"Noodzaak" van een hele strakke neus- en sperriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 06:28

Zo idioot strak aantrekken vind ik ook niks. Maar ik kan me wel voorstellen dat ie bij het ene paard een gaatje strakker moet dan het andere. Ik vind ook dat het bit mooier in de mond ligt als je de neusriem netjes vastmaakt. Je hebt met engels rijden toch veel meer contact met de mond en dus eerder het risico dat je paard afentoe een beetje onrustig is in de mond. Zonder neusriemof een te losse neusriem heb je volgens mij veel vaker last van een tong over het bit en dat lijkt me pas irritant voor een paard. (en voor jou Haha! )

Maar met westernrijden laat je de teugels doorhangen dus ook veel minder snel het probleem dat het paard gaat klooien met z`n mond. Ik heb trouwens ooit eens ergens gelezen dat westernpaarden juist geen neusriem mogen zodat het paard de mond kan openen waneer de ruiter te hard inwerkt met het bit. Hiervoor krijg je dan weer punt aftrek. Correct if I`m wrong. Overigens is mijn ervaring dat westernpaarden enorm respect krijgen voor de shanks bitten vanwege de hefboomwerking en daardoor oa. grote druk achter de oren. Even de hand oplichten en je zit een versnelling lager. En dan hoef je heus niet eerste enorm in de bek te sjorren om het paard dit te laten beseffen.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 07:59

Ik hou meestal netjes de standaard norm aan, 2 vingers tussen de hoge neusriem, kan makkelijk mijn hand onder de sperriem houden,
vuist onder de keelriem.

Persoonlijk kan ik er niet zo goed tegen als je van die mensen hoort lesgeven en het paard verzet op de ruiterhand dmv sperren geeft....
'doe die sperriem maar strakker/neusriem strakker'
zodat ie zijn mond niet open kan doen....
Symptoombestrijding.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:02

Pril schreef:
Overigens is mijn ervaring dat westernpaarden enorm respect krijgen voor de shanks bitten vanwege de hefboomwerking en daardoor oa. grote druk achter de oren. Even de hand oplichten en je zit een versnelling lager. En dan hoef je heus niet eerste enorm in de bek te sjorren om het paard dit te laten beseffen.

Toch denk ik dat als je paarden op de engels manier goed rijdt ze ook veel respect voor het bit hebben (en de ruiter) zodat je niet zo hoeft te sjorren. Je ziet ook western ruiters die hij paard niet voor elkaar hebben en eraan moeten hangen. Maar ik denk dat de manier van beoordelen op wedstrijden deze ruiters enorm stimuleert om hun paarden licht aan de voorkant te hebben. Helaas wordt er bij dressuurwedstrijden vaak nog niet zo streng naar gekeken als een paard op de hand hangt.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 08:55

Ik kan me voorstellen dat je zoals Sjuimpje dat zegt bij een groen paard die neusriem wat strakker doet om hem niet de kans te geven tong- of mondproblemen te ontwikkelen, maar je hebt strak en je hebt heel erg strak...

En heel erg strak lijkt me, zeker na de beginperiode toch echt niet meer nodig. Behalve bij een verreden paard wat misschien gecorrigeerd moet worden, maar anders ben je volgens mij toch echt bezig met symptoombestrijding. Paard met aanleuningsproblemen de mond letterlijk dichtsnoeren want dan is het probleem er niet meer? Verward

Te losse neusriemen slaan ook nergens op, die kunnen er dan net zo goed af. Of je moet het gewoon mooi vinden staan, wat ik me bij sommige paarden best voor kan stellen. Kaminka heeft een bult op haar neus en zonder neusriem valt dat erg op. Nu wordt dat gecamoufleerd door haar brede (aansnoer-) neusriem, die ik trouwens niet aansnoer! Knipoog

Gisteravond had ik het nog met een zeer wedstrijdgericht stalgenootje over neusriemen. Ik vroeg haar of je bij dressuurwedstrijden eigenlijk ook zonder neusriem mocht rijden. Zij kon zich niet voorstellen waarom je dat zou doen of zou willen. Toen ik zei dat neusriemen eigenlijk overbodige dingen waren, was zij het niet met mij eens, want haar paard (5 jaar, M1 niveau) deed zonder neusriem zeker weten zijn mond open. Waarop ik dus zei dat er dan een probleem opgelost moest worden en dat je dat naar mijn mening niet doet door die neusriem zo strak te doen dat er echt geen haar meer tussenkan, want zo strak zit dat ding bij haar.

Haar reactie: dan moet jij je zweep wegdoen, want dat zou je dan ook niet nodig moeten hebben.
Mijn reactie daar weer op: ik heb twee verreden paarden die moeten leren reageren op mijn been, jij hebt een licht ingereden paard gekocht, dus alle problemen heb je denk ik zelf veroorzaakt...
Au. Maar ze gaf me gelijk, want ze kan gelukkig wel tegen kritiek. Knipoog Haha!

Toon rij ik nu dus zonder neusriem (vanwege een wond onder zijn kin), ziet er wel heel leuk uit moet ik zeggen. Krijg van stalgenoten te horen dat het net een westernpaard is. Wel voelt het wat wiebeliger in mijn handen, maar hij was niet sterker dan met neusriem.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:14

Ik heb bij Ilana wel eens geprobeerd om de sperriem strakker te doen, omdat ze haar mond altijd zo ver opentrok als je inhield ofzo. Het resultaat was dat ze alleen maar ging terug trekken, oftewel: geen nut. Daarna heb ik hem gewoon wat losser gelaten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:58

Mieke schreef:
Ik kan me voorstellen dat je zoals Sjuimpje dat zegt bij een groen paard die neusriem wat strakker doet om hem niet de kans te geven tong- of mondproblemen te ontwikkelen, maar je hebt strak en je hebt heel erg strak...

Ik vroeg haar of je bij dressuurwedstrijden eigenlijk ook zonder neusriem mocht rijden. .

Ik denk juist dat jer bij een jong paard bewzig bent met symptoombestrijding. Het is niet eerlijk tegenover je paard om de neusriem heel strak te trekken want hij zou wel eens z'n tong over het bit kunnen gaan gooien. Bij alle jonge paarden die ik heb gereden zijn er maar een paar geweest met die neigingen. Ik vind het niet eerlijk om dan alle paarden maar de mond dicht te snoeren.

Op concours is het niet toegestaan om zonder neusriem te rijden. Ik heb zelf een paard gehad met een gebroken neusbeen, (had z'n neus tessen de trilies gestopt, ik heb hem niet mishandeld) toen heb ik toestemming gevraag bij de NBVR om zonder neusriem te starten. In het springen was dat geen probleem, de dressuurcommissie heeft er lang over vegaderd en kwam tot de conclusie dat het toch echt niet kon. Verward

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 10:22

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met het inrijden van jonge paarden (vroeger wel eens gedaan, maar het mag echt geen naam hebben), dus daar wil en kan ik niet over oordelen.

Ik ken trouwens iemand die zonder frontriem mocht rijden vanwege een paar hechtingen in het paardenhoofd. Vreemd dat je dan geen ontheffing krijgt voor rijden zonder neusriem. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:26

Katja"]
[quote="Pril schreef:
Overigens is mijn ervaring dat westernpaarden enorm respect krijgen voor de shanks bitten vanwege de hefboomwerking en daardoor oa. grote druk achter de oren. Even de hand oplichten en je zit een versnelling lager. En dan hoef je heus niet eerste enorm in de bek te sjorren om het paard dit te laten beseffen.

Dat noem ik geen respect, dat is gewoon bang, dat ding is zo scherp!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:42

Als een paard ontspannen terug komt op het optillen van de hand is dat volgens mij geen angst. Hij blijft met de hals laag en op lengte en maakt geen abrupte overgang. Het is gewoon een reactie op een hele kleine hulp. Een paar kan een mini vliegje al voelen, de sterkte van je ophouding is natuurlijk persoonlijk maar ik denk dat je een paard zo licht kunt "afstellen" als je zelf wilt. Ik had mijn paarden vroeger lichter aan de voorkant en scherper aan het been dan nu omdat ik heb gemerkt dat het bij verkoop niet handig is als het paard te gevoelig is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:47

Katja"]
[quote="Mieke schreef:

Ik vroeg haar of je bij dressuurwedstrijden eigenlijk ook zonder neusriem mocht rijden. .

Ik denk juist dat jer bij een jong paard bewzig bent met symptoombestrijding. Het is niet eerlijk tegenover je paard om de neusriem heel strak te trekken want hij zou wel eens z'n tong over het bit kunnen gaan gooien. Bij alle jonge paarden die ik heb gereden zijn er maar een paar geweest met die neigingen. Ik vind het niet eerlijk om dan alle paarden maar de mond dicht te snoeren.
[/quote]
Waarom zou het niet eerlijk zijn?
Als ze de mond niet open doen hebben ze er geen last van hoor...

Ik snap niet dat dit bij iedereen zo gevoelig ligt, een kaptoom kan je ook alleen gebruiken als hij strak genoeg zit, je kan ook niet opstijgen zonder aangesingeld te hebben...

en zoals ik al zei, zo strak heb ik ze nou ook weer niet, als je even doorpielt kan je er wel een vinger tussen frommelen.

Trouwens, bij mij weegt het voorkomen van 'mond-rottigheid' zwaarder als ze toch de ruimte geven en daardoor een paar paarden overhouden die daardoor 'mond-klooien'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:49

Ben het helemaal eens met Sjuimpje!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:27

Sjuimpje"]
[quote="Katja"][quote="Mieke schreef:

[/quote]
Waarom zou het niet eerlijk zijn?
Als ze de mond niet open doen hebben ze er geen last van hoor...

Ik snap niet dat dit bij iedereen zo gevoelig ligt, een kaptoom kan je ook alleen gebruiken als hij strak genoeg zit, je kan ook niet opstijgen zonder aangesingeld te hebben...

en zoals ik al zei, zo strak heb ik ze nou ook weer niet, als je even doorpielt kan je er wel een vinger tussen frommelen.

Trouwens, bij mij weegt het voorkomen van 'mond-rottigheid' zwaarder als ze toch de ruimte geven en daardoor een paar paarden overhouden die daardoor 'mond-klooien'.
[/quote]

Het feit dat een paard een keer met z'n tong klooit wil niet zeggen dat hij dat voor de rest van z'n leven doet. Vrijwel alle mondproblemen worden opgelost door een goede aanleuning en als het paard begint te klooien met zijn tong dan kun je de neusriem best een poosje wat strakker doen. Misschien dat je quote hierboven iets uit z'n verband getrokken is maar ik krijg de indruk dat je later de neusriem weer losser doet. Als ze er geen last van hebben dan hoeft dat ook niet lijkt me, anders heb ik niks gezegd. Party!!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 12:27

Dan heb jij het niet zo strak zitten als bij mijn stalgenoten, die werkelijk 10 minuten bezig zijn om dat ding zo strak te krijgen dat er werkelijk geen haar meer tussen kan. Het losmaken van dat ding valt ook elke keer weer zo tegen... Schijnheilig

Ik ben er ook niet persé op tegen hoor, ik vraag me alleen af of iemand dit bewust doet, met reden dus, of maar doet omdat iedereen dat zo doet. Iets wat helaas nogal schering en inslag is in de paardensport. Boos!

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 00:01

Pipo"]
[quote="Katja"][quote="Pril schreef:

[/quote]

Met wat voor een bit rijd jij dan? Er zijn natuurlijk een heleboel verschillende soorten bitten in de westernsport, maar een beetje beschaafd westernruiter rijdt natuurlijk niet met zo`n marteltuig bit (gedraaid ijzerdraad, fietsketting etc.) en ik neem aan dat jij dat ook niet doet. Maar mischien dat je dan toch een beetje te hard inwerkt met je hand als jouw paard er bang van is Verward Hoelang rijd je al western?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 08:45

Pipo schreef:
Nee zij is jurylid. ( en wat voor een)

jureert zij door het hele land, of alleen in een provincie, zo ja in welke provincie. Ik heb haar gelukkig (na al die verhalen die ik over haar heb gehoord) nog nooit gehad!!!!

Ik denk ook dat het niet goed is als je je neusriem te strak doet. Van mijn instructrice moest ik dat juist wel, maar meestal komt ie dan lang niet zo makkelijk rond. De sperriem doe ik meestal wel iets strakker, want anders laat hij al zijn tanden zien, dan doet ze haar onderlip omlaag en bovenlip omhoog, ziet er dan niet uit Haha! Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 09:15

Pril"]
[quote="Pipo"][quote="Katja"]
[quote="Pril schreef:

[/quote]

Met wat voor een bit rijd jij dan? Er zijn natuurlijk een heleboel verschillende soorten bitten in de westernsport, maar een beetje beschaafd westernruiter rijdt natuurlijk niet met zo`n marteltuig bit (gedraaid ijzerdraad, fietsketting etc.) en ik neem aan dat jij dat ook niet doet. Maar mischien dat je dan toch een beetje te hard inwerkt met je hand als jouw paard er bang van is Verward Hoelang rijd je al western?
[/quote]

Ik weet niet wat er fout is gegaan, maar ik heb nooit geschreven dat je paard bang is. Ik was juist aan jouw kant.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:48

Katja- dit was een reactie op Pipo! Ik heb kennelijk iets fout gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 19:19

Voor wie het weten een wil, een te laag geplaatste neusriem kan meer kwaad dan een te strakke. Het neusbeen van het paard loopt taps toe en wordt dus naar beneden smaller, dunner en gevoeliger. Een strakke africhtingsneusriem (zie foto R&R) kan dus echt flink kwaad, hoe aardig ook bedoeld. Een gecombineerde neusriem die te laag zit is ook zeker niet leuk, maar die zit altijd nog hoger dan een africhtingsneusriem. Het verschil met een gecombineerde en mexicaanse is dat bij een gecombineerde, de druk verdeeld is over het neusbeen en bij een mexicaanse dus niet, die werkt vooral in op het kruispunt. Stel je dus eens het effect voor van een te laag geplaatste mexicaanse neusriem (snakt naar adem bij het idee). Dus wat je ook gebruikt, zorg dat je weet wat de kenmerken zijn en onthou ook maar dat een bit nog veel sterker doorkomt zonder neusriem.

Bij western wordt de neusriem 'Mouthshutter' genoemd, dat doen ze niet voor niks. Itt dressuur is bij western de visie dat de neusriem er dus is om de mond dicht te houden en niet om verband te brengen in het hoofd, hoofdstel en bit.
Ik heb 2 jaar op een westernstal gestaan en ik hoef er niet meer over te weten. De snaffles die ik daar gezien heb deden mijn trensje groen uitslaan, de shanks durfde ik niet eens naar te kijken so to speak. En vaak, heel vaak, wenste ik die paarden toch een neusriem toe, al was het maar voor de rust rond de mond.