Welke goeroe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke NH 'goeroe' vinden jullie het best

Pat Parelli
9 (17%)
Emiel Voest
14 (27%)
Linda Tellington Jones
6 (11%)
de man van KISS
1 (1%)
monty Roberts
21 (41%)
Ray Hunt
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 51

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:49

phoenix4ever"]
[quote="chantal1"][quote="runningkawa schreef:
"geen" staat er niet bij! Haha!

Als je zelf lang met paarden omgaat, leer je vanzelf waarom een paard iets wel of niet doet.
Hoef je geen NH voor te hebben

En hier ben ik het volledig mee eens!
Ik sta voor veel dingen open maar dit vind ik echt onnodig (voor mezelf en ook voor mijn paarden). Ze hoeven echt niet met een touwtje voor mijn paard zijn neus te zwaaien. Denk ook niet dat ze het echt zullen apprecieren Haha!
[/quote]

o ja en daarom zijn er meer dan de helft van de paarden mensen met problemen die ze niet kunnen oplossen en maar gaan slaan. ja dan praat ik over bijna alle paarden mensen die hun paard behandelen als of het een machine is.
[/quote]

Ik heb het toch over mezelf en mijn eigen paarden niet over de helft van paardhoudend Nederland.
Ik heb net even je andere berichten gelezen en als dat jou mening is over de klassieke rijkunst heb je toch een probleem hoor en ben je met de verkeerde mensen omgegaan.
Ik heb nog nooit een paard vrot geslogen, ze luisteren naar me WANT er is wederzijds respect. Ze weten precies wat ze aan me hebben en ik aan hun.
Als jij echt complete NH wilt dan moet je je paarden (als je paarden hebt)lekker op een goedvoedende wei planten in een of ander natuurgebied waar ze zichzelf kunnen verzorgen en geen last meer hoeven te hebben van de mens. Dan heb je pas NH.
Ik heb een hekel aan zulke hypes vooral in de paardensport en als ik geen NH bij mijn paarden uitvoer, waardeer dat dan he en kom niet met een of ander bericht erover van paarden vrot slaan enz.
EN keep it to the point, niet over half NL hebben als je het tegen mij hebt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:23

Gregor von Romaszkan is een klassier ruiter, in zijn boek heeft hij het over het africhten van het jonge rijpaard.

Een citaat
"voor een goede ruiter mag een paardepsyche geen geheimen hebben, d.w.z. hij moet een goed psycholoog zijn. Slechts daardoor kan hij zijn paard het nodige vertrouwen geven en de nodige gehoorzaamheid verkrijgen. De ruiter moet precies weten, wanneer en in welke mate hij voor zijn paard zacht en geduldig moet zijn en wanneer hij energiek en met beslistheid moet optreden, om het zo goed en zo gauw mogelijk met hem eens te worden en hem zijn wil op te leggen. Maar nooit mag het gaan om een willoze onderworpenheid van het paard; een goed ruiter zal ook fysieke hulpmiddelen zo gebruiken, dat ze bij het paard een psychische bereidwilligheid veroorzaken."

Ander citaat
"Daarom moet men niet karig zijn met een verdiende beloning, zelfs al is dat slechts in de vorm van een korte rustpauze of een liefkozing. Bij straffen is het belangrijk, dat deze uitsluitend bij verzet gebruikt worden maar nooit bij paarden die een vraag van de ruiter nog niet begrijpen of door psychische oorzaken nog niet kunnen uitvoeren. En verder mag de straf in verhouding met de fout van het paard nooit te streng uitvallen, wat echter bij driftige ruiters helaas nog te vaak voorkomt".

Hoezo is de klassieke rijkunst niet paardvriendelijk?

