Doorbetalen bij kreupelheid van paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 23:47

Ik zou alle mensen die een paard of pony willen en het niet voldoende tijd kunnen geven of betalen wel eens door elkaar willen rammelen!

Bijrijder niet goed, hup maar weer een andere gezocht wel mee betalen of niet maakt eigelijk niet uit. Is er wel iemand die denkt aan het paard, en wat die er van vindt?
Want wees eerlijk er wordt steeds gepraat over dat rottige geld en tijdgebrek of nog iets anders. (ja, ik vertelde al eerder dat ik iemand uit de brand help tegen een vergoeding...).

Als ikzelf van te voren zou bedenken dat ik niet de volledige kosten en aandacht zou kunnen geven aan mijn paarden dan zou ik er niet aan beginnen. net zoiets als een hond nemen maar nooit thuis zijn.

gebruik je verstand en koop pas een paard als je het financieel en kwa tijd kunt opbrengen!!!

En wat betreft Anky v. G. denk maar niet dat die gratis op je paard komt rijden, ze zal gek zijn zeg!

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 07:25

duh... Gaaaap

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 07:44

Mijn bijrijdster MAG niet eens betalen.. Ten eerste heb ik nog weinig te bieden omdat Fleur nog ingereden moet worden, maar daarnaast is het mijn paard. Als iemand meebetaald krijgt die ook zeggenschap (in mijn ogen) en dat is wel het laatste wat ik wil..
Luister zeker naar tips en kritiek van mijn verzorgster (en straks bijrijdster) maar ik heb nog steeds het laatste woord, en dat wil ik ook zo houden.

Het lijkt me inderdaad doodeng om afhankelijk te zijn van je bijrijdster..

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 07:54

Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen steeds beweert dat een bijrijdster die betaalt ook zeggenschap heeft...
Ik betaal 45 euro in de maand voor Aldira maar ik heb geen zeggenschap over haar hoor. Ik mag bepalen of ik binnen of buiten rijd maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. Wordt ze verkocht, wordt ze verkocht. Wordt ze ziek of kreupel, dan heb ik daar niks over te zeggen. Zelfs de hoeveelheid voer wordt door hen bepaald en het liefst ook nog hoe ik die pony rijd.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 07:55

stokpeerd schreef:
Ik zou alle mensen die een paard of pony willen en het niet voldoende tijd kunnen geven of betalen wel eens door elkaar willen rammelen!

Als ikzelf van te voren zou bedenken dat ik niet de volledige kosten en aandacht zou kunnen geven aan mijn paarden dan zou ik er niet aan beginnen. net zoiets als een hond nemen maar nooit thuis zijn.

gebruik je verstand en koop pas een paard als je het financieel en kwa tijd kunt opbrengen!!!

Jij gunt dus mensen zoals ik geen eigen paard. Ik werk hard om o.a. mijn paard te kunnen onderhouden, en dat kost nou eenmaal veel tijd omdat ik ook nog eens zo'n typetje ben die je niet de hele dagen ergens binnen moet opsluiten. Dus ik ben regelmatig op pad, ok mijn keuze. Maar ook mijn keuze om iemand anders ook blij te maken dat ze een paard kan rijden en verzorgen.

Ik ben wel 4 keer in de week bij mijn paard, twee keer komt mijn bijrijdster, ik zorg er dan toch voor dat hij voldoende aandacht krijgt, ook al is het niet alleen van mij. Mijn paard heeft daar geen problemen mee hoor.

En ik heb mijn paard pas gekocht toen ik er zeker van was dat ik hem niet binnen een half jaar weer zou moeten verkopen wegens geldgebrek o.i.d.

