Wat kan ik aan stallingsgeld vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Re: Wat kan ik aan stallingsgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:16

We blijven dus eigenlijk steeds rond hetzelfde bedrag... dat maakt het wel makkelijker wanneer ik iemand een voorstel moet doen. Ook dankzij een berekening die ik gekregen heb, nogmaals hartelijk dank! Knipoog

Super cool dat jullie mee willen denken en voorbeelden van de eigen situatie geven! Top!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:17

IK sta all-in voor 127,50 per maand.
A-B-C ponys voor 98 euro
- ruime boxen van verschillende grote
- weidegang in de zomer 24/7 , wel mogelijkheid voor op stal zetten in deze maanden.
- 2 grote gedraineerde en goed verlichte buitenbakken
- een ruime gedraineerde en verlichte paddock
-spuit/poetsplaats
- buiten en binnen zetten van de paarden, uitmesten
- ze staan op stro en voeren kuil/hooi

voor biks moet je zelf zorgen, dit voeren ze wel na wens van de eignaar. We hebben een ruimte voor de zadelkasten en een wc.
er is ook plaats voor de trailer.

maarja, Friesland he Tong uitsteken

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:24

In nederland is het zo gingantsch verschillend! ik woon in de randstad en hier word voor simpele faciliteiten 150 - 200 euro gevraagt. Heb je een buitenbak met stallen en een paddock. En voor een luxe manege met binnenbak sollarium meerdere buitenbakken ( en all-in) word snel 300 euro voor gevraagt, terwijl ik vanmiddag op een site terrecht kwam van een manege in rosmalen die er super luxe uitzag en heel veel faciliteiten had , en daar werd voor een pony per maand maar 175 gevraagt. Wát een verschillen!! ik sta er elke keer weer van te kijken. Ik hoor via-via dat stallen buiten de randstad , met faciliteiten zoals buitenbak stallen een paddock, dat die rond de 90 euro per maand zitten. Een erg groot verschil dus.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:30

ik heb 1 pensionpaardje staan, en ze betaald 160euro.

Hiervoor krijgt het paard een ruime box van 4.5 x 3. Iedere dag weidegang, op stal op vlas. 2x Brokken per dag, en in de winter wortels bij. En natuurlijk 2x per dag hooi. Zomers meestal 1x aangezien ze lang buiten staan. Mesten word ook door mij gedaan. Heb een buitenrijbak en bossen op 5min. Binnenrijbak op 5min. Amazone hoeft alleen maar paard te poetsen en te rijden.

Let ook op dat je weiland bemesten je geld kost, draad vervangen indien kapot. Jij moet iedere dag zorgen dat er iemand is om voor de pensionpaarden te zorgen. Jij hebt de verantwoording. Ik heb uitgeteld dat ik voor 2euro iedere dag sta te mesten/ voeren/ in en uit de wei halen/ controle / wormkuur regelen/ hoefsmid regelen/ dekens op en af met wisselen van de seizoenen.

Ook heb je een vreemde iedere dag (of zo vaak als ze komen) over de plaats. Maak hier duidelijke afspraken over dat het bv geen hele toeristenplaats wordt van mensen die jij niet kent.

succes met het maken van je keuze.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:31

Toen ik nog in de randstad woonde betaalde ik 450 gulden per maand, all-in.
(ben al een tijdje uit Nederland weg, dat waren nog ouderwetse guldens Haha! )
Afijn, ik was blij dat ik een auto had, ik heb bewust buiten de stad gezocht naar een stal. Dat was een kleine pensionstal op een boerderij, buitenbak, stapmolen, weide, grote boxen, grote spuitplaats, solarium, kantine... moest alleen zelf uitmesten en op zaterdag met z'n allen er tegenaan om de boel netjes aan te vegen. Paard kon aber niet 24/7 buiten staan, want dan zou ie alleen buiten staan. Dat was te gevaarlijk. Maar we waren allemaal wedstrijdruiters en de meesten waren über-voorzichtig met de paarden, alsof ze van porcelein waren.

Maar ik heb inmiddels van een oude kennis gehoord dat de stallingsprijs daar ook inmiddels is verhoogd naar 280 euro.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:40

Stalregels zullen er zeker komen (ook daar heb ik van een zéér vriendlijk iemand hier al een voorbeeld van gekregen! Knipoog ) want inderdaad, het moet niet zo zijn dat er iedere dag 5 verzorgstertjes langskomen, oma's die komen kijken en een heel toeristenvolk. Daar moeten afspraken over gemaakt worden.