De echte klassieke rijkunst was en is juist bijzonder paardvriendelijk. Er zijn echter ook mensen die geen enkele rijkunst hebben, dat moet je niet verwarren met de klassieke.
En vaak kunnen ze daar ook niets aan doen. Ga eens op een gemiddelde manege kijken en hoor de instructeur lesgeven. "Trek eens harder aan de teugels", "schop hem eens vooruit", "geef hem maar een flinke klap".

Degenen die zo'n instructeur hebben gehad komen vaak in de problemen bij een eigen paard, niet de mensen die les hebben gehad volgens de klassieke methode.

En, inderdaad bestaat NHS al lang voordat het NHS heette. Ik heb een clinic van Hans van Randwijk bijgewoond en zag daar dingen die wij 25 jaar geleden al deden. Toch was het wel heel interessant, daar niet van maar ik heb wel wat tegen dat goeroe-gedoe.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:36

phoenix4ever schreef:
waarom zou ik geen menselijk contact mogen. ik ben toch een mens.

...blabla...
Citaat:
als jij zeker weet dat je,je paard begrijpt dan heb ik het dus niet over jou....kijk maar eens hoe paarden ingereden werden dat gebeurd nu al anders op vele plaatsen, maar helaas nog steeds veel te snel en te ruig.

...nog meer blabla...
Citaat:
xenophon heeft vast nooit bedoeld dat wij paarden vast bonden en ze verotsloegen tot ze geen kick meer gaven. dat is de oude klassiekerijstijl die in nederland steeds minder word toe gepast.
wat de indianen met de paarden deden deden ze met andere dieren al lang voordat er paarden in america kwamen.

ok ik snap niet veel van je posting maar ik probeer nog even te reageren.

wat jij opnoemt: vastbinden, slaan, te snel, etc. heeft niets met klassieke rijkunst te maken en daarom geen enkele waarde in de discussie: klassiek tov nhs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:50

Klassiek staat helemaal niet tegenover NHS, dat wordt er gemakshalve even van gemaakt door Phoenix. Jammer, want daardoor weten we dat die er zelf niet veel van begrepen heeft.
Mijn advies is om zich eens wat meer te verdiepen in de africhtingsprincipes die ook al voor het Voest-/Roberts-/Parelli- etc. tijdperk bestonden. Verdiep je überhaupt eens in africhtingsprincipes in plaats van in die complotheorieen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:37

Helaas heeft Hempfling zijn clinic op het laatste moment afgezegd, dus ik kan geen leuk verslagje plaatsen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:01

door mensen als phoenix heb ik dus zo'n gruwelijke hekel aan mensen die NHS propaganderen Lips are sealed Lips are sealed

Ik schijn zelf, volgens sommigen. mijn paarden ook niet te trainen zoals Xenophon (of dichter bij huis: Ernst van Loon) dat bedoeld heeft, ik zie aan de basis van alles toch echt geen enkel verschil. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:19

Geloof me ik heb er veel gezien, die nog steeds niet vriendelijk hun paard beleren. Nou moet ik je toegeven dat op de stal waar ik nu sta dat allemaal veel beter gaat, maar daar hebben ze de paarden al van jongs af aan in handen.
Nee maanden lang longeren is zeker niet goed. Maar een beter voorbereiding zou fijn zijn. Paarden worden op drie jarige leeftijd vaak pas uit de wei gehaald en dan word verwacht dat ze binnen twee weken de mensen taal kennen.Waarom niet hun taal leren wij zijn daat sneller in en het kan in je voordeel werken.
Mensen zijn grof en dan heb ik het niet over iedereen, maar als mensen een dier hebben wat niet luisterd dan zullen ze hem laten luisteren, maar naar het paard luisteren nee dat komt niet in ze op.
Dat over Emiel voest van dat zogenaamde gevaarlijke paard is wel wat raar ja daar heb ik geen verklaring voor, maar voor derest doet hij goed werk. Hij help mensen die er niet meer uitkomen en anders hun paard weg zouden doen.
Ik vind het ook erg dom om achter iemand aan te lopen. zou ik ook nooit doen.
Maar ik ben niet perfect verre van, maar ik wil leren. Ik leer van mijn paard, maar ik lees boeken over NH om niet de zelfde fouten te hoeven maken als zij. Ik heb heelveel problemen kunnen oplossen en niet door het klakkeloos overnemen, maar door mijn verstand te gebruiken en hun boeken.
Ik heb op de stal waar ik nu sta van de winter een jaarling merrie verzorgt die niet meer te harde was. Ik heb dingen uitgeprobeerd en ze verfijnd en ze is dit voorjaar als een goed luisterende twee jarige de wei in gegaan.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:32

