hengst laten of ruinen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 11:58

Dan ga ik dat straks even navragen want ik zie dat hij bij de oude eigenaar 1 enting gehad heeft de influenza en dat was in januari en daarna heeft hij niks meer gehad bedankt in ieder geval

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:25

Graag gedaan en succes!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:58

listiglistje schreef:
Bovenstaande is niet altijd mogelijk....Als een bal nog niet ver genoeg is ingedaald en hij zit ver boven in de lies dan kun je een staande castratie vergeten.
Kan de veearts er niet bij, dan is een algehele narcose noodzakelijk.

De castratie via kijkoperatie (via de flank) is met name ontwikkeld voor het castreren van klophengsten, dus een niet ingedaalde bal heeft daar geen invloed op.
Klassieke operatie van buitenaf bij staand paard (dus met open wond) kan idd alleen bij volledig ingedaalde ballen.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:00

Klinkt wel raar, die open wond en de dierenarts raadde mij aan om toch naar de kliniek te komen. Toch gewoon op het land laten doen, en hij liep de volgende dag al te rennen. Wel dik geweest, maar niet zo erg als het klinkt.

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:04

Ik zou hem ook hengst laten.
Kijk anders even bij een anders stalling waar je hem hengst kan laten .
Als je later wedstrijden wil gaan rijden dan is het wel mooi als je hem hengst laat dan heeft hij van die mooie gangen en showt dan ook mooi .

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:08

netam12 schreef:
Als je later wedstrijden wil gaan rijden dan is het wel mooi als je hem hengst laat dan heeft hij van die mooie gangen en showt dan ook mooi .

De gangen van een paard veranderen niet door castratie hoor! Je haalt zijn benen er niet af, alleen zijn zakkie !

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:10

ik heb ook besloten mijn jaarling te castreren.. donderdag word tie gedaan.. aan de ene kant vind ik het ook echt wel zonde,, maar als we al langs een wei kwamen met paarden werden de merrie's hengstig en hij begon zich uit te sloven ( wel mooi gezicht ) ging ie helemaal mooi lopen.. maar jammer genoeg verkracht tie ook half zijn maatje dus haha

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:15

Het gaat mij verder niet om het showen of dat hij breder word want dat kan je ook door middel van trainen met je paard creeren. Het gaat er om dat hij straks gelukkig is op een leuke stal met leuke paarden waar hij het goed heeft dat hij naar buiten kan met andere paarden. Nu staat hij met nog 2 hengsten op het land en eind van de zomer gaan die ook weg dus houdt het op en ik wil hem gewoon niet naar een opfok hebben. De keuze is dus gewoon gemaakt eind van de zomer word hij geruind als hengst ga ik er toch verder niks mee doen.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:22

Marcella_e schreef:
Ik vind dat een hengst die niet als dekhengst word gebruikt beter geruind kan worden. Hij kan nooit in een kudde op de meeste stallen kan dat dier niet eens ff lekker buiten rond rennen en staat het het grootste deel van de dag alleen of op stal. Er zijn wel stallen die ze wel accepteren en waar ze wel lekker naar buiten kunnen maar die stallen zijn ook echt gebouwd om hengsten te kunnen houden en daar betaal je vaak voor. Daarbij zijn er ook hengsten die met hun hormonen in de knoop kunnen komen waardoor ze zichzelf helemaal kapot bijten (heeft laatst een artikel over gestaan in de bit of amazone) Of een paard bij 1 al geruind kan worden weet ik niet dat zou ik aan de DA overlaten.

Maar waarom staat het paardje niet in een opfok met andere hengsten? Dan kan hij eerst even opgroeien voordat er aan ruinen en stallen word gedacht. En die zijn redelijk betaalbaar ook

En hier gaan veel mensen fout. Ze halen hun hengst uit de opfok en vervolgens laten ze hem de rest van zijn leven alleen op de wei staan en houden hem bij andere paarden weg...
Daar krijg je nu net die onhandelbare hengsten van...
Die van mij is 10jr en kan gewoon met hengsten en ruinen buiten staan.
Dadelijk komt hij thuis te staan samen met mijn merrie en daar gaat alleen een draad tussen hoor... Ik laat ze diagonaal met elkaar in 1 grote wei staan (diagonaal tegenover elkaar dus met draad ertussen) en ook heeft mijn hengst op stal gewoon tussen 2 merries gestaan met tralies ertussen...
Mensen maken er zelf vaak een probleem van door ze van andere paarden weg te houden.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:32

griebels schreef:
En hier gaan veel mensen fout. Ze halen hun hengst uit de opfok en vervolgens laten ze hem de rest van zijn leven alleen op de wei staan en houden hem bij andere paarden weg...
Dadelijk komt hij thuis te staan samen met mijn merrie en daar gaat alleen een draad tussen hoor... Ik laat ze diagonaal met elkaar in 1 grote wei staan (diagonaal tegenover elkaar dus met draad ertussen) en ook heeft mijn hengst op stal gewoon tussen 2 merries gestaan met tralies ertussen...
Mensen maken er zelf vaak een probleem van door ze van andere paarden weg te houden.

Dat ben ik wel met je eens. Toen ik een paar merries op ons land had staan, stond mijn hengst ook gewoon op het landje ernaast. Niets aan de hand, wel hinniken bij komen en gaan enzo. Juist toen die merries naar een andere stal gingen werd mijn hengst direct heel vervelend tov merries hier in de buurt. Ik had een beetje het idee dat hij zich extra moest bewijzen omdat hij zelf niet zijn eigen (dames)kudde meer had (maar weet dit niet zeker natuurlijk).

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:39

Ook daar ben ik het wel weer mee eens alleen ik wil niet verantwoordelijk zijn als mijn paardje wel een keer ontsnapt en tussen de merries loopt terwijl ik er als hengst verder toch niks mee doe. Want dat heb ik namelijk ook gezien mijn moeder had een hengst en die was mooi ontsnapt en toen waren alle merries van slag dat wil ik dus niet

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:22

netam12 schreef:

Als je een hengst lang genoeg hengst laat (minstens tot en met zijn 3de levens jaar) krijgt hij al een mooiere hals.
De gangen van een paard zitten in het paard en zullen niet veranderen door het wel of niet hengst zijn. Hengsten showen meer, maar dat komt op wedstrijd niet van pas in een dressuurproef aangezien dat gewoonweg spanning is.

Je mag pas met een hengst op wedstrijden rijden als je L2 geklasseerd bent geweest. Dus dat gaat lang niet voor iedereen op...

Ik zou de hengst laten castreren omdat hij geen toevoeging heeft aan de fokkerij en gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:26

je mag inderdaad pas wedstrijden gaan rijden als je een winstpunt in het L2 hebt. dit is nog niet zo makkelijk hoor.
en bedenk dat je je hengst niet in het weiland kan zetten (ja apart of bij andere hengsten en ruinen) en stal genoten zijn ook niet altijd zo te spreken over een hengst. met in de bak rijden enz.
ik zou hem ruin maken, maar als je er mee wil fokken of wat anders tja dan hengst laten?? maar dat moet je zelf weten.

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:36

u_c_lover schreef:
je mag inderdaad pas wedstrijden gaan rijden als je een winstpunt in het L2 hebt. dit is nog niet zo makkelijk hoor.

Voor wie is dit niet zo makkelijk?
Ik heb de grens van L2 +1 diverse malen gepasseerd en meerdere met mij Er rijden toch zoveel ruiters L2 +

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:44

listiglistje schreef:
u_c_lover schreef:

Voor wie is dit niet zo makkelijk?
Ik heb de grens van L2 +1 diverse malen gepasseerd en meerdere met mij Er rijden toch zoveel ruiters L2 +

Klopt.

Als je B kunt rijden is L1 helemaal niks, hier tussen zit weinig verschil. In de L2 moet je er iets meer voor werken, maar als je maar vaak genoeg een proefje rijdt zul je een keer een jury tegen komen die je een winstpunt geeft.

L2 rijden is echt niet zo'n prestatie.
Ik heb met 2 pony's L2 gereden en beide liepen gelijk een winstpunt. Bij de ene pony was het terecht, die liep ook goed (168 punten). De andere pony was i.m.o. net wel/niet winstpunt waardig(kreeg 156 punten), aanleuning was niet altijd goed, achterwaarts ging niet goed, middengalop was scheef.

Zelfs met een slechte aanleuning krijg je nog wel punten.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:05

Chip2 M.i. een goede beslissing.
Cassidy Ik heb het artikel van Parelli doorgelezen en ik ben het met hem eens. Al die voorbeelde zijn wel brrrr

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:41

griebels schreef:

Er niet zoveel stallen die er op ingericht zijn een hengst naast merries op het land te laten staan en de stallen die het wel hebben zijn vaak onbetaalbaar. Een vriendin van mij wil haar paard hengst laten en heeft nu een stal gevonden waar hij naar buiten kan etc. Maar de kosten bedragen wel 325,00 per maand. Je moet het maar net kunnen betalen.

Waarom zou je een paard op en top man laten als hij daar toch niks mee kan doen? Staat hij op het land naast henstige merries maar hij mag er niet bij of op. Lijkt mij erg frustrerend voor zo'n dier. Een hengst hengst laten terwijl het niet als dekhengst kan worden gebruikt is gewoon zinloos en is meestal de eigenaar die zo graag een hengst wilt en dat beestje heeft maar die hormonen waar hij niks mee kan door zijn lijf gieren. Iedereen moet zelf doen wat hij wilt, maar mijn keuze zou het niet zijn. Daarbij heb je ook nog de hengsten die elkaar afslachten als je ze samen zet. Dat is de natuurlijk in een kudde in het wild ik ook maar een hengst en de andere worden zodra ze oud genoeg zijn weggejaagd en je hebt dus kans dat dat in de wei paddock ook gebeurd.

Ik vind dat TS een goede keus heeft gemaakt en vooral rekening houdt met haar paard en wat voor hem en beste en het fijnst is, zodat op en top paard kan zijn en lekker in een kudde kan zonder problemen en extra hoge kosten

PienZ

Re: hengst laten of ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 23:21

Dat is het dus ook dat hij straks stijf van de hormonen staat en lekker naast merries in de wei staat waar hij niks mee mag doen dat vind ik zielig en dat verdient hij niet voor wat omdat ik vind dat hij meer body moet krijgen of omdat ik vind dat een hengst stoer is. Mijn vorige pony heb ik ook laten ruinen en die was op en top stoer genoeg en body kan je trainen is niet belangrijk voor mij als hij maar gelukkig en een vrolijk paardje is daar gaat het mij om

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:16

Petje af voor je beslissing, en petje af voor je instelling....een vrolijk paard is dat waar het om moet gaan. Helaas zijn er teveel die een hengst stoer vinden, of denken dat het allemaal nog wel meevalt.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 01:22

Ik wil een ander licht werpen op de zaak. Ik las dat de hengst mooie papieren heeft en dus kans maakt op de keuring. Ik zou dat zeker afwachten. Ik lees hier hele rare dingen al zou een hengst een moordwapen zijn en levensgevaarlijk en dat er niet op te rijden valt. dat je prof moet zijn om een hengst te rijden, een hengst helemaal wegkwijnt als die hengst blijft en niet mag dekken.

Ik vraag me af waar dit allemaal geleerd is. Ik kwam verleden week bij een fokker die had een henst staan tussen veertien merries ja hij mocht niet tegelijk met ze naar buiten maar hij stond er gewoon in de box. Hengst had ook al een aantal keren gedekt dus wist wat er van hem verwacht werd.

Ik denk wel dat je je moet realiseren dat een hengst houden iets anders is dan een merrie. Als dat het paard de potentie heeft door te dringen tot de selecte groep van bezichtigings hengsten zou ik dat bekijken, ruinen kan ook later nog wel.

Maar ik ben niet jij en ik vind dat je moet kijken naar de potentie en wat je ermee wilt doen. Laat eens iemand kijken die er verstand van heeft. Kijk wat je paard kan en welke punten die goed scoort en welke niet. Pas dan kan je beslissen of die geschikt is of niet. Is die niet geschikt dan zou ik ruinen heeft die een kans en je wilt dat traject doorlopen zou ik dat gewoon doen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 08:56

Ik ben er absoluut niet van overtuigd dat een hengst een moordwapen is. Mijn moeder had ook een hengst en dat was echt een schatje echt een knuffel gaf ook niet veel om merries hij stond naast een merrie. Alleen zodra de merries hengstig zijn stond hij stijf van de hormonen stond te draaien in ze box zo erg dat hij gewoon afviel en me moeder hem echt veeel extras moest geven dat hij niet mager werd. Dat wil ik dus niet voor mijn paardje. Er zitten inderdaad goede papieren bij en op zich zou ik een keer een keuring doen best leuk vinden maar het is nou niet zo dat ik dat echt moet omdat ik moet laten zien hoe mooi en stoer hij is. Gaat mij om een goed karakter een paardje moet paard kunnen zijn lekker kunnen rennen en lol maken met ze vriendjes in de wei. Dus als het voor hem beter is vind ik dat best dan maar geen keuring hoor

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:51

Ja bij mij hetzelfde hoor! De dierenarts vorige week vroeg vlak voor de castratie: heb je nooit aan dekdienst gedacht met deze? Daar hebben we inderdaad aan gedacht, maar daar hadden we geen zin in. Het is een hoop gedoe, hoop kosten, en je moet dat echt leuk vinden om te doen. Wij wilden toch liever een gezellige pony, geen dekhengst.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 10:20

Zo denk ik er dus ook over

skaay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:06

ik heb vorig jaar ook mijn hengstje laten ruinen ( toen was hij 1 jaar).
gelukig werd hij daardoor een stuk rustiger, en kan hij daarom lekker bij de merries in de wei staan.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:13

Hmmm, alleen de reden om hem te laten ruinen zodat hij met anderen op de wei kan vind ik een beetje onzinnig. sommige merries zijn nog erger als hengsten en kunnen ook niet met een ander op de wei. ken er wel wat die andere paarden gewoon in elkaar timmeren.

die van mij is nu ook een jaar en die laat ik sowieso pas ruinen als hij 3 is. maar hij is enorm 'ziek' geweest en heeft heel veel tegenslagen gehad, dan moet ik hem nu ngo echt niet gaan laten ruinen. maa ris ook niet nodig. hij komt strax voor 2 jaar in de grote opfok, daar wordt hij mooi opgevoed tussen de andere grotere en bozere hengsten.