Omheining: koord band of stroomdraad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:44

Maya schreef:
Lint breekt niet eenvoudig, weet niet welk merk lint jij hebt? Maar mijn lint breekt niet, rekt alleen uit. Het gaat juist schuren en branden als je paard daarin verwikkelt raakt, plus nog altijd die stroomstoten, wat je bij prikkeldraad niet hebt.

Bij ons is, zoals jij wel gezien hebt, de buitenkant van de wei afgezet gedeeltelijk met hardhout en gedeeltelijk met witte ijzeren buizen. De stukjes daarbinnen zetten we af met prikpalen en smaller lint. Bewust, omdat dat breekt als er een leip jong dier het op z'n heupen krijgt.

Ik heb liever dat mijn paard wat schokjes krijgt van schrikdraad dan dat hij onder de wonden zit van prikkeldraad. Bovendien is het stroom er snel genoeg vanaf, sneller dan dat je prikkeldraad uit je paard hebt gepeuterd.
Je kan nu wel doen alsof het heel gewoon is om prikkeldraad te gebruiken, maar ik denk dat je toch echt een van de weinigen bent die dat gebruikt...

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:50

Ik gebruik ook prikkeldraad, ben ik nu erg? er zit alleen boven een dun groen schrikdraadje voorlangs zodat ze er niet over gaan hangen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:52

Dat mag jij gerust vinden Karin Ik verschil daarmee van mening, hier is het wel gewoon om prikkeldraad te gebruiken, omdat paarden en koeien in mijn omgeving vaker weides delen. Hier heb je bijv. totaal geen sloten (enkel dat dan) als afrastering, wat hoger in het land weer wel gebruikelijk is. Dat vind ik heel raar, en ik kan niet begrijpen dat een paard niet gewoon over die sloten heen springt of er doorheen banjert. Maar dat betekent niet dat ik afkeur dat een ander die vorm afrastering gebruikt, moet hij zelf weten, mij lijkt het helemaal niks, maar als de ander ermee tevreden is.

Jij zit weer in de top van NL. Ik vind het wel degelijk gewoon en normaal, want dat is het in mijn omgeving. Dat jij het verkeerd vindt, dat is jouw mening, maar daarom zal mijn stituatie niet veranderen Plus, het kan met al het afrastering verkeerd gaan, en imo zorgt prikkeldraad niet voor gemenere wonden dan lint, het is beiden even schadelijk voor je paard als ze erdoorheen gaan. Prikkeldraad wegens de redelijk diepe prikwonden, die erin draaien, en lint wegens de brede schuur/brandwonden, die makkelijk in de knoop raken.

Sowieso moet je gewoon hopen dat je paard niet door de omheining vliegt, en verder doet een ieder het naar eigen goeddunken.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:00

Van de fokker waar ik sta heb ik de tip gekregen wel koord te gebruiken, maar dan met koordbrekers er tussen om de zoveel meters.
Op die manier heb je de voordelen van koord (lage windgevoeligheid, goede geleiding door vlechten en minder snel breken,rekken en beter opspanbaar), maar door de koordbrekers wordt het koord doorgesneden als er een bepaalde druk op het koord komt te staan, zoals een paard wat erdoor banjert of in verstrikt raakt.

Heeft iemand ervaring met die koordbrekers?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:03

@ maya: ik woon nog noordelijker dan Karin, maar wij hebben allemaal naast schrikdraad ook prikkeldraad omdat de paarden direct aan een pad staan. en ik moet er niet aan denken dat als de paddestoelbatterij op is en ik vervang het niet op tijd, wat er dan gebeurd

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:06

*volgt dit even*

RUBYWHITE

Re: Omheining: koord band of stroomdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:12

Op prikkeldraad mag geen eens stroom staan Dan moet je glad ijzerdraad hebben. Prikkeldraad is er voor bedoelt om vee erachter te houden en dient in houten palen geslagen te worden. Maar mag niet voorzien van stroom zijn.

Een houten omheining hebben wij om onze bak zitten. Heel erg mooi, goed zichtbaar en ook erg duur. Maar zoals eerder vermeld, ze kunnen overal wondjes oplopen. Welke omheining je ook neemt.