Willekes

Hier sluit ik mij toch ook bij aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 08:55

Ik wil straks ook een eigen paard gaan kopen, helaas kan ik gewoon niet elke dag naar mijn paard toe. Hoewel ik dit natuurlijk wel zou willen. (Ik ben nog niet over het ras uit). Gelukkig heb ik een heel lief buurmeisje met wie ik het ontzettend goed kan vinden. Zij kan geen eigen paard kopen. Het is niet mijn beste vriendin, maar over paarden zijn wij het goed eens. Ze rijdt ongeveer hetzelfde nivo. Zij wil graag gaan springen of dressuurrijden en ik liever buiten in de polder of bij ons in het bos. Dit klikt goed en haar manier van met paarden omgaan is in mijn ogen gewoon goed. Ik leer veel van haar. Zij mag straks van mij zelf bepalen hoeveel zij wil bijdragen en hoeveel zij kan bijdragen. De dierenartskosten etc zijn gewoon voor mij. Zo krijgt mijn paard ook afwisseling. Al is het maar een kleine bijdrage, het is altijd gewenst. Het is niet zo dat ik een paard ga nemen zonder dat ik het niet in mijn eentje financieel zou redden! Het paard blijft voor altijd en hoe het met de bijrijdster afloopt dat zullen we in de toekomst wel zien. Ik ben al blij dat zij wil rijden en mijn paard wil doen. Als zij zelf haar les betaalt en ik niks voor haar hoef te betalen dan ben ik ook al blij als zij af en toe bijv. snoepjes of een deken of zo iets koopt!

Nu rij ik 2 x een paard van een vriendin en hiervoor moet ik ook gewoon betalen. Ik weet van mijzelf dat ik minder goed rij dan dat zij doet, dus ik ben al blij dat ik mag rijden. Het nivo verschil is er wel. Zij heeft mij wel gewoon de mogelijkheid gegeven om te kiezen hoeveel ik wil bijdragen en wat ik reeel vind. Als haar paard kreupel is dan ga ik ook gewoon naar hem toe. Dat vind ik er gewoon bij horen. Op een manege heb ik heel lang gereden (nu nog maar nu op haar paard:D) en op een gegeven moment ben je uitgekeken.
Het aantal verzorgpaarden dat ik jarenlang heb gereden daar heb ik veel plezier aan beleeft maar ook de nadelen. En die nadelen wil ik niet meer vandaar mijn keuze voor een eigen paard.

Op welke termijn dit zal zijn weet ik nog niet. Voorlopig heb ik net met mijn vriend een huis gekocht en zijn wij verhuisd. Financieel is het nog zeker mogelijk, dus waarom zou ik het niet doen.
Mijn paard wordt mijn maatje en onderdeel van mijn gezin. Die mag gaat nooit meer weg bij ons! Ik heb het voordeel dat mijn vriend niet bang is voor paarden en eventueel mijn paard in de toekomst ook kan doen.

Ik denk dat het een beetje van de verstandhouding afhangt tussen jouw en je bijrijder? En of het klikt. Je hoeft niet de beste maatjes te zijn, ben ik van mening. Het welzijn van je paard moet voorop staan en de inzet moet van beide kanten komen.

Zijn er trouwens nog mensen uit Wijk die een keertje zin hebben om mee te gaan op rit?

musje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:07

Ik vind dat je best een bijrijdster mag laten betalen voor het rijden op je paard. het kost niet niks en hun hebben er ook het plezier aan en daar mag best iets tegen over staan. Als ik op vakantie ga dan heeft mijn bijrijdster de massel dat ze 3 weken lang een paard heeft voor een schijntje als zij op vakantie gaat dan weet ze tenminste zeker dat als ze terug komt het paard nog beschikbaar is en dat ze weer gewoon kan rijden. de kosten voor mij gaan ook gewoon door! ik zeg toch ook niet tegen de eigenaar ik betaal deze maand minder hoor want mijn paard is kreupel en ik gebruik de rijbaan niet Verward

ik vind dus gewoon betalen en de ene keer heb je massel en de andere keer pech.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:14

Esther"]
[quote="stokpeerd schreef:

Jij gunt dus mensen zoals ik geen eigen paard. Ik werk hard om o.a. mijn paard te kunnen onderhouden, en dat kost nou eenmaal veel tijd omdat ik ook nog eens zo'n typetje ben die je niet de hele dagen ergens binnen moet opsluiten. Dus ik ben regelmatig op pad, ok mijn keuze. Maar ook mijn keuze om iemand anders ook blij te maken dat ze een paard kan rijden en verzorgen.

