geld vragen aan verzorgster. Doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:14

ik vraag zelf geen geld aan mijn verzorgster, maar dat komt ook omdat ze ng maar 1x in de week mga rijden, omdat ik er bij moet zijn(de pony is heeeeel eg druk) en ze mag geen buitenritjes maken.

Maar ik zou als dat meisje op vakantie er eme mag , wel geld vragen, het meisje heeft er plezier van en jij niet... Jij betaald alleen maar...

Valentinow

Re: geld vragen aan verzorgster. Doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:40

Ik ken iemand en die heeft ook een verzorgster voor haar groot paard dat meisje (22 jaar ) Mest de stallen uit (6 stallen) en mag daarvoor 1 paard rijden zoveel ze wil maar ze mag kiezen wanneer ze komt dus als ze komt is het 6stallen (of minder) tegen 1 paardje rijden!

Ik weet niet of ze ook nog eens betaad wordt ..

Maar zelf betalen hoeft dat meisje zeker niet!

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:41

Ik heb hier al eerder gereageerd en toen gezegd dat ik geen geld betaalde dat is nu nog steeds zo maar word binnenkort waarschijnlijk betaald om te komen. Dit ivm afwezigheid van 7 maand ongeveer van de eigenaresse .

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:27

Het is altijd weer lastig. Voorheen meende ik ook altijd dat het beter was alles voor een bijrijdster te betalen omdat ik blij was dat iemand mijn paard hogerop kon brengen. Jammer maar helaas dat het niet altijd het geval is. Soms geef je ze 1 vinger en nemen ze je hele hand, voor je het weet kost het je een hoop geld en komt er geen klap van terecht.

Vorig jaar kocht ik een voormalig Z paard erbij en vroeg ik mijn vriendin haar te rijden. Ik zag in haar en in dit paard een goede combinatie, bovendien wilde ik haar stimuleren om meer uit haar rijden te halen dan wat haar ooit gegunt is. En achteraf gezien een goede keus geweest Ze stelde gelijk zelf voor om haar rijlessen zelf te betalen. Dit vond ik een goed idee, zo stoor ik mij er niet aan als ze 1x niet kan. Het is totslot van rekening haar eigen geld.

Verder is alles aanwezig, harnachement, rijbak, vervoer...ze heeft niets nodig. Toch koopt ze zo nu en dan verwennerijtjes of een nieuw setje voor het paard. Dat zijn dingen die ik alleen maar leuk vind en het blijft natuurlijk gewoon in haar eigendom. Ze is ook bereid dat alles wat anders is dan wat ik haar kan bieden ze dit zelf betaald. Ze zegt ook vaak genoeg dat de kans dat ze dit mag doen al onbetaalbaar is. Had ze zelf een paard moeten kopen, betalen etc had het er wellicht niet ingezeten.

Ik ben blij iemand getroffen te hebben waarmee ik erg op 1 lijn zit en waarbij het tussen paard en ruiter fantastisch klikt. Goede afspraken en kosten hoeven niet in de weg te staan.

Denk zo, jij biedt hun een goede kans om iets te bereiken, daar mag vanuit de bijrijdster ook iets tegen overstaan. Zo niet? En je wil dat je paard wat in de sport bijv. bereikt? Dan kan ik je alleen maar adviseren om je paard dan door een prof te laten rijden. Kost je uiteindelijk net zo veel is mijn ervaring en het genot is 1000maal beter

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:28

maickell0ver schreef:
Ik heb hier al eerder gereageerd en toen gezegd dat ik geen geld betaalde dat is nu nog steeds zo maar word binnenkort waarschijnlijk betaald om te komen. Dit ivm afwezigheid van 7 maand ongeveer van de eigenaresse .

Dat zijn leuke bij komstigheden, als ik weg ben ivm zaken of vakantie dan verzorgt mijn vriendin de paarden ook. Ik vind het niet meer dan normaal dat er dan wat (financieels) tegenover staat.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:52

Wanneer iemand komt rijden omdat je geen tijd hebt: dan vind ik het belachelijk als je geld durft te vragen.

In een ander geval vind ik dat het er ook vanaf hangt wat die persoon moet doen.
Ik heb zelf 2 mini's. Die staan in een weitje in het bos. Dat weitje heeft echt bijna asociaal veel onderhoud nodig. Ik ben altijd bezig daar. Nu doe ik het voor m'n eigen paardjes en ik zou dit ook misschien wel doen voor een ander als ik dat paard mag rijden (met de nadruk op misschien), maar als iemand dan geld vraagt... echt hoor.. no way dat ik ga betalen.. dan heb je een steekje los denk ik. Want ik werk me rot de hele week door en kom bezweet en doodmoe thuis.. en dan rij ik niet eens. Ga hooguit een keer wandelen met die beestjes.

sopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:57

IK vind niet dat je dit kan doen eigenlijk. Dat had je dan meteen aan het begin moeten doen.. Want nu verzorgd ze hem al een hele tijd en dan moet ze opeens gaan betalen, dit was precies de reden waarom ik met mijn vorige verzorgpaard ben gestopt..

En het is wel zo dat een verzorgster/er voor de eigenaar aan het werk gaat. Zij werkt dus eigenlijk voor jouw.

jacco_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:03

Ik vind het niet meer dan normaal dat je een verzorgster/bijrijdster geld vraagt.

Als ze immers op een manege net zo vaak zou rijden als dat ze van de eigenaar de kans krijgt kost het ook geld. Nu krijgt ze de kans om op 1 vast paard te rijden en daarmee een band op te bouwen en te trainen ipv elke week een ander paard.

Als eigenaar betaal je het paard, stalling, onderhoudskosten van het paard, harnachement, en alle bijkomende incidentele uitgaven.
Als je wilt paardrijden weet je dat dit geld kost, zowel een eigenaar als iemand die een verzorgpony/paard neemt. Als je met zijn 2-en gebruik maakt van het paard vind ik best dat de niet eigenaar een deel in de maandelijkse kosten betaald (mits naar alle redelijkheid)

Saskia_OmarJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:21

Urielle schreef:
De vraag is wel of de verzorgster uberhaupt om dit paard zit te springen. Als ze ergens anders ook kan gaan rijden voor niks, geef ik je veel kans dat je ineens zonder verzorgster zit
Ik zou zelf opstappen

Helemaal mee eens.
Ik doe ook een pony voor een vrouw, omdat zij er zelf niks mee kan. Ik mag er alles mee doen wat ik wil. Ik help haar uit de brand want zij kan er niks mee. Betalen doe ik er niet voor. Als zij financiele problemen heeft moet ze geen pony kopen onder het motto van; Dan neem ik wel een bijrijdster die ook wat kan betalen.
Dan moet je geen paard nemen.
Als jij het financieel niet helemaal aankan, dan had je dat van tevoren moeten nagaan voor je dus een paard nam. (plotselinge financiele problemen uitgesloten )

In dit geval zie ik niet waarom de verzorgster zou betalen, voor alles heeft zij toestemming gevraagd en gekregen en als zij zo goed met jou paard om kan gaan moet je haar dankbaar zijn.
Als ik haar was zou ik opstappen, maar dat ligt aan haar.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:27

Mijn vorige verzorgpaard dat ik ruim een jaar verzorgd heb en door verschillende omstandigheden niet meer verzorg was helemaal gratis. Met dat paard nam ik bijna elke week een half uur privéles. Nam ook altijd wat lekkers mee voor dat paard als ik kwam.
Voelde mij ook echt verantwoordelijk voor dat paard.

Voor mijn huidige verzorgpaard betaal ik geheel tegen mijn principes in wel een bijdrage. Dat omdat de bijrijdpaarden niet voor het opscheppen liggen in mijn omgeving. Op dit paard neem ik dus nooit een priveles en ik neem ook nooit wat voor het paard mee. Is verder al duur genoeg. Aan dit paard ben ik ook minder gehecht dan aan mijn vorige verzorgpaard omdat ik altijd in mijn achterhoofd hou dat ik ga stoppen als ik een gratis paard vind of het niet meer kan betalen. Zit er zo wie so hard over na te denken om met dit paard te stoppen. Het paard heeft op vrij hoog niveau gelopen en het is wel heel fijn om op zo'n paard te rijden maar als je daar verder geen les meer kan bijbetalen leer je daar ook eigenlijk niet zo veel van. Heb je ook geen doel om aan te werken voor de volgende les.Merk dat ik het ook moeilijk vind om altijd maar voor mij zelf te rijden. Kortom de lol is er een beetje af.

Zie vaak voorbij komen dat eigenaren betalende bijrijders gemotiveerder vinden maar ik raak er eerder gedemotiveerder van.
Met deze eigenaar kan ik het ook minder goed vinden dan met de vorige eigenaar. Gaat in mijn ogen bij hem toch meer om het geld dan om het welzijn van het paard.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:49

nou dan zal ik wel als een raar mens overkomen... maar ik vind dat een bijrijder behoort te betalen. maar wel onder bepaalde omstandigheden. Moet er bijvoorbeeld veel gedaan worden in de stal, dus mesten (of zoals 1 al omschreef in het land) opruimen, voeren endergelijke, dan vind ik het niet. Dan werk je ook echt voor je recht om paard te rijden...

Nu heb ik een stal waar alles gedaan wordt, je hoeft dus alleen maar het paard te poetsen en op te stappen... Ik vind dat je dan wel een bijdrage mag vragen, je leent ten eerste je paard uit, dat is toch een bepaald risico wat je neemt. Ten tweede heb je alle spullen al, dat hoeft ze dus niet te kopen en kan ze dus ook zonder zelf te kopen lenen. Ik vind het makkelijk gezegd, iemand zorg uit handen nemen, dus dat je hun paard rijdt omdat zij niet kunnen. Ik heb tinkers die constant op het land staan, dus beweging hebben ze wel met elkaar, een dagje niet lopen dat maakt ze niks uit.

Dus jij kan lekker rijden, terwijl je op een manege een godsvermogen hiervoor betaald, en dan kost het je niks... nou dat gaat er bij mij dus niet in. Lekker makkelijk dan hoor, jij lekker een paard, die je niet hebt hoeven aanschaffen, waar je geen DA kosten voor hoeft te betalen, geen hoefsmid, in principe geen harnachement en dus geen stalgeld. Zo wil ik ook wel aan mijn paard komen (goh ga ik eens aan mijn staleigenaresse vragen, mag ik hier alleen komen rijden, zijn de paarden van jou, jij moet alles betalen en ik dus alleen maar rijden...ze ziet me aankomen)

Als je het doet om financiele redenen, moet je geen paard nemen, werd er ook gezegd. Ben ik het ook niet helemaal mee eens, ik kan het "makkelijk" betalen (moet er wel hard voor werken hoor) maar als er iets binnenkomt is dat toch meegenomen...

Daarom vind ik dus dat er wel voro betaald moet worden... Maar zoals ik al schreef ook namens de omstandigheden die ik bied, een paard om te rijden, dalijk een leuk veulen om te vertroetelen en je hoeft er niks voor te doen...

Suomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:14

lindsey schreef:
Mijn vorige verzorgpaard dat ik ruim een jaar verzorgd heb en door verschillende omstandigheden niet meer verzorg was helemaal gratis. Met dat paard nam ik bijna elke week een half uur privéles. Nam ook altijd wat lekkers mee voor dat paard als ik kwam.
Voelde mij ook echt verantwoordelijk voor dat paard.

Voor mijn huidige verzorgpaard betaal ik geheel tegen mijn principes in wel een bijdrage. Dat omdat de bijrijdpaarden niet voor het opscheppen liggen in mijn omgeving. Op dit paard neem ik dus nooit een priveles en ik neem ook nooit wat voor het paard mee. Is verder al duur genoeg. Aan dit paard ben ik ook minder gehecht dan aan mijn vorige verzorgpaard omdat ik altijd in mijn achterhoofd hou dat ik ga stoppen als ik een gratis paard vind of het niet meer kan betalen. Zit er zo wie so hard over na te denken om met dit paard te stoppen. Het paard heeft op vrij hoog niveau gelopen en het is wel heel fijn om op zo'n paard te rijden maar als je daar verder geen les meer kan bijbetalen leer je daar ook eigenlijk niet zo veel van. Heb je ook geen doel om aan te werken voor de volgende les.Merk dat ik het ook moeilijk vind om altijd maar voor mij zelf te rijden. Kortom de lol is er een beetje af.

Zie vaak voorbij komen dat eigenaren betalende bijrijders gemotiveerder vinden maar ik raak er eerder gedemotiveerder van.
Met deze eigenaar kan ik het ook minder goed vinden dan met de vorige eigenaar. Gaat in mijn ogen bij hem toch meer om het geld dan om het welzijn van het paard.

@Lindsey: ik weet natuurlijk niet hoe groot die bijdrage is die jij moet betalen, maar ik vind het een beetje raar dat je zegt dat je nu niks lekkers meer voor je verzorgpaard meeneemt omdat je al een bijdrage moet betalen. Alsof een appel, wortel, suikerklontje of een zak paardensnoepje zoveel kost. En je geeft aan dat je met deze eigenaar minder goed kunt opschieten, omdat het hem (volgens jou) meer gaat om het geld dan om het welzijn van het paard. Bij jou klinkt het ook een beetje alsof het jou meer gaat om het geld dat je moet betalen dan om het plezier dat je met het paard kunt hebben. Maar goed, dat moet ook iedereen voor zich maar bepalen en meningen verschillen nou eenmaal. En het is ook afhankelijk van hoeveel je moet betalen, bij een groot bedrag kan ik me je reactie beter voorstellen dan bij een kleine bijdrage.

Ik ben het verder helemaal met Biancaa eens.

jacco_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:28

wat ik van de verzorgers/bijrijders begrijp is dat ze dus gewoon een dure hobby gratis willen uitoefenen.

Mijn paard staat ergens volpension gestald, hoeft verder niet uitgemest te worden of gevoerd, dat wordt allemaal gedaan.
Een verzorger/bijrijder hoeft dus alleen het paard overdag uit de wei te halen, te poetsen, rijden en dan weer terug op de wei te zetten.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je daarvoor betaald. Ga ergens een paard huren, lessen nemen, of op een manege rijden en je bent vaak veel duurder uit en je hebt niet de vrijheid die je bij een verzorgpaard wel hebt.

iemand die daar geen kleine bijdrage voor over heeft mag van mij gewoon op de manege blijven rijden.
Ik zou wel het geld wat ik ervoor krijg terug in het paard stoppen. (DA, harnachement, hoefsmid, e.d.)

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:34

Ik rijd samen met een vriendin van mij 1x per week een pony wij betalen daar allebij 10 euro per maand voor (20 euro dus;)) we zijn nu trouwens op zoek voor een vz pony voor de vrijdag en zaterdag omdat we die pony alleen op dinsdag kunnen doen,, weten jullie mischien iets?(A)

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:52

Citaat:
nou dan zal ik wel als een raar mens overkomen... maar ik vind dat een bijrijder behoort te betalen. maar wel onder bepaalde omstandigheden. Moet er bijvoorbeeld veel gedaan worden in de stal, dus mesten (of zoals 1 al omschreef in het land) opruimen, voeren endergelijke, dan vind ik het niet. Dan werk je ook echt voor je recht om paard te rijden...

Mee eens..

Citaat:
Nu heb ik een stal waar alles gedaan wordt, je hoeft dus alleen maar het paard te poetsen en op te stappen... Ik vind dat je dan wel een bijdrage mag vragen, je leent ten eerste je paard uit, dat is toch een bepaald risico wat je neemt.

Mee eens tot wanneer je het hebt over risico's. Je bent namelijk niet verplicht een bijrijder te nemen.

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:43

jacco_h schreef:
wat ik van de verzorgers/bijrijders begrijp is dat ze dus gewoon een dure hobby gratis willen uitoefenen.

Mijn paard staat ergens volpension gestald, hoeft verder niet uitgemest te worden of gevoerd, dat wordt allemaal gedaan.
Een verzorger/bijrijder hoeft dus alleen het paard overdag uit de wei te halen, te poetsen, rijden en dan weer terug op de wei te zetten.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je daarvoor betaald. Ga ergens een paard huren, lessen nemen, of op een manege rijden en je bent vaak veel duurder uit en je hebt niet de vrijheid die je bij een verzorgpaard wel hebt.

iemand die daar geen kleine bijdrage voor over heeft mag van mij gewoon op de manege blijven rijden.
Ik zou wel het geld wat ik ervoor krijg terug in het paard stoppen. (DA, harnachement, hoefsmid, e.d.)

