Anky en Just in Time

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:45

Ja Yootha, dat weet ik ook wel.

Maar er is weinig origineels meer aan het Nederlandse tuigpaard. Dit is gewoon een sportpaard met wat buitenlandse invloeden, net als het KWPN-rijpaard, waar dit nog meer het geval is.

Gambo komt trouwens voor in de stamboom van mijn Kaminka en zijn invloed is mij wel bekend hoor. Er stond trouwens een erg leuk stukje over Gambo in het verenigingsblad van het groninger paard. Maar nu ga ik off topic geloof ik....

Tuigpaarden vind ik ontzettend leuke paarden! Just in Time is wel een hele speciale, maar Manno bijv. vind ik een prachtpaard!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 13:57

Er zijn inderdaad niet meer veel originele tuigpaarden, maar bij ons in het stamboek zitten er toch nog een boel.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:01

Als er bij jullie zo´n boel zitten waarom zijn die dan niet toegelaten tot het KWPN ?? Schijnbaar voldoen ze dan niet aan de eissen van het KWPN gok ik.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:16

Deze mensen willen fokken met klassiek bloed en dit is er niet veel meer. Wij hebben nog ca. 20 klassieke hengsten waaronder Rentmeester. Om bij ons in het hoofdstamboek te komen moeten de merries minstens 75% origineel bloed hebben.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:26

Klopt en daar komen die 4 kante paarden uit en die hebben ze liever nu niet meer. Ze willen meer luxere types maar met orgineel bloed. Cambridge Cole heeft het op zich goed gedaan alleen heeft hij niet teveel invloed in de fokkerij en dat is natuurlijk nooit goed.

Nu moeten ze dat eruit fokken en hetluxe erinhouden. Als ik bv proloog vergelijk met Manno. Staat Manno qua me veel meer aan dan Proloog.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 22:15

Je hebt in de tuigpaard stroming net zoveel verschillende types als in de rijpaardfokkerij, so what? De een is nou eenmaal wat forser dan de ander, boeien. Dat de een wat meer Hackneyachtig is, stoor ik me niet aan. Gekruist kan het prachtige paarden geven. Kwijl

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 22:23

Cambridge Cole eruit fokken is vrijwel onmogelijk omdat er nog maar een paar klassieke hengsten zijn en de hengstenstapel voor 75 % bestaat uit Renovo en dus ook et Cambridge Cole bloed voeren. Voor de rest is er aan vreemd bloed American Saddlebred toegevoegd, zoals Immigrant en zijn ggk zoon Marvel.



En of de tuigers over de rug getrained worden. Tuigers worden bij veel tuigpaardtrainers met slof, touwtjes of pessoa getrained om ze laag over de rug te krijgen. Een paard wat met een weggedrukte rug loopt en van spanning zijn benen een eindje in de lucht gooit zal niet hoog scoren op concours. Met hulpstukken trainen om er meer knieactie in te krijgen is ook niet zielig mits et goed gebruikt word, maar dat gaat voor alle hulpmiddelen op. Als je nl.verkeerd met zulk soort hulpmiddelen gaat trainen gaat et beentje alleen omhoog en et moet ook naar voren toe!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:33

als er nu zoveel renovo bloed in zit in de tuigpaardenfokkerij, hebben ze dan niet een beetje te veel aan "lijnenteelt" gedaan?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:38

Just in Time is ná dat artikel (In de Strengen no 1) bij Anky gekomen.

En een tuigpaard hoort IMO helemaal niet met een weggedrukte rug te lopen, daarom juist ging Lamertus Huckriede JiT bij Anky neerzetten! In het verhaal zei hij ook dat hij JiT altijd eerst laag en diep (over de rug) traint..!!!

Wat mij betreft is die Amerikaanse manier van rijden ook ABSOLUUT 3 X NIKS!!!! Ik heb er een video van gezien: vreselijk. Vooral omdat die mannen neit kunnen rijden en zitten te bonken als een idioot. Dan voel ik plaatsvervangend au. En omdat die Amerikanen altijd alles weer anders moeten hebben proberen ze er een soort vijftact uit te rijden door gewichtjes aan de achterhoeven te hangen en dan in een 2-tact achter tegelijkertijd een 3-tact voor te rijden..... Verward Frusty

Wat mij betreft is een écht tuigpaard prachtig, maar dan wel voor de kar.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 10:08

Wat mij betreft is een écht tuigpaard prachtig, maar dan wel voor de kar.[/quote]


Ieder zijn mening..... voor mij is mijn tuigpaard het allermooiste onder het zadel.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:11

Als je op een tuiger rijdt zien de mensen je wel aankomen hoor. Die beesten zijn in hun houding erg imposant.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:29

Even voor de duidelijkheid: Ik vind dat Amerikaanse rijden op die tuigers niks. Ik weet zeker dat Anky op JiT een verpletterende indruk maakt, maar nou vind ik JiT ook een topbeest! Ik vind ze absoluut het mooiste in tuig, maar dat geldt ook voor Friezen. Maar mijn mening gaat dus niet over iemand die ene tuiger of paard met tuigbloed uitbrengt in de dressuur, maar op dat gehonkebonk van die rare mannen met die rare pakken op die paarden met de teugel;s kort en de benen naar voren..Misselijk Misselijk