Hoefsmid mogen ze zelf regelen, wormkuur is trouwens wel verplicht (staat in het contractje) dus zou ik voor alle paarden tegelijk halen.
Ik reken dan ook een aardig bedragje in de zomer, moet de weide schoonhouden, kunstmest en algemeen onderhoud. Er staat ook 24 uur stroom op het hek, kost ook geld.
Ik heb het advies gekregen zoveel mogelijk zelf in de hand te houden, niet alles maar lekker overlaten aan de persoon die de stal huurt. Dat kan een zooitje worden. En dat het niet té goedkoop moet zijn, ik wil wel een serieus iemand.
Verder hoop ik dan op een persoon met verantwoordelijkheidsgevoel, zodat áls je een keer ziek bent, je de boel met een gerust hart over kan laten aan een ander. Daar heb ik dan ook nog de verzorgster van mijn paard voor. Hoewel ik vorige keer met gloeiende koorts gewoon naar stal ben gegaan, paarden gaan voor. De dokter was het níet met me eens. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:47

lotttttttt schreef:
Ik hoor via-via dat stallen buiten de randstad , met faciliteiten zoals buitenbak stallen een paddock, dat die rond de 90 euro per maand zitten.

Mwoah, dat is wel erg weinig. Ik woon in het oosten van NL (25 km van de Duitse grens) en zelfs hier ken ik zulke stallen niet. Reken maar op 125-150 euro in zo'n geval, maar dat is nog goedkoop vergeleken bij de Randstad.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 22:33

Ik zou het er voor kunnen doen... maar dan sta ik voor Piet Snot een ander z'n paard en stal te verzorgen en bij te houden. Da's ook niet helemaal de bedoeling. Cool

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 06:56

90 euro per maand en dan 's nachts op stal met brok en alles erbij in, is wel erg goedkoop... Dan rekent de eigenaar vrijwel alleen het verbruiksmateriaal...

Even korte berekening voor een paard:

1 zak paardenbrok 25 kg tussen de 6 en 11 euro
Je hebt afhankelijk van hoeveel kg per dag dus meerdere zakken nodig.
Een recreatiepaard heeft misschien genoeg aan een kleine kg per dag, naast weidegang, een groter, internsiever gebruikt paard zal waarschijnlijk meerdere kg krijgen.

Hooi, zo'n 3 tot 5 pakjes per week afhankelijk hoeveel gras je hebt en hoelang ze in de wei kunnen staan wat minder. 2 tot 3 euro per pakje. Dat komt neer op 13 tot 23 pak per maand: 26 tot 46 euro.

Strooisel:
Stro afhankelijk van hoe vies het paard is en hoe groot de stal en je uitmest systeem, maar toch al snel minimaal 3 tot 5 kleine pakjes per week (wat ik me kan herinneren van toen Andrew nog op stro stond.) nu zo'n 1,25 per pak direct van het land. Van de winter ongetwijfeld weer duurder. gemiddeld zo tussen de 18 en 25 euro per maand bij deze lage stroprijs.

Vlas minimaal 5 pakken per maand tegen een prijs van zo'n 5 euro per pak (heb prijzen gezien vanaf zo'n 4 euro tot 7 euro per pak) dus minimaal 25 euro per maand.

Houtkrullen zo'n 7 euro per pak en dan zo'n 4 pakken per maand. zo'n 30 euro per maand.

Als je echt alles minimaal doet zit je dus al op 50 euro per maand. Neem je de marges iets ruimer zit je al op 83 euro per maand.

En dan heb je water, mestafvoer, onderhoudskosten land/stallen/bak nog niet gerekend.
Laat staan afschrijving stallen, omheining, en rijbak. Rente of huur/pacht over het land en arbeidsloon...

Door zomers bij genoeg gras en goed land 24 uur weidegang te geven kun je in die maanden besparen op stro en hooi. Als je voor 1 prijs kiest kun je middelen met de stalprijs, dan zou je wel op die 90 euro per maand uit kunnen komen. Maar iemand die 120 euro per maand stalgeld vraagt, vraagt echt niet teveel in mijn ogen, en 150 euro per maand bij op stal staan is ook heel redelijk.

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:33

ik denk dat je zo rond de 100-150 moet vragen.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:45

Ik zou zo rond de 120-150 blijven. Dan kun je het aanpassen naarmate het hooi, voergebruik enz. Ook moet je dus kijken naar de grootte van het paard. Een shetlander moet natuurlijk goedkoper staan dan een tinker. Je hebt misschien geen bak, maar wel de nodige zorg qua uitmesten, voeren en buitenzetten en dat is super!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:10

Je heb dan wel geen bak,maar je geeft wel veel verzorging.Je mest,maakt de wei schoon geeft voer.Ik zou 150 euro rekenen.

Ik zit toevallig heel erg i de prijzen omdat ikzelf binenkort van het oosten naar de randstad verhuis.En dat is qwa prijs een mega verschil.
Ik betaal nu 185 en heb dan alles,binnenbak,2 buitenbakken,365 dagen per jaar wei,mooie stal,uitgemest,gevoerd,kuil,brok,muesli.
in en uit de wei gehaald,mega bos en hei om de hoek.