phoenix4ever schreef:
Maar ik ben niet perfect verre van, maar ik wil leren. Ik leer van mijn paard, maar ik lees boeken over NH om niet de zelfde fouten te hoeven maken als zij. Ik heb heelveel problemen kunnen oplossen en niet door het klakkeloos overnemen, maar door mijn verstand te gebruiken en hun boeken.

als je toch wilt leren raad ik je aan je wat meer te verdiepen in de methoden van klassieke rijkunst voordat je dit associeerd met en beschuldigd van geweld en onbegrip naar paarden toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:33

Citaat:
waar ik nu sta van de winter een jaarling merrie verzorgt die niet meer te harde was. Ik heb dingen uitgeprobeerd en ze verfijnd en ze is dit voorjaar als een goed luisterende twee jarige de wei in gegaan

Dat lukt me zonder NH ook wel.
En dat gaat dan ook zonder geweld.

Verder heb ik ook paarden zadelmak gemaakt die recht uit de wei komen.
Ze zijn alleen in de hand geweest voor hoefsmid entingen enz.
Deze paarden zijn zonder geweld te gebruiken zo zadelmak.
Ze zijn dan ook niet bang. Ze doen het dan gewoon om dat je op een verstandige manier er mee begint. En ze juist geen angst voor mensen hebben omdat niemand hun vertrouwen weg heeft genomen.

Ik ben ook wel eens aan paarden begonnen waar mesnen halverwege mee gestrand zijn na een jaar kl*te, nou dat is feest hoor Huilen
Die paarden zijn zieliger dan die paarden die recht uit de wei komen.
Ze zijn verwend en verpest, en bang omdat ze juist geen goede leider hebben gehad, dus ook niet weten wat vertrouwen in een mens is.
Omdat dan terug te gan winnen is heel wat moeilijker.
En dat ging dan ook om mensen die het zogenaamd zo goed en aardig bedoelde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:41

Klassieke rijkunst niet paardvriendelijk?
Nou moet ik jullie toch even uit een droom helpen, geloof ik.
In Amerika is het al enige jaren een tendens om klasieke (engelse) dressuur te rijden, omdat dit veel paardvriendelijker zou zijn dan western.
Enige jaren eerder is juist datzelfde western naar NL gehaald door o.a. Willem Burgmeijer omdat het vriendelijker zou zijn dan klassieke dressuur.
Gregor von Romaszkan en Ernest van Loon schreven het resp. in de jaren vijftig en zeventig al, maar we hebben op de HN-hype moeten wachten alvorens iedereen het begreep, of denkt te begrijpen.
HN begint al aardig te verzanden in dezelfde harde methodes als we eerst hier in de klassieke dressuur en in Amerika in de westernsport zagen. Zodra het grote geld ermee gemoeid raakt is het over.
Het zal mij benieuwen welke godheid van stal gehaald zal worden op het moment dat HN verzuipt in dezelfde poel van ongeduld waarin de klassieke dressuur en het western al ten onder zijn gegaan.
Wie het in ieder geval zal overleven weet ik wel: Ikke, en met mij al die mensen die eenzelfde gedachte aanhangen: het gezonde boerenverstand, ongeacht rijstijl of disipine.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:47

waarom zou in godsnaam de dressuur en western ten gronden gaan? nh is een manier waarop je met je paarden om kan gaan. niet een rij stijl.
ja ik geef toe dat de meeste er veel te veel voor vragen. daar ben ik het ook niet mee eens en van mij krijgen ze dan ook niet veel. ik maak mijn spullen zelf wel.
ik volg misschien seminars maar cursussen nee. veelte duur. ik lees wel ik heb een goed inlevings vermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:07