Ik ben wel 4 keer in de week bij mijn paard, twee keer komt mijn bijrijdster, ik zorg er dan toch voor dat hij voldoende aandacht krijgt, ook al is het niet alleen van mij. Mijn paard heeft daar geen problemen mee hoor.

En ik heb mijn paard pas gekocht toen ik er zeker van was dat ik hem niet binnen een half jaar weer zou moeten verkopen wegens geldgebrek o.i.d.
[/quote]

ja, daar ben ik mee eens; om een paard te onderhouden moet je hard werken, door het werken heb je minder tijd en dan kunnen sommige mensen best een bijrijder gebruiken. En aangezien die meeprofiteert van het rijden van een particulier paard, mag die ook gerust meebetalen. Het zou van de zotte zijn dat een bijrijder lekker ervoor kan kiezen om parttime te werken en lang leve de lol op het paard van iemand anders rijden voor niets, terwijl de eigenaar zich te barsten werkt. Ik vind dat niet erg sociaal.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:22

Datgene wat Desiree hierboven aangeeft is precies de reden dat mijn voormalige bijrijdster persé wilde betalen voor het rijden op Kaminka, terwijl dat voor mij niet hoefde.

Ik denk dat iedereen dat verder met elkaar moet uitmaken, hangt ook een beetje van de situatie en reden voor het bijrijden af. Ook van het paard natuurlijk, bij eentje die nog volledig geschoold moet worden kun je moeilijk geld vragen. Voor een ervaren wedstrijdpaard waar een bijrijder veel van kan leren is het misschien een ander verhaal, maar dat moet iedereen verder zelf maar uitmaken.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:38

Zelf ben ik bijrijder, en betaal in principe niks.

Ik mag denk ik ook wel in mijn handjes wrijven.
Als ik wil kan ik zo drie paarden gaan rijden, maar dat ga ik niet doen want waarom heb ik geen eigen paard..... Juist - tijd (en geld) gebrek

De eigenaren van Omar zijn blij dat er iemand komt. Ze hebben de (klasse) paarden voor de lol (en als shetlandertjes rondlopen).
Er wordt wel verwacht dat je ook eens mest en als je er rond etenstijd bent dat je dan voert. Maar dat vindt ik niet meer dan logisch.
Verder alle dingen die ik nodig heb om te rijden koop ik zelf, ik kan ze ook wel krijgen maar dat vindt ik niet netjes (tenzij het om een zadel gaat wat je alleen voor dat bepaalde paard zou kunnen gebruiken).
Les betaal ik ook zelf.
Ook hier zijn bijrijders met fatsoen ver te zoeken..... Boos!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 09:49

Ik zat net even te filisoferen.................stel dat ik straks kinderen heb en ze graag ook een dagje in de week naar mijn moeder breng, moet mijn moeder mij dan ook betalen omdat ze mijn kind een dag mag lenen?? Haha!

Volgens mij is het zo dat ik mijn moeder dan moet betalen (of een andere oppas) Verward

Tja, idd geen discussie waar je uitkomt. Ik denk dat het wel zo is, dat als mensen echt elk eurocentje moeten omdraaien om een eigen paard te kunnen houden ze blij zijn als ze een bijrijder hebben die wat bijdraagt. Ook al is het maar voor een extraatje.
Mensen die w.s makkelijk (er) een paard kunnen ondehouden hechten daar dan minder waarde aan en zijn blij als er iemand is waar ze 100% op kunnen vertrouwen.

Het is me iig wel duidelijk dat ik de helft van het stalgeld betaal omdat de eigenaresse hem anders wel kan verkopen. Zij heeft dus echt een bijrijder nodig Schijnheilig

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:52

Ik ben zelf ook bijrijder. De eigenaren van mijn bijrijdpaardje hebben vijf paarden voor de lol (waarvan drie shetjes). Mijn bijrijdpaardje wordt zo af en toe aangespannen door hen, maar dat is het dan ook wel. Ik mag het paardje onder het zadel rijden, en daar hoef ik niets voor te betalen. Vind ik behoorlijk bijzonder, want ik mag komen wanneer en hoevaak ik wil en doen met haar wat ik wil! Ik koop zelf altijd wortelen enzo voor de paarden, en dan niet alleen voor mijn bijrijdpaardje maar ook voor de andere vier. Voor mijn bijrijdpaardje heb ik zelf alle spullen gekocht (zadel, hoofdstel, ander harnachement, regelmatig nieuwe poestspullen, deken, halsters, etc.) Ook mijn lessen betaal ik zelf uiteraard.

Totdat ik een eigen paardje kan kopen, vind ik dit perfect. Ik vind het overigens vrij normaal dat je als bijrijder bijdraagt in de kosten. Het is dan wel wederzijdse dienstverlening, maar uiteindelijk ben jij als bijrijder toch erg blij dat je zo'n paardje vaak helemaal zoals jij wilt kan rijden, zonder alle zorgen van het hebben van een eigen paard.

claudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:01

Als ik 1 uurtje vrij ga rijden op een manege dan moet ik gewoon betalen waarom zou je dan niet voor een bijrijpaard betalen?

Ik heb ook een bijrijder gehad ( nu niet meer want er word niet meer op Brazil gereden) die betaalde alleen de stallingskosten van die dag( +/- € 5.00 per dag). Zoek jij maar eens een manege waar je een leuk paard kan rijden voor € 5.00 per dag. En dan hebben we het nog niet eens over het zadel van de manege paarden die toch vaak niet zo lekker zitten als een dressuur zadel op een prive paard.

Ik ben het er wel mij eens dat als je bijrijder je paard verbeterd dat je of niks berekend of zelfs betaald.

Nu rij ik op Himeros en ik mag alles doen zonder daar een stuiver voor te betalen...soms voel ik me schuldig dat ik niks betaal (de eigenaar wil het ook niet), ik weet namelijk zelf als geen ander wat de kosten zijn van een eigenpaard.

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 21:27

Nog ff reactie, ik gun iedereen een paard die dat wil, maar ikzelf moet er ook keihard voor werken. Ik ontzeg mezelf een hoop omdat het hebben van paarden nu eenmaal mijn keuze is. Ik accepteer dus ook dat ik daar andere dingen voor zal moeten laten. Ik vind het geen goede zaak als iemand die een paard aanschaft afhankelijk is van de bijdrage van een evt bijrijder!

Wat doet zo iemand als die bijrijder opstapt, of als een paard onverhoopt hele dure medische behandeling nodig heeft en noem maar op. Als je financieel op het randje zit kun m.i. beter een paard huren bij een leuke manege, die zijn er zat. en als je dan eens financieel krap zit kun je er zonder pardon mee stoppen al is het maar tijdelijk.

Ik zie maar al te vaak dat mensen die het financieel eigelijk niet goed rond kunnen breien hun paard gedwongen moeten verkopen, gaan beknibbelen op de huisvesting, voer, en ga zo maar door. Als zo'n paard medische behandling nodig heeft krijgt ie het niet want de baas kan het niet betalen. Ik weet van een bevriende veearts dat het vooral paardeneigenaren zijn die hun rekeningen niet betalen, en dus regelmatig een deurwaarder op hun dak krijgen. (die veearts doet zijn werk en wil zakelijk gezien dus ook gewoon zijn geld, terecht, toch?!)

