met onweer je paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:38

Binnen is binnen en buiten is buiten vind ik. Ik bedoel hiermee dat als straks Exel en Symphony dag en nacht naar buiten gaan. Ze ook buiten blijven bij storm en onweer. Ook niets met dekens ofzo. Zelfs rapidash vorig jaar zeik en zeik nat was ie en bibberen wat ie deed. Hij heeft er niets van gehad. Niet eens een kuchje of een snot druppeltje.
Paarden kunnen meer hebben dan je denkt. Hij was toen trouwens een veulentje van ongveer een maand.
Nee ook mijn kleine Sympie gaat niet naar binnen. en ja tuurlijk bibber ik als het omweert, maar als ik ze binnen moet gaan zetten dan is de omweer voorbij voordat ik er ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:49

Als het al onweert haal NOOIT je paard eruit, een boer in de buurt heeft een aantal dresuurpaarden in de wei (zijn dochter rijdt wedstrijden), en het onweerde, hij haalde het paard en stopte bij het hek, BAF paard dood, hij had een inslag gekregen, terwijl ze bij dat hek stonden.
Ik ben hier heel erg van geschrokken, en ze moet het zelf maar weten of ze naar binnen gaat of buiten blijft staan, als het erg dichtbij komt dan let ik wel op of de bliksem niet inslaat in de grote wisseboom want dan ligt ze er dus onder, want die boom is gigantisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:49

Ben het eens met bovenstaande, je moet de paarden een beetje hard maken!!!!!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:55

loulou staat altijd buiten. al regend of onweerd het nog zo hard. het is een fjord en ze moet er maar tegen kunnen

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:56

Pava"]
[quote="Ineke2 schreef:
Mijn pony blijft lekker buiten en over getroffen worden door de bliksem...tja zou kunnen, maar die kans is zo klein. De kans dat je de staatsloterij wint is zelfs groter Haha!

Als je zoals ik dat van dichtbij hebt meegemaakt dan denk je daar wel anders over.
[/quote]idd...dat is echt heel erg hoor!!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:57

loulou schreef:
loulou staat altijd buiten. al regend of onweerd het nog zo hard. het is een fjord en ze moet er maar tegen kunnen

Jaja, dus als de bliksem inslaat in jouw Fjord moet ze daar maar tegen kunnen? Verward

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:19

Jura"]
[quote="loulou schreef:

Jaja, dus als de bliksem inslaat in jouw Fjord moet ze daar maar tegen kunnen? Verward
[/quote]ja een fjord kan daar wel tegen..jaja...ik zou geen moment rustig kunnen zitten als ik weet dat mijn paard in de onweer staat!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:38

Wij halen de paarden ook altijd binnen, er is paar jaar geleden bij ons ook een paard aan de bliksum doodgegaan.

Gisteren zouden we ze ook vlug binnenhalen, maar helaas duurde het wat langer omdat er 2 zwanen met jongen bij het hek in de sloot zaten, en daar waren de paarden doodsbang voor, zelfs een emmer biks hielp niet.

Maar we hebben de zwanen weggejaagd en de paarden naar binnen gehaald.

Ik zelf vindt het ook veel fijner als ze binnen staan.

Gr. Adriana

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:45

iedereen zegt hier dat het haast nooit voorkomt dat de bliksem daad werkelijk in een paard lsaat maar ik zie hier al een aantal gevallen daarvan..toeval zeker?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:52

onweer op zich is niet zo erg, het is alleen die bliksem die ik zo eng vind.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:07

Zo vaak worden er geen beesten door de bliksem getroffen, dus nee, erge zorgen zou ik me niet maken.