Phoenix: Rijstijlen kennen hun eigen kenmerkende manier van africhten. NH probeert een soort instant methode voor elke stijl te zijn.
Als je zegt dat je veel paarden hebt meegemaakt die met geweld werden afgericht, waar heb je die ervaring dan opgedaan?
Helaas heb ik daar ook getuige van mogen zijn en ik zal maar niet verklappen welke rijstijl hier gehanteerd werd.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:21

over emiel voest gesproken heb ik nog een interessant voorval met hem gehad. ik was eens op een clinic door hem gegeven, waarbij hij een merrie zonder optoming de zgn. baas werd, gerust stelde, besteeg, sprong, etc... hij suggereerde met heel zijn doen en laten dat het de 1e keer was dat hij deze merrie zag. het publiek was diep onder de indruk natuurlijk. ik was iets sceptischer (mijn natuur).

later was de kans hem te spreken en dat deed ik. alle mensen ervoor prezen hem voor zijn kennis en gevoel (ik ontken niet gelijk dat hij dit niet heeft overigens!) en hij verwachtte geen moeilijke vragen. ik confronteerde hem direct met de vraag hoelang hij de merrie al in training had. 6 jaar antwoorde hij, ongemakkelijk. snel veranderde hij het onderwerp naar mijn situatie. het wekte geen direct vertrouwen van mijn kant. maar... wel eerlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:42

Ik ga voor geen 1 "goeroe" , maar volg gewoon mijn eigen gezonde verstand , instinct en inlevingsvermogen.

Soms blijkt dat naadloos aan te sluiten bij wat NH genoemd wordt ,
op andere punten weer bij Western ,
en ergens anders weer bij iets Engels.

Is voor elk ander paard en elk ander mens , onder verschillende omstandigheden weer anders.

Bestaat er uberhaupt wel iemand die altijd de juiste manier gebruikt ?
Ik denk het niet , daarom volg ik niemand maar gebruik m'n ogen en verstand en zie zelf wel hoe ik het beste iets aan kan pakken.

Zo niet , dan vraag ik graag anderen om hun mening om zo het 1 en ander te vergelijken en de juiste manier te zoeken.

Voor mensen die dat natuurlijke gevoel van inleving (nog) niet hebben
kan NH een goede stap voorwaarts zijn in de communicatie en de omgang met het paard en eigenlijk vind ik het voor het paard wel een fijn gegeven dat NH nu zo'n hype is.

Maar dan moet het wel goed gebeuren , ik zou zelf nooit domweg op iemand vertrouwen , daar ben ik gewoon veels te kritisch en eigenwijs voor , op een verstandige manier Knipoog

Zoals Manuel al zegt zo ben ik dus ook Haha! .

Alle manieren van rijden zijn paardvriendelijk ontworpen en bedacht ,
maar er wordt door de mensen zelf teveel aangekloot en teveel domweg geluisterd naar types die het wel eens eventjes zullen regelen en die alles wel weten ,
dat is jammer vind ik .

Mensen mogen best vaker naar hun gezonde verstand luisteren dan naar hun persoonlijke goeroe ....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:47

Dat is goede pepeijn dat vroeg ik me net af toen ik jou stuje aan het lezen was.
Ik heb ook eens een demo gezien en daar reed hij die bruine merrie, super knap alemaal, maar als ik met mijn haflinger ook 6 jaar ga oefenen red ik het misschien ook wel.