Als ik ooit de staatsloterij win ga ik hier klein ierland na maken die stenen muren vind ik zo geweldig! Heeft ook weer nadelen maar tis wel gaaf

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:21

Ook leuk voor de buren

Wij krijgen eind deze zomer ook een omheining om ons land. Zeer waarschijnlijk wordt dit breed lint. Geen koort ivm al meerdere doorgesneden pezen in omgeving. Hout is heel erg mooi maar ook heel erg duur. (en aangezien het land al behoorlijk wat kost.....)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:57

Hout lijkt me ook niet alles.
Tenzij je er weer een stroomdraadje voorlangs doet.
Bij een bepaalde manege hadden alle paarden een hap uit hun manen omdat het gras aan de andere kant lekkerder was...
Verder hadden ze ook heel snel wondjes op hun hoofd door dat hout.
En het is natuurlijk ook de ideale schuurplek, waar niet ieder baasje blij mee zal zijn

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:11

ik heb een pachtwei van bijna een ha. Ik heb 3 draden boven elkaar gemaakt.
Boven en onder schriklint van 12,5 mm en in het midden koord.
De hoop is als ze erin komen ze zich uit 1 strak koord weten te redden, het smalle lint zal dan wel breken. het koord zit op zodanige hoogte dat ze er niet direct met de benen in zullen blijven hangen.
Alleen maar 3 rijen smal breekbaar lint vonden we ook weer niet zo'n goed idee, dan lopen onze paardjes straks op de snelweg.

Ik heb ook ooit een wei met Turbolint van 4 cm omheind, maar dat is toch wel heel erg windgevoelig.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:47

suepergirl schreef:
Ook leuk voor de buren

Wij krijgen eind deze zomer ook een omheining om ons land. Zeer waarschijnlijk wordt dit breed lint. Geen koort ivm al meerdere doorgesneden pezen in omgeving. Hout is heel erg mooi maar ook heel erg duur. (en aangezien het land al behoorlijk wat kost.....)

welke buren

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:05

Koordbrekers bestaan volgens mij helemaal niet.
Wie wet waar ze te koop zijn (ls ze bestaan)wil die dit dan hier op bokt zetten.
Dan ga ik ze direct bestellen.
Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord en kan op Agradi.nl ook niets vinden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:07

Ik heb er wel eens vaker van gehoord
tenminste voor lint, maar dan zullen ze er voor koord ook wel zijn denk ik

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:47

RUBYWHITE schreef:
Op prikkeldraad mag geen eens stroom staan Dan moet je glad ijzerdraad hebben. Prikkeldraad is er voor bedoelt om vee erachter te houden en dient in houten palen geslagen te worden. Maar mag niet voorzien van stroom zijn.

Een houten omheining hebben wij om onze bak zitten. Heel erg mooi, goed zichtbaar en ook erg duur. Maar zoals eerder vermeld, ze kunnen overal wondjes oplopen. Welke omheining je ook neemt.

Als ik ooit de staatsloterij win ga ik hier klein ierland na maken die stenen muren vind ik zo geweldig! Heeft ook weer nadelen maar tis wel gaaf

Hmm, langs onze stierenweides staan omheiningen met prikkeldraad waar wel degelijk stroom op staat hoor. En flink wat ook.

silverbrumby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:04

Prikkeldraad is helemaal niets voor paardenweides..!! Ik heb vaak ongelukken gezien daarmee, en dat allemaal door die stomme stekels eraan! Glad draad is dan beter, maar dat knapt ook weer niet en is ook minder zichtbaar, dus daar zou ik ook weer niet voor kiezen.
Kijk een houten omheining met een stroomdraadje erboven is natuurlijk prachtig, maar voor de meesten niet te betalen, maarja als daar een dom paard middenin springt dan splinterd het hout ook. Kunststof omheining is ook erg mooi, en ook wel veilig volgens mij maar ook bijna onbetaalbaar. Ik ga persoonlijk voor dik wit lint, goed zichtbaar, en het knapt in de meeste gevallen, het kan wel snijden als het paard erin komt, maar dat is bij mij gelukkig nooit gebeurd, terwijl er vaak jonge dieren doorheen gerend zijn als er langs de grote weg vrachtverkeer of lawaaidingen voorbijkwamen. Koord dat zit veel vaster in elkaar gedraaid, en heeft heel veel kracht nodig wil het knappen... Het is wel geschikt als onderdraad naar mijn mening. Rubber band met daarboven een stroomdraadje is ook erg mooi, maar ook heel prijzig.
Bij ons op stal hebben we ook koord, maar alleen een enkel draadje tussen alle weides en aan de voorkanten, langs de kant van de weides van de buurman, en langs de wegkanten daar zit op sommige stukken dubbel koord (boven-onder) en sommige stukken dubbel wit lint ( boven-onder). Als de paarden uitbreken dan knapt bij ons wel het koord, is nog niet vaak gebeurd, maar vaak is het geknapt bij het handvat ( waard e draad vastgemaakt zit)waaraan je de draad opendoet.
Of het breekt van de palen af, en stekt de isolatoren dus eruit, en dan ligt de draad op de grond en kan t paard weg. Dat is natuurlijk niet de bedoeling haha, maarja soms gebeurd dat. En we hebben ook paarden gehad die er gewoon overheen sprongen. Ik huur de stal, dus ik kan niets zeggen over de omheining, want de eigenaar heeft er goede ervaringen mee zo.
Maar geen prikkeldraad.... Ze raden het ook bijna overal af, en dat is niet voor niets.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:58

@ Roosmarijn, kan best, maar het mag niet

Wij hebben schokbrekers in de omheining. Als een paard erdoor heen breekt ziet er een veer uit waardoor ze niet kunnen blijven hangen. Die veer schiet uiteindelijk los. je hebt ze ook in poortgrepen Gallagher heeft ze lange tijd verkocht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:01

Rubywhite, hoe weet je dat dat niet mag? Had daar ook nog niet eerder van gehoord eigenlijk. Heb je een bron? En ja, bij ons staat de bovenste prikkeldraad ook onder stroom Dit omdat ze anders de tuin van mijn moeder leegvreten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:20

Bedrijfs inspectie Wij hadden het ook en ons is verteld dat prikkeldraad alleen voldoende is. Wanneer een koe hier doorheen gaat wordt hij al gepijnigd door het prikkeldraad. Als er dan ook nog stroom op staat is het dubbel en dat mag niet. Je ziet hier in de omgeving echt wel afrasteringen met prikkeldraad, maar dan allemaal in de houten palen geslagen. Er heeft ook een stuk over in de boerderij (landbouw-blad) gestaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:33

Zelf een stuk natuurgebied met hooglanders hier op de hoek, is prikkeldraad met stroom erop.

Ook de wei die wij afgebroken hebben was prikkeldraad met stoom erop.
En ook al de weides in de buurt, waar koeien staan, is prikkeldraad met stroom erop.

Dus om heel eerlijk te zijn,geloof ik het niet

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:33

Je hoeft het niet te geloven, maar ik verzin het niet. Anders zouden wij als bedrijf zijnde natuurlijk niet zulke investeringen doen om een boete te voorkomen

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:45

Tja ik mag niet eens wit lint gebruiken, alleen een dun stroomdraadje in de kleur bruin of groen omdat dat zo mooi in overeenstemming is met de natuur

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:47

'Bedrijfsinspectie' klinkt nogal vaag, dus geloof ik eerlijk gezegd niet... Welke instantie was het? Dan zoek ik zelf wel even op internet, of mail ze even

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:26

jullie hebben toch ook een melkveehouderij bedrijf? Hebben jullie niet 2x per jaar bedrijfsinspectie? Hier in de regio gaan ze alle boeren bij langs, de vorige keer kwam zelfs de aivd nog mee.

Grappig dat je het in twijfel trekt, alsof ik reden zou hebben om het te verzinnen

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:26

btw het staat ook in het landbouwblad februari dit jaar er is een hele pagina aan gewijd...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:44

Wij hebben akkerbouwbedrijf met wat koeien voor de hobby/vlees. Heb nooit gezegd dat wij een melkveebedrijf hebben. Die conclusie heb je zelf getrokken. Dat het in de Boerderij heeft gestaan kan best, maar vind het wel gek dat mijn pa daar dan geen opmerking over heeft gemaakt. Zoiets zou ons opgevallen zijn Wij hadden enkel inspectie voor de Eurepgap, en nog een voor de aardappelloods waar ik de naam van even kwijt ben.

Ik vind het gewoon een aparte regel, en gezien mensen veel gewoon verzinnen of halve waarheden horen en dat via via naar de meest rare verhalen gaat zet ik hier inderdaad mijn twijfels bij. Zeker omdat er dan imo veel meer aandacht in de media aan besteed zou zijn.

Zoek wel even op minlnv

/Edit : Niks gevonden, zal van het weekend de boerderijen van februari wel eens doornemen