumenteren. Ik ben het ook niet met jou eens maar reageer ik ook zo debiel? Nee ik probeer je te overtuigen. En dat lukt helaas niet dus dan houdt het op. Ik lig daar geen nacht wakker van. Dromen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:37

Yinnar schreef:
Het paard bepaald wie gelijk heeft, jij en ik niet en wij moeten daarnaar handelen En zeker hebben we in bepaalde opzichten beiden gelijk (zie mijn vorige bericht) Waarheid is wel dat paarden een vacht hebben en mensen niet. Wij trekken een winterjas aan als we het koud hebben en paarden krijgen een wintervacht. Ondanks dat hebben paarden het toch warmer dan wij. Wel eens als het vriest je handen op je paard gelegd? Lijkt wel een kachteltje hè?;-)

Ja, het paard bepaald het, maar daar heb je weer de interpretatie die WIJ moeten doen Clown
Voor een paard zijn er twee vormen van koud: droog koud (ook met sneeuw) en nat koud (dus regen). Als het droog koud is, werkt de theorie perfect: ze zetten hun vacht lekker een beetje op en niets aan het handje. Als het nat koud is, lukt dat al een stuk moeilijker, want een natte vacht zet je minder gemakkelijk op en als hij opgezet is, kan het water er niet zo makkelijk aflopen. Tel daarbij dan nog eens op dat wind heel gemakkelijk warmte van water meeneemt en je hebt maar zo een serieus koud paard. Allemaal ook nog geen ramp als het maar weer vlot droog wordt, maar als je zo een etmaal in de koude zooi staat, ga je toch echt risico's lopen op problemen. Die problemen kunnen op verschillend vlak liggen: de weerstand kan afnemen waardoor ze vatbaarder worden voor een verkoudheid, ze kunnen onderkoeld raken met allerlei rare effecten op het complete fysiologische systeem, ze kunnen last krijgen van hun spieren (vooral de bovenlijn) en als het heel lang duurt kan de huid zelfs gaan verweken. Allemaal niet echt gewenst.

Yinnar schreef:
Voor paarden met een slechte gezondheid en paarden die te verwend zijn zal regen en wind misschien een funest zijn. Je moet de paarden niet generaliseren want er zijn legio paarden die gewoon met zeer slecht weer buiten staan en dit prima vinden. Dit baseer ik op het feit dat ze lekker achter in het land staan te eten. Anders verwacht ik wel ander gedrag. Dat verhaal van Silfre is er één op zich. Hoe wist ze bijvoorbeeld dat ze onderkoeld waren? Had ze ze getemperatuurd? Zoja zullen dat uitzonderingen zijn. Het komt mij vreemd voor want ijslanders komen van oorsprong toch uit een gebied waar het klimaat toch nog veel grilliger is dan hier. Wat betreft het bibberen dat heb ik niet allen van de PN site. Ik heb er zo'n beetje een studie van gemaakt omdat ook ik het beste wil voor mijn pony's. Ik ga nooit zomaar klakkeloos ervan uit wat iemad beweerd dat dat waar is. Ik zoek naar een onderbouwing en meer informatie. Het is zelfs door een veearts bevestigd en die zijn over het algemeen niet zo "natuurlijk" ingesteld. Ondanks dat we duidelijk van mening verschillen Ach gut wil ik je wel laten weten dat je een prettige discussiepartner bent. Misschien kunnen we nog iets van elkaar opsteken. Knipoog

Ik generaliseer nou juist niets met paarden, daar heb jij toch echt meer last van Haha! Haha! Als jouw paarden het goed doen met lekker buiten blijven in de regen, hartstikke mooi, lekker laten lopen. Mijn paard mag ook gerust natregenen, heb ik geen moeite mee, ze staan nu ook gewoon 24/7 buiten met buien en al. Maar onze stalbaas haalt ze wel 's nachts naar binnen als het in de zomer zo'n periode is dat het maar doorregent zonder dat er pauzes zijn om wat op te drogen en daar ben ik het volledig mee eens. Ze kunnen best wat hebben, maar je mag het ze af en toe best wat gemakkelijker maken en reken erop dat ze dan ook graag binnenstaan. Wat ik met die buien van de laatste tijd ook gemerkt bij mijn paard is dat als ik haar na het rijden nog even op stal heb staan om te eten, ze daarna helemaal geen haast heeft om weer naar buiten te gaan, maar lekker gaat staan soezen op stal. Dat heeft dan niets meer te maken met lekker eten op stal, maar gewoon van rust en comfort. Ja, daarna gaat ze gewoon weer naar buiten, helaas voor haar Tong uitsteken
Wat betreft die onderkoeling, lees nog even na op pagina 1 van dit topic:
wsundayl schreef:
Het beste wat je dan kan doen is je paard even temperaturen. Ik heb het meegemaakt met een paard die in augustus (net zo geweldig weer als nu )
flink aan het trillen was, we hebben de temperatuur opgenomen en dat paard bleek een temperatuur te hebben van 35.6. Hij was dus al aardig onderkoeld aan het raken.

Ook het verhaal van Silfre klinkt als gedrag van onderkoelde paarden, ik geloof niet dat je daar nog een thermometer bij hoeft te halen.
Er zijn genoeg IJslanders die liever uit de regen zijn dan dat ze erin blijven staan en dat zijn toch de buitenpaardjes bij uitstek......

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:17

Bij mij staan de paarden, in zeer verschillende leeftijden en rassen, 24/7 op de wei van ongeveer 1 mei tot ongeveer 1 oktober, zoveel mogelijk zonder deken. De oudste krijgt een deken op tijdens stortregens en de rijpaarden krijgen nog weleens een regendeken op als ze net gereden zijn en dus nog warm, terwijl het buiten regent en waait. Maar mijn eigen merrie, 5 jarige kwpner, die ik 5 x per week rijd, heeft nog geen deken opgehad en die krijgt ze ook pas weer op, als de temperatuur onder de 10 graden wordt of de gevoelstemperatuur onder 10 is, doordat het regent en waait. Ze heeft hierdoor een goede weerstand opgebouwd en is nooit ziek. Ik heb geen medelijden met mijn paarden, ze kunnen op de wei in de schaduw staan en schuilen onder een boom, maar doen dit nooit. Ze gaan tijdens de regen gewoon met hun kont tegen de regen in staan en met hun hoofd naar beneden. Een paard staat veel liever buiten in de wei dan op stal. Bij mij in de buurt had de eigenaar de staldeur opengezet om zijn paard de keuze te geven om naar binnen te gaan, maar hij verkoos tijdens een zeer hevige regenbui om lekker buiten te blijven.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:53

Haha!
Waratje schreef:
Yinnar schreef:
Het paard bepaald wie gelijk heeft, jij en ik niet en wij moeten daarnaar handelen En zeker hebben we in bepaalde opzichten beiden gelijk (zie mijn vorige bericht) Waarheid is wel dat paarden een vacht hebben en mensen niet. Wij trekken een winterjas aan als we het koud hebben en paarden krijgen een wintervacht. Ondanks dat hebben paarden het toch warmer dan wij. Wel eens als het vriest je handen op je paard gelegd? Lijkt wel een kachteltje hè?;-)

Ja, het paard bepaald het, maar daar heb je weer de interpretatie die WIJ moeten doen Clown
Voor een paard zijn er twee vormen van koud: droog koud (ook met sneeuw) en nat koud (dus regen). Als het droog koud is, werkt de theorie perfect: ze zetten hun vacht lekker een beetje op en niets aan het handje. Als het nat koud is, lukt dat al een stuk moeilijker, want een natte vacht zet je minder gemakkelijk op en als hij opgezet is, kan het water er niet zo makkelijk aflopen. Tel daarbij dan nog eens op dat wind heel gemakkelijk warmte van water meeneemt en je hebt maar zo een serieus koud paard. Allemaal ook nog geen ramp als het maar weer vlot droog wordt, maar als je zo een etmaal in de koude zooi staat, ga je toch echt risico's lopen op problemen. Die problemen kunnen op verschillend vlak liggen: de weerstand kan afnemen waardoor ze vatbaarder worden voor een verkoudheid, ze kunnen onderkoeld raken met allerlei rare effecten op het complete fysiologische systeem, ze kunnen last krijgen van hun spieren (vooral de bovenlijn) en als het heel lang duurt kan de huid zelfs gaan verweken. Allemaal niet echt gewenst.