Ik heb me er verder ook helemaal niet in verdiept en heb er ook geen behoefte aan aangezien de prijzen die ze vragen voor een cursus. 1 weekje emiel staat gelijk aan 10 dagen kreta half pension.
Ach ik bekijk de paarden heel veel in de wei, hoe ze doen , hoe ze reageren als de big boss eraan komt.
Ga maar eens een uurtje kijken daar leer je een hoop van en het is nog leuk en vooral GRATIS ook Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 00:32

Cowgirl schreef:
Dat is goede pepeijn dat vroeg ik me net af toen ik jou stuje aan het lezen was.
Ik heb ook eens een demo gezien en daar reed hij die bruine merrie, super knap alemaal, maar als ik met mijn haflinger ook 6 jaar ga oefenen red ik het misschien ook wel.

'tuurlijk red je dat dan ook wel, want: "The aim of this noble and useful art is solely to make horses supple, relaxed, compliant and obedient" Francois Robichon de la Gueriniere (1688-1751)

En misschien nog wel eerder dan die 6 jaren ook.

sonjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 03:12

even een antwoord op een vraag een heel eind terug over wat ik zweverig vond aan voest .
nou heb ik eingelijk een foute woordkeuze gedaan en zal ik ook even veranderen in mijn antwoord, maar voest, dat gemier met dat touw,
de paarden waar ik het tot nu toe op heb uitgeprobeerd stonden me aan te kijken of ik te plekke compleet debiel Vingers aflikken was geworden , ik deed het goed mijn vorige instructrice heeft het mij geleerd en die is opgeleid door voest zelf en ze weet wel wat ze doet dus daar lag het niet aan . maar je weken doet het voor mij dus niet.over roberts met die lichaams taal dat sprak mij gewoon veel meer aan en daar kan ik wel wat mee , daar deed ik al wat mee voor ik uberhaupt ooit van M>roberts gehoord had maar door zijn boek te lezen ben ik gewoon een aantal dingen tegen gekomen die ik deed en die ik door de info van het boek beter heb "uitgedacht" en gewoon wat extraatjes die ik er aan over heb gehouden
voor de rest ken ik eingelijk alleen hempfling nou ja wat kan ik daar van zeggen , is gewoon echt niets voor mij
ja en linda die massages zoiets deed ik al voor ik van haar gehoord had en mijn manier werkt voor mij dus ga ik me niet echt verdiepen in haar ideen
nou ja zo heb ik mijn "standpunt" wel duidelijk genoeg uitgelegdgeloof ik
groetjes sonja

sonjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 03:17

even een antwoord op een vraag een heel eind terug over wat ik zweverig vond aan voest .
nou heb ik eingelijk een foute woordkeuze gedaan en zal ik ook even veranderen in mijn antwoord, maar voest, dat gemier met dat touw,
de paarden waar ik het tot nu toe op heb uitgeprobeerd stonden me aan te kijken of ik te plekke compleet debiel Vingers aflikken was geworden , ik deed het goed mijn vorige instructrice heeft het mij geleerd en die is opgeleid door voest zelf en ze weet wel wat ze doet dus daar lag het niet aan . maar je weken doet het voor mij dus niet.over roberts met die lichaams taal dat sprak mij gewoon veel meer aan en daar kan ik wel wat mee , daar deed ik al wat mee voor ik uberhaupt ooit van M>roberts gehoord had maar door zijn boek te lezen ben ik gewoon een aantal dingen tegen gekomen die ik deed en die ik door de info van het boek beter heb "uitgedacht" en gewoon wat extraatjes die ik er aan over heb gehouden
voor de rest ken ik eingelijk alleen hempfling nou ja wat kan ik daar van zeggen , is gewoon echt niets voor mij
ja en linda die massages zoiets deed ik al voor ik van haar gehoord had en mijn manier werkt voor mij dus ga ik me niet echt verdiepen in haar ideen
groetjes sonja

