waarom altijd zo'n saaie bruine?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:08

Het is allemaal maar smaak...
Ik heb twee bruinen, de kleur lijkt overigens helemaal niet hetzelfde. Je hebt dus bruin en bruin.

Ik vind zelf bont ronduit verschrikkelijk, en die vos met witte sokken...bleh... en zwart is me echt teveel poetsen, en dan moet ik ook denken aan die friezen (ik heb een paar draken meegemaakt Misselijk )
Schimmel vind ik wel mooi, maar dan een donkere, of juist een hele witte, niet dat onbestendige vage met grijze sokken en een witte kop...
Palomino is fantastisch, maar niet in mijn gewenste hoogte verkrijgbaar...

Maar ik houd me warm aanbevolen voor een haflinger-looka-like van 1.65m.!!!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:59

Ja, bruin zie je echt heel erg veel. Daarom is het niet meer zo bijzonder als je er 1 ziet.

Maar ik vind ze nooit minder lelijk dan andere paarden. Ik vind alles wel mooi, alleen bont net iets minder.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:25

Alle dressuur/spring/tuig pony's en paarden die we gehad hebben waren vossen, op 1 na. Dat was een schimmel, vos geboren...

Pas sinds we met de welsh cobs begonnen zijn, is er wat meer kleur in gekomen.
Ik heb nu 2 zwarten, een levervos, bruine en een zwartbruine (waarschijnlijk, tis nog even afwachten wat er verder onder het veulenhaar vandaan komt, koppie is gitzwart met een kopersnuit)
(merrie's) en een bruine hengst. En natuurlijk nog opa Sepp, een vosje.

Ik houd niet van stippen en vlekken, zie toch het liefst een zwarte met een kol en weinig wit aan de benen. Al vind ik de kleur van Copper ook erg mooi, levervos.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:27

ik hou wel van aparte kleuren. een palomino vind ik mooi ook zou ik graag een (mooi gevlekte) bonte willen hebben. Ik wil altijd graag een paard dat opvalt.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:36

Nou, ik heb een 'saaie' bruine... Tong uitsteken

Alleen vind ik hem alles behalve saai... hij heeft een mooie rechte bles, waarin op het neusbot halverwege een bruin vlekje zit en op z'n neus heeft hij een stervorm. Daarnaast heeft hij 3 witte voetjes en RV heeft hij een zwart been.

Hij heeft een hele mooie ontdeugende uitdrukking en een fijn klein hoofdje. Zijn kleur is een beetje kastanje-rood-bruin. Hij is heel fijntjes gebouwd over het geheel, maar niet iel/dun...

Voor mij is hij Kwijl Maar andere kleuren vind ik ook mooi, voor Kasmier had ik een hele lichte vos gekocht (die afgekeurd werd), maar toen ik op Kasmier stapte klikte het gewoon, de kleur kon je niet zien zoals het nu is, toen was het een donkerbruine winterbeer Haha!

Maar om te zeggen blegghhhh, verschrikkelijk, ordinair??? Beetje overdreven, ik ga ook niet zeggen gatver wat een oerlelijke schimmel of koe etc.... ja kan heus een kleur niet mooi vinden, maar laat een ander in hun waarde met hun smaak. Degene die dit soort uitspraken doen zouden het ook niet leuk als dit soort uitspraken gedaan zouden worden over hun type/kleur paard, denk ik dan... Niet dat ik 't me echt aantrek ofzo, maar ik krijg er toch wel een beetje de kriebels van... Ik vind het niet echt enthousiasmerend overkomen.... Maar da's dan weer mijn mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:40

Kleur maakt mij echt helemaal niets uit, behalve bont, dat vind ik echt afschuwelijk!!!.

Toch vind ik dat een goed paard zeker een kleur heeft, alleen een apart paard heeft geen kleur, alleen kom je die niet vaak tegen.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:41

ik heb zelf een bruin paard met weinig wit en zwarte manen. lekker standaard misschien maar ik vind hem geweldig! ik heb liever een mooie vos of bruine dan een lelijke knol met "apparte" kleuren

pmarena

Berichten: 48454
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:43

Dees schreef:

Ik vind zelf bont ronduit verschrikkelijk, .......
......Palomino is fantastisch, maar niet in mijn gewenste hoogte verkrijgbaar...

Maar ik houd me warm aanbevolen voor een haflinger-looka-like van 1.65m.!!!!


Er stond hier pas nog een Palomin , ruin van 1.70 dacht ik , op bokt.
Was week gekoot en leek overbouwd en er werd dus gevraagd of bokkers 'm wilden beoordelen Knipoog

Maar ze zijn er dus wel !

Er zijn trouwens ZOOOOO mooi getekende paints Kwijl Kwijl ...
Ik ga eens even een plaatje voor je opzoeken , kijken of je die dan ook nog niet mooi vindt }>

Koffievos was ik nog vergeten ja , die stond ook in m'n top 5 van kleuren Haha! .

