Vlas of Zaagsel in stal????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Re: Vlas of Zaagsel in stal????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:27

Ik betaal bij een agrarisch bedrijf voor een grote baal stro 30 euro, maar als je je stro een keer per jaar inslaat tijdens de oogsttijd dan zijn de balen vaak een stuk goedkoper.
Voor kleine baaltjes betaal ik tijdens de oogsttijd een euro per klein pakje.
We halen ze dan wel zelf van het land.

Persoonlijk ben ik een stuk goedkoper uit als mijn paarden op stro staan.
Ik strooi achterin de box waar ze plassen wel wat zaagsel voor de vochtopname.
Ik heb ze eens een tijdje op witte krullen gezet, maar vooral mijn merrie is een vreselijke viespeuk, die maakt echt een rommel in haar box.
Als ze op stro staat maakt ze natuurlijk net zo'n zooitje en ze eet ook van het stro, maar stro is minder duur dus schep je zo'n box eerder leeg en je strooit ook sneller wat bij.
Zo strooi ik mijn paarden altijd nog even op na de laatste voerbeurt, zodat ze een lekker bed hebben voor de nacht.
De pony van mijn zus staat al jaren op witte krullen van Plospan en dat bevalt prima.
Ze haalt iedere dag de drollen eruit en een keer per week de natte plek achterin, wanneer nodig strooit ze dan wat nieuwe krullen bij.
Na twee weken haalt ze de box helemaal leeg en daarna gaan er weer twee nieuwe pakken in.
De pony is wel een schone dame moet ik zeggen, over het algemeen heeft ze een vaste poep en plas plaats in haar box en loopt daar niet doorheen.
Haar hoeven zien er trouwens prima uit en wij vetten ze hooguit een paar keer per jaar.

Scum

Re: Vlas of Zaagsel in stal????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:27

Vanmorgen een losse hoefwand bij mijn paard geconstateerd. De smid zei dat houtkrullen daar de veroorzaker van waren en dat we beter op vlas konden overstappen. Dus we hebben net 13 pakken gehaald om te proberen. Het was een stuk goedkoper dan krullen.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:45

Die stro prijs valt me dus hartstikke mee.. wij zullen in het westen wat meer betalen denk ik, maar als ik het zo bekijk is stro voor de stalhouder idd goedkoper...

Jammer van de losse hoefwand Scum.. maar ik heb dat idd vaker van houtkrullen gehoord.

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:27

Ninla staat sinds kort op zaagsel, en het is ideaal!

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:14

Die van mij staat er sinds gisterenavond op. Hij begon er wel meteen van te eten! Zou dat kwaad kunnen?

Ik heb zo'n hampeltje gepakt en dat voor de neus van mijn bloedje gehouden. Die lust normaalgesproken niks als alleen maar haar eigen brokken. Maar zij begon er ook meteen van te eten!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:03

Het is niet goed dat ze er van eten.. is iig niet de bedoeling Geef je ze er ook hooi bij of een plakje stro zodat ze iets te knabbelen hebben?

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:44

Wanneer gooien jullie er een nieuw pak vlas bij ?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:47

Ik ben net overgestapt van Vlas op Houtkrul. Mijn paard heeft altijd op stro gestaan maar toen kwam er een pony bij die zich vol vrat in de stro. Ik ben overgestapt op Vlas en toen heeft mijn paard in 3 maand tijd 2 keer koliek gehad. Verder wel vaker een beetje buikpijn. De dierenarts zei dat dit kwam omdat ze het vlas aten en dit heel scherp is in de maag. Nu ik op houtkrul sta... Is het gelukkig over. Voor mij nooit geen Vlas meer.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:13

Ik weet eignelijk niet of ze het nu nog eten, of dat het alleen in het begin is geweest. Het is wel tamelijk glad om over te lopen.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:21

Scum schreef:
Ik weet eignelijk niet of ze het nu nog eten, of dat het alleen in het begin is geweest. Het is wel tamelijk glad om over te lopen.

Ik heb die van mij er niet daadwerkelijk van zien eten. Maar ik ben bezig om haar te dekken en de DA kwam en moest haar opvoelen en haalde er dus de poep uit.. En toen hij dat zag en voelde zei hij direct dat ze er van at.

Toen ze koliek had stond ik in de stal en toen zag ik de pony er dus wel van eten. Dus beide dames aten ervan.

saltpepper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:33

Hoi,

Misschien een dummie vraag: maar zijn hemperade en rapsodie het zelfde als vlas? Kunnen jullie enkele merken/ verpakkingsnamen opnoemen?

greetz mexxiemaal

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 09:46

hay hay met helina gaat het super gaaf spul dat vlas. is echt heel handig. hoeven blijven heel droog nu echt toppie
gr Franca