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 17:58

sonjas schreef:
groetjes sonja

Ik vind het een vrij goed stand punt. gebruiken wat jou uitkomt en laten wat jij niets vind. daar ben ik het helemaal mee eens. dat doe ik ook.
Ik vind ook zeker niet dat je,je ergens in moet verdiepen ten zij het je aanspreekt. Ik heb bokken van linda een over die massages en een over veulens. Ik heb eruit gehaald wat ik leuk en handig vond en de rest daar doe ik niets mee, maar dat doe ik met Monty Roberts, hemphling, peralli
en emiel.
Ik vind gewoon dat je niet alles wat je leert op een stal, manege os pension maar voor goed moet aannemen. Kijk ook eens verder en zie hoe je het voor jou en je paard zo leuk mogelijk kunt maken en zeker als je die boeken leest kom je dingen tegen die je al doet, maar dat is dan een bevestiging en een uitleg.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:01

Lovely schreef:
Phoenix: Rijstijlen kennen hun eigen kenmerkende manier van africhten. NH probeert een soort instant methode voor elke stijl te zijn.
Als je zegt dat je veel paarden hebt meegemaakt die met geweld werden afgericht, waar heb je die ervaring dan opgedaan?
Helaas heb ik daar ook getuige van mogen zijn en ik zal maar niet verklappen welke rijstijl hier gehanteerd werd.

ik zaql het wel zeggen. Alle stylen. zowel dressuur ruiter, springruiter, westernruiters en recreatie ruiters. ik heb ze allemaal gezien.
ook van dressuur springen en western kun je gebruiken wat je wilt. je zit echt niet vast.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:04

SuperPepeijn schreef:
over emiel voest gesproken heb ik nog een interessant voorval met hem gehad. ik was eens op een clinic door hem gegeven, waarbij hij een merrie zonder optoming de zgn. baas werd, gerust stelde, besteeg, sprong, etc... hij suggereerde met heel zijn doen en laten dat het de 1e keer was dat hij deze merrie zag. het publiek was diep onder de indruk natuurlijk. ik was iets sceptischer (mijn natuur).

later was de kans hem te spreken en dat deed ik. alle mensen ervoor prezen hem voor zijn kennis en gevoel (ik ontken niet gelijk dat hij dit niet heeft overigens!) en hij verwachtte geen moeilijke vragen. ik confronteerde hem direct met de vraag hoelang hij de merrie al in training had. 6 jaar antwoorde hij, ongemakkelijk. snel veranderde hij het onderwerp naar mijn situatie. het wekte geen direct vertrouwen van mijn kant. maar... wel eerlijk.

ik kan hier niets over zeggen ik was er niet bij. emiel is zeker niet heilig en ik ben ook geen volgeling, want dat ben ik van niemand.
interpretaties spelen natuurlijk ook een rol en zeker ook voor hem.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:13

he even voor de duidelijkheid.
ik vind het geweldig dat hier over gewoon kan gediscuseerd ( man hoe schrijf je dat!?) kan worden.
dat zet toch iedereen aan het denken. geef toe jullie hebben allemaal gedacht over dit topic. ik ook en dat is goed vind ik. gelukkig zijn jllie niet van de volgelingen of zware afkeurders. jullie willen allemaal wat goed voor je paard is en dat is the point of niet dan.

ik zelf denk bij bijna elke stap van o dat was niet eerlijk voor exel of o daar kon ze toch niets aan doen of zo dat heb ik goed met haar afgehandeld of van oeps dat had ik beter zo kunnen doen. of als ik dit doe dan... dat zullen jullie vast ook hebben, want als het paard geniet genieten wij toch ook.ik kan uren in de wei zitten en naar mijn monsters kijken.
wie kan dat nou niet. zeker met dit weer.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 04:01

pmarena schreef:
Ik ga voor geen 1 "goeroe" , maar volg gewoon mijn eigen gezonde verstand , instinct en inlevingsvermogen.