Yinnar schreef:
Voor paarden met een slechte gezondheid en paarden die te verwend zijn zal regen en wind misschien een funest zijn. Je moet de paarden niet generaliseren want er zijn legio paarden die gewoon met zeer slecht weer buiten staan en dit prima vinden. Dit baseer ik op het feit dat ze lekker achter in het land staan te eten. Anders verwacht ik wel ander gedrag. Dat verhaal van Silfre is er één op zich. Hoe wist ze bijvoorbeeld dat ze onderkoeld waren? Had ze ze getemperatuurd? Zoja zullen dat uitzonderingen zijn. Het komt mij vreemd voor want ijslanders komen van oorsprong toch uit een gebied waar het klimaat toch nog veel grilliger is dan hier. Wat betreft het bibberen dat heb ik niet allen van de PN site. Ik heb er zo'n beetje een studie van gemaakt omdat ook ik het beste wil voor mijn pony's. Ik ga nooit zomaar klakkeloos ervan uit wat iemad beweerd dat dat waar is. Ik zoek naar een onderbouwing en meer informatie. Het is zelfs door een veearts bevestigd en die zijn over het algemeen niet zo "natuurlijk" ingesteld. Ondanks dat we duidelijk van mening verschillen Ach gut wil ik je wel laten weten dat je een prettige discussiepartner bent. Misschien kunnen we nog iets van elkaar opsteken. Knipoog

Ik generaliseer nou juist niets met paarden, daar heb jij toch echt meer last van Haha! Haha! Als jouw paarden het goed doen met lekker buiten blijven in de regen, hartstikke mooi, lekker laten lopen. Mijn paard mag ook gerust natregenen, heb ik geen moeite mee, ze staan nu ook gewoon 24/7 buiten met buien en al. Maar onze stalbaas haalt ze wel 's nachts naar binnen als het in de zomer zo'n periode is dat het maar doorregent zonder dat er pauzes zijn om wat op te drogen en daar ben ik het volledig mee eens. Ze kunnen best wat hebben, maar je mag het ze af en toe best wat gemakkelijker maken en reken erop dat ze dan ook graag binnenstaan. Wat ik met die buien van de laatste tijd ook gemerkt bij mijn paard is dat als ik haar na het rijden nog even op stal heb staan om te eten, ze daarna helemaal geen haast heeft om weer naar buiten te gaan, maar lekker gaat staan soezen op stal. Dat heeft dan niets meer te maken met lekker eten op stal, maar gewoon van rust en comfort. Ja, daarna gaat ze gewoon weer naar buiten, helaas voor haar Tong uitsteken
Wat betreft die onderkoeling, lees nog even na op pagina 1 van dit topic:
wsundayl schreef:
Het beste wat je dan kan doen is je paard even temperaturen. Ik heb het meegemaakt met een paard die in augustus (net zo geweldig weer als nu )
flink aan het trillen was, we hebben de temperatuur opgenomen en dat paard bleek een temperatuur te hebben van 35.6. Hij was dus al aardig onderkoeld aan het raken.

Ook het verhaal van Silfre klinkt als gedrag van onderkoelde paarden, ik geloof niet dat je daar nog een thermometer bij hoeft te halen.
Er zijn genoeg IJslanders die liever uit de regen zijn dan dat ze erin blijven staan en dat zijn toch de buitenpaardjes bij uitstek......

Nou hierbij dan mijn laatste reactie:
Ik houd ermee op Ikke of Waratje (volgens mij zijn jullie één en dezelfde persoon). Jullie doen maar lekker waar jullie heilig van overtuigd zijn wat goed is en ik blijf dat zelf ook doen. Onze meningen en kennis (en die kennis van mij beslaat overigens niet maar 2 jaar maar inmiddels 30 jaar, maar maakt niet uit hoor) verschillen dusdanig van elkaar dat ik deze zinloze discussie over of een paard het wel niet koud heeft als hij rilt en of ze wel of geen dekens op moeten met slecht weer dat we beiden onze tijd wel in andere zaken kunnen steken. Ik ben ook ooit zo begonnen als jij met mijn pony (eentje destijds) jaren geleden maar ik heb na een aantal ervaringen inmiddels mijn mening bijgesteld. Mijn opmerkingen worden niet goed gelezen zie ik en daardoor wordt er een andere interpretatie aan gegeven en er wordt onnodig vijandig gereageerd. Voor het laatst en lees goed: IK DRING NIEMAND MIJN MENING OP!!!! Ik spreek uit mijn ervaringen (zoals eerder gezegd maar niet door jou gelezen ook van vele anderen hun mening dus niet alleen de mijne) Je kan mijn mening weerleggen is je goed recht maar probeer dan niet mij jouw mening op te leggen want die klopt gewoon niet vind ik. Dus klaar ermee en op naar de volgende discussie over een ander onderwerp. Wij komen er niet uit. Enne normaal discussieren graag en GOED lezen wat er wordt geschreven. Ik ben hier in ieder geval klaar mee en ga verder zoals ik het altijd heb gedaan. Geen poespad dus! Mijn paardjes blij ik ook blij. Haha! En daar gaat het uiteindelijk om lijkt mij dus misschien dan toch één ding waar we het over eens kunnen zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:21

Yinnar schreef:
Ik houd ermee op Ikke of Waratje (volgens mij zijn jullie één en dezelfde persoon).

Nou, ik dacht het toch niet, hoor, anders moet ik nu ernstig gaan nadenken over wat er allemaal nog zou gebeuren "voor ik een jongetje wordt" Haha! Haha! Haha!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:32

Waratje schreef:
Yinnar schreef:
Ik houd ermee op Ikke of Waratje (volgens mij zijn jullie één en dezelfde persoon).

Nou, ik dacht het toch niet, hoor, anders moet ik nu ernstig gaan nadenken over wat er allemaal nog zou gebeuren "voor ik een jongetje wordt" Haha! Haha! Haha!

Oke, broer en zus dan misschien? *LOL* Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:34

Nope Haha!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:20

Waratje schreef:
Nope Haha!

Oke, oke.... maar in ieder geval wel plaatsgenoten Ja Ja (Bennekom rules op dit topic)
En misschien ook wel Lovers ( Knipoog )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:32

Yinnar schreef:
Oke, oke.... maar in ieder geval wel plaatsgenoten Ja Ja (Bennekom rules op dit topic)

Hoezo, woon je ook in Bennekom?? Toch eens kennismaken dan Haha!
Tis een leuk plekje met de Veluwe lekker bij de hand en ook mooi centraal in het land.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:17

Waratje schreef:
Yinnar schreef:

Hoezo, woon je ook in Bennekom?? Toch eens kennismaken dan Haha!
Tis een leuk plekje met de Veluwe lekker bij de hand en ook mooi centraal in het land.

Nee grapjas ik niet, jij en je alterego wel. Altijd welkom om kennis te komen maken hoor! Moet je alleen effe naar Tienhoven. Nog centraler gelegen in het land en midden in natuurgebied. Dus als je in de buurt bent.... Koffie (of thee)! staat klaar!!! Als je lief bent tenminste Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:03

Yinnar schreef:
Nee grapjas ik niet, jij en je alterego wel. Altijd welkom om kennis te komen maken hoor! Moet je alleen effe naar Tienhoven. Nog centraler gelegen in het land en midden in natuurgebied. Dus als je in de buurt bent.... Koffie (of thee)! staat klaar!!! Als je lief bent tenminste Knipoog

Meeste mensen vinden mij heel aardig, hoor Tong uitsteken Hmmm, Tienhoven is niet een plek waar ik regelmatig kom, moet ik eerst eens opzoeken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:06

Waratje schreef:
Yinnar schreef:

Meeste mensen vinden mij heel aardig, hoor Tong uitsteken Hmmm, Tienhoven is niet een plek waar ik regelmatig kom, moet ik eerst eens opzoeken.

Ik zal het je makkelijk maken. Het ligt nabij Maarssen en dat ligt weer bij Utrecht. Knipoog

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:48

Asl dieren echt staante trillen hebben ze het koud.
Warme slobber geven opf naar binnen halen