Vannacht heb ik voor het eerst van m'n leven opzettelijk een paard buiten laten staan. Ons aller Fulco heeft nl geen box. Wel een regendeken en die staat dus gewoon dag & nacht buiten, maakt niet uit wat voro weer. Erg eng vond hij het niet, het interesseerde hem toch geen hol al dat geflits, geknetter en geboem. Die andere beesten zijn ook niet zo snel onder de indruk. Nu mijn vader ziet hoe leuk Fulco buiten staat gaat hij Voltrack met goed weer erbij zetten. ze staan dan in de bak omgeven door de hoge bomen, dus erg veel kan er niet mis gaan, al is de bliksem een keer in ons huis geslagen (we zaten beneden en zagen zo de flits door de kamer gaan, heel freaky), maar goed, dat is ook wel een erg hoog punt. En als ze gebarbecued worden, tsja, oliebol happens, life sucks en de kans is zo klein, dan kan dat ook in stal gebeuren.

gertruud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:12

ik zet ze altijd binnen,waarom zou je het risico lopen dat ze geraakt worden ,mijn tante is vorig jaar twee paarden verloren door bliksem inslag( Hoezo heel weinig kans??).Ze moeten natuurlijk wel een beetje hard worden,maar niet wanneer ze het risico lopen getroffen te worden.

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:14

gewoon buiten. wel in het open stuk,maar hij blijft daar toch de kleinste. Haha!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 17:21

als je het hier zo leest, moet toch bij iedere onweersbui *die heb je hier nou niet bepaald elke week...* zeker 4 paarden geraakt worden... Scheve mond
lijkt mij sterk!
Ik zeg niet dat ik ze niet geloof ... maar ik betwijfel of er zoveel paarden geraakt worden! *er zijn toch ook andere raakpunten om op in te slaan? Verward *

Tos stond vandaag gewoon vrolijk in de wei...
*ze laten de koeien ook buiten, en die boer zei dat ze dat altijd deden,... en wie is Tos nou tussen al die koeien... en Tos staat het dichtste bij de bliksumgeleider!* Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:24

die van mij gaat wel naar binnen en als het gaat onweren, waarschuwt zelfs mn opa me (boer van de oude stempel, dus niet teveel gekwaak) dat ik het paard binnen moet zetten omdat het gaat onweren, kan of ben ik er niet, dan doet hij het.

een regenbuitje is wat anders, maar Chriss vind er dan geen bal aan en gaat dan echt liever naar binnen.
ik zorg er dan voor dat ze net voor de (harde) bui binnenstaat, want anders kan ik het in de bui gaan doen (das dan eigen belang dat ik het op dat moment doe, niet dat ze naar binnen gaat).
op zulke momenten is ze gewoon liever binnen en als dat mogelijk is, waarom niet?

zo ook met het donker, ze wordt dan helemaal gek buiten en wil dan echt naar binnen.
dus ze staat altijd snachts binnen, zomer of winter.
maar overdag altijd wel buiten, zomer of winter, alleen met extreme weerverwachtingen dus niet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:47

Het liefst zou ik haar binnenhalen, het liefst zou ik haar met regen al binnen halen.. maar dat gaat gewoon niet. Ik moet eerst 20 minuten fietsen (over een landweggetje, midden tussen de weilanden) en dan nog Evita binnen gaan halen. Tegen die tijd is de onweer al weer afgelopen.

één keer was ik op stal toen het onweerde, ik wou haar binnen gaan halen maar ik kreeg haar niet eens mee. ze stonden allemaal bij elkaar en Evita wou echt niet weg van de kudde op dat moment.

Maar hoe doen jullie het dan als het 's nachts gaat onweren? (de mensen die ze wel binnen halen) dan gaan jullie toch ook niet je bed uit om je paard binnen te gaan zetten? (tenzij je ze aan huis hebt misschien)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:59

Ik had een wat ouder 7/8 Arabiertje met Artrose , altijd manegepardje geweest.
Heeft hier een tijd op stal gestaan met 3x per dag 10 minuten stappen.
Toen ze goed genoeg was hebben we har achter een kas op de wei gezet , met een stalletje erbij.

Stalletje netjes in orde gemaakt en paardje ging er soms in , deur altijd open.

Ze was het buitenstaan natuurlijk niet gewend ,
en op een nacht regende en onweerde het zo hard , en in de verte hoorde ik het ergste geflits en alles nog dichterbij komen ....

Toen ben ik er midden in de nacht in de blubsie naartoe gegaan omdat ik dacht dat die pony wel helemaal over de zeik zou zijn .

Kom ik daar , staat ze gewoon sullig in de wei.

Ik neem haar mee naar stal , loopt er direct weer uit , helemaal geen zin Cool !

Nou ja toen heb ik haar maar lekker laten staan , heb ik in ieder geval met m'n eigen ogen gezien dat ze er heel rustig onder was en ze kon altijd zelf naar binnen als ze wilde.
Was ook weinig risico dat de bliksem net haar (indirect) zou kunnen
raken.
Marena zet ik gewoon binnen als ik hoor dat het gaat erg onweren (weerbericht) en ik zie dat het niet lang meer gaat duren voor het losbarst.

's Nachts staat ze sowieso binnen dus daar heb ik geen zorgen over.

Onweer vind ik ook niet erg , bliksem wel !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:59

Citaat:
Maar hoe doen jullie het dan als het 's nachts gaat onweren? (de mensen die ze wel binnen halen) dan gaan jullie toch ook niet je bed uit om je paard binnen te gaan zetten? (tenzij je ze aan huis hebt misschien)

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Gaan jullie er s'nachts om 4 uur uit om dan in het pikie donker je paard uit de wei te halen? En als het daarbij ook nog eens stortregend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 22:03

De mijne staat snachts altijd binnen.
Maar een paar jaar geleden was de eigenaar waar ik toendertijd voor paardreed op vakantie en zorgde ik voor de paarden.
En ik ben toen midden in de nacht toen ik het in de verte hoorde rommelen naar de paarden gereden om ze binnen te zetten.

Dus zeker weten als mijn paard aan huis zou staan zou ik ook men nest uit komen Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 23:37

De paarden staan bij ons ook altijd s'nachts binnen.
En mocht het overdag binnen te onweren en de eigenaar is er niet, dan haal ik ze ook binnen.

Gr. Adriana

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 00:01

Ja hij staat buiten met onweer, en nee ik kan niet slapen Verdrietig Ik ben echt zo ongerust!!! Morgen ochtend direct naar hem toe. ik vind dit echt niks Scheve mond hij is dan wel klein (de omheining is zowat nog hoger dan hem Haha! ) en de andere ponys zijn ook allemaal groter, maar dan nog, moet er ook niet aan denken dat hun wat gebeurd. Arg..
Scheve mond dribs Scheve mond had ik nu maar een stal erbij, dan had ik hem echt binnen gaan zetten Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:18

Onweer krijgt mee over het algemeen niet eens wakker!!!, en ik ren ook zeker niet naar de wei, heb ik nooit gedaan. ( 1 keer, maar toen hoorde ik een pony langs mijn huis komen, toen waren er een paar uitgebroken)

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:07

als ik ze bij mij thuis had staan zou ik ze waarschijnlijk als ik het wist van te voren wel binnen houden die nacht. niet voor een hoosbui, maar wel voor onweer. als het eenmaal onweerd terwijl ze nog buiten staan waag ik me het land niet meer in.
en dekens op?? nooit. die dingen kunnen alleen maar gaan schuiven en dan kunnen ze er in vast komen te zitten en ten tweede gaat het als het regend alleen maar broeien onder zo'n deken en dat is ook niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:17

Iemand vertelde mij dat droog weer met onweer, (dus geen regenval tijdens of nadien) heel erg gevaarlijk is. Zal eens navragen waarom.

Als er al zoveel ongelukken bekend zijn bij de reacties op dit topic, zou ik toch gaan denken dat de kans NIET zo klein is. maar ja......

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:00

Het heeft vanacht hier echt heel erg geflits en geonweerd. Ik sliep al en kon ze dus niet binnenhalen. Mijn ouders zijn het wel wezen proberen, maar ze waren zo bang dat ze bij elke flits gingen rennen en zijn dus niet binnengeweest. Ze gaan bij mij niet snel op stal.
Dat ze door onweer snel worden geraakt geloof ik toch niet. Ik heb mijn pony's nooit binnen in de zomer en die staan dus al meer als 5 jaar buiten. En er is nooit wat gebeurd. Mijn buurman heeft al paarden sinds zo'n 30 jaar en er is er in die periode 1 door de bliksem getroffen. Dus het aantal valt wel mee, vind ik dan.