Soms blijkt dat naadloos aan te sluiten bij wat NH genoemd wordt ,
op andere punten weer bij Western ,
en ergens anders weer bij iets Engels.

Mensen mogen best vaker naar hun gezonde verstand luisteren dan naar hun persoonlijke goeroe ....

Met deze stellingen ben ik het helemaal eens!

Ik ben erg blij een trainster gevonden te hebben, die mij begeleiding in deze dingen geeft /heeft gegeven en er altijd op hamert, je eigen gevoel en- verstand te gebruiken!

Verder was ik 2 weken geleden naar een "snuffelavond" van Peter Pfister en dat vond ik ook een zeer aangename persoon, ook niets zweverigs aan Lachen , wel duidelijk! Voor mij iig een persoon waar ik (alleen al bij deze avond!) veel van heb opgestoken/ veel van op kan steken.
Goeroe zou ik hem niet willen noemen, dat is imo een persoon die dan blindelings gevolgd wordt en dat doe ik bij niemand. Ik pik overal datgene eruit, wat mij het meeste aanspreekt Lachen ! (bij de één meer, bij de andere minder Knipoog )

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 09:37

Zelf ben ik absoluut anti-goeroe. Wel heb ik uit nieuwsgierigheid wat clinics bijgewoond, maar ik heb me nergens echt in verdiept.

En wat ik daar geleerd heb? Nou, dat ik heel goed naar mezelf en mijn paard moet kijken en eruit moet pikken wat we leuk vinden om te doen. En wat werkt BIJ ONS.

En dat is dus niet het volgen van één stroming omdat dat het helemaal is, of dat nou om western, klassiek dressuur of een NH-methode gaat. Zoals meerderen hierboven al aangeven heeft elke methode wel wat dingen die je eruit kunt pikken.
Als mijn paard over mij heen loopt krijgt hij toch echt een knal, hoor. En het ene paard vindt het heerlijk om "getouched" te worden en wordt er helemaal rustig van of juist opgepept, het andere paard moet al dat gefriemel aan zijn lijf niet. Persoonlijk vind ik het niet zo prettig om met een touw voor mijn paard z'n neus te gaan staan zwaaien, zoals Pat Parelli dat wil. Daar zou mijn verzorgpaard alleen maar kopschuw van worden, denk ik. Maar ik snap wat P.P. bedoelt, dus zoek ik naar een andere manier om het doel te bereiken.

Ik zeg altijd maar zo: zoveel mensen, zoveel wensen. (En zoveel paarden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 13:29

Xenophon wordt er inderdaad altijd al snel bijgehaald als het om nh gaat. Wie eens de moeite neemt om zijn boeken echt te lezen (hoeft niet in het Grieks, er zijn talloze vertalingen!) ziet dat ook de methoden van deze 'nher' niet helemaal zuiver zijn. Zo komen de Griekse paarden sowieso nooit van stal tenzij ze bereden worden. De paarden krijgen zodra ze buiten komen direct een muilkorf om want het zijn hengsten dus bijten ze. Is dat logisch? Hengsten bijten niet 'van nature' en een muilkor omdoen is geen oplossing van het eigenlijke probleem. Xenophon vertelt over het verzamelen aan de losse teugel wat zijn ideaal is in tegenstelling tot het naar de borst trekken van het hoofd. Om het paard mooi afgebogen te laten lopen mag de ruiter hem wel eens laten voelen dat het bit er in zit, maar verder moet hij er vanaf blijven. Ook dat klinkt heel vreedzaam, logisch en 'nh' totdat je naar een willekeurig museum gaat en ziet wat er dan eigenlijk IN de paardenmond hing. Dat zijn inderdaad de bitten die slechts ter herinnering in de mond hangen en die slechts heel af en toe aangehaald worden, maar dat zijn echte martelwerktuigen. Als je daarop met constant contact rijdt ligt de paardenmond tot op het bot open.