Ben in het westen op stallen geweest die helemaal niet heel mooi en chic waren,waar je zelf moest mesten en buiten zetten en al 258 euro moest betalen.
Heb een stal gezien waar ik(ik men,en heb dus een kar)25 euro per maand voor mijn karretje moest betalen om hem binnen te kunnen zetten.

Nee je kan de randstad niet vergelijken met het oosten.
En ik denk zelf dat duitsland net over de grens meer naar het oosten neigt dan naar de randstad.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:27

Absoluut, voor zo'n stalletje als dit kan ik echt geen 250 euro vragen! (dan moet ik wel heel snel een binnenbak bouwen! Haha! )

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:43

Rond de 130 euro Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:53

ik heb 3 stallen betaal per stal 50,- heb hiervoor een buitenbak stukje wei moet wle alles zelf doen. je kan er makkelijk een euro of 150,- tot 200,- voor vragen vind ik. aangezien alles gedaan wordt alles erbij zit en ze op de wei gaan.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:09

Ik vind 200 teveel hier bij ons heb je dan een binnenbak, buitenbak, afspuitplaats, solarium, 3x per dag mest er uit halen, 1x in de 2 weken geheel de stal verschonen, voeren, buiten zetten,

ik zou er 100 ongeveer voor vragen dat lijkt me redelijk Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 14:13

100 euro vind ik te weinig, daar doe ik het niet voor.

Iranyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:45

Omdat ik zelf ook een aantal pensionpaarden heb, heb ik dit hele verhaal aandachtig zitten lezen.

Ik denk dat je voor jezelf een berekening moet maken waarmee het voor jou uit kan. Probeer dan voor die prijs iemand te vinden. Zoals je zelf al aangeeft wil je je niet helemaal voor niets uitsloven en daar heb je groot gelijk in.

Het is vaak maar net wat iemand wil; sommige stallen hebben wel een mooie binnenmanege maar nauwelijks weidegang, mijn ervaring is dat er best veel mensen de voorkeur geven aan weidegang.

Uit je verhaal kom je erg zorgzaam over, vind ik heel waardevol, ik zou als ik mijn paard ergens moest stallen daar best iets meer voor over hebben. Op grotere pensionstallen is de persoonlijke zorg voor een paard niet altijd aanwezig.

Ik zit in de Achterhoek en vraag 165 € per maand ( voor een paard boven de 1.60m zou ik 175€ vragen, maar die staan hier niet). Incl. alles, veel weidegang, buitenbak en een professionele verzorging.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:53

Ik sta in de randstad op een manege bij het strand en betaal
260,00 incl. voeren en uitmesten... geen weidegang, wel paddocks , binnenbak en buitenbak
en natuurlijk uitrij mogelijkheden naar strand en duin ± 1 minuut bij de manege vandaan Haha!

Dus zeker 200,00 kan je vragen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:54

Dat vind ik een voorbarige conclusie. Zoals al een paar keer is gezegd in dit topic: de regio waarin de TS zit is niet te vergelijken met de Randstad.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:58

nee maar er word wel veel service gegeven idvv buitenzetten, uitmesten, voeren etc..
Dat is arbeidsintensief en die man/vrouw arbeidsuren moet je wel doorberekenen.
Zo ook je afschrijving gebouw etc. Ook de kleine dingen moet je doorberekenen.
Geen binnenbak scheelt wel maar weer niet tov de weidegang en verzorging.

Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:02

Het lijkt me niet redelijk om voor zo'n stalling 200 euro per maand te vragen terwijl men in die regio voor datzelfde bedrag of zelfs minder (175-180 euro) een luxere stalling kan krijgen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:09

ja dat kan ik niet weten... Knipoog ikke zit in de randstad Knipoog en daar word voor minder nog meer gevraagd.
Maar goed.. ik zou zeggen kijk in de rondte wat de prijzen in de buurt zijn en wat voor faciliteiten.
Haha! wie weet waar je op uitkomt...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:34

In dat geval was het misschien handig geweest als je eerst dit topic had doorgelezen voor je had gereageerd. Knipoog

Het prijsverschil tussen de Randstad en de regio's daarbuiten is namelijk uitgebreid besproken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:40

En ik zit hier ook nog eens tussen de boerderijen, in een ieniemienie dorpje. Ook dat maakt dat ik geen manege-prijs kan vragen.

Zoals eerder gezegd heb ik geen vergelijkingsmateriaal in de buurt, dus het is natte-vingerwerk. Toch wil ik vantevoren een richtprijs bepalen, om in de advertentie te zetten.