Vliegenschimmels zoals veel Arabjes , dat vind ik dus echt niks !

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:43

ik heb zelf ook een 'saaie 'bruine
met een kol en een sneb en 1 wit voetje
nou geef mij maar een saaie bruine ipv een vos (no offence)
al zijn schimmels ook wel errug gaaf en valkjes Haha!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:48

Ik heb een vos met smal blesje en twee halve witte benen en een bruine met alleen een kol, heel saai en doorsnee dus.

Gelukkig zijn de karakters niet saai en doorsnee.... en hebben ze allebei een geinig hoofd waar hun mening over van alles en nog wat duidelijk van afstraalt.

Ik las eens in een intervieuw met Anky van Grunsven waarin ze het ideale dressuurpaard moest omschrijven: " .... donkerbruin met zo weinig mogelijk aftekeningen..." Waarom een dressuurpaard donkerbruin moet zijn tegenwoordig weet ik niet, maar ik hoor en lees het wel vaker. Schijnt chique te zijn...

Ik kom zelf ook veel chique vossen en schimmels tegen en ook wel eens helemaal niet chique donkerbruinen... Wat maakt het allemaal uit.

Ik ben wel van mening dat de warmbloedfokkerij erg beperkt is in kleuren. Gelukkig brengt het holsteinerbloed wat meer schimmels binnen het Kwpn, anders was het alleen maar bruin...

pmarena

Berichten: 48454
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:17

Ik heb wel eens gehoord dat het bij een paard met een wit beentje net lijkt of hij onregelmatig loopt , daarom zien ze het in de dressuur misschien liever niet.

Als Anky en Isabell en weet ik wie nog meer op schimmels zouden rijden dan zouden die weer favoriet zijn in de basissport denk ik Knipoog

Maar hier een paar leuke bontjes :

http://spookserver.de/gfx/users/winterra.jpg
http://spookserver.de/gfx/users/melodycoco98
http://spookserver.de/gfx/users/paint.jpg

Ik krijg ze er niet op via spookserver , zal het wel niet goed doen ?

Ook op http://www.paardvakantie.nl staat een mooie.

Jammer genoeg kan ik die hele mooie niet meer vinden ... Huilen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:39

gewoon "bruin" vind ik ook maar saai.. Slapen ik snap ook niet wat mensen daar nou zo mooi aan vinden.
Maar er zijn veel verschillende soorten bruin, en de pony waar ik altijd op reed op de manege had een heeeeeele mooie kleu bruin, meer chocoladebruin!! dat vind ik dan weer wel mooi!
vossen, bonten en donkere schimmels ben ik ook niet zo weg van eigenlijk..

het mooiste vind ik écht witte paarden, valk, palomino/zweetvos, koffievos en zilverappel. Aftekeningen vind ik juist mooi.. een brede bles ofzo!! of een snebje Lovers

maar mijn droompaard is een heel donker gekleurde haflinger, met een brede bles (of sneb) en veel wit op de achterbenen... Kwijl
maar mijn eigen pony vind ik ook prachtig van kleur Haha! (vrij donkere haflinger, in de zomer dan.. in de winter is ze bijna cremekleurig met een blesje en 2 witte voetjes achter)

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:51

Tja, ik ben in Lovers met zwartbont, maar bruin vind ik ook heel mooi. Liefst met veel aftekeningen.. ik hou wel van een beetje opvallende paardjes Haha!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:56

mijn pony is helemaal bruin.
Hij heeft totaal geen aftekening ... nergens.
Hij heeft lange manen en staart en ik vind het wel apart dat hij geen enkele aftekening heeft.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:11

Mijn pony was donkerbruik zonder aftekeningen, bloedmooi, maar zo'n draak. En iedereen altijd klagen over vossen, dus ik besloot: mijn volgende paard wordt eern vos met 4 witte benen en een bles.. Helaas, de vos is er, de bles ook, alleen hij heeft maar 1 wit achtervoetje.. Haha!

Ik vind vos met 4 witte benen dus best wel kicke eigenlijk! of een echt donkere schimmel..

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:34

Ik rij op een 'saaie' bruine. Helemaal bruin, geen aftekeningen. Jah, zwarte benen, maar dat hebben ze toch eigenlijk allemaal...

Maar ze is in de winter heel donkerbruin, tegen zwarta aan, in de zomer weer licht, met heel veel appeltje, en ze glimt altijd (voordeel van bruin Haha! )

Valk vind ik zelf héél mooi, en palomino vind ik ook heel gaaf. Bont soms wel, soms niet. Vosjes ook leuk, maar ze dan 't liefst wel met een beetje aftekeningen.