Conclusie; 'zelfs' oer-NHer Xenophon heeft zijn slechte kanten, zoals elk levend persoon op deze aarde. Veel paardenboeken (ook NH) beschrijven minder vreedzame methodes, veel NHers grijpen als het even tegenzit alsnog naar bruut geweld (Monty Roberts met zijn control halsters en tandvleestouwtjes...) en vertellen dingen die gewoon niet waar zijn (Hempling vertelt dat een paard zo lang doet over het aanleren van oefeningen zoals schouderbinnenwaarts doordat de zenuwbanen er lang over doen om naar de benen te groeien waarna de oefening automatisch gaat... Waar haalt hij dit vandaan???).

Nog een voorbeeld van Hempling, omdat ik juist gisteren zijn boek heb nageplozen op dit soort fouten; hij zegt dat als een mens een volte loopt zijn bekken meedraait op de lijn van de volte. Dat zou je volgens de natuurwetten ook op het paard moeten doen om zo het bekken van het paard de volte op te sturen waaruit hij concludeert dat het dus onzin is om volgens de dressuur je buitenbeen naar achteren te leggen want door het draaien van het bekken zou dat juist naar voren moeten komen. Onzin! Als een mens een volte loopt gaan zijn schouders mee in de looprichting, het bekken blijft juist achter in de beweging (je middel is dus iets gedraaid) en kijkt NIET mee in de bewegingsrichting. En warempel, ook het paard werkt op dezelfde manier; in een volte blijft ook zijn bekken achter op de draaing van de schouder. Als de mens nou eens op een ongezadeld, stappend (om het makkelijk te houden :D ) paar zit en een volte wil draaien zou hij eens zijn schouders met de bocht mee kunnen draaien en zijn heup juist tegengesteld (dus de binnenste heup naar voren bewegen en de buitenste naar achteren waaruit de klassieke dressuur de naar achteren gelegde beenhulp heeft ontwikkeld). Alleen al op die bekkenhulp zal het paard bijna een wending om de voorhand maken.

Conclusie; Hier heeft een vooraanstaande NHer die zich juist beroept op natuurlijke lichaamstaal gewoon ongelijk en is de reguliere of klassieke dressuur juist natuurlijker. Heather Moffet, dressuurrijdster, behandelt deze draaing van het bekken in haar boek als ze gewoon het rijden van wendingen beschrijft. Een minpunt van haar is weer dat ze ruiters aanraadt om met holle rug te rijden, voornamelijk in draf om zo een goede driepuntszit (zij noemt het dacht ik 5punts?) te verkrijgen. Ik hoef er alleen maar aan te denken en ik voel mijn ruggewervels al verslijten... :D

Mijn methode is gewoon alles lezen wat er te vinden is, ondanks je eigen vooroordelen over de auteur (Hemplfing vond ik vantevoren al top (nu dus iets minder), aan Roberts had ik al vantevoren een hekel na het zien van de mustang-documentaire), kijken waar je er iets aan hebt, dat eens in praktijk te brengen (de bekkendraaiing kan je ook op een willekeurig manegepaard proberen) en eens met gezond verstand kijken naar wat de auteur je allemaal wijs probeert te maken. Het is erg makkelijk om verblind te raken door 1 methode, dat heb ik ook een tijdje met Hempfling gehad totdat [***] me duidelijk maakte dat sommige dingen bij hem gewoon niet werkten. Mijn totale conclusie is dus net als de anderen; maak je eigen Magic-Mix van elementen uit methodes die voor jou (en je paard! luister vooral naar je paard, als die zegt dat een methode niet werkt ga dan niet dooremmeren en naar 'duidelijkere taal' of 'hogere fasen' grijpen omdat de goeroe zegt dat dat mag) in jouw situatie werken en blijf vooral kritisch.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt