Paard afspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke__

Re: Paard afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:02

Ik spuit m'n verzorgpaard met warm weer ook helemaal af. Ik begin bij zijn benen en dan steeds verder omhoog, zijn hoofd doe ik niet, want dan gaat het niet goed. Daarna altijd zweetmes erover heen en beetje droogstappen en op stal.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:03

Ik spons de zweetplekken, en soms spuit ik dr helemaal af. Maar in ieder geval pak ik altijd die spons erbij Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:08

Als het zo warm is spuit ik haar helemaal af met koud water. Haal het er daarna wel met een zweetmes weer af want ik heb kortgeleden geleerd dat het water anders een (isolerend) laagje tussen de haren vormt en warmte vasthoud. Ongeveer hetzelfde effect als wanneer je een deken op het warme, bezwete paard zou leggen dus.

melodica schreef:
Ik heb altijd geleerd, van een echte paardenmeneer, dat je wel af kunt spuiten, maar niet met ijskoud water. De spieren krijgen dan een behoorlijke klap. Ook als je zelf ijskoud douched merk je dat je het daarna heel snel weer heel heet krijgt. Beter is dus afspoelen met lauw water, dat koelt voldoende, en zorgt ervoor dat niet het hele systeem aangejaagd wordt....

Ik heb een paar weken geleden van een echte paardenmevrouw Knipoog (en fysiotherapeute en enduranceruiter) geleerd dat dat helemaal niks uitmaakt.
Tijdens de WK in Dubai (in de woestijn dus) gooien ze er emmers met ijswater overheen!
volgens haar is daar nog nooit een gezond paard stijf van geworden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:53

Ik spuit mn friezen nu ook helemaal af na het rijden, gewoon met koud water. Dan even het zweetmes erover en een vliegendekentje op en dan het land in.