Ik ben een verzorgster/bijrijder maar ben het niet met je zin eens over dat ik graag gratis wil.... Ik hoef er nou eenmaal niet voor te betalen en word er nu zelfs voor betaald... Ik heb hier niet om gevraagd, ze kwamen er zelf mee. Daar tegenover staat dat ik alles alleen moet doen.
6 stallen mesten
6 paarden/ponys rijden/ longeren
smiddags voeren
alles aanvegen
Spullen invetten/onderhouden
In de bak strontscheppen
En als de mensen een dag wegzijn ook op andere tijden voeren en op de hond passen.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:17

Als iedereen er zo over dacht als de meeste verzorgers zou niemand meer een paard kopen, maar gratis rijden op die van een ander.
Ik bedoel maar, de eigenaar draait voor alle kosten op, gaat zelf minder rijden om jou een plezier te doen en alles is gratis. Waarom zou je dan nog een eigen paard kopen?

Helaas werkt het niet zo, aan een paard zitten nu eenmaal (veel) kosten en als de eigenaar een stapje opzij moet doen om jou (verzorgen/bijrijder) op zijn/haar paard te kunnen laten rijden dan vind ik het niet meer dan redelijk dat daar een vergoeding tegenover staat. Die vergoeding kan geld zijn, maar ook in de vorm van stallen mesten oid.

Uit de brand helpen is een ander geval, maar TS heeft duidelijk aangegeven dat zij een stap opzij doet om haar bijrijder te laten rijden. Ik zou het niet meer als redelijk vinden dat de verzorgster een steentje bijdraagt in de kosten.

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:19

als je iemand nodig hebt omdat je zelf te weinig tijd heb vind ik dat je blij mag zijn dat iemand je pony wil doen;)

Viev1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:35

[quote="ingvdh"]
Ik bedoel maar, de eigenaar draait voor alle kosten op, gaat zelf minder rijden om jou een plezier te doen en alles is gratis. Waarom zou je dan nog een eigen paard kopen?quote]

Volgens mij zoeken eigenaars een verzorgster omdat ze zelf geen tijd hebben om vaak te rijden. Ik geloof niet echt dat eigenaars speciaal een verzorgster gaan zoeken om die verzorgster een plezier te doen, of wel?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:11

Citaat:
Volgens mij zoeken eigenaars een verzorgster omdat ze zelf geen tijd hebben om vaak te rijden. Ik geloof niet echt dat eigenaars speciaal een verzorgster gaan zoeken om die verzorgster een plezier te doen, of wel?

hihi
zou wel aardig zijn

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:29

Ik heb een andere deal, ze hoeft in principe niets te betalen voor Ian, wel wil ik dat ze minstens 1x in de 2 weken en bij voorkeur elke week lest a 20 euro. Daarnaast koopt zij haar eigen voer voor hem en als ze wedstrijdjes wil doen, (in overleg ) betaald ze het zelf.
Zij koopt soms ook wel spullen maar echt nodig is dat niet.

jacco_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:30

@ maickell0ver,

als ik zie wat jij allemaal doet betaalde jij in natura (door te werken)

Idd dan betaal je ook maar op een andere manier, bij mij op stal hoeft dat allemaal niet en hoeft een eventuele verzorgster/bijrijdster enkel te poetsen en te rijden.

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:31

Kimmie_Paard schreef:
als je iemand nodig hebt omdat je zelf te weinig tijd heb vind ik dat je blij mag zijn dat iemand je pony wil doen;)

heel naief gedacht, als het 1x gebeurd oke maar als iedereen genoeg tijd had voor zijn paard waren er uberhaupt geen verzorgpaarden.

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:35

snap je niet egt maar oke kan aan mij liggen;)

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:38

*zucht*

Jij roept dan paardeneigenaren maar blij moeten zijn dat er een verzorgster is die hen wil helpen.
Ik zie dat anders, ik vind dat over het algemeen tegenover het verzorgen best meer mag staan. een paard is vreselijk duur.
Ik ga nu wel uit van een verzorgster die mag rijden en gewoon normaal met het paard mag omgaan, vooral alleen poetsen ect zie ik het anders. Maar ik ben van mening dat er tegenover het gebruik van een paard, alle spullen enz een vergoeding mag staan.