Ik gun dus iedereen alles wat ie graag wil in zijn leven, maar een beetje reeel blijven is toch niet verkeerd!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 21:38

Ik heb een fantastische bijrijdster en samen delen we de stallingskosten. De hoefsmid, dierenarts, wormkuren enzo betaal ik zelf. Zij en ik zijn heel flexibel, maar gaan uit van vaste afspraken. Wie rijdt en zorgt wanneer , is bv. zo'n afspraak. Als er iets is, ziekte of kreupelheid, dan betaalt ze gewoon door, ze zal beledigd zijn, als ik haar zou zeggen, dat ze niet hoeft te betalen. Ze voelt zich medeverantwoordelijk en is echt een vriendje van mijn paard. Als er langdurig iets aan de hand zou zijn, zou ik daar zeker aparte afspraken over maken. Dat zou dan ingoed overleg gebeuren, zodat ieder weer weet waar ie aan toe is in dit geval. Wij zijn er op deze manier heel blij mee! Lovers ( we zijn niet verliefd, hoor, gewoon blij)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 21:44

stokpeerd schreef:
Nog ff reactie, ik gun iedereen een paard die dat wil, maar ikzelf moet er ook keihard voor werken. Ik ontzeg mezelf een hoop omdat het hebben van paarden nu eenmaal mijn keuze is. Ik accepteer dus ook dat ik daar andere dingen voor zal moeten laten. Ik vind het geen goede zaak als iemand die een paard aanschaft afhankelijk is van de bijdrage van een evt bijrijder!

Wat doet zo iemand als die bijrijder opstapt, of als een paard onverhoopt hele dure medische behandeling nodig heeft en noem maar op. Als je financieel op het randje zit kun m.i. beter een paard huren bij een leuke manege, die zijn er zat. en als je dan eens financieel krap zit kun je er zonder pardon mee stoppen al is het maar tijdelijk.

Ik zie maar al te vaak dat mensen die het financieel eigelijk niet goed rond kunnen breien hun paard gedwongen moeten verkopen, gaan beknibbelen op de huisvesting, voer, en ga zo maar door. Als zo'n paard medische behandling nodig heeft krijgt ie het niet want de baas kan het niet betalen. Ik weet van een bevriende veearts dat het vooral paardeneigenaren zijn die hun rekeningen niet betalen, en dus regelmatig een deurwaarder op hun dak krijgen. (die veearts doet zijn werk en wil zakelijk gezien dus ook gewoon zijn geld, terecht, toch?!)

Ik gun dus iedereen alles wat ie graag wil in zijn leven, maar een beetje reeel blijven is toch niet verkeerd!
Pffff, wat heb jij het toch allemaal goed voor elkaar, zeg! Een bijrijder heb je vooral om te delen.Niet, VOORAL niet alleen de lasten, maar JUIST de lusten. Wij genieten zo met meer mensen van een paard. Bijrijdster, haar partner, mijn dochter en ik. Het paard wordt heerlijk verwend met al die aandacht, hij vaart er in dit geval wel bij!

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 22:12

niets mis mee Jetta, jullie kiezen voor die vorm, ik heb het over mensen die het samen doen en wel klagen over de nadelen maar niet zonder het geld kunnen.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 22:13

Sonja"]
[quote="Cody schreef:
Klinkt goed Sonja, waren er maar meer mensen als jij. Echt waar.

Geloof het of niet, we hebben ons rot gezocht naar fatsoenlijke bijrijders. Ze mogen alles (eigen vaste dagen kiezen, ook rijden op andere dagen, als ze het maar even opschrijven zodat ik het voer aan kan passen), hoeven weinig (mesten bv is niet verplicht, tuig poetsen hebben ze nog nooit van gehoord en hoeft van mij ook niet), het enige dat niet mag is naar buiten zonder dat ik erbij ben, en dat heeft nog het meeste met Milena's gedrag te maken Haha!
En inmiddels ben ik erachter dat 1 van de 2 ook niet zo fanatiek was als dat ze heeft doen geloven.... Huilen
En snappen doe ik het niet. Ze rijden op mijn kosten priveles, mogen mee met buitenritten etc. en ik zou ze ook gerust naar wedstrijden en oefenparcoursen willen brengen, als ze er maar wel enthousiast voor zijn. Maar nee hoor, daar wordt ook maar lauwtjes op gereageerd....

Waar zijn die enthousiaste, bloedfanatieke paardenmeiden gebleven? Zijn er dan echt alleen nog Dierenbescherming bellende, jankende Pennytrutjes die alles zielig vinden?????

Kom lekker hier in de buurt wonen Cody, kun je Mileentje eens proberen! Kwijl
[/quote]

sonja het is dat ik mystery zelf heb anders zou ik het willen doen. Knipoog

nee even zonder dollen. het lieft zou ik geen verzorgster willen hebben voor mystery, gelukkig nou nog niet nodig ik heb met mijn vriendin afgesproken dat ik haar paard doet en zij mijn pony ook als ik op vakantie ben of ziek ben ze staat altijd voor me klaar en zij voor mij. zij heeft een verzorgster gehad maar dat klikte gewoon niet, nam iedereen mee, deed het paard niet goed, (ja alleen naar buiten om te rijden). daar heeft ze pas een punt achter gezet. dus nou doe ik haar paard op de woensdag en zei mystery op de zaterdag. Ik kan haar vertrouwen want zij houd net zo veel van paarden als ik, ze weet alles van mystery en ik van haar paard.

maar ik begrijp nu pas hoe moeilijk het is om een berijdster aan te nemen, ik heb heel veel geluk gehad met Zamantha ik mocht alles met het paard (nu nog wel eens). ik deed Zamantha haar verzorging en mocht daar voor rijden. alles ging altijd heel erg goed, en als er ze niet kon dan deed ik haar voor haar. ik heb er nooit voor hoeven te betalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 23:02

flair schreef:
Joyce B het gaat hier over bijrijdpaarden niet over verzorgpaarden, maar goed ik vind dat een bijrijder op zijn/haar dagen dat zij/hij het paard rijd net zoveel verantwoordelijkheid heeft als dat het zijn/haar eigen paard zou zijn. Het paard zorgt immers niet voor zichzelf en het is de bijrijder toevertrouwt om voor het paard te zorgen.

Hai Flair,
In mijn ogen zit er niet echt een verschil tussen een bijrijd en een verzorgpaard. Op de dagen die je afspreekt ben je gewoon verantwoordelijk. Sommigen hebben een verzorgpony/paard waar ze alles mee mogen, dus alsof het hun eigen paard is, anderen hebben zo'n bijrijdpaard voor de hele week of een paar dagen. Of kosten doorbetaald moeten worden is een moeilijke, je betaald immers voor het "rijden" maar als je een paard least, heb je bijvoorbeeld ook een contract. Het is maar net wat daar in staat. Zo kun je hierover ook afspraken maken. Maar de verzorging blijf je in mijn ogenin elk geval wel verschuldigd...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 11:42

Sonja schreef:
Ik vind het sowieso al absurd dat je zou moeten betalen om iemand anders z'n paard te rijden, maar als het dier kreupel of ziek is al helemaal!

Als je het normaal vind dat je door moet betalen terwijl je niet kunt rijden, vind je het dan ook normaal dat je een vakantiebungalow huurt maar er niet in kunt? Of dat je betaalt voor kabeltv en de aansluiting is er niet? Of misschien het beste voorbeeld: een leaseauto maar dan met drie wielen????

Dus een paard wat ziek of kreupel is heeft ineens geen verzorging meer nodig?
Tsja een bijrijder/verzorgster leert ook daar weer van, dat een paard niet altijd voor 100% gezond is en dat er dan ook wat mee moet gebeuren (stappen, poetsen, aandacht).

Ik moet er wel even bij zeggen dat ik het ook belachelijk vindt als je voor het paard van een ander moet betalen, maar dat terzijde. Als mijn verzorgpaard vroeger ziek was kwam ik ook en heb er alleen maar van geleerd. Als ik al een verzorgster zou hebben zou ik dus verwachten dat ze dan ook gewoon komt, leren ze meteen wat nieuwe normen en waarden en doen kennis op vor als ze later zelf ene paard hebben.

Een paard kun je niet vergelijken met een auto. Als een auto kapot is en in de garage staat is dat minder erg dan een paard wat ziek is en zonder verzorging op stal blijft staan toch?

Viv

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 11:57

Toen ik nog werkte had ik in t weekend te weinig tijd om mijn fjord te rijden en te verzorgen.
Toen heb ik iemand gevonden (meisje is 15) om hem te rijden en te verzorgen.
Op dat moment heb ik daar geen geld voor gevraagd omdat ik degene ben die iemand nodig had.

Inmiddels ben ik gestopt met werken en heb ik mijn bijrijdster/verzorgster voor de keuze gesteld: of stoppen met Orwin of gaan betalen.

Ik heb namelijk tijd genoeg om hem nu helemaal zelf te doen, maar ik vind het sneu om haar abrupt te laten stoppen met Orwin.
Inmiddels heeft ze les op hem en is ze gestopt met lessen op de manege.
In feite heb ik haar dus aangeboden om tegen betaling gebruik te maken van mijn paard.
Haar ouders vonden het een prima regeling, mits zij zelf ook iets zou bijdragen.
Ze moest hiervoor een baantje zoeken, maar dat lukte niet.

Ik heb toen voorgesteld dat ze ieder weekend een klusje voor mij doet om dat geld a.h.w. te verdienen.

Inmiddels is gebleken dat ze er compleet met de pet naar gooit wat betreft het doen van de klussen (= bijv weiland uitmesten).
Na diverse keren haar hierop aangesproken te hebben, heb ik nu gezegd dat ik er geen zin meer in heb en dat ze per 1 augustus kan vertrekken.

Ik mag toch wel verwachten dat iemand er iets voor over heeft om mijn paard te rijden??? of denk ik nu zo verkeerd Verward Verward Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 12:00

irene schreef:
Ik mag toch wel verwachten dat iemand er iets voor over heeft om mijn paard te rijden??? of denk ik nu zo verkeerd Verward Verward Verward

nee! als mensen er niets voor over hebben om op jouw paard te rijden dan moet je ze er bij weglaten! ik ben het geheel met je eens hoor.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 12:07

Hoi allemaal,

Ik ben zelf een bijrijder die de helft van de stallingskosten betaal + wormenkuren.
Daar zitten de lessen bij 3 keer in de week en de kuren doe ik omdat ik hem vaak even buiten in het land zet.
Ik heb het recht maar vooral ook de plicht om hem op "mijn" dagen te rijden en te verzorgen. Wanneer hij kreupel zou zijn of anders niet in orde moet hij nog wel zijn stal uit of verzorgd worden ook dat zie ik als mijn verantwoordelijkheid. Ok ik kan dan niet rijden maar er is meer
dan rijden alleen lekker wandelen of aan een halstertouw laten grazen. Ik ben gek op "mijn" paard ook in slechtere tijden, zou hem niet een paar maanden kunnen missen alleen omdat hij niet in orde is. Natuurlijk baal ik dan wel hoor maar het is dan niet anders.
Groetjes en een hoefje van Gamble

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 12:17

Vippie schreef:
Viv

Ik ben nu toch wel heel nieuwsgierig waar je DAT gelezen hebt.... Is natuurlijk stierenpoep van de bovenste plank.
Als je even beter kijkt, zie je dat ik me ernstig afvraag waarom iemand door moet betalen als íe niet op dat dier kan rijden. Als je daar de conclusie aan verbindt dat dat dier dan niet verzorgd hoeft te worden, kan ik je even niet meer volgen, maar dat kan best aan mij liggen.... Koe

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 12:59

Sonja"]
[quote="Vippie schreef:
Viv

Ik ben nu toch wel heel nieuwsgierig waar je DAT gelezen hebt.... Is natuurlijk stierenpoep van de bovenste plank.
Als je even beter kijkt, zie je dat ik me ernstig afvraag waarom iemand door moet betalen als íe niet op dat dier kan rijden. Als je daar de conclusie aan verbindt dat dat dier dan niet verzorgd hoeft te worden, kan ik je even niet meer volgen, maar dat kan best aan mij liggen.... Koe
[/quote]

Ik denk inderdaad dat het aan jou ligt Sonja, hahaha! Het is toch logisch? voor niets gaat de zon op. Voeren van een paard is niet gratis, dat kost geld. en ook al loopt hij niet, hij blijft geld kosten. het hoort er allemaal bij.