Hieronder Elise in d'r licht-bruine-periode:
Afbeelding

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 23:09

Grapsig onderwerp. Zoveel mensen zoveel smaken. Maar heb jij wel eens twee paarden gezien met exact de zelfde kleur?
Je hebt donkerbruine met een rode gloed, donkerbruinen met een bronzen gloed, donkerbruinen met zwarte manen, bruine manen, lichtere manen, nog maar niet over de aftekeningen te spreken!

Wij hebben drie vossen.
Berber is echt donker vos. Mooi met appeltjes en een prachtige lichtbruine gloed in de bovenste haren.
Isolda is oranjerood, met een soort glans van koper. Manen in de zelfde kleur.
Udinde is nog weer een tint lichter met dezelfde glans als Isolda, maar dan ook weer in een tint lichter. Met al dat wit wat zij heeft (waar ik eigelijk niet van houd) maakt dat haar kleur heel anders uitkomt. Zij heeft ook lichtere manen.(hoop erop dat ze nog nlichter worden!!) Haar atekeningen maken haar uniek voor mij! Kwijl

Maar een paardenkleur saai?? Hoe kan een paard nou saai zijn? Ze hebben toch allemaal andere bewegingen, een andere glans, andere ogen.
Hoe kun je nou alleen naar kleur kijken Verward

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:50

pmarena schreef:
Er zijn trouwens ZOOOOO mooi getekende paints Kwijl Kwijl ...
Ik ga eens even een plaatje voor je opzoeken , kijken of je die dan ook nog niet mooi vindt }>


Heb een jaar lang in de USA op een pinto-pony-farm gewoond en gereden...weet dat er hele mooien bij zijn, maar ik vind dat niet iets waar je een engels zadel op legt...
Een paint onder een mooi donkerbruin westernzadel is vaak erg prachtig, maar in Nederland vind ik het gewon niet passen. Helemaal niet met zo'n bolgewangde hollander in cowboy-pak erop... Voor mij hoort western bij de USA, niet bij de polders. Daar komen de bonten beter tot hun recht. Sterker nog, daar zijn ze een vermogen waard...

Maar ook dat is maar een smaak....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:38

Ik hou van apart.
Dat kan een schimmel vos etc. zijn.
Maar ik hou dus ook niet van bruinen, ik vind ze vaak allemaal t zelfde! *LOL*
Op dressuurwedstrijden zie je ook vaak enorm veel bruinen en allemaal KWPN. Knipoog
Je hebt ook echt wel mooie hoor, die vallen op vanwege een mooi hoofd, of mooi exterieur, of supergangen oid.
Zag laatst een spierwitte arabier dat Z reed, kijk dat valt nou op. Alhoewel ik het nou niet echt een mooie loper vond, maar goed.

Zelf ben ik echt weg van blauwschimmels.
En ik vind koffievossen zonder wit erg mooi, en een vos kan ook heel mooi zijn, mits die dan wel aftekeningen heeft.
Zwart op zich vind ik niet zo bijzonder, maar zoals Chester (Shire) dat vind ik dan weer geweldig mooi! 4 witte sokken en een mooie smalle bles.

Paints vind ik ook niet snel mooi.
Ik vind maanogen wel weer geweldig, terwijl de meeste dat ronduit verschrikkelijk vinden. Haha!

Afijn, er zijn zoóveel paarden, het is maar net wat dat paard uitstraald.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:26

Deze foto's zijn van een welshcob site, met best aparte kleuren! Vooral de laatste 2 spreken mij erg aan Haha!
een donkere Palomino
Afbeelding

een leverchesnut Kwijl
Afbeelding

en een schimmel (ik mag hopen dat Nappie er ook zo uit komt te zien Kwijl )
Afbeelding

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:47

Of natuurlijk een mooi witte Lipizzaner Haha! (Helaas moet ik nog +/- 4 jaar wachten totdat Nappie wit is Haha! )

Afbeelding

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:00

Ik vind een 'gewone bruine' zeker niet saai, maar ja 'de gustibus....'. Je kent het spreekwoord wel. Zelf ging ik voor een schimmel en kwam ik met zwart paard terug met een witte kol en één wit voetje. Het is dus niet enkel de kleur, maar het ganse beeld dat het paard maakt; de gezichtsuitdrukking, de bouw, de gangen, etc. Daarom dat ik het moeilijk vind om je enkel over de kleur uit te spreken.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 20:54

hoihoi mensen!!!
uhm...ik heb sinds vandaag...EEN SAAIE BRUINE!!!
nee hoor,hij is niet gewoon bruin{hij heeft geen zwarte knieen enzo,wel zwarte manen en staart}4 witte benen,waarvan 3 grillig oplopend en 1 achterbeen "gewoon"recht is.
een bles die schuin loopt en een lelijk hoofd,en heel dun...maar hij kan zo goed lopen,en hij is lekker groot{2 jr,nu ong.1.70}

kortom:echt iets wat ik wou!
oja,het is een rijpaard{vooral spring}*tuigpaard,en heeft het goede van beide meegekregen!

IK BEN ZOOOOOOOO